Vraag

geen oplossing na geraakte waterleiding tijdens installatie kpn

  • 11 June 2021
  • 19 reacties
  • 619 keer bekeken

Vandaag gingen 2 monteurs bij mijn dochter alles installeren voor de tv en de wifi. Nieuw huis. Ze hebben in de waterleiding geboord. 

Oplossing van de monteurs was dat zij weggingen en mijn dochter maar een loodgieter moest bellen. Geen loodgieter te vinden op korte termijn. Uren aan de telefoon gehangen met kpn maar niemand doet iets. Ja je mag de factuur opsturen vd loodgieter. Mijn dochter is hoogzwanger. 

Ik vind dit een zeer kwalijke zaak. 

Heeft iemand nog zo een nare ervaring met kpn? 

Ik zou graag in contact komen met iemand vd kpn die wwl iets voor haar kan doen, voor mij nooit van mijn leven iets via de kpn meer.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Wat had je verwacht dat KPN zou doen dan? KPN heeft geen loodgieters in dienst ofzo...

Reputatie 3
Badge

Wat had je verwacht dat KPN zou doen dan? KPN heeft geen loodgieters in dienst ofzo...


Dat KPN de verantwoording neemt voor de gemaakte schade, en actief meehelpt aan het oplossen daarvan!

Reputatie 7
Badge +24

Wat had je verwacht dat KPN zou doen dan? KPN heeft geen loodgieters in dienst ofzo...


Dat KPN de verantwoording neemt voor de gemaakte schade, en actief meehelpt aan het oplossen daarvan!

En hoe dan wel? Loodgieter bellen? Dat kan de klant toch zelf wel?

Reputatie 3
Badge

Degene die de schade veroorzaakt lijkt mij, als was het maar uit fatsoen, degene die zorgt dat de schade hersteld wordt.

KPN heeft vast wel een protocol voor schade veroorzaakt bij klanten.

En dat is vast niet: stuur de rekening maar.

Reputatie 7
Badge +24

Even wat andere topics erbij gehaald:

https://forum.kpn.com/internet-9/schade-door-werkzaamheden-monteur-531379

"In principe boren onze monteurs niet. Alleen met toestemming van jou en op eigen risico."

https://forum.kpn.com/internet-9/wat-doet-een-kpn-installatiemonteur-446804

"Een installatiemonteur kan boren door binnenmuren (risico klant, gaat altijd in overleg)"

Ik weet niet of het van te voren besproken is. Maar het boren is op eigen risico. Dat houd dus in dat je het zelf op moet lossen. Als er wat geraakt word. En als KPN dat dan wil betalen, dan is dat nog een meevaller.

Reputatie 5
Badge +1

Even wat andere topics erbij gehaald:

https://forum.kpn.com/internet-9/schade-door-werkzaamheden-monteur-531379

"In principe boren onze monteurs niet. Alleen met toestemming van jou en op eigen risico."

https://forum.kpn.com/internet-9/wat-doet-een-kpn-installatiemonteur-446804

"Een installatiemonteur kan boren door binnenmuren (risico klant, gaat altijd in overleg)"

Ik weet niet of het van te voren besproken is. Maar het boren is op eigen risico. Dat houd dus in dat je het zelf op moet lossen. Als er wat geraakt word. En als KPN dat dan wil betalen, dan is dat nog een meevaller.

> "In principe boren onze monteurs niet.

“In principe” is handig geformuleerd, maar dit klopt dus niet.

> Alleen met toestemming van jou…….

Zo kan ik ook nog wel weer wat uit eigen ervaring vertellen. Bij de aanleg van de glasvezel hebben ze ook moeten boren. Ik heb mijn hart vastgehouden omdat er ook de gasbuis zit. Twee man zijn een dik uur bezig geweest om de glasvezel via de mantelbuis van de telefoon of kabelboer te leggen. Dat is uiteindelijk gelukt via de mantelbuis van de kabelboer. Aan de reactie van een van die mannen kun je merken dat ze hier niet mee gerekend hebben een dik uur mee bezig te zijn. Toestemming voor boren hebben ze mij echt niet gevraagd en dan is het juridisch erg moeilijk om je dan aan te spreken “op eigen risico".

Aanleg van de glasvezel is een hele andere tak en daar word inderdaad meestal geboord en is het risico op schade ook zeker niet voor jezelf maar voor de uitvoerende instantie.

De installatie monteur daar in tegen behoord de kabels over de plinten te leggen, als dit niet mogelijk is of je wilt het zelf anders en er moet geboord worden dan is dit op eigen risico en is de mogelijke schade voor jezelf tenzij jij kunt aantonen dat die monteur opzettelijk de schade veroorzaakt of het had moeten weten of kunnen zien dat er schade zou ontstaan en dit had kunnen voorkomen.

