Geen pairbonding meer met V10, wel op halve snelheid met V9?

• 17 mei 2016
  • 1 reactie
  • 368 keer bekeken

Sinds 11-04-2016 zit ik met het volgende probleem:

Vanaf februari ben ik overgestapt naar KPN internet + vast bellen omdat ik via KPN een VDSL verbinding met pairbonding kon krijgen, waardoor ik hier in het buitengebied een snelheid van ca. 17 of 18 kbps (upload) kon realiseren.

Nadat KPN de pair bonding in orde had gemaakt en de experiabox V10 eraan had gekoppeld had ik inderdaad de beloofde snelheid. Gezien de maximale snelheid die ik daarvoor altijd heb gehad (ca. 8 kbps up) een behoorlijke verbetering voor mij. Ook de kinders blij, want nu konden ze zonder haperingen on-line filmpjes bekijken, zelfs in HD.

Op 11 april was het echter over met de pret. Internet + bellen viel ineens uit en was niet meer online te krijgen. Verschillende malen bellen met de KPN helpdesk resulteerde in vele malen resetten van het modem en vele malen checken van de bedrading (waar niets aan gewijzigd was). Ook een nieuw opgestuurd V10 modem bood geen soelaas.

De inderhaast opgetrommelde KPN monteur heeft e.e.a doorgemeten en constateerde dat de beide lijnen niet meer in sync kwamen. Tevens liet hij weten dat hij dit probleem al bij meerdere mensen had gehad die allen op de centrale OTh-C aangesloten zaten. In deze centrale was een extern bedrijf hard bezig om oude, overtollige bekabeling te verwijderen. Volgens hem zat daar het probleem.

Inmiddels had ik via 1 lijn (op halve snelheid) wel verbinding en heeft KPN diverse 24-uurs metingen laten lopen. Hieruit bleek dat lijn dat lijn 2 inderdaad niet meer in sync wilde komen met lijn 1, precies zoals de monteur had gezegd.

Na enkele dagen nog geen verbetering en er kwam een tweede monteur. Deze wist te vertellen dat het probleem niet kon liggen aan het werk in de centrale OTh-C, omdat ik op straatkast OTh-C-k aangesloten zit.

Deze monteur heeft inmiddels diverse malen metingen verricht, verschillende modems (V9 + V10) aangesloten, verschillende softwareversies in de modems geprobeerd, ruis op de lijnen getest etc. etc.

De enige conclusie is dat de V10 niet meer in sync wil komen. Het rare is dat de V9 wel in sync komt, maar vervolgens een maximale snelheid van ca. 10 kbps haalt. Dit is dezelfde snelheid als de V10 met 1 lijn realiseert.

Wel schijnt de betreffende centrale een software update te hebben gehad, maar volgens KPN kan daar het probleem niet zitten omdat anders vele andere mensen dit probleem ook zouden moeten hebben.

Nu, 5 weken later, hebben de KPN monteurs alles vele malen nagekeken en doorgemeten, maar is de oorzaak van het probleem nog steeds niet gevonden. De oplossing zit er voorlopig dus ook nog niet aan te komen.

De webcare medewerkers geven aan dat ik geduld moet hebben en dat de monteurs van de technische dienst ermee bezig zijn.

De monteur van de technische dienst geeft echter aan dat hij het ook niet meer weet.

Inmiddels wacht ik nu dus een week of 5 en wordt mijn geduld wel erg op de proef gesteld.

Is er iemand die dit probleem herkend?

Volgens de KPN ben ik namelijk de enige met dit probleem, maar dat lijkt me wel erg sterk.

(Ik zit 2000 mtr. van de straatkast en ca. 5500 mtr. van de centrale)

1 reactie

Reputatie 7
Badge +28
Welkom op het forum , wat een bijzonder nare situatie is dit geworden. Aan de ene kant is het goed om te zien dat er actief wordt gewerkt aan een oplossing. Aan de andere kant duurt dit wel heel erg lang en klinkt het niet alsof de oplossing nabij is. Ik begrijp dat je al in contact bent met mijn collega's op Facebook of Twitter. Ik zou graag willen kijken of ik meer informatie kan achterhalen. Kun je daarvoor op mijn privébericht reageren?

Reageer