Beantwoord

Genexis FXP-100 FTU dummy cover

  • 19 May 2021
  • 38 reacties
  • 1240 keer bekeken

Badge

Ik heb de actieve NT vervangen met een glasvezel patchkabel (door middel van een koppelblokje), direct van de FTU naar mijn eigen apparatuur/transceiver.

Het werkt al een tijdje zonder problemen. Echter door het ontbreken van een afdekkap is de aansluiting enigszins kwetsbaar en ook ziet het er niet fraai uit.

Is het mogelijk om de bijbehorende dummy cover voor de Genexis FXP-100 / GN02 grondplaat te krijgen om het geheel netjes af te werken?

Met vriendelijke groet,

Marvin

icon

Beste antwoord door NHendriks 19 May 2021, 18:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

38 reacties

Reputatie 6
Badge +9

In principe is de FTU van de netwerkbeheerder, in dit geval KPN NetwerkNL.
Je zou het eens daar kunnen vragen.

Badge

Ik heb het daar geprobeerd via de chat, daar werd me verteld dat ze deze dummy covers niet hebben, en dat ik het aan mijn provider zou kunnen vragen.

Volgens mij moeten ze deze toch wel hebben? Of is deze FTU variant al zo verouderd dat er geen onderdelen meer op voorraad zijn?

Reputatie 7
Badge +11

Voor de Genexis FTU's bestaan deze dummy covers helaas niet zoals ze wel bestaan voor de UFTU's die in de periode daarna geplaatst werden. 

 

Er zijn nog wel huizen waar een dummy-cover op zit maar zodra er een NT geplaatst wordt dan wordt ook het FTU iets omgebouwd om de nieuwe mediaconverter te kunnen plaatsen. Deze worden niet meer geleverd en zijn derhalve ook niet te bestellen.

Reputatie 6
Badge +9

Ik heb het daar geprobeerd via de chat, daar werd me verteld dat ze deze dummy covers niet hebben, en dat ik het aan mijn provider zou kunnen vragen.

Volgens mij moeten ze deze toch wel hebben? Of is deze FTU variant al zo verouderd dat er geen onderdelen meer op voorraad zijn?

 

Het is al een ouder type FTU inderdaad :slight_smile:

Als je forumprofiel aanvult met al jouw relevante gegevens dan kan een webcaremedewerker er direct in duiken maar ik denk niet dat de kans groot is dat de providers dit soort spullen op voorraad hebben.

Ah, zie antwoord @NHendriks 

Reputatie 7
Badge +7

Op marktplaats staan er diverse te koop...

Reputatie 2
Badge

Bij het oudere type Genexis NT is het niet heel moeilijk om de elektronica ‘eruit te prutsen’. Zeker bij de ‘domme’ (gigabit) mediaconverter zit de printplaat ‘vast’ achter wat plastic tabs en kan je die er redelijk makkelijk uit wippen. 

Je tovert je NT dan dus in feite om tot een patch cover 😛. Zo had de monteur van Tweak het bij mij gedaan toen hij een Fritz!box met directe fiber patchkabel op FTU kwam installeren 🙂.  

Hieronder een voorbeeld van hoe ik dit met een NT heb gedaan, die ik in het verleden ook heb gehad (zat ook nog een DVB-C module, 4 netwerkpoorten en 2 telefoniepoorten in, uit het tijdperk van XMS/Lijbrandt met Glashart Media). 

Ook dit is nog altijd niet een erg elegante oplossing en eigenlijk zou KPN Netwerk voor mijn part de hele FTU mogen komen vervangen voor het hedendaagse model. Maar dat zullen ze denk ik niet gratis komen doen……

NT met achterkant eraf, printplaat met connector er nog in. 
Losse onderdelen, makkelijk zonder 1 enkele schroef los te klikken (met beleid). 
Patch kabel uit dit gat laten komen (zat eerst de connector van de Genexis)
Patch kabel hier ergens in laten gaan (wel 1 van de vierkante uitsparingen, anders komt ie niet op een elegante manier bij de connector op de FTU uit)

 

Reputatie 7
Badge +11

Bij het oudere type Genexis NT is het niet heel moeilijk om de elektronica ‘eruit te prutsen’. Zeker bij de ‘domme’ (gigabit) mediaconverter zit de printplaat ‘vast’ achter wat plastic tabs en kan je die er redelijk makkelijk uit wippen. 

Je tovert je NT dan dus in feite om tot een patch cover 😛. Zo had de monteur van Tweak het bij mij gedaan toen ze een Fritz!box met directe fiber patchkabel op FTU kwam installeren 🙂

En dat is dus slopen van apparatuur van KPN Wholesale. Er lopen echt een hoop beunhazen rond die zich telecommonteur noemen en veel komen ze met allerlei ‘vernuft’ en zonder na te denken wordt apparatuur van anderen vernield. Zo zie ik ook regelmatig kapotte FTU's. Lekker zelf knutselen en laat de volgende monteur het maar uitzoeken..

Tegenwoordig kan een KPN-klant een FTU GN02 gewoon kosteloos om laten bouwen naar een FTU TK01. Lijkt me niet dat die beperking er niet is voor wholesale providers die met andere typen NT's werken zoals T-Mobile en Tweak.