Er zijn altijd loodgieters te vinden die 24/7 service bieden. Het had de monteurs wel gesierd dat ze samen met de klant voor een (nood)oplossing hadden gezorgd. Een monteur van KPN krijgt hierin sneller iets voor elkaar met zo'n bedrijf als een klant die hier wellicht geen ervaring mee heeft . Kwestie van fatsoen dus, afgezien van de wel dan niet schuldvraag !

Reputatie 7
Badge +24

Lijkt me juist dat je zelf veel sneller en veel makkelijker iets geregeld hebt. Hier bel ik in zo'n geval gewoon naar het bedrijf wat hier op dorp zit. Die hebben hier 15 jaar geleden toen het huis gebouwd werd alle electra, water en verwarming geïnstalleerd. Komen elk jaar voor onderhoud van de cv ketel. Als ik bel weet ik zeker dat ze er in een paar uur zijn.

Als KPN zou bellen zou dat zeker langer duren. Denk je nou echt dat ze onder de indruk zouden zijn als er een mannetje van "het machtige KPN" zou bellen? Nou echt niet hoor. Die loodgieters hebben werk zat, die zitten echt niet op KPN te wachten.

Je moet zorgen dat je vaste klant bent bij zo'n bedrijf, de mensen die er werken een beetje kent, dat je er regelmatig komt en de rekening steeds netjes op tijd betaald. Als je dan belt weten ze precies wie je ben en hoef je verder al bijna niks meer te zeggen. Een beetje "netwerken" bij je eigen in de buurt kan geen kwaad, dat werpt in zo'n situatie zn vruchten af.

Lijkt me juist dat je zelf veel sneller en veel makkelijker iets geregeld hebt. Hier bel ik in zo'n geval gewoon naar het bedrijf wat hier op dorp zit. Die hebben hier 15 jaar geleden toen het huis gebouwd werd alle electra, water en verwarming geïnstalleerd. Komen elk jaar voor onderhoud van de cv ketel. Als ik bel weet ik zeker dat ze er in een paar uur zijn.

Als KPN zou bellen zou dat zeker langer duren. Denk je nou echt dat ze onder de indruk zouden zijn als er een mannetje van "het machtige KPN" zou bellen? Nou echt niet hoor. Die loodgieters hebben werk zat, die zitten echt niet op KPN te wachten.

 

 

Dat bedoel ik hier niet mee @Nick83. JIj bent de expert :wink: , maar een monteur ( ongeacht het bedrijf waar die werkt) zal toch wellicht iets meer kennis hebben van wie en wat qua oplossingen hiermee dan de doorsnee klant. Het lijkt mij dan niet meer dan fatsoenlijk om de klant te helpen om e.e.a. op te lossen nadat je het probleem hebt veroorzaakt, er van uitgaande dat men in ieder geval de hoofdkraan heeft dichtgedraaid.:thinking:

Reputatie 7
Badge +11

> "In principe boren onze monteurs niet.

“In principe” is handig geformuleerd, maar dit klopt dus niet.

> Alleen met toestemming van jou…….

Zo kan ik ook nog wel weer wat uit eigen ervaring vertellen. Bij de aanleg van de glasvezel hebben ze ook moeten boren. Ik heb mijn hart vastgehouden omdat er ook de gasbuis zit. Twee man zijn een dik uur bezig geweest om de glasvezel via de mantelbuis van de telefoon of kabelboer te leggen. Dat is uiteindelijk gelukt via de mantelbuis van de kabelboer. Aan de reactie van een van die mannen kun je merken dat ze hier niet mee gerekend hebben een dik uur mee bezig te zijn. Toestemming voor boren hebben ze mij echt niet gevraagd en dan is het juridisch erg moeilijk om je dan aan te spreken “op eigen risico".

Je kunt een HAS’er niet vergelijken met een installatiemonteur van KPN. Voor glasvezel moet er inderdaad normaal gesproken door de gevel geboord worden, dat is logisch. De tekst ‘in principe’ en ‘alleen met toestemming’ slaan op het boren in binnenmuren door een installatiemonteur van KPN, niet van KPN NetwerkNL. Daar is het inderdaad een heel ander verhaal.

Ander voorbeeld; graafwerkzaamheden bij iemand in de tuin door een bedrijf en de glasvezel is kapot getrokken. Ook hier moet de klant zelf bellen, dat gaat dat bedrijf niet voor je doen, alles is op eigen risico.

 

Als er door een KPN monteur schade gemaakt wordt dan is het wel de normale procedure om dit te melden bij de teamleider met foto's zodat dit goed opgepakt kan worden. Hoe dit precies opgepakt wordt is mij niet bekend, dat is niet mijn werk.

Reputatie 7
Badge +13

Hallo @Monique ter Linden, welkom. 

Wat ontzettend vervelend om te horen dat dit zo mis is gelopen! Helemaal als iemand hoogzwanger is, kan ik begrijpen dat je je liever nergens anders druk over wilt maken. Mijn excuses voor het ongemak. 

