Beantwoord

Geen internet meer na gebruik VPN

  • 16 January 2020
  • 4 reacties
  • 978 keer bekeken

Hallo allemaal, ik ben net van Ziggo naar KPN overgestapt. Alles werkt perfect en ben er dus best tevreden mee.

Er is echter 1 ding dat maar niet kan oplossen en begrijpen. Zodra ik gebruik heb gemaakt van een VPN verbinding en deze afgesloten heb werkt  er geen enkele internetverbinding meer. Ik maak zowel gebruik van Nord-VPN als Surfshark en bij beide gebeurd hetzelfde.

Ik heb naast de experiabox v10 een eigen Asus RT-AC86U in een ander subnet (192.168.1.1) maar ook als ik mijn Asus Lan-Lan, dus als AP aansluit en de DHCP op mijn Asus uitzet gebeurt dit telkens weer.

Ik heb al geëxperimenteerd door ipv het DNS van de VPN provider het gewone KPN dns te gebruiken maar ook dit maakt verschil. Ik heb 1 pc en een laptop die beide op Windows 10 Pro draaien en ook nog een oude laptop waarop ik Ubuntu 16.4 draai. Dit probleem doet zich op alle drie de computers voor.

Het vreemde is ook dat ik gewoon een wifi-symbool onderin de taakbalk heb staan en dat het netwerkcentrum aangeeft dat ik gewoon verbinding heb. Ik kan beide routers pingen en ook de andere apparaten binnen  mijn subnet maar naar buiten, b.v Google pingen gaat niet. Ik kan de oplossing hiervoor niet vinden. Soms helpt het als ik beide routers uitzet,ze los koppel en dan eerst de experiabox aanzet. Als deze dan helemaal klaar is zet ik mijn eigen router weer aan. Maar vaak lukt dit ook niet. Ik stel dan via Windows het hele netwerk opnieuw in en de ene keer is dit de oplossing maar meestal niet. Dan rest mij niets anders meer dan beide routers terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

Ik heb ook al geprobeerd een ander ip adres als subnet te nemen, zoals 192.168.3.1 en vele variaties daarop maar ook dit bied geen soelaas. Ik zet altijd wel het Wan-ip adres van mijn Asus vast in de DHCP van de Experiabox, eerst met dit adres in DMZ en daarna zonder DMZ. Het resultaat blijft hetzelfde.

Ik hoop dat iemand dit herkent of op andere manier weet wat hier mogelijk aan de hand zou kunnen zijn.

Ik had dit probleem bij Ziggo nooit.

Groet Jos

icon

Beste antwoord door fdpg1963 16 January 2020, 21:34

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Waarom heeft u die Asus er tussen zitten? Als je deze er tussen uithaalt en de pc gewoon rechtstreeks aan de Experiabox koppelt, werkt het dan?

En welk type VPN gebruik je bij NordVPN?

Reputatie 5
Badge +4

Ik gebruik probleemloos Private Internet Access op Manjaro Linux met OpenVPN direct verbonden met de V10a. Probeer eerst of je direct op de V10a met default instellingen VPN kunt gebruiken.

Als je de Asus RT-AC86U gebruikt is de enige juiste optie om de V10a gewoon standaard ingesteld te laten staan en de Asus in “Accesspoint mode”. Geen moeilijke constructies bedenken, is vragen om problemen met 2x NAT, lokale IP adres conflicten enz.

Reputatie 7
Badge +21

@JoBro, welkom op het Forum! Ik zie dat je nog niet weer gereageerd hebt in dit topic. Hierboven staan al enkele vragen en tips. Heb je hier al naar kunnen kijken? 

Mocht je nog meer vragen hebben dan weet je ons te vinden! :slight_smile:

Reageer