 

Daarbij: dit topic is 9 maanden oud, denk niet dat TS nog op een antwoord aan het wachten was.

Reputatie 2
Badge

Bij het oudere type Genexis NT is het niet heel moeilijk om de elektronica ‘eruit te prutsen’. Zeker bij de ‘domme’ (gigabit) mediaconverter zit de printplaat ‘vast’ achter wat plastic tabs en kan je die er redelijk makkelijk uit wippen. 

Je tovert je NT dan dus in feite om tot een patch cover 😛. Zo had de monteur van Tweak het bij mij gedaan toen ze een Fritz!box met directe fiber patchkabel op FTU kwam installeren 🙂

En dat is dus slopen van apparatuur van KPN Wholesale. Er lopen echt een hoop beunhazen rond die zich telecommonteur noemen en veel komen ze met allerlei ‘vernuft’ en zonder na te denken wordt apparatuur van anderen vernield. Zo zie ik ook regelmatig kapotte FTU's. Lekker zelf knutselen en laat de volgende monteur het maar uitzoeken..

Tegenwoordig kan een KPN-klant een FTU GN02 gewoon kosteloos om laten bouwen naar een FTU TK01. Lijkt me niet dat die beperking er niet is voor wholesale providers die met andere typen NT's werken zoals T-Mobile en Tweak.

 

Daarbij: dit topic is 9 maanden oud, denk niet dat TS nog op een antwoord aan het wachten was.

Ookal ben ik het deels met je eens (deels ook niet), je toon mag wel wat vriendelijker zeg…. ookal ben je KPN monteur. 

Ten eerste: Ik meld mijn ervaring, zodat anderen zoals ik die toevallig dit topic via Google vinden er nog wat aan hebben. 

Ten tweede: Tweak heeft hier in Almere via een ODF overeenkomst met KPN Netwerk eigen apparatuur in de Area-PoP. En kwam initieel de aansluiting opleveren met een door hen zelf meegebrachte (en, naar ik aanneem, ook betaalde) Gigabit mediaconverter.  Toen ik later een swap naar een Fritz!box had aangevraagd heeft de monteur dus hun eigen mediaconverter ‘aangepast’. 

Voor je overigens begint over de oudere NT, die ik zojuist even onder handen heb genomen en waarvan ik nu de foto's in mijn reactie heb toegevoegd: Toen ik mijn abonnement bij de laatste provider die deze NT gebruikte, heb opgezegd (Telfort), gaf KPN aan deze niet terug te hoeven omdat dit platform toch helemaal van het toneel ging verdwijnen. Afgeschreven dus. 

 

Persoonlijk zou ik die GN02 FTU liever nog vandaag dan gisteren laten vervangen door iets waar je op een wat elegantere manier gewoon een Fiber patchkabel kan aansluiten zonder nog het risico te lopen de boel te slopen. Ik ben nu echter klant bij Freedom (die via dezelfde ODF propositie van Cambrium/Tweak z'n diensten bij mij aflevert).  Als je dan echt behulpzaam wilt zijn, geef dan ook even de info m.b.t. waar ik (gratis) een swap van de FTU kan aanvragen ;) 

Reputatie 2
Badge

Bij het oudere type Genexis NT is het niet heel moeilijk om de elektronica ‘eruit te prutsen’. Zeker bij de ‘domme’ (gigabit) mediaconverter zit de printplaat ‘vast’ achter wat plastic tabs en kan je die er redelijk makkelijk uit wippen. 

Je tovert je NT dan dus in feite om tot een patch cover 😛. Zo had de monteur van Tweak het bij mij gedaan toen ze een Fritz!box met directe fiber patchkabel op FTU kwam installeren 🙂. 

En dat is dus slopen van apparatuur van KPN Wholesale. Er lopen echt een hoop beunhazen rond die zich telecommonteur noemen en veel komen ze met allerlei ‘vernuft’ en zonder na te denken wordt apparatuur van anderen vernield. Zo zie ik ook regelmatig kapotte FTU's. Lekker zelf knutselen en laat de volgende monteur het maar uitzoeken..

Tegenwoordig kan een KPN-klant een FTU GN02 gewoon kosteloos om laten bouwen naar een FTU TK01. Lijkt me niet dat die beperking er niet is voor wholesale providers die met andere typen NT's werken zoals T-Mobile en Tweak.

 

Daarbij: dit topic is 9 maanden oud, denk niet dat TS nog op een antwoord aan het wachten was.

 

Om toch zelf nog maar even door te gaan met zelf ehulpzaam te zijn voor het geval anderen via Google nog op dit topic stuiten (aangezien zowel KPN “Provider” als KPN "NetwerkNL” zich hullin in stil- en doodzwijgen):

 

Ik heb dit issue aanhangig gemaakt bij de ACM en die zijn er nu mee bezig. 

 

Schijnbaar, kan volgens @NHendriks, een KPN-klant (of klant van een KPN dochter) kosteloos een wisseling van GN02 naar TK01 krijgen. Maar wholesale partijen (WBA dan wel ODF) kunnen dit dus helemaal niet aanvragen…..

