Vraag

Geen vrije keuze voor provider in gemeente met CIF glasvezel

• 11 november 2016
  • 44 reacties
  • 10972 keer bekeken

Hoe kan het nou dat dit gewoon mag in nederland? Mensen in het CIF gebied hebben geen vrije keuze en kunnen slechts kiezen uit 3 alternatieven. Voor mij alle drie niet acceptabel.
Ik wil xs4all houden maar dan wel over glas. De huidige maximale snelheid is niet meer van deze tijd!
Het meest tragische vind ik nog dat niemand bij de gemeente Albrandswaard weet wat de afspraken waren en al helemaal niet of er ooit een oplossing komt.
Beste KPN voorzie ons nu van een oplossing of geef ons een handvat om actie te ondernemen!

Admin: topic verplaatst naar juiste board

44 reacties

Dit is eigenlijk heel simpel.
De infrastructuur (dus de kabel) is van CIF.
Deze verhuurt deze kabel aan providers, de ene provider huurt wel de ander huurt niet.
Dit is meestal een vraag een aanbod kwestie.
Dat de gemeente van deze afspraken niets weet is niet raar, de gemeente heeft daar geen invloed of zeggenschap over. Meestal wordt dit geregeld tussen commerciële marktpartijen en burgeriniatieven. Gemeentes komen er zelden nog bij aan te pas.

Maar ja je probleem is er natuurlijk wel, wat je het beste kunt doen:
Zorgen dat veel mensen het zelfde verzoek doen bij CIF en de provider van wens, het is immers een vraag een aanbod kwestie. Genoeg vraag zorgt voor aanbod.
Je zou natuurlijk ook geen diensten kunnen afnemen bij CIF en gewoon doen zoals je gewend bent.
Reputatie 7
Jij hebt tenminste nog de mogelijkheid om glasvezel te kiezen, ook al zit de provider van jouw keuze daar niet bij. Waar ik woon komt dat er niet eens want "als je via DSL niet voldoende snelheid hebt, heb je altijd de coax nog". Dus als ik meer dan 28/4 Mb/s wil moet ik naar Ziggo. Helemaal geen vrije keuze dus.
Reputatie 7
Badge +31
KPN, en ook XS4ALL, huurt geen ruimte op CIF. Zie reactie Ward hieronder.

In CIF gebied kun je XS4ALL écht alleen via koper krijgen. Die nemen, zeker de eerste jaren, geen toegang tot CIF...

Overigens, als je XS4ALL wilt dan zul je met hen contact op moeten nemen. Hoe meer mensen dit doen voor CIF-gebied, hoe beter.

En. Twee providers is mogelijk. Eén via koper, één via glas.
Reputatie 7
Badge +8
Dit krijg je dus als niet duidelijk wordt gemaakt hoe zo'n netwerk werkt.

1) CIF is helemaal niet protectionistisch maar heeft net als Reggefiber een open netwerk op ODF niveau. Dus elke operator kan een contract met ze sluiten , apparatuur in de PoPs plaatsen en leveren via aangesloten providers. Een gemeente kan dat helemaal niet eisen. Die moeten gewoon de Telecomwet volgen en toestemming geven voor aanleg).

2) Verschil met Reggefiber is wel dat CIF geen regels heeft opgelegd gekregen van de ACM over de maximale huur van de lijnen. KPN kan dus wel een contract afsluiten met CIF voor bepaalde PoPs maar betaalt daarvoor ongetwijfeld een flinke huur. En daarmee is het voor KPN aantrekkelijker om haar eigen koper netwerk te upgraden aangezien dat minder kost, en altijd van hen blijft.

Met KPN bedoel ik dus de operator KPN (Wholesale) die ook haar apparatuur in alle Reggefiber PoP's heeft staan en daarmee XS4all levert aan bijvoorbeeld Richard Fz1.

Zoals PeterG al aangaf: Probeer met zoveel mogelijk mensen bij XS4all/KPN (de provider) en Telfort aan te geven dat jullie over willen op glasvezel van CIF. Die providers geven dat aan in een wensenlijst bij hun operator KPN Wholesale en dat maakt de kans dat die met CIF in overleg gaat/blijft een klein stukje groter.

