Beantwoord

geen snelheidsverbetering met 4g buitengebied

  • 15 May 2019
  • 11 reacties
  • 609 keer bekeken

Eergisteren een sms gehad van KPN dat ik de 4g apparatuur kon aansluiten.
Gedaan, 2 streepjes signaal en verder alle lampjes blauw.
Aangesloten op een gele ethernetpoort van de v10, maar geen snelheidsverhoging.
Het is hetzelfde als dat ik de ethernetkabel niet heb ingeplugd.
Enig idee waar het aan kan liggen?

Groet,
Henk
icon

Beste antwoord door Speedster 29 May 2019, 13:07

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Welkom op het forum, Henk. Het ziet eruit, qua lampjes, alsof het in orde is. Maar wellicht dat het bereik toch niet helemaal goed is. Kun je eens wat experimenteren met de plek van het 4G modem? Bijvoorbeeld dichter bij een raam of iets dergelijks. Kijken of je het aantal streepjes signaal beter kunt krijgen.

Mocht dat niet verbeteren, dan is een externe antenne waarschijnlijk een goed idee. Wij verkopen die zelf niet, maar ze zijn onder andere verkrijgbaar via wifi-shop24.com. Wij raden de volgende combinatie aan:
1. Antenne: “Jarft 4G Directional Panel Antenna, 14dBi, Multiband, Outdoor”
2. Antenne-kabel: “Coaxial Antenna Cable 4G, 10m, CLF200 Twin, N male to SMA male”
@Speedster 2 streepjes signaal (van de hoeveel?) duidt er niet echt op dat de ontvangst en zend kwaliteit veel te laag is. Dus om nu gelijk buitenantennes te gaan kopen lijkt me overdreven. Tegen de tijd dat je die zou hebben gekocht en aangesloten is waarschijnlijk een ander probleem wat de werkelijke oorzaak is ook wel opgelost.
Het komt wel meer voor dat SIB (nog) niet werkt in eerste instantie. Het is ook niet echt bekend wat de parameters zijn die ten grondslag liggen aan het wel niet opschalen van de 4G verbindingssnelheid. Ik zou maar een dag of 3 of zo wachten.
En wat geeft een speedtest aan dan ?
Ook al zou je maar 10% van de max 30Mbps moeten krijgen, dat moet meetbaar/zichtbaar zijn. Of je DSL was al dusdanig snel dat het extra 4G eigenlijk niet veel zoden aan de dijk zet, maar kan ik me niet voorstellen.
Reputatie 7
Badge +9
Nadat je het 4G modem had aangesloten op de V10 heb je de V10 opnieuw opgestart?
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb een update hierover. Het blijkt dat we wat issues ervaren met Sneller Internet Buitengebied. Daar wordt op dit moment naar gekeken om dat weer zo snel mogelijk opgelost te hebben. Ik verwacht dat je daarna wel goede resultaten ziet qua snelheid.
Excuses voor de late reactie, er zijn namelijk 2x monteurs langs geweest en ik wilde eerst even afwachten wat ze konden doen.
Het blijkt dat mijn pair bonding niet goed is, dikader 1 geeft ca. 3000 mbits, dikader 2 ca. 15000.
Ze gaan me nu (morgenochtend) terugzetten naar adsl en tevens komt er weer een monteur langs.
Maar dat lijkt me nog steeds niet de oplossing waarom mijn 4g Sagemcom modem niet werkt.
Ik heb 2 van de 3 streepjes signaal, dat zou voldoende moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +30
Geen probleem, Speedster. Goed dat er monteurs zijn geweest. Het kan zijn dat je niet goed werkende lijn invloed heeft op in hoeverre de 4G bijspringt. Ik ben benieuwd of je daar verandering in ziet nadat je teruggezet bent. De storing, die ik eerder benoemde, is namelijk opgelost. Dus ik zou verwachten dat je 4G het weer goed doet.
Dag Erik,

Dank je, ik hoop ook dat ik nu een stabiele verbinding inclusief 4g heb als de monteur morgen klaar is.
Ik laat het zeer zeker even weten!
Even een update, de monteur is geweest en alles werkt (bijna) naar behoren.
Het bleek een defecte poort in de wijkcentrale te zijn die nu is overgezet.
In het Sagemcom modem hadden ze de simkaart vanuit KPN fout geplaatst, de klunzen.
Aangezien nergens staat hoe die erin zou moeten heb ik daar dus zelf niet naar gekeken.

Het enige grote nadeel nu is dat mijn upload slechts 1.2 Mbit is!!

En dat voor een dierenpension die regelmatig filmpjes upload zodat klanten vanaf hun vakantieadres hun hond(jes) kunnen zien.

Dat is dus nog een heel grote domper, verder tevreden.
Reputatie 7
Badge +30
Goed om te horen dat het met deze laatste monteur weer in orde is gekomen. De upload hoort ook bij te trekken, maar kan zijn dat je Experia Box en de Sagemcom daar onderling nog even uit moeten komen. We zijn nu weer een dag of wat verder. Is de upload nog steeds laag?
Dag Eric,
Helaas niet, upload begint op ca 3 Mbits en zakt dan direct terug naar 1.2 Mbits.
Heb het Sagemcom modem al verplaats naar de bovenetage (3 streepjes signaal).
Maar mocht ook niet baten.
Reputatie 7
Badge +30
Hmmm. Hoe doe jij die filmpjes uploaden, Henk? Internetverkeer kan via een aantal communicatieprotocollen lopen, en de Sagemcom ondersteunt nog niet alles (op dit moment TCP en Quic, later dit jaar ook UDP). Waardoor het kan zijn dat dit uploaden alleen je DSL gebruikt als dit via UDP-verkeer loopt.