 

Ik kan via “www.mijnaansluiting.nl” wel vragen om 'werkzaamheden’ aan mijn FTU uit te laten voeren, maar het enige wat ik kan aanvragen is een "verplaatsing", waarna ik hoe dan ook een offerte voor werk voor 299 Euro terug ontvang…...

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Schijnbaar, kan volgens @NHendriks, een KPN-klant (of klant van een KPN dochter) kosteloos een wisseling van GN02 naar TK01 krijgen. Maar wholesale partijen (WBA dan wel ODF) kunnen dit dus helemaal niet aanvragen…..

De kans is aanwezig dat KPN Provider dit gewoon betaald dan. De klanten van KPN betalen dit dan indirect met elkaar via het abonnementsgeld. Wat is daar dan mis mee? Andere providers kunnen dat ook zo organiseren, maar doen dat kennelijk niet.

Er zijn meer dingen die bij KPN Provider wel kunnen, maar bij andere providers niet. Bijvoorbeeld pairbonding op het kopernetwerk. Bij KPN Provider leverbaar, zonder meerkosten voor de klant, maar bij de meeste andere providers niet. De providers moeten daar namelijk extra voor betalen aan Wholesale. KPN Provider doet dat, de meeste andere providers hebben daar geen zin in.

Glasvezel 1000 mbit. Ook niet leverbaar bij sommige andere providers. Zelfde verhaal: kost extra voor de provider, niet bereid om er voor te betalen. 

Reputatie 2
Badge

Schijnbaar, kan volgens @NHendriks, een KPN-klant (of klant van een KPN dochter) kosteloos een wisseling van GN02 naar TK01 krijgen. Maar wholesale partijen (WBA dan wel ODF) kunnen dit dus helemaal niet aanvragen…..

De kans is aanwezig dat KPN Provider dit gewoon betaald dan. De klanten van KPN betalen dit dan indirect met elkaar via het abonnementsgeld. Wat is daar dan mis mee? Andere providers kunnen dat ook zo organiseren, maar doen dat kennelijk niet.

Er zijn meer dingen die bij KPN Provider wel kunnen, maar bij andere providers niet. Bijvoorbeeld pairbonding op het kopernetwerk. Bij KPN Provider leverbaar, zonder meerkosten voor de klant, maar bij de meeste andere providers niet. De providers moeten daar namelijk extra voor betalen aan Wholesale. KPN Provider doet dat, de meeste andere providers hebben daar geen zin in.

Glasvezel 1000 mbit. Ook niet leverbaar bij sommige andere providers. Zelfde verhaal: kost extra voor de provider, niet bereid om er voor te betalen. 

 

“De kans is aanwezig….”  en daar houdt het dan ook wel zo'n beetje op. “We” weten dus helemaal niet welk bedrag “KPN Provider” aan haar zusje afdraagt voor het laten vervangen van de FTU. Of dat de volle mep van 299 is die dit blijkbaar zou mogen kosten, of een ‘vriendenprijsje’. 

“Wat is daar mis mee?”. Nou, zo'n beetje alles, dus. Nul transparantie, maar ondertussen wel een situatie waarin de klant van een andere provider of die provider zelf, wordt gedwongen om iets te doen wat eigenlijk volgens KPNNetwerkNL niet mag…..

De situatie is nu dat er ‘vrije modemkeuze’ is en dat diverse providers al graag apparaten (zoals Fritz!boxen) willen aanbieden die direct met een glasvezelpatchkabel op de FTU aangesloten moeten worden. In diverse (oud-Reggefiber) plaatsen, waar nog zo'n GN02 hangt, biedt KPNNetwerkNL of KPN Wholesale dus 0 mogelijkheden om dit op een elegante manier te doen, want geen patchcovers beschikbaar. 

En dan komen er hier mensen preken dat de monteurs van die providers dus zogenaamd “KPN eigendommen” slopen of “Beunen” om toch de klant aangesloten te krijgen……   

En dan nog vragen wat hier mis mee is…..

Het argument dat er wel meer diensten zijn die KPN “Provider” wel aanbiedt en wholesale-providers niet ‘omdat ze daar geen zin in zouden hebben’, is natuurlijk onzin. Even los van het feit dat ‘de kans aanwezig is’ dat KPN dusdanige woekertarieven rekent dat het voor (kleine) providers gewoon niet rendabel is om het te wederverkopen, gaat het hier gewoon om een onwerkbare situatie die KPNNetwerkNL voort laat bestaan, en die niet meer van deze tijd is in de context van het fenomeen ‘vrije modemkeuze’. 

 

Dus hoort KPNNetwerkNL gewoon alle ‘onwerkbare’ FTU's te vervangen, kosteloos (als onderdeel van de service richting ODF afnemers) of op z'n minste tegen een eerlijke en fatsoenlijk onderbouwde vergoeding die voor andere partijen dan het kapitaalkrachtige KPN ook uit kan. 

 

Maar goed, wordt hopelijk opgevolgd door de ACM…..

Reputatie 7
Badge +24

Schijnbaar, kan volgens @NHendriks, een KPN-klant (of klant van een KPN dochter) kosteloos een wisseling van GN02 naar TK01 krijgen. Maar wholesale partijen (WBA dan wel ODF) kunnen dit dus helemaal niet aanvragen…..

