Beantwoord

Geen IPv6 voor nieuwe klanten?

  • 25 June 2020
  • 32 reacties
  • 1425 keer bekeken

Hi,

 

Hier https://forum.kpn.com/kpncyclopedie-105/ipv6-461918 (uitleg van jaar geleden van KPN) staat dat elke nieuwe aansluiting standaard IPv6 krijgt. Ik ben vandaag klant geworden en kom van Ziggo waar ik wel IPv6 had en op basis van de informatie die KPN had gedeeld mocht ik er dus vanuit gaan dat ik IPv6 zou krijgen als nieuwe klant (dual stack IPv4 en IPv6). Ik kom er via diverse tests (waaronder die van Google en https://ipv6-test.com/ achter dat ik dus geen IPv6 heb. 

 

Graag hoor ik van KPN wanneer dit gecorrigeerd wordt, aangezien de rest wel gewoon werkt zoals verwacht (snelheid etc.).

*admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt. 

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 1 July 2020, 11:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

32 reacties

Is er iemand van KPN die kan antwoorden?

Reputatie 7
Badge +24

Welk modem heeft u ontvangen? Want ik heb een beetje het idee dat de KPN Box 12 nog geen ipv6 ondersteund.

Reputatie 7

Hier https://forum.kpn.com/kpncyclopedie-105/ipv6-461918 (uitleg van jaar geleden van KPN) staat dat elke nieuwe aansluiting standaard IPv6 krijgt.

Waar lees je dat dan, ik zie het niet staan.

En op de v10a is ipv6 (tijdelijk) uitgeschakeld.

 

Reputatie 7

Zelf heb ik meerdere jaren IPv6 op mijn glasvezelaansluting.

 

Hier https://forum.kpn.com/kpncyclopedie-105/ipv6-461918 (uitleg van jaar geleden van KPN) staat dat elke nieuwe aansluiting standaard IPv6 krijgt.

Waar lees je dat dan, ik zie het niet staan.

Hoe ver is de uitrol van IPv6 gevorderd?
Er worden geen exacte cijfers gedeeld over welk percentage van onze klanten gebruik kunnen maken van IPv6. Naar schatting is dit ongeveer 30%. In Het grote IPv6 topic op tweakers.net deelt gebruiker Roetzen periodiek statistieken over de uitrol bij KPN en Ziggo.

Nieuwe aansluitingen zijn direct geschikt voor IPv6. Naar verwachting komt er een aanzienlijk percentage IPv6 aansluitingen bij zodra de V10A een firmwareupdate heeft gekregen om IPv6 mogelijk te maken.”

Zelf heb ik meerdere jaren IPv6 op mijn glasvezelaansluting.

 

Welke Box heb jij? Ik heb de 12.

 

Mijn Xbox geeft aan dat er problemen met de multiplayerverbinding zijn, ondanks dat UPnP aan staat in Port Forwarding. Toen ik nog bij Ziggo zat met een IPv6 adres was dit niet het geval.

Reputatie 7

De V12 ondersteunt helaas nog geen IPv6.

Zelf gebruik ik een EdgeRouter maar voordien had ik op mijn V10 (zonder a) ook gewoon IPv6.

Ohh apart, het nieuwste van het nieuwste ondersteunt dit niet terwijl allerlei routers van meer dan 10 jaar terug dit wel ondersteunen? Dat is toch vreemd?

 

En als dat zo is neem ik aan dat dit prio 1 op dit moment is voor Sagecomm?

Reputatie 7

En als dat zo is neem ik aan dat dit prio 1 op dit moment is voor Sagecomm?

Ik ben bang van niet, de uitrol van IPv6 is ook nog lang niet afgerond.

Is er een manier waarop ik kan testen of navragen dat ik WEL een IPv6 adres heb GEKREGEN maar dat totdat de Box12 firmware komt ik hem nog niet ZIE? Of krijg ik zodra de update er voor de Box12 is voor IPv6 automatisch een IPv6 toegewezen zonder dat ik iets hoef te doen?

Ik heb IPv6 zelf via de modem inlog aangezet op de v10a. Misschien moet dat bij de v12 ook?

Ik heb IPv6 zelf via de modem inlog aangezet op de v10a. Misschien moet dat bij de v12 ook?

Hoe deed je dat?

Reputatie 7

Ook op de V10a wordt momenteel geen IPv6 meer ondersteund masr dat heeft een andere oorzaak. Gebleken is dat alle apparaten achter de V10a op basis van IPv6 open en bloot op Internet stonden en dat is vanuit beveiligingsoogpunt natuurlijk zeer kwalijk.