NB: @PeterG: CIF is niet van Caiway maar andersom... Caiway is van CIF. In het begin mocht inderdaad alleen Caiway een jaar lang leveren op CIF netwerken maar daar stapten ze onder druk van de investeerders wel vanaf. Meer providers is meer mogelijkheden tot verdienen en je legt een netwerk wel in de grond om er iets mee te verdienen.
Reputatie 7
Badge +31
P.S. wat is de max. haalbare snelheid over koper in je woonplaats?
https://thd-fpi-info.fourstack.nl/

@Ward. Antwoord aangepast. (kon nog nét 😃 )
Beste mensen,

Waarom het zo is dat weet ik inmiddels wel. Dat is de vraag niet.
De vraag is, als de situatie eenmaal zo is is er dan een mogelijkheid om dit aan te vechten? Het is niet mijn keuze dat Cif hier glas neergelegd heeft.
Het feit dat CIf niet meer anderen toelaat is dat geoorloofd? Dat is de vraag.
Cif licht iedereen verkeerd voor en roept vrolijk dat ze best anderen willen toelaten maar in praktijk is dat domweg gelogen!

Bij iedereen heb ik al gereageerd via mail websites facebook enz enz
Reputatie 7
Badge +12
Beste mensen,

Waarom het zo is dat weet ik inmiddels wel. Dat is de vraag niet.
De vraag is, als de situatie eenmaal zo is is er dan een mogelijkheid om dit aan te vechten? Het is niet mijn keuze dat Cif hier glas neergelegd heeft.
Het feit dat CIf niet meer anderen toelaat is dat geoorloofd? Dat is de vraag.
Cif licht iedereen verkeerd voor en roept vrolijk dat ze best anderen willen toelaten maar in praktijk is dat domweg gelogen!

Bij iedereen heb ik al gereageerd via mail websites facebook enz enz

Zoals Ward al aangeeft laat CIF dus wél anderen toe op hun netwerk. Dit zijn ze namelijk verplicht. Echter moeten andere providers huur aan CIF betalen om gebruik te kunnen maken van hun netwerk. En deze huur vinden de andere providers te hoog om er brood in te zien.

Dus als antwoord op jouw vragen: nee er is geen enkele manier om dit succesvol aan te vechten, aangezien zij alles binnen de wet doen.

Bovendien geldt dit echt niet alleen voor jou hoor. Jij hebt nog keuze uit 3 providers met hoge snelheden door glasvezel. Mijn ouders wonen in een klein dorpje met een kopersnelheid tot 8 Mbits. Dat is niet werkbaar, dus zijn zij veroordeelt tot maar één enkele provider: Ziggo. En zo zijn er nog veel meer huishoudens. Misschien kun je ook juist blij zijn dat jij gebruik kunt maken van de glasvezeltechnieken? Dat geeft je vast meer rust in deze situatie.

Ps. Je kunt natuurlijk altijd nog checken of er ook een coax naar jouw woning ligt. In dat geval kun je ook nog kiezen voor Ziggo.
Reputatie 7
Zoals Ward al aangeeft laat CIF dus wél anderen toe op hun netwerk. Dit zijn ze namelijk verplicht...Daar zijn ze helemaal niet toe verplicht, alleen KPN heeft de verplichting haar glasvezel en koper netwerk open te stellen voor andere aanbieders. Geen enkele andere aanbieder, zelfs Ziggo niet, heeft die verplichting opgelegd gekregen.

Helaas is de plek waar TS moet klagen de overheid, te beginnen zijn eigen gemeente.
Waarom heeft de gemeente gekozen voor CIF, snapte ze de consequenties niet?
Waarom zijn de regels op de netwerken verschillend waarbij KPN haar netwerk moet openstellen voor derden tegen een gereguleerd tarief terwijl anderen (Ziggo, CIF, etc.) dat niet hoeven?
Reputatie 7
Badge +12
Zoals Ward al aangeeft laat CIF dus wél anderen toe op hun netwerk. Dit zijn ze namelijk verplicht...Waarom heeft de gemeente gekozen voor CIF, snapte ze de consequenties niet?
Waarom zijn de regels op de netwerken verschillend waarbij KPN haar netwerk moet openstellen voor derden tegen een gereguleerd tarief terwijl anderen (Ziggo, CIF, etc.) dat niet hoeven?

Dat de gemeente keuze heeft in glasvezelaanbieders is een illusie. CIF opereert in gebieden waar veelal Reggefiber niet actief is. CIF hoeft in zulke gebieden hun glasvezelnetwerk maar een klein beetje te vergroten, terwijl dit voor Reggefiber een enorme operatie zou zijn.

