Beantwoord

Glasvezel 1 Gbit/s snelheid bruto, niet netto

  • 20 December 2021
  • 5 reacties
  • 360 keer bekeken

Reputatie 2

 

Beste KPN

Als ik een abo van 1 Gbit/s afneem wil ik dat ook aangeleverd krijgen. Geen discussies c.q opmerkingen waarom etc, etc. ik 1 Gbit/s wil hebben.

Maar, het lijkt erop dat het 1 Gbit/s ‘bruto’ is, inclusief ‘netwerk protocol’ overhead van ± 8% en dus wat ik krijg c.q. meet wat er uit de fiber komt minder is dan wat ik afneem (zie hierna, 3901 Speedtest metingen gedurende 24 uur). Bij Ziggo is dat niet zo, mijn 600 / 40 Mbit/s krijgt ook ook aangeleverd.

Is dit erg, nee niet echt. Maar als je iets verkoopt moet je dat ook leveren, kwestie van afspraak is afspraak.

Dus beste KPN, wees duidelijk dat jullie 1 GBits/s ‘bruto’ leveren en dat je dus maximaal ±920 MBits/s uit de fiber kan krijgt!

 

 

 

Voor de liefhebber, metingen gedaan m.b.v. 

 

icon

Beste antwoord door LaurensZalm 21 December 2021, 07:24

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +9

1000 is ook technisch helaas niet haalbaar in verband met de overhead op gigabit-poorten. Deze is zo'n 6%. In het begin dat KPN gigabit-internet aanbood werd er ook de volle 1000Mbps uit de centrale gestuurd met het gevolg dat apparatuur ‘over zijn nek’ ging en het dienstuitval opleverde. Er is toen besloten om bij gigabit internet een snelheid van maximaal 940Mbps uit de poort in de centrale te laten komen om de verbinding stabiel te houden.

Het nieuwe XGS-Pon ondersteund snelheden tot 10Gbit Hier heb je dus niet bovengenoemde beperking, Hier zal je dus met 1Gbit dit daadwerkelijk binnen keijgen.

Echter zou je hier in de toekomst 10Gbit over willen krijgen loop je tegen hetzelfde probleem aan.

Buiten dit kom je nog met de 1Gbit nog tegen het fysieke limiet aan van de meeste poorten en wellicht kabels etc aan de LAN zijde. Waardoor je nooit volledige 1Gbit zou kunnen halen zelfs al zou dit vanuit Infrastructuur geleverd worden.

Maar zelfs al zou dit niet spelen ( Allemaal 2,5Gbit apparatuur ) dan nog zal deze gecapped zijn ivm bovenstaande.

Er is in dit geval een overweging gemaakt voor stabiliteit ten koste van een stukje snelheid. Hiermee valt het nog netjes binnen de afwijkwaarde van 10%  met een stabiele verbinding.

Dus helaas zal deze nooit sneller gaan draien dan deze nu doet.

Die speedtesten zijn op basis van TCP/IP en zoals al aangegeven als een sink net iets minder capaciteit heeft t.o.v. een source je ONU of router met fiber ingang op de WAN een snelheidsovergang (beschouw primair de downstream). Kan je uitrekenen hoeveel je moet bufferen en hoe groot je de TCP window moet zetten om geen hickups te krijgen, maar daar wagen zich maar weinig mensen aan. Je zou een connectionless speedtest moeten doen en dan ook 1,25Gbps max fibersnelheid moeten aanhouden, en dus eigenlijk dus geen ONU maar een dusdanig ontwerp aan de WAN kant van je router dat je ook daar geen bottleneck hebt. Komt er dan op neer dat je zelfs de SFP uit elkaar moet trekken kwa ontwerp.

Misschien makkelijker om eerst een zelf een dedicated test te maken gebaseerd op QUIC of direct UDP met een zakelijk 1:1 account, wat dan per maand kost wat je nu per jaar betaald. En een eigen derde partij server ergens, geen www.speedtest.net

Ooit heb ik wel eens op een forum geschreven dat als een provider ‘1000MB’ zal gaan aanbieden, er zich dan zich dan personen gaan melden die zeggen dat ze het niet krijgen. Redenen zijn al gemeld, maar zie daar, zelfs mensen die gezien

Verder is puur wetenschappelijk kwa datajournalling 1 Gbps (1 significant getal) iets wat gemeten b.v. 0,5 Gbps kan zijn of ook 1,4 Gbps kan zijn.

Het nieuwe XGS-Pon ondersteund snelheden tot 10Gbit Hier heb je dus niet bovengenoemde beperking, Hier zal je dus met 1Gbit dit daadwerkelijk binnen keijgen.

Als je een 10Gbps ethernetpoort in het ‘meetapparaat’ (de PC meestal) hebt, anders ook zelfde effect mogelijk, hoewel dat door grote snelheidsval van 10Gbps naar 1Gbps en het feit dat het PON is (tijdsloten) wellicht niet snel zal op treden. Maar dat is nu mijn gedachte, ik ken de standaard niet van binnenuit, heb ook geen specs gelezen. Bij XGS-PON moet je op 10Gbps snelheid alles wat binnenkomt de-crypten/selecteren en uitgaand per tijdslot werken, dat is de theorie, kan niks over detail implementaties zeggen.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Het nieuwe XGS-Pon ondersteund snelheden tot 10Gbit Hier heb je dus niet bovengenoemde beperking, Hier zal je dus met 1Gbit dit daadwerkelijk binnen keijgen.

Als je een 10Gbps ethernetpoort in het ‘meetapparaat’ (de PC meestal) hebt, anders ook zelfde effect mogelijk, hoewel dat door grote snelheidsval van 10Gbps naar 1Gbps en het feit dat het PON is (tijdsloten) wellicht niet snel zal op treden. Maar dat is nu mijn gedachte, ik ken de standaard niet van binnenuit, heb ook geen specs gelezen. Bij XGS-PON moet je op 10Gbps snelheid alles wat binnenkomt de-crypten/selecteren en uitgaand per tijdslot werken, dat is de theorie, kan niks over detail implementaties zeggen.

 

 

Correct echter is het nu zowiezo niet van toepassing en waarschijnlijk gaat hem om deze reden nooit op 10Gbit geleverd worden.

Hallo @LaurensZalm , ik heb een 1/1Gbit/s verbinding via XGS-PON maar haal ook gewoon de 940 up/down en niet de door jou opgegeven netto 1Gbit.