Ik heb net contact gehad met KPN, zei gaven aan dat een medewerker van KPN al geantwoord zou hebben. Toen vroeg ik: wie dan? En toen zei ze @wjb . Maar ik heb het bij hem nagevraagd en hij is helemaal geen KPN medewerker. Ook zei de KPN-medewerker mij niet verder te kunnen helpen en dat ik het forum moest gebruiken. Nou dat doe ik dus, maar zelfs nadat ik @Paul_  en een andere KPN medewerker een privebericht stuur wordt er niet gereageerd.

 

KPN, het zou fijn zijn als er een officiele reactie komt want ik denk dat deze vraag bij velen gaat spelen.

Reputatie 7
Badge +24

... want ik denk dat deze vraag bij velen gaat spelen.

Waarom? Wat mis je aan ipv6?

... want ik denk dat deze vraag bij velen gaat spelen.

Waarom? Wat mis je aan ipv6?

Hi,

 

Ik heb nu UPnP aan staan maar daarvoor gaf de Xbox One S de hele tijd problemen.

 

Ook nu zegt hij nog steeds dat er ‘mogelijke problemen bij multiplayer kunnen optreden’. Bij Ziggo had ik dit niet en daar had ik IPv6. Dat lijkt qua gaming etc toch allemaal wat makkelijker te werken blijkbaar omdat NAT (bij IPv4) nogal een dingetje blijkt te zijn.

Ik heb IPv6 zelf via de modem inlog aangezet op de v10a. Misschien moet dat bij de v12 ook?

Hoe deed je dat?

Als je inlogt ga je naar ‘network’ > ‘IPv6’ > en dan kiezen voor ‘IPv6 automatic’. 

Ook op de V10a wordt momenteel geen IPv6 meer ondersteund masr dat heeft een andere oorzaak. Gebleken is dat alle apparaten achter de V10a op basis van IPv6 open en bloot op Internet stonden en dat is vanuit beveiligingsoogpunt natuurlijk zeer kwalijk.

Ik heb nog steeds IPv6 via de v10a.

Reputatie 7

Ook op de V10a wordt momenteel geen IPv6 meer ondersteund masr dat heeft een andere oorzaak. Gebleken is dat alle apparaten achter de V10a op basis van IPv6 open en bloot op Internet stonden en dat is vanuit beveiligingsoogpunt natuurlijk zeer kwalijk.

Ik heb nog steeds IPv6 via de v10a.

Die zou uitgezet moeten zijn i.v.m. het geconstateerde beveiligingslek.

Ik heb IPv6 zelf via de modem inlog aangezet op de v10a. Misschien moet dat bij de v12 ook?

Hoe deed je dat?

Als je inlogt ga je naar ‘network’ > ‘IPv6’ > en dan kiezen voor ‘IPv6 automatic’. 

Die optie zit niet in de Box 12, nog uberhaupt enige verwijzing naar IPv6

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @RG89, zoals wjb al aangaf wordt IPV6 nog niet ondersteund door de V12. Je kan dit dus ook niet aanzetten. Dit komt later nog een keer, wanneer exact durf ik nog niet te zeggen. 

 Ik heb wel gekeken of er een IPV6 aan jouw adres is. Dat is wel het geval.

Sinds gisteren staat IPv6 ineens op ‘disable’

edit: ik heb in andere topics gelezen wat de reden is hiervoor. 

Ik loop nu ook tegen dit probleem met de box 12 aan. Op zich leuk dat ik het nieuwste modem heb gekregen, maar Dual Stack IPv6 was nu precies waarom ik van Ziggo naar KPN ben overgestapt. Je zou toch op z’n minst feature-parity verwachten bij de uitrol.

Vreemd genoeg deelt de router via DHCP wel en ipv6 DNS adres uit, maar er wordt geen antwoord gegeven op router-solicitation packets, dus je zit zonder host-adres.

IK heb net een nieuwe glasvezel aansluiting met een box 12. Nu ik lees dat die geen ipv6 ondersteunt valt me dit toch tegen.

Dit zou nu standaard in deze tijd aan moeten zijn. Kom kpn Ipv6 is geen extra meer maar de toekomst en beter voor de algemene kwaliteit van het internet. IP4 is te veroudert inc. beveiligingsproblemen (UPNP etc.)