KPN moet zijn netwerk openstellen ten behoeve van de concurrentie. Ziggo hoeft dit niet, vanwege de technische beperkingen van de coax, aldus de altijd door jou geroemde ACM 😉
Reputatie 7
Helemaal eens echter de gemeente en overheid horen er voor de burger te zijn. Zij hadden hun best moeten doen om ofwel reggefiber over te halen glasvezel aan te leggen ofwel ervoor te zorgen dat het speelveld voor CIF netwerken gelijk aan KPN netwerken.

Dat het netwerk van Ziggo nog een gesloten netwerk is, is ook een doorn in het oog van de ACM. Helaas belet Europese regelgeving het de ACM om dit te veranderen.
Reputatie 7
Badge +8
En niemand die iets snapt van de Telecomwet?

1) een gemeente heeft niets te zeggen over wie er een netwerk wil aanleggen in haar gemeente,. Als deze partij een vergunning heeft van de ACM (voorheen OPTA) dan vallen haar werkzaamheden onder de Telecomwet en moet de gemeente dit gewoon toestaan. Wel zie je dat een partij als CIF of Reggefiber probeert om met een gemeente te onderhandelen over de legeskosten. Deze zijn altijd gebaseerd op kleine stukken. Als een bedrijf 50 kilometer sleuf graaft in een beetje grote plaats, dan is een mogelijke korting op die leges uiteraard zeer interessant. Dat is een moment waarop een gemeente kan proberen eisen te stellen. Verder niet.

2) Elke telecomprovider is verplicht mee te werken aan medegebruik van buizen en dergelijke. Maar (behalve KPN/Reggefiber) ze zijn niet verplicht het netwerk open te stellen.
Maar CIF doet dat wel degelijk omdat ook CIF graag inkomsten wil hebben uit zo'n netwerk. Voor hen is het een lange termijn investering die door pensioenfondsen wordt gefinancierd en dus dienen zij gewoon rendement te halen.
Maar zoals al eerder gezegd: als een operator zoals bijvoorbeeld KPN, Vodafone (straks T-Mobile), of Tweak niet wil betalen wat CIF vraagt, dan houdt het op. Alleen KPN en Reggefiber hebben opgelegde prijzen vanuit de ACM waarover niet te onderhandelen is.

CIF legt aan in gemeentes waar zij het kabelnetwerk in bezit hebben (via Caiway). Dat netwerk wordt verglaasd en dan wordt dat kabelnetwerk uiteindelijk ooit verlaten.

Waarom hoeft alleen KPN zijn netwerk open te stellen? Omdat de regels voorschrijven dat alleen de partij met Aanmerkelijke Markt Macht (AMM) dat moet doen. Er kan maar 1 zo'n partij zijn volgens diezelfde regels, en dat is KPN geworden. Ook onze overheid wil graag Ziggo verplichten tot openstelling maar kan dat nog niet volgens Europese regels (want maar 1 partij kan AMM hebben).

Maar goed, de discussie is zinloos. CIF laat anderen wel toe. KPN wil niet betalen wat CIF vraagt, en bovendien heeft KPN een eigen netwerk wat ze een stuk goedkoper kunnen upgraden. Het zijn allemaal commerciële bedrijven en daar kan je dus niks aanvechten.

@hrh: ik neem aan dat de TS geen mogelijkheid heeft om Ziggo te kiezen omdat ik al aangaf dat bij CIF netwerken de plaatselijke kabelaar Caiway was. Dus er is dan helemaal geen Ziggo.
dank Ward, een heel duidelijk antwoord.
het is dus helaas een situatie die geen mooie oplossing bied.

Is er enig zicht op de snelheidsvermeerdering via de koperdraad? ik hoor daar mooie verhalen over echter we komen hier nog net verder dan 32 max. (albrandswaard)
Reputatie 7
Badge +8
dank Ward, een heel duidelijk antwoord.
het is dus helaas een situatie die geen mooie oplossing bied.