De kans is aanwezig dat KPN Provider dit gewoon betaald dan. De klanten van KPN betalen dit dan indirect met elkaar via het abonnementsgeld. Wat is daar dan mis mee? Andere providers kunnen dat ook zo organiseren, maar doen dat kennelijk niet.

Er zijn meer dingen die bij KPN Provider wel kunnen, maar bij andere providers niet. Bijvoorbeeld pairbonding op het kopernetwerk. Bij KPN Provider leverbaar, zonder meerkosten voor de klant, maar bij de meeste andere providers niet. De providers moeten daar namelijk extra voor betalen aan Wholesale. KPN Provider doet dat, de meeste andere providers hebben daar geen zin in.

Glasvezel 1000 mbit. Ook niet leverbaar bij sommige andere providers. Zelfde verhaal: kost extra voor de provider, niet bereid om er voor te betalen. 

 

“De kans is aanwezig….”  en daar houdt het dan ook wel zo'n beetje op. “We” weten dus helemaal niet welk bedrag “KPN Provider” aan haar zusje afdraagt voor het laten vervangen van de FTU.

Dat is ook iets waar wij geen fluit mee te maken hebben.

Of dat de volle mep van 299 is die dit blijkbaar zou mogen kosten, of een ‘vriendenprijsje’. 

Zal inderdaad geen € 299 zijn denk ik.

“Wat is daar mis mee?”. Nou, zo'n beetje alles, dus. Nul transparantie

Het is een commercieel bedrijf. Hoe dat zn boekhouding intern doet heeft de buitenwereld niks mee te maken.

maar ondertussen wel een situatie waarin de klant van een andere provider of die provider zelf, wordt gedwongen om iets te doen wat eigenlijk volgens KPNNetwerkNL niet mag…..

Daar hoort de "andere provider" gewoon voor te zorgen. Als die dat niet doet, dan is het tijd om 1 te zoeken die dat wel netjes doet.

De situatie is nu dat er ‘vrije modemkeuze’ is en dat diverse providers al graag apparaten (zoals Fritz!boxen) willen aanbieden die direct met een glasvezelpatchkabel op de FTU aangesloten moeten worden. In diverse (oud-Reggefiber) plaatsen, waar nog zo'n GN02 hangt, biedt KPNNetwerkNL of KPN Wholesale dus 0 mogelijkheden om dit op een elegante manier te doen, want geen patchcovers beschikbaar. 

Nogmaals: daar hoort de provider gewoon voor te zorgen.

Reputatie 2
Badge

Schijnbaar, kan volgens @NHendriks, een KPN-klant (of klant van een KPN dochter) kosteloos een wisseling van GN02 naar TK01 krijgen. Maar wholesale partijen (WBA dan wel ODF) kunnen dit dus helemaal niet aanvragen…..

De kans is aanwezig dat KPN Provider dit gewoon betaald dan. De klanten van KPN betalen dit dan indirect met elkaar via het abonnementsgeld. Wat is daar dan mis mee? Andere providers kunnen dat ook zo organiseren, maar doen dat kennelijk niet.

Er zijn meer dingen die bij KPN Provider wel kunnen, maar bij andere providers niet. Bijvoorbeeld pairbonding op het kopernetwerk. Bij KPN Provider leverbaar, zonder meerkosten voor de klant, maar bij de meeste andere providers niet. De providers moeten daar namelijk extra voor betalen aan Wholesale. KPN Provider doet dat, de meeste andere providers hebben daar geen zin in.

Glasvezel 1000 mbit. Ook niet leverbaar bij sommige andere providers. Zelfde verhaal: kost extra voor de provider, niet bereid om er voor te betalen. 

 

“De kans is aanwezig….”  en daar houdt het dan ook wel zo'n beetje op. “We” weten dus helemaal niet welk bedrag “KPN Provider” aan haar zusje afdraagt voor het laten vervangen van de FTU.

Dat is ook iets waar wij geen fluit mee te maken hebben.

Of dat de volle mep van 299 is die dit blijkbaar zou mogen kosten, of een ‘vriendenprijsje’. 

Zal inderdaad geen € 299 zijn denk ik.

“Wat is daar mis mee?”. Nou, zo'n beetje alles, dus. Nul transparantie

Het is een commercieel bedrijf. Hoe dat zn boekhouding intern doet heeft de buitenwereld niks mee te maken.

maar ondertussen wel een situatie waarin de klant van een andere provider of die provider zelf, wordt gedwongen om iets te doen wat eigenlijk volgens KPNNetwerkNL niet mag…..

Daar hoort de "andere provider" gewoon voor te zorgen. Als die dat niet doet, dan is het tijd om 1 te zoeken die dat wel netjes doet.

De situatie is nu dat er ‘vrije modemkeuze’ is en dat diverse providers al graag apparaten (zoals Fritz!boxen) willen aanbieden die direct met een glasvezelpatchkabel op de FTU aangesloten moeten worden. In diverse (oud-Reggefiber) plaatsen, waar nog zo'n GN02 hangt, biedt KPNNetwerkNL of KPN Wholesale dus 0 mogelijkheden om dit op een elegante manier te doen, want geen patchcovers beschikbaar. 

Nogmaals: daar hoort de provider gewoon voor te zorgen.