Ik sluit mij wel aan bij alle andere reageerders. KPN kan lastig een loodgieter voor jullie inplannen, en we hebben ze ook niet in dienst :sweat_smile:. Ik hoop dat het uiteindelijk allemaal goed op zijn pootjes is terecht gekomen. 

@NHendriks , Zal morgen eens kijken of er op mijn USB stick nog wat foto’s staan van glasvezel kabels die mijn werk vernielen, tegenwoordig gaat de bats door de glasvezel kabel, ze hadden in 1 straat er 8 op rij door de rioleren heen geschoten, en die klojo’s horen dat maar stug doorgaan, kan ik in de avonduren een verstopping gaan oplossen en een stukje buis vernieuwen, na 2 keer ben je dat zat komt er maar een graafploeg om de kabel op te graven en te lassen.

 

Ik sluit mij wel aan bij alle andere reageerders. KPN kan lastig een loodgieter voor jullie inplannen, en we hebben ze ook niet in dienst :sweat_smile:. Ik hoop dat het uiteindelijk allemaal goed op zijn pootjes is terecht gekomen. 

Wie bedoel je Hanna, ik zie er maar 1 die op zeer kleinerende toon tegen een KPN klant praat. 

Lees het even wat die schrijft. Ik denk echter niet dat zoals de klant het opschrijft de norm van KPN is. KPN huurt veel monteurs in, het zou dus goed zijn om de originele poster bijvoorbeeld via een prive mail naar jou of via haar profiel minimaal de kans te geven om KPN actie te laten ondernemen. 

Maar wij weten niet wat daar gebeurt is, misschien hebben de monteurs wel uitgebreid excuus aangeboden en is er gewoon dit voorstel gedaan, het wordt verteld vanuit de 3e hand. 

Maar de wet zegt dat de deskundige altijd verantwoordelijk is. En de KPN monteur kwam als monteur en een klant mag aannemen dat hij deskundig is. Als hij dan schade maakt en hij staat voor de rechter zal hij of zij heel duidelijk moeten aantonen welke voorbereidende maatregelen hij of zij heeft genomen.

Iemand die in een onbekende muur gaat boren heeft toch eerst met zijn wandscanner gekeken of er geen buis achter zit. Die apparaten zijn er al voor enkele tientjes (hoewel ik aanneem dat iemand die als vertegenwoordiger van KPN, komt goed gereedschap bij zich heeft. 

Reputatie 5
Badge +1

> En de KPN monteur kwam als monteur en een klant mag aannemen dat hij deskundig is.

En als  je het dan als klant beter weet dan de kpn zijn de rapen gaar. Dàt kan gewoon niet. Ik heb dat een paar keer meegemaakt en iemand voor een heleboel ellende en ergenis bespaard. Het werd dan een spelletje zeg eens nee maar ja. Debetreffend iemand had een nieuw contract afgesloten met de kpn voor internet en ip-telefoon. Hij zou dan en dan met de verbinding overgaan naar de nieuwe verbinding. Volgens de administratie van de kpn had diegene al een geschikt modem. Maar in werkelijkheid had hij nog een modem met maar één lan-poort, geen wifi en ip-telefoon aansluiting. De kpn hield voet bij stuk en wanneer ik me er niet mee bemoeid had, had diegene nog dagen lang geen telefoon gehad en dat was in zijn situatie heel belangrijk dat hij telefoon heeft. Ik met diegene naar de primafoon winkel met het oude modem en gevraagd aan de medewerker hoe je op dat modem een ip-telefoon kon aansluiten. Die kwam al snel tot de conclusie geen geschikt modem voor ip-telefoon. De zaken werden omgeruild en toen geen problemen meer…….

Er was vrijdag geen loodgieter meer te krijgen. Later kwam er iemand kijken van een bedrijf voor spoedklussen maar die zei kan ik nu niet meer doen. Is wel een klus van 5 a 6 uur . Stuk vloer moet eruit. Hij zei ook ik vind het nog knap dat ze in de leiding geboord hebben. Ze hebben niet gekeken of er leidingen lopen. 

Maar goed dus toen weer kpn gebeld en die zouden dan toch iemand optrommelen die diezelfde avond nog langs zou komen. 

Hij moet nog komen. 

 

Reputatie 3
Badge

Niet best.

Heb je wel de sectie met het gat apart kunnen afsluiten?

Of zit je nu sinds vrijdag zonder water?

Ja het water zit er nu wel weer op. Dus nu is iets de druk vd ketel. Door het mooie weer heb je de verwarming nu niet nodig.

Reputatie 7
Badge +24

Ja het water zit er nu wel weer op. Dus nu is iets de druk vd ketel. Door het mooie weer heb je de verwarming nu niet nodig.

Dan is het dus niet de waterleiding, maar de vloerverwarming of leiding naar radiatoren die geraakt is? U kunt nog gewoon douchen en de vaat afwassen? 🤔