Beantwoord

Geen internettoegang/beperkt internet

  • 24 January 2019
  • 13 reacties
  • 1162 keer bekeken

Hoi, sinds gisterenavond heb ik geen internet. Gisterenochtend deed die het nog, maar toen ik terug van werk kwam deed hij het dus niet meer. Ik zit op de zolder en ben via een draadloze verbindingsset aangesloten (met ook een router/modem tussen de DVS en mijn PC). Mijn PC is bekabeld, en voor de rest van mijn kamerapparatuur (tablet/mobiel) gebruik ik de wifi van de router.

Eerst heb ik de router/modem in mijn kamer gereset, maaar dat heeft niet geholpen. Daarna zag ik dat de DVS lampje op rood stond, dus deze heb ik ook gereset. Ook dat heeft niet geholpen. Daarna ging ik online kijken en heb ook van alles geprobeerd (DNS flushen, vaste DNS adres instellen, etc), maar dat heeft ook niet geholpen. Daarna heb ik het hele systeem (hoofdmoden en ook de experia box) gereset (en daarna weer mijn DVS en router) maar dat heeft ook het probleem niet opgelost.

Ik loop nu een beetje vast en weet niet meer wat ik nog moet proberen. De FAQ hier heb ik ook doorgenomen maar ik kan niets ontdekken waar het aan zou kunnen liggen. Het andere netwerk thuis werkt goed en daar krijg ik gewoon verbinding mee. Daarom denk ik dat het toch ergens tussen de DVS en mijn router fout gaat, maar ik weet niet wat gezien ik al van alles heb geprobeerd volgens mij.

Zou mij iemand hiermee kunnen helpen? Erg bedankt alvast...
icon

Beste antwoord door Joran 31 January 2019, 15:13

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hallo @Sonja005 Dat klinkt alsof er inderdaad iets niet helemaal goed gaat. Ik kijk graag even met je mee, maar dan heb ik wel je gegevens nodig. Zou je jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?
Hoi @Bart_ ik heb de gegevens juist toegevoegd aan mijn profiel. Inmiddels heb ik een wifi adapter gekocht en die op mijn PC geïnstalleerd, en heb mijn pc kunnen verbinden met de wifi die het nog doet. Ik had daarna gewoon prima toegang tot internet. Maar daarna heb ik als een test de wifi eruitgezet en de PC direct met een kabel met de DVS gekoppeld. Maar dat heeft geen resultaten opgeleverd, en als bonus werkt nu de andere wifi op deze pc (verbonden nu via de wifi adapter) ook beperkt - alleen skype werkt. Browsers en internetpagina's doen het helaas niet meer. Ik vermoed daarom dat het aan het DVS stekker en DNS ligt, maar dat is maar een gok...

edit: de overige apparaten (tablet en een laptop) die nog gekoppeld zijn aan het wifi netwerk doen het nog steeds voor 100%.
Reputatie 4
Badge +3
Als het lampje op de DVS'en rood brand, dan betekent het dat de verbinding tussen hen van slechte kwaliteit is. Waarschijnlijk stoort er dus iets op het stroomnetwerk waardoor de verbinding dusdanig slecht wordt dat je geen gebruik meer kan maken van internet. Dat is het nadeel van het gebruik van DVS powerline adapters, de verbinding is heel gevoelig voor de toestand van je elektrische installatie thuis en invloeden van apparaten die aan het stopcontact hangen. Vaak is er op het moment dat de verbinding slecht wordt een elektrisch apparaat ingeplugd in een stopcontact wat de storing veroorzaakt. Zo heb ik bijvoorbeeld laatst bij iemand meegemaakt dat de DVS'en de verbinding verloren zodra de wasmachine aanging. Tevens kan het ook zijn dat de staat van de elektrische bedrading te wensen overlaat en je eigenlijk gewoon geluk hebt gehad dat het in het verleden wel redelijk gewerkt heeft. Weet je misschien een apparaat waarvan je de stekker in het stopcontact hebt gestoken of die je aan hebt gezet, zo rond het tijdstip waarop de verbinding slecht is geworden? Haal de stekker van dat apparaat uit het stopcontact, restart de DVS'en opnieuw en kijk of je weer van de internetverbinding gebruik kunt maken. Werkt het alsnog niet? Dan heb je kans dat het een oorzaak heeft die buiten jouw macht ligt