 

LOL….

 

De FTU is volledig eigendom van KPNNetwerkNL. Daar mag geen enkel iemand aan komen, een consument niet en de monteur van 1 van de wholesale providers zéker ook niet. Dat houdt automatisch in dat KPNNetwerkNL er ook volledig voor verantwoordelijk is. 

Jij wil dus beweren dat, als een consument of provider een oude afgeschreven Genexis grondplaat aantreft en daar iets anders dan een Genexis mediaconverter op aan moet/wil sluiten, wat ‘officieel dus niet mag’, die consument of provider maar moet lappen om de FTU te laten vervangen? 

Ik zie graag je onderbouwing van die bewering en ik welk document van KPN dat staat. 

 

Schijnbaar, kan volgens @NHendriks, een KPN-klant (of klant van een KPN dochter) kosteloos een wisseling van GN02 naar TK01 krijgen. Maar wholesale partijen (WBA dan wel ODF) kunnen dit dus helemaal niet aanvragen…..

De kans is aanwezig dat KPN Provider dit gewoon betaald dan. De klanten van KPN betalen dit dan indirect met elkaar via het abonnementsgeld. Wat is daar dan mis mee? Andere providers kunnen dat ook zo organiseren, maar doen dat kennelijk niet.

Er zijn meer dingen die bij KPN Provider wel kunnen, maar bij andere providers niet. Bijvoorbeeld pairbonding op het kopernetwerk. Bij KPN Provider leverbaar, zonder meerkosten voor de klant, maar bij de meeste andere providers niet. De providers moeten daar namelijk extra voor betalen aan Wholesale. KPN Provider doet dat, de meeste andere providers hebben daar geen zin in.

Glasvezel 1000 mbit. Ook niet leverbaar bij sommige andere providers. Zelfde verhaal: kost extra voor de provider, niet bereid om er voor te betalen. 

 

“De kans is aanwezig….”  en daar houdt het dan ook wel zo'n beetje op. “We” weten dus helemaal niet welk bedrag “KPN Provider” aan haar zusje afdraagt voor het laten vervangen van de FTU.

Dat is ook iets waar wij geen fluit mee te maken hebben.

Of dat de volle mep van 299 is die dit blijkbaar zou mogen kosten, of een ‘vriendenprijsje’. 

Zal inderdaad geen € 299 zijn denk ik.

“Wat is daar mis mee?”. Nou, zo'n beetje alles, dus. Nul transparantie

Het is een commercieel bedrijf. Hoe dat zn boekhouding intern doet heeft de buitenwereld niks mee te maken.

maar ondertussen wel een situatie waarin de klant van een andere provider of die provider zelf, wordt gedwongen om iets te doen wat eigenlijk volgens KPNNetwerkNL niet mag…..

Daar hoort de "andere provider" gewoon voor te zorgen. Als die dat niet doet, dan is het tijd om 1 te zoeken die dat wel netjes doet.

De situatie is nu dat er ‘vrije modemkeuze’ is en dat diverse providers al graag apparaten (zoals Fritz!boxen) willen aanbieden die direct met een glasvezelpatchkabel op de FTU aangesloten moeten worden. In diverse (oud-Reggefiber) plaatsen, waar nog zo'n GN02 hangt, biedt KPNNetwerkNL of KPN Wholesale dus 0 mogelijkheden om dit op een elegante manier te doen, want geen patchcovers beschikbaar. 

Nogmaals: daar hoort de provider gewoon voor te zorgen.

 

LOL….

 

De FTU is volledig eigendom van KPNNetwerkNL. Daar mag geen enkel iemand aan komen, een consument niet en de monteur van 1 van de wholesale providers zéker ook niet. Dat houdt automatisch in dat KPNNetwerkNL er ook volledig voor verantwoordelijk is. 

Jij wil dus beweren dat, als een consument of provider een oude afgeschreven Genexis grondplaat aantreft en daar iets anders dan een Genexis mediaconverter op aan moet/wil sluiten, wat ‘officieel dus niet mag’, die consument of provider maar moet lappen om de FTU te laten vervangen? 

Ik zie graag je onderbouwing van die bewering en ik welk document van KPN dat staat. 

 

Je mag er gewoon aan komen hoor 

Alleen als je het kapot maakt dan worden de reparatie kosten berekend en die moet jezelf betalen 

Ik heb zelf een Fritzbox 5490 direct op de glasvezel aangesloten

Ik heb dan wel een patchcover wat er zo op klikt Ik heb een TY01 

Echter ik snap je punt niet zo 

Je hebt de oude nt toch als een soort patchcover 

Of werkt dat niet goed ?

 

Reputatie 2
Badge

Schijnbaar, kan volgens @NHendriks, een KPN-klant (of klant van een KPN dochter) kosteloos een wisseling van GN02 naar TK01 krijgen. Maar wholesale partijen (WBA dan wel ODF) kunnen dit dus helemaal niet aanvragen…..

De kans is aanwezig dat KPN Provider dit gewoon betaald dan. De klanten van KPN betalen dit dan indirect met elkaar via het abonnementsgeld. Wat is daar dan mis mee? Andere providers kunnen dat ook zo organiseren, maar doen dat kennelijk niet.

