Beantwoord

Geen "remote" toegang meer tot thuisserver

Hallo,

Onlangs heb ik een klein thuisservertje opgezet op een Raspberry Pi, met daarop een webserver(tje), SSH toegang, e.d. Op de ExperiaBox V8 heb ik de juiste poorten open gezet en alles heeft zo'n 2 tot 3 maanden naar behoren gewerkt.

Onlangs probeerde ik weer verbinding te maken met mijn server, maar kreeg ik, zowel in de browser als in de terminal (voor SSH) een timeout melding. Voor zover ik weet, zijn er op de server of binnen het netwerk geen wijzigingen gedaan.
Op dit moment kan ik nog steeds geen verbinding krijgen met de server. Zelfs het pingen van mijn IP adres thuis (die ik niet zal delen) lijdt tot een timeout.

code:
--- PING x.x.x.x (x.x.x.x) 56(84) bytes of data. ---
--- x.x.x.x ping statistics ---

packets transmitted 9
received 0
packet loss 100 %
time 8000 ms

Voor de volledigheid heb ik geprobeerd een traceroute te doen, die het volgende aangeeft:

Vanaf mijn laptop, telefoon en pc (die allen zijn verbonden met hetzelfde netwerk als de Raspberry), werkt alles perfect.

Ik heb contact opgenomen met de KPN helpdesk, maar voordat ik mijn hele verhaal heb kunnen doen, wimpelde de telefonist mij af. Hij gaf nog de optie om met de betaalde helpdesk te bellen, of mijn vraag te stellen op het forum. Bij dezen:

Wat kan het probleem zijn, waardoor ik ineens geen toegang meer heb tot mijn thuisserver?
icon

Beste antwoord door JHark 27 juli 2016, 18:17

Hoi Erik,
Mijn WAN IP is inderdaad hetzelfde als voorheen.

Robin,
Datzelfde WAN IP (wat staat aangegeven in de ExperiaBox), is ook hetzelfde als Google en myip.nl aangeven, en (dus) hetzelfde IP adres als waarmee ik mijn server probeer te bereiken.

In de interface van de ExperiaBox staat overigens nergens een IPv6 adres.

Ik weet niet wat de reden is, maar op dit moment kan ik de server weer via 4G bereiken. Als dat op een of andere manier binnenkort niet meer het geval is, zal ik hier weer een reactie geven.
Tot zover bedankt voor het meedenken!

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Die pings en traceroutes laten niets geks zien.

Ben je op vakantie ofzo op dit moment? Anders zou ik kijken of hij intern wel te bereiken is

Eventueel of de v8 zelf nog wel werkt (en of er geen uitval van stroom o.i.d. is). Als je op vakantie bent is dit lastig te controleren maar het zou kunnen

Robin
Hee Robin,

Bedankt voor je antwoord.
Nee, ik ben gewoon thuis. Als mijn telefoon verbonden is met Wifi, kan ik het webservertje gewoon bereiken via 192.168.x.x. Zodra ik Wifi uit zet (of op mijn werk of bij mijn ouders ben) en verbinding probeer te maken met mijn externe IP adres (zoals o.a. Google en www.myip.nl dat aangeven), via SSH, een browser of pings, krijg ik dus timeouts.

Dit probleem doet zich nu ook al enkele weken voor.
Reputatie 7
Badge +30
Heb je een screenshot van de forwardings (DATA > NAT > Port Mapping?
En een screenshotvan de tabel met IP adressen (START > LAN > DHCP Leases, Mac adressen kan je eventueel onleesbaar maken)?

Ah, oké. Omdat je trace bij Hetzner begon dacht ik dat je eventueel in Duitsland was
Hierbij de port forwards en DHCP leases. Zoals je kunt zien, heb ik de Rasp Pi (192.168.2.5) een static IP gegeven in de Experia Box.

Misschien een rare vraag, maar zou de modem zelf niet sowieso een ping response moeten geven?
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Aller eerst, de Experiabox (en vele andere consumenten 'modemrouters') reageren niet op pings. Zelfs zakelijk staat dit redelijk vaak uit.

Maar met 192.168.2.5 kan je dus de webserver benaderen?
Aan de screenshots te zien, lijkt het allemaal goed te staan.
Verbind je met het WAN IP wat je op de status pagina van de V8 ziet, als je je Raspberrypi wilt bereiken van buiten af?

Draait die V8 toevallig IPv6 ( k zo niet weten waar je dat ziet, maar k verwacht dan ergens een IPv6 adres te zien in de WebInterface)

Robin
Reputatie 2
Hi, is je WAN IP adres nog wel hetzelfde? Dit is niet veranderd tov de situatie dat het nog wel werkte?
Hoi Erik,
Mijn WAN IP is inderdaad hetzelfde als voorheen.

Robin,
Datzelfde WAN IP (wat staat aangegeven in de ExperiaBox), is ook hetzelfde als Google en myip.nl aangeven, en (dus) hetzelfde IP adres als waarmee ik mijn server probeer te bereiken.

In de interface van de ExperiaBox staat overigens nergens een IPv6 adres.

Ik weet niet wat de reden is, maar op dit moment kan ik de server weer via 4G bereiken. Als dat op een of andere manier binnenkort niet meer het geval is, zal ik hier weer een reactie geven.
Tot zover bedankt voor het meedenken!

Reageer