Al je echt zeker wilt zijn van stabiel en snel internet op je PC, dan zou ik je willen aanraden om een UTP kabel aan te leggen tussen je router en PC. Powerline adapters als de Devolo DVS zijn vaak maar een halve of tijdelijk oplossing omdat de haalbare snelheid vaak erg tegenvalt en het van de een op de andere moment niet meer kan werken(omdat hij bijv. de verbinding verliest door een storend elektrisch apparaat op het elektriciteitsnet of omdat het signaal over verschillende elektrische groepen heen moet,

Als een kabel trekken écht geen optie is en je hebt wel een coax televisie kabel liggen tussen de ruimtes waarin je router en PC staan, dan zou je eventueel nog MoCa adapters kunnen uitproberen. MoCa adapters zijn adapters die ervoor zorgen dat je je bestaande tv kabel kunt gebruiken om internet door te geven. Maar dan zul je die wel aan moeten schaffen, alhoewel je het wel 14 dagen kunt uitproberen en terugsturen als je die MoCa adapters via internet koopt (wet koop op afstand).
Reputatie 7
Badge +20
Dag @Sonja005 Dank voor het updaten van je gegevens. @Digitimes legt de zaken uitstekend uit. Ik heb je verbinding net doorgemeten en het signaal dat bij je binnenkomt is prima. Ergens in je huis gaat het dus mis en ik heb ook het vermoeden dat het te maken met je DVS. De beste manier om uitsluitsel te krijgen is om te kijken wat er gebeurt als je het één en ander bekabeld aansluit. Als dit stabiel blijft weten we zeker dat we bij je DVS moeten zoeken. Zou je dat eens willen uitproberen?
Hoi @Bart_ en @Digitimes , ik heb zojuist geprobeerd mijn eigen router direct te verbinden met kabel met onze Experia box, en ik kreeg dan wel gewoon wifi. Dus het lijkt inderdaad niet dat het aan mijn router ligt maar toch aan het DVS stekker. IK heb nu ook aangesloten zoals het hoort (alle andere stekkers in de omgeving eruitgetrokken zodat de DVS als enige zit aangesloten), en daaraan mijn router aangesloten, maar zonder succes (ik krijg nog steeds het gele driehoekje en geen internet). Ik heb nog niet mijn PC via kabel aan mijn router en zo aan de DVS proberen aan te sluiten.

Dus...en nu? :S Kan het zijn dat de DVS gewoon kapot is ook al branden alle drie lampjes nu mooi groen?

En nog een vraagje...ik krijg nu helaas weer de melding dns probe finished no internet op mijn gewone pc die via de wifi adapter met de werkende wifi netwerk is verbonden. hoe kan dat? als mijn laptop op hetzelfde moment het wel doet op hetzelfde wifi netwerk? hierdoor twijfel ik of het toch echt alleen aan het DVS ligt...
Reputatie 7
Badge +20
Het kan inderdaad. Belangrijk is om de zaken uit te sluiten waar het niet aan ligt. Daar zijn we nu goed mee op weg. Als je de DVS uit de opstelling weghaalt en alles rechtstreeks, met een kabel aansluit, dan kunnen we uitsluiten dat het aan de verbinding of de Experia Box ligt. Je kunt ook de ander router er eens tussenuit halen. Als het dan allemaal wel werkt zijn we weer een stap verder. Als de het probleem in de DVS zit, kun je proberen om ze opnieuw te koppelen en als ze echt defect blijken te zijn, zul je nieuwe exemplaren moeten aanschaffen.
Hoi @Bart_ , ik heb mijn pc rechtstreeks verbonden met de experia box en het deed het. Ik heb ook volgens de handleiding de DVS aan elkaar opnieuw gekoppeld, en dat is voor zo ver gelukt, maar helaas, krijg ik nog steeds geen internet als ik mijn pc vervolgens aan de DVS met een kabel verbind.

Nu krijg ik de melding Ethernet heeft geen geldige ip-configuratie. Opnieuw ipconfig prompts gedaan, maar zonder geluk helaas...
Hoi allemaal, na een paar dagen testen thuis ben ik erachter gekomen dat het waarschijnlijk aan de DVS stekker ligt (internet via experia en overige bekapeble en ook wifi routers heb doen als ze verbonden zijn met de experia box zelf). Het werkt alleen niet wanneer ik het internet via de DVS laat lopen (dan krijg ik allerlei meldingen over onbekende netwerk/geen internettoegang). IK heb geprobeerd volgens de FAQ hier de DVS die wij thuis hebben opnieuw aan elkaar te koppelen, maar het is mij helaas niet meer gelukt. Het "huisje" lampje brandt niet meer op mijn DVS (de overige DVS die we hebben wel, maar via die krijg ik ook geen internet).