Er zijn meer dingen die bij KPN Provider wel kunnen, maar bij andere providers niet. Bijvoorbeeld pairbonding op het kopernetwerk. Bij KPN Provider leverbaar, zonder meerkosten voor de klant, maar bij de meeste andere providers niet. De providers moeten daar namelijk extra voor betalen aan Wholesale. KPN Provider doet dat, de meeste andere providers hebben daar geen zin in.

Glasvezel 1000 mbit. Ook niet leverbaar bij sommige andere providers. Zelfde verhaal: kost extra voor de provider, niet bereid om er voor te betalen. 

 

“De kans is aanwezig….”  en daar houdt het dan ook wel zo'n beetje op. “We” weten dus helemaal niet welk bedrag “KPN Provider” aan haar zusje afdraagt voor het laten vervangen van de FTU.

Dat is ook iets waar wij geen fluit mee te maken hebben.

Of dat de volle mep van 299 is die dit blijkbaar zou mogen kosten, of een ‘vriendenprijsje’. 

Zal inderdaad geen € 299 zijn denk ik.

“Wat is daar mis mee?”. Nou, zo'n beetje alles, dus. Nul transparantie

Het is een commercieel bedrijf. Hoe dat zn boekhouding intern doet heeft de buitenwereld niks mee te maken.

maar ondertussen wel een situatie waarin de klant van een andere provider of die provider zelf, wordt gedwongen om iets te doen wat eigenlijk volgens KPNNetwerkNL niet mag…..

Daar hoort de "andere provider" gewoon voor te zorgen. Als die dat niet doet, dan is het tijd om 1 te zoeken die dat wel netjes doet.

De situatie is nu dat er ‘vrije modemkeuze’ is en dat diverse providers al graag apparaten (zoals Fritz!boxen) willen aanbieden die direct met een glasvezelpatchkabel op de FTU aangesloten moeten worden. In diverse (oud-Reggefiber) plaatsen, waar nog zo'n GN02 hangt, biedt KPNNetwerkNL of KPN Wholesale dus 0 mogelijkheden om dit op een elegante manier te doen, want geen patchcovers beschikbaar. 

Nogmaals: daar hoort de provider gewoon voor te zorgen.

 

LOL….

 

De FTU is volledig eigendom van KPNNetwerkNL. Daar mag geen enkel iemand aan komen, een consument niet en de monteur van 1 van de wholesale providers zéker ook niet. Dat houdt automatisch in dat KPNNetwerkNL er ook volledig voor verantwoordelijk is. 

Jij wil dus beweren dat, als een consument of provider een oude afgeschreven Genexis grondplaat aantreft en daar iets anders dan een Genexis mediaconverter op aan moet/wil sluiten, wat ‘officieel dus niet mag’, die consument of provider maar moet lappen om de FTU te laten vervangen? 

Ik zie graag je onderbouwing van die bewering en ik welk document van KPN dat staat. 

 

Je mag er gewoon aan komen hoor 

Alleen als je het kapot maakt dan worden de reparatie kosten berekend en die moet jezelf betalen 

Ik heb zelf een Fritzbox 5490 direct op de glasvezel aangesloten

Ik heb dan wel een patchcover wat er zo op klikt Ik heb een TY01 

Echter ik snap je punt niet zo 

Je hebt de oude nt toch als een soort patchcover 

Of werkt dat niet goed ?

 

Ik heb nu inderdaad een oude NT omgetoverd tot ‘patchcover’. Echter, dit is nog steeds een halfbakken oplossing, want nog altijd erg stofgevoelig door alle ‘gaten’ die erin zitten. 

 

En dus volgens sommige ‘experts’ hier (want KPN monteur) een doodzonde en beunhazerij. Feit blijft ook dat bij de GN02 (maar ook bij jouw TY01) de kans om iets te beschadigen een stuk groter is dan bij de nieuwere TK01 (al zal fiber nooit helemaal ‘fool proof’ worden). 

 

Mijn punt is dat, als een FTU/grondplaat blijkbaar dusdanig verouderd is dat er geen patch covers meer voor bestaan en 1 van de grootste stakeholders (namelijk KPN “provider” ) hierin blijkbaar ook een aanleiding ziet om voor een monteur te betalen om het te laten vervangen, dit dus ook gewoon officieel geregeld moet worden, ook voor de andere providers. 

 

Maar goed, kennelijk is dit een forum waar vooral door mensen met ‘status’ geschreeuwd mag worden dat bepaalde oplossingen niet deugen of beunhazerij zijn. En kennelijk is hier het perfect verdedigbaar dat een grote monopolist de verantwoordelijkheid en kosten om verouderde overnamepunten (FTU's) te laten hangen afschuift op de consument / kleinere niet zo kapitaalkrachtige provider .

Reputatie 7
Badge +20

Zullen we het hier wel gezellig houden? Ik vind het prima dat jullie hier een discussie hebben over hoe dit allemaal werkt en hoe jullie hierover denken maar jullie hoeven elkaar hierover niet aan te vallen.

@eversteegt , Misschien makkelijker te lezen zonder te quoten maar hoop dat ik alles begrepen heb, ben geen expert dus daar kin je je niet op vastbijten.

