Beantwoord

Geen recht op "sneller internet buitenaf"??

  • 22 January 2020
  • 14 reacties
  • 333 keer bekeken

Sinds kort wonen we in een nieuwbouwwoning net in het buitengebied. Er is en komt hier geen glasvezel of Ziggo en we hebben een internetsnelheid van 12 mbit/s. De oudere woningen om ons heen kunnen allemaal gebruik maken van de 4g-modem voor sneller internet. Alleen bij onze postcode is het niet mogelijk. Heb hier al een paar keer over gebeld met KPN maar kom niet verder. Het systeem zegt dat het op onze postcode niet kan, dus het kan niet.

Wat kan de reden zijn?

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 24 January 2020, 14:49

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 6
Badge +9
Wanneer heb ik recht op Sneller Internet Buitengebied?

Sneller Internet Buitengebied is beschikbaar voor iedereen die in een gebied in Nederland woont:

  • waar de komende 6 maanden niet meer dan 30 Mbit/sec downloadsnelheid bereikt kan worden via het KPN netwerk;
  • dat in het buitengebied ligt met voldoende capaciteit op het 4G netwerk;
  • dat in het buitengebied ligt waar voldoende 4G binnenshuisdekking is.

Bovenstaande punten verschillen per woning. Daarom kan het voorkomen dat jij wel Sneller Internet Buitengebied kunt bestellen en je buurman niet.
https://www.kpn.com/internet/internet-buitengebied.htm

Je zou op Fourstack kunnen kijken weke uitvalreden bij “Sneller Intenet Buitengbied” staat.
Misschien dat het op punt 2 stukloopt, dat er al een x aantal mensen gebruik maken van Sneller Internet Buitengebied zodat er nu niet meer voldoende capaciteit is.

Als je je forumprofiel aanvult met je gegevens (postcode/huisnummer e.d.) dan kan een webcare medewerker ook even voor je kijken.

Op Fourstack staat bij mijn postcode dat FttH beschikbaar is. Volgens mij is dit glasvezel. Maar dit is niet beschikbaar bij ons.

Foutje bij KPN lijkt me, dit wil de helpdeskmedewerker echter niet aannemen.

Tevens geeft Fourstack aan dat het geen buitengebied is. Dit is wel degelijk buitengebied. 

Reputatie 6
Badge +9

Op Fourstack staat bij mijn postcode dat FttH beschikbaar is. Volgens mij is dit glasvezel. Maar dit is niet beschikbaar bij ons.

Foutje bij KPN lijkt me, dit wil de helpdeskmedewerker echter niet aannemen.

 

FttH is inderdaad glasvezel en aangezien het en nieuwbouwwoning denk ik dat er wel degelijk glasvezel aanwezig is, alleen kan het zijn dat deze nog niet in de woning is afgemonteerd.
De glasvezelkabel ligt dan waarschijnlijk tegen de erfgrens aan.
Op het moment dat je het bestelt dan komt er een bedrijf langs dat namens KPN NetwerkNL de glasvzelkabel naar binnen brengt (grondboring) en in huis afwerkt.

Reputatie 7
Badge +24

Waarom is dat dan niet allang gebeurt? Dat zou toch automatisch geregeld moeten worden als je een abonnement afsluit?

Het is geen nieuwbouwplan. Kpn netwerk zou 300 m kabel moeten leggen op onze kosten (ca. 10.000,-), dus dat is geen optie. We hebben dezelfde situatie als woningen om ons heen waarbij sneller internet wel mogelijk is.

Er is al koper naar binnen gelegd.

Reputatie 7
Badge +24

Er is wel koper gelegd. Dat had toch met hetzelfde gemak glasvezel kunnen wezen? Waarom hebben de huizen om u heen dan wel glasvezel? Hebben die wel allemaal 10.000 betaald? 10.000 voor 300 meter lijkt me overigens wel veel... ik weet niet of er ook nog sloten en wegen tussen zitten?

De woningen om ons heen hebben ook geen glasvezel van KPN. Ze hebben wel de mogelijkheid om “sneller internet buitengebied” met een 4g-modem te krijgen. 

Dit willen wij ook graag.

Reputatie 6
Badge +9

Als je je postcode controleert op de site van KPN NetwerkNL, wat geeft die dan aan?

Volgens mij geeft Fourstack alleen aan dat er glasvezel mogelijk is als dat bestelbaar is via een bepaalde NLS order.

  • NLS6 of NLS9: Glasvezel beschikbaar op de eindgebruikerlocatie (FTU afgemonteerd/afgemonteerd bij levering)
  • NLS7: Glasvezel beschikbaar tot aan de voorgevel van de eindgebruikerlocatie en geen FTU aanwezig
  • NLS8: Glasvezel beschikbaar tot de erfgrens van de eindgebruikerlocatie

Alle opties zijn overigens voor eindgebruikers zonder extra kosten.

Als je je forumprofiel hebt aangevuld dan kijkt een webcare medewerker wel even mee hoe de vork in de steel zit, dus daar moeten we even op wachten.

 

De kpn netwerk site geeft aan dat er koper in huis ligt en dat glasvezel niet op de planning staat.

Glasvezel zou voor onze woning apart aangelegd moeten worden vanuit de centrale. Dus is niet kosteloos beschikbaar. Dit is al lang besproken met kpn netwerk.

Het forumprofiel is al aangevuld.

@jvre  Misschien kun je eens gaan praten met de buren/omgeving. Als iedereen daar op hybride zit, zou je kunnen peilen of je niet met een hele groep over kan naar glasvezel. Natuurlijk, als je maar lang genoeg wacht, zal KPNnetwerkNL wel een keer iets upgraden/aanleggen. Of misschien ziet een andere partij wel mogelijkheden om voor veel minder dan 10k Euro jullie van 100Mbps o.i.d. internet te voorzien. Puur kwa afstand is 300 meter makkelijk ook b.v. draadloos te overbruggen, kost ongeveer 100 Euro aan materiaal.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @jvre, ik heb ook even meegekeken via Fourstack. Daar staat inderdaad dat er glasvezel beschikbaar is. Echter staat er ook dat jouw toevoeging geen correct KANVAS adres is. De buren met hetzelfde huisnummer en andere toevoeging zouden wel glasvezel moeten hebben. Ik zie op deze adressen geen buitengebied. Welke huisnummers hebben het wel? 

Echter zie ik voor de koperlijn op deze adressen 13,7 Mbit/s. Ondanks de lage snelheid is Sneller internet buitengebied niet mogelijk, vermoedelijk omdat de 4G dekking niet goed genoeg is. Meer kan ik er op dit moment helaas niet van maken. 

KPN hanteert een maximum aantal gebruikers “buitengebied” per mast. Mss is dat maximum al bereikt. Andere klanten in hetzelfde gebied zitten er dan naast.

Kijk es even hier. Misschien kan dat wel.

 

Reputatie 7
Badge +24

Warrig verhaal hier nu. Bart zegt dat er wel glasvezel is.

Hoi @jvre, ik heb ook even meegekeken via Fourstack. Daar staat inderdaad dat er glasvezel beschikbaar is.

Als er dus glasvezel beschikbaar is, zou ik me voor kunnen stellen dat je geen recht hebt op wen 4G modem. Ondanks dat je een hele lage snelheid op koper hebt.