Waar kan het aan liggen? Heb ik ze gewoon niet goed aan elkaar gekoppeld en moet ik het weer proberen, of kan het zijn dat de ene DVS gewoon kapot is? En zo ja, wat kan ik dan doen? Een nieuwe halen bij de KPN? of moet ik de andere twee DVS stekkers ook vervangen want anders zou het niet werken?

Dit model is het overigens - (iemand anders heeft hier ook al naar gevraagd in dat topic) - https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/welk-type-dvs-heb-ik-442315

Admin: Samengevoegd met bestaand topic
Reputatie 7
Badge +20
Dan lijkt het er op dat het probleem dus in de DVS-set zit. Welke versie heb je eigenlijk? Hier vind je de verschillende types.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi allemaal, na een paar dagen testen thuis ben ik erachter gekomen dat het waarschijnlijk aan de DVS stekker ligt (internet via experia en overige bekapeble en ook wifi routers heb doen als ze verbonden zijn met de experia box zelf). Het werkt alleen niet wanneer ik het internet via de DVS laat lopen (dan krijg ik allerlei meldingen over onbekende netwerk/geen internettoegang). IK heb geprobeerd volgens de FAQ hier de DVS die wij thuis hebben opnieuw aan elkaar te koppelen, maar het is mij helaas niet meer gelukt. Het "huisje" lampje brandt niet meer op mijn DVS (de overige DVS die we hebben wel, maar via die krijg ik ook geen internet).

Waar kan het aan liggen? Heb ik ze gewoon niet goed aan elkaar gekoppeld en moet ik het weer proberen, of kan het zijn dat de ene DVS gewoon kapot is? En zo ja, wat kan ik dan doen? Een nieuwe halen bij de KPN? of moet ik de andere twee DVS stekkers ook vervangen want anders zou het niet werken?

Dit model is het overigens - (iemand anders heeft hier ook al naar gevraagd in dat topic) - https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/welk-type-dvs-heb-ik-442315


Hoi Sonja, ik heb je nieuwe topic even samengevoegd met deze omdat dit volgens mij nog hetzelfde probleem betreft.

Kun je eens proberen de adapters op elkaar aan te sluiten en dan te koppelen? De internetkabel kun je achterwege laten. Stop de adapter in het stopcontact en sluit de andere adapter daarop aan. Hou het resetknopje van een van de adapters drie seconden ingedrukt, doe daarna hetzelfde bij de tweede adapter. Gaat het huisje dan wel branden? Met deze test sluiten we uit dat dit een probleem is in het stroomnetwerk.

Als dat ook niet werkt is het mogelijk dat een van de adapters defect is. Je maakt nu gebruik van de DVS200. Het huidige model is de DVS1200. Hoewel deze onderling kunnen samenwerken zal dit op de langzaamste snelheid gebeuren. Beter is om alle adapters in één keer te vervangen. De DVS1200 kan veel meer bandbreedte aan (wat op zichzelf storingen voorkomt) en heeft nieuwe technieken om storingen van andere apparaten op het stroomnetwerk te voorkomen. Maar, de prijs is er ook naar als je alle adapters in één keer vervangt. Het beste (en goedkoopste) is om alles bekabeld aan te sluiten. Ik begrijp wel dat dit in de praktijk niet altijd even ideaal is.


Kun je eens proberen de adapters op elkaar aan te sluiten en dan te koppelen? De internetkabel kun je achterwege laten. Stop de adapter in het stopcontact en sluit de andere adapter daarop aan. Hou het resetknopje van een van de adapters drie seconden ingedrukt, doe daarna hetzelfde bij de tweede adapter. Gaat het huisje dan wel branden? Met deze test sluiten we uit dat dit een probleem is in het stroomnetwerk.



Hoi @Joran , ik zal dat zo gaan testen. Is het belangrijk dat een van de adapters wel met de experia box is verbonden? Of kan ik ze gewoon in een willekeurig stopcontact zonder verdere interneverbinding in elkaar stoppen en zo resetten? En kan ik zo drie adapters (we hebben er drie in totaal) ook op elkaar aansluiten?
Reputatie 7
Badge +28
Dat kan met alle 3 en er is geen internetkabel nodig. Als het huisje brandt is het gelukt en kun je ze weer op de goede plek aansluiten (dan wel met internetkabel).
Reputatie 7
Badge +28
Is dit nog gelukt @Sonja005? Als ze in elkaar geklikt ook geen verbinding kunnen krijgen ben ik toch bang voor een defect. Ik hoop dat je dan met het advies uit mijn eerdere bericht verder kunt. Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen.

Reageer