De FTU is in jou geval eigendom van KPNnetwerk, zij bepalen wat er mee gebeurt, wat jij er mee doet mag je geheel zelf weten met het risico dat bij schade je herstelkosten krijgt voorgeschoteld.

Dat er geen Dummy covers voor zijn klopt, de oude NT met aparte TV en telefoon aansluiting is een prima oplossing, die dingen zijn van het Glashart/Lijbrand tijdperk en zijn inderdaad nutteloos en onbruikbaar, had @NHendriks Waarschijnlijk niet gezien of begrepen, heb je het nieuwere model 1Gb NT met de ombouwset mag deze eigenlijk niet leeggehaald worden, maar ik vind dat als jij geen KPN abonnement meer afneemt ze er dan afgehaald moeten worden, risico van KPN dus.

Dat er niet omgebouwd word naar de nieuwere FTU is een centen kwestie, KPN is daar zelf niet zo moeilijk in, maar als een andere provider dit nodig vind behoren zij het te betalen, ze kunnen de NT van KPN er op krijgen, willen ze eigen aparatuur er op plaatsen behoren zij dat te regelen, ook een dummy kap als die leverbaar is, en daar zit de kneep ze doen dat niet, kosten te hoog, geen idee, gemakzucht, geen idee, enige wat ik weet, er zijn gewoon teveel verschillende FTU modellen en alles ombouwen is ook een aardige kostenpost en de klant moet dit uiteindelijk betalen.

De TY01 is prima en hoeft niet vervangen te worden

Je hebt zelfs patchcovers met onderingang

https://www.bnsdistribution.eu/nl/accessoires/1185-ftu-ty01-patch-cover-sc-pc-lc-apc.html

Reputatie 2
Badge

Zullen we het hier wel gezellig houden? Ik vind het prima dat jullie hier een discussie hebben over hoe dit allemaal werkt en hoe jullie hierover denken maar jullie hoeven elkaar hierover niet aan te vallen.

Duidelijk. En mee eens.

 

Misschien werd ik iets te hoogdravend. Maar irriteerde me dan ook ontzettend en mateloos aan het gemak waarmee ‘experts’ even een bepaalde houding van KPN / KPNNetwerkNL verdedigen en alle oplossingen die kleinere providers of consumenten noodgedwongen bedenken, afkraken als ‘deugt niet, is niet goed. Lap maar centen’.  Terwijl een kapitaalkrachtige monopolist als KPN / KPNNetwerkNL eigenlijk gewoon zelf de verantwoordelijkheid zou moeten nemen voor oude / kwetsbare FTU's, ook als het om haar wholesale/ODF afnemers gaat.  Ik voorzie dan ook nog wel een hoop heisa als straks massaal consumenten of kleine providers geconfronteerd gaan worden met rekeningen van 290 euro omdat er toch iets mis gaat…..

 

Thanks @Doornekamp33 voor jouw tenminste wel wat meer genuanceerde reactie. 

 

Hoe dan ook, ik heb m'n punt gemaakt. Ik ga weer braaf terug in m'n hoekje. ACM is er mee bezig, dus we horen het verder wel wat de uiteindelijke oplossing wordt om dit gewoon structureel te fixen (of niet).

De ACM zal er weinig mee kunnen, de beleidsregel voor het verplicht toelaten van concurenten tegen gereguleerde kosten op de KPN kabel hebben ze door hoog spel met Ziggo al verspeeld, en KPN kan dus zelf bepalen of en tegen welke voorwaarden anderen gebruik mogen maken van dat stukje kabel of de gehele verbinding, en hoe KPN of wie dan ook de punten inricht is eigen keuze, de beleidsregel is dat providers hun eindpunt passief moeten kunnen aanbieden zodat klanten hun eigen router kunnen gebruiken als die aan de gestelde voorwaarden voor het netwerk voldoet, het hoe je het aansluit of hoe het afgewerkt is is eigen verantwoording, het is dus een soort service om de FTU te moderniseren, KPN doet dit ook niet bij alle klanten, alleen als het hun zelf goed uitkomt.

Reputatie 7
Badge +10

Wat een lange discussie... Elke provider is  sinds 28 januari verplicht om voor de klant mogelijk maken zelf een router of NT aan te sluiten op de FTU. Als daarvoor een nieuwe TK01 nodig is (omdat de GN02 daar feitelijk ongeschikt voor is)  moet de betreffende provider dat aanbieden aan de klant. KPN als provider doet dit ook echt niet uit de goedheid van haar hart maar gewoon vanuit de verplichting van dat beroemde besluit Eindapparaten. 

@Doornekamp33 KPN doet dat dus bij iedere klant die dat aanvraagt via de servicetool op de KPN pagina voor gebruik eigen hardware.

 

Dus ook Tweak dient dit mogelijk te maken. Zij kunnen daarvoor vanuit hun ODF overeenkomst gewoon een FTU vervangingsorder indienen.

Reputatie 2
Badge

@Ward_  kijk, daar kunnen we wat mee. Thanks :). 

