Beantwoord

Glas opeens weg, MTU probleem?

  • 18 May 2022
  • 11 reacties
  • 245 keer bekeken

Hallo allen,

Vroeg me af of iemand nog dingen weet om te proberen voor mijn probleem:

Twee maanden geleden overgezet naar techniek van KPN, voorheen altijd XS4ALL gehad. Met eigen router, een Vigor 2960F. Gaat dus direct glas in en maakt zelf de PPPoE verbinding. 

Sinds vanochtend werkt dit opeens niet meer. Er is wel een WAN verbinding, alleen PPP sessie kan niet gemaakt worden.

FritzBox 5490 die ik ooit gekregen heb aangesloten, deze kan überhaupt geen Fiber connection maken.

PPP sessie gedebugged en zie alleen waarschuwingen over MTU size. Vigor heeft altijd op 1500 gestaan. 

https://imgur.com/a/ZTqtjOq

Alvast dank voor suggesties.

icon

Beste antwoord door Wessel2222 19 May 2022, 19:09

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 5
Badge +2

Volgens XS4ALL:

RFC4638 wordt ondersteund op ons netwerk. Dit betekent dat u als klant een MTU van 1500 kunt gebruiken als uw router RFC4638 ondersteunt.

ik heb zo het vermoeden dat dit bij KPN niet ondersteund wordt, dus MTU terugzetten naar 1492?

 

Volgens XS4ALL:

RFC4638 wordt ondersteund op ons netwerk. Dit betekent dat u als klant een MTU van 1500 kunt gebruiken als uw router RFC4638 ondersteunt.

ik heb zo het vermoeden dat dit bij KPN niet ondersteund wordt, dus MTU terugzetten naar 1492?

 

En waarom werkt de fritzbox 5490 niet dan ?

Ik heb hier een 5490 direct op glasvezel op het kpn netwerk

De fritzbox zal moeten werken bij @Wessel2222 

@Wessel2222 is er een storing in de buurt ?

https://www.kpn.com/service/storingen.htm

Volgens XS4ALL:

RFC4638 wordt ondersteund op ons netwerk. Dit betekent dat u als klant een MTU van 1500 kunt gebruiken als uw router RFC4638 ondersteunt.

ik heb zo het vermoeden dat dit bij KPN niet ondersteund wordt, dus MTU terugzetten naar 1492?

 

Al geprobeerd helaas, maar dat werkt niet. Daarnaast staat in de specs van KPN dat zij ook RFC 4638 ondersteunen.

 

 

Volgens XS4ALL:

RFC4638 wordt ondersteund op ons netwerk. Dit betekent dat u als klant een MTU van 1500 kunt gebruiken als uw router RFC4638 ondersteunt.

ik heb zo het vermoeden dat dit bij KPN niet ondersteund wordt, dus MTU terugzetten naar 1492?

 

En waarom werkt de fritzbox 5490 niet dan ?

Ik heb hier een 5490 direct op glasvezel op het kpn netwerk

De fritzbox zal moeten werken bij @Wessel2222 

@Wessel2222is er een storing in de buurt ?

https://www.kpn.com/service/storingen.htm

Site gaf geen storingen aan.

Ik denk dat kpn nu zal vragen de NT (glasvezel kastje) en de experiabox terug te plaatsen

Je kunt bellen of hier wachten tot iemand van kpn het op pakt

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Wessel2222, ik durf dit zo niet te zeggen, hopelijk kom je er met de hulp hier uit. Anders kan je nog gewoon contact opnemen met de klantenservice van XS4ALL. Je bent daar namelijk nog steeds klant. Hopelijk heb je het snel werkend. 

Ik denk dat kpn nu zal vragen de NT (glasvezel kastje) en de experiabox terug te plaatsen

Je kunt bellen of hier wachten tot iemand van kpn het op pakt

 

 

Welke experiabox? 🤣 Die heb ik natuurlijk nooit gehad. Een NT-kastje heb ik überhaupt ook niet. De KPN medewerker die ik vanochtend belde zei: "dat kan helemaal niet!"… Jeetje mineetje.

Hoi @Wessel2222, ik durf dit zo niet te zeggen, hopelijk kom je er met de hulp hier uit. Anders kan je nog gewoon contact opnemen met de klantenservice van XS4ALL. Je bent daar namelijk nog steeds klant. Hopelijk heb je het snel werkend. 

Thanks, ook gedaan vanochtend. Die konden meer zien dan de KPN medewerker, maar kon ook niet vertellen waarom het niet werkte. Vandaar morgenochtend een monteur.

Reputatie 7
Badge +20

Hoe is het bezoek verlopen @Wessel2222. Is de monteur eruit gekomen?

Hoe is het bezoek verlopen @Wessel2222. Is de monteur eruit gekomen?

De eerste monteur niet. Op een gegeven moment had ie een laser op de glasvezel gezet en is gaan kijken bij de wijkcentrale. Daar kwam geen licht. Hij vermoedde dat de FTU niet helemaal lekker was.

Later op de middag kwam Reggefiber / VolkerWessels langs. Die gaf aan dat de FTU in orde was, wel een beetje rommelig, ook laser op de lijn gezet en naar de wijkcentrale gereden. Daar heeft ie alleen de kabel los gehad en weer vastgemaakt. Toen die terugkwam zat er weer signaal op de lijn. 

KPN gebeld om de lijn door te meten, de demping was te hoog op RX. Dus hij is nog een keer teruggereden naar de wijkcentrale, patch kabel omgewisseld en daarna was de demping binnen de marge.

Mogelijke oorzaak: iemand die gisterochtend in de wijkcentrale iets heeft gedaan waardoor de patch kabel slechter signaal kreeg en dusdanig verslechterde dat het onvoldoende was om een verbinding op te zetten.

In ieder geval weer opgelost.

Reputatie 7
Badge +20

Heel fijn dat het is gaan rollen en toch dezelfde dag opgelost is. Bedankt voor de terugkoppeling. Fijn weekend gewenst.