Is er enig zicht op de snelheidsvermeerdering via de koperdraad? ik hoor daar mooie verhalen over echter we komen hier nog net verder dan 32 max. (albrandswaard)

Stuur je PC en huisnr maar even in een PB dan kijk ik of er een upgrade is voorzien die nog niet in de postcodetool te zien is.
Reputatie 7
Badge +31
Ps. Je kunt natuurlijk altijd nog checken of er ook een coax naar jouw woning ligt. In dat geval kun je ook nog kiezen voor Ziggo.
Ward is me voor....
@hrh: ik neem aan dat de TS geen mogelijkheid heeft om Ziggo te kiezen omdat ik al aangaf dat bij CIF netwerken de plaatselijke kabelaar Caiway was. Dus er is dan helemaal geen Ziggo.
Er valt niet veel te kiezen via glas in CIF gebied.
Via glas: Caiway, Solcon, Fiber
Via koper (snelheid!): KPN, XS4ALL, Telfort en KPN wholesale

En niemand die iets snapt van de Telecomwet?.Mij is wel e.e.a. duidelijk geworden, Ward 🙂
Helaas is er dus inderdaad weinig te kiezen, heb met iedereen gebeld die ik kon verzinnen in deze.
De gemeente weigert elk antwoord en de rest kan er niet veel mee.
Heb zelfs ook ziggo gebeld waarom er dan geen actie ondernomen wordt, je kan gewoon geen kant op.

Ik heb de indruk dat CIF een soort kabel maffia is die lekker zn eigen gang gaat en alle regels aan zn laars lapt en gemeentes vals voorlicht.
Reputatie 7
Badge +31
Hoi, Richard. Heb je al gecheckt wat de snelheid over koper is op je adres:
Reputatie 7
Badge +8
Hoi, Richard. Heb je al gecheckt wat de snelheid over koper is op je adres:

Hij kan max 40 Mbit halen. Matig zal ik maar zeggen...
Zoals Ward zegt is het theoretisch ongeveer 40, echter in de praktijk rond de 30.
Op dit moment is het 30,8
Ward ik had je een prive bericht gezonden
Reputatie 7
Badge +8
Ward ik had je een prive bericht gezonden

Heb ik gelezen en uitgezet. Ik hoop vandaag antwoord te krijgen en naar jou te sturen.
hmm helemaal begrijp ik het verschil tussen kasten en centrale niet maar begrijp wel dat het weinig uitmaakt voor deze locatie dus.
De enige optie is dus een aparte aansluiting voor internet nemen bij een van de 3, behalve Caiway uiteraard aangezien ik met dat soort maffia geen zaken wens te doen.
Al met al een extra kostenpost van minimaal 30 euro per maand.
Reputatie 7
Badge +31
De enige optie is dus een aparte aansluiting voor internet nemen bij een van de 3, behalve Caiway uiteraard aangezien ik met dat soort maffia geen zaken wens te doen.
Al met al een extra kostenpost van minimaal 30 euro per maand.
Dat lijkt me ook de enige optie als je én KPN (TV, internet, telefoon) én snel internet wilt hebben.
Met je download (ca 30 dus) is er i.i.g. ruimte voor 2 x TV ontvangst in HD via KPN. Als je KPN (ernaast) houd via koper houdt je i.i.g. je kpnmail adressen.
Je bent, volgens mij, niet de enige die in CIF gebied KPN over koper heeft en glasinternet ernaast. 2 x internet heeft ook een voordeel. Als er één storing heeft heb je altijd de ander nog.
Ward, na heel veel bellen vanmorgen is me duidelijk geworden dat er WEL iets mogelijk is.
Blijkbaar is het mogelijk met een 2e aderpaar een 2e lijn bij bij de fritzbox te plaatsen.
De uitgerekende snelheid zou dan richting 80 - 10 moet gaan.
Dat zou natuurlijk fantastisch zijn alleen nu loop ik een beetje vast, waar moet ik dat gaan regelen eigenlijk?
Ik dacht via mijnaansluitingen echter dat is blijkbaar alleen gas water of elektriciteit?
Moet ik dan bij KPN zijn?
Reputatie 7
Dat is "simpel": je moet gewoon een tweede (analoge) lijn bij KPN aanvragen (wordt vaak gedaan voor alarmsystemen). Daar moet je wel een extra jaarabo voor afsluiten. Zodra de lijn is opgeleverd zeg je het extra abo weer op (je moet dan wel het resterende abonnementsgeld in één keer voldoen, kortom je betaalt aansluitkosten en 12 maanden abo). Als dat allemaal afgerond is kun je pair bonding voor je lijn aanvragen, maar dat kan alleen bij abo's van KPN, niet van Xs4All, Telfort of andere providers: alleen KPN levert pair bonding.
Zoals ik al zei, simpel!
Nee henk, niet een 2e lijn met maandelijkse kosten maar 2 extra aders in de eerste aansluiting
dan zijn er geen extra kosten maar slechts eenmalige kosten
en ja hoor ook bij xs4all die ik zojuist aan de lijn had.

Reageer