En je brengt me ook een beetje op het juiste spoor: In Almere neem ik Freedom natuurlijk af via de apparatuur van Cambrium/Tweak. Dus inderdaad een goede om Freedom eens bij Cambrium te laten informeren of dit kan (hoewel ik me natuurlijk wel kan voorstellen dat KPNNetwerkNL voor zo’n FTU vervangingsorder ook kosten in rekening brengt). 

Wat een lange discussie... Elke provider is  sinds 28 januari verplicht om voor de klant mogelijk maken zelf een router of NT aan te sluiten op de FTU. Als daarvoor een nieuwe TK01 nodig is (omdat de GN02 daar feitelijk ongeschikt voor is)  moet de betreffende provider dat aanbieden aan de klant. KPN als provider doet dit ook echt niet uit de goedheid van haar hart maar gewoon vanuit de verplichting van dat beroemde besluit Eindapparaten. 

@Doornekamp33 KPN doet dat dus bij iedere klant die dat aanvraagt via de servicetool op de KPN pagina voor gebruik eigen hardware.

 

Dus ook Tweak dient dit mogelijk te maken. Zij kunnen daarvoor vanuit hun ODF overeenkomst gewoon een FTU vervangingsorder indienen.

Dat het verplicht is doet niet ter zake in deze discussie in mijn ogen, het gaat hier over een esthetisch punt, bij de nieuwere FTU's is er een mooie patch cover leverbaar waardoor de patch kabel netjes vastzit, het er mooier uitziet en ook wat steviger is, bij deze FTU is deze niet beschikbaar en nu word er gezegd dat dan de FTU maar omgebouwd moet worden zodat er wel een patch cover gebruikt kan worden.

In technisch oogpunt is dit dus niet noodzakelijk, dus veel providers doen dit niet, en ja er word door installatie monteurs aardig aan geprutst, ook de echte KPN monteurs kunnen dit.

Maar even het kosten plaatje @Ward_ als Tweak of Freedom of welke provider ook vanuit hun ODF overeenkomst het wisselen van een NTU aanvragen, wie betaald de kosten????

Reputatie 7
Badge +10

Ik weet oprecht niet wie de kosten betaalt. 

En qua esthetisch... Op zich heb je gelijk. Reggefiber/KPN Netwerk staat toe dat providers ook bij een GN02 direct een patch maken op de manier zoals we nu zien. Technisch kan en mag het dus. Dat alleen een monteur dat mag doen is verder niet van belang vanuit dat Eindbesluit. 

Dat alles geeft dus geen reden voor bijvoorbeeld @eversteegt om een FTU ombouw te mogen eisen (sorry..). Ook bij een GN02 is het mogelijk direct met een patch een NT of Router aan te sluiten, zij het dat daar een monteur voor moet komen. Nu heeft hij dat al dus dat is niet relevant maar voor anderen wel. 

Reputatie 2
Badge

@Ward_  @Doornekamp33 

 

“Eisen” is vanuit mijn kant ook een groot woord (ik zal er zeker niet om naar een rechter stappen ofzo 😛 ), maar ik wil er wel alles aan doen om het gewoon duidelijk te krijgen. én om hier, als ik er toch voor zou willen betalen, dan ook gewoon een redelijk bedrag voor te betalen (en eerlijk gezegd, maar ik heb uiteraard geen zicht op de kostprijs, vind ik 299 dan wel heel ‘sterk’, toevallig omdat er onder mijnaansluiting.nl alleen een default optie “verplaatsen” bestaat). 

Sterker nog, toen ik op de offerte (voor een ‘verplaatsing’) vanuit KPNNetwerkNL reageerde dat het uitsluitend om het omwisselen van een GN02 naar een TK01 ging, toen wist de medewerker die mijn mail afhandelde eigenlijk totaal niet waar het over ging. Toen was het kortstondige antwoord “voor het vervangen van een modem moet je maar naar je provider .Ik sluit nu deze offerte. Einde discussie”. 
 

Ik weet niet precies de inhoud van het meest recente ‘eindbesluit', maar het document dat ik heb kunnen vinden ( https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/beleidsregel-handhaving-besluit-eindapparaten.pdf ) stelt o.a. wel:

 

  • Dat de provider (of zij noemen het eigenlijk "de aanbieder/eigenaar van het communicatienetwerk” verplicht is de aansluiting ‘passief’ te maken op verzoek van de consument
  • Dat hier, als er werkzaamheden op lokatie voor nodig zijn, een ‘redelijke vergoeding’ tegenover gesteld mag worden, die niet hoger mag zijn dan de daadwerkelijk gemaakte kosten (het document dat ik heb gezien stelt €40,- ex BTW als maximum om het per definitie altijd ‘redelijk’ te vinden, daarboven is het onderhevig aan interpretatie
  • @Ward_  jij zegt dat bij een GN02 er dus eigenlijk wél altijd een monteur moet komen om de patch te zetten aan de kant van de grondplaat/FTU? Officieel had ik dit dus niet zelf mogen doen? Ik vraag me dus af of dat niet in strijd is met deze beleidsregels en reden tot vervanging van de FTU….    Want er wordt gesteld dat de eigenaar/provider wel eisen mag bestelling m.b.t. het registreren van de actieve apparatuur (wat bv voor DOCSIS of XGSPON technisch noodzakelijk is), maar dat je altijd afhankelijk bent van een monteur als je iets wil doen?….