Beantwoord

Glasvezel aangelegd, kan ik dat gebruiken?

  • 21 October 2019
  • 8 reacties
  • 160 keer bekeken

In mijn straat in de Haag is glasvezel aangelegd. Wanneer kan ik daar gebruik van gaan maken?

 

Admin: titel aangevuld i.v.m. volledigheid en topic naar juiste categorie verplaatst

icon

Beste antwoord door Ward_ 21 October 2019, 14:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Hoi. Wat een leuk vooruitzicht, glasvezel.

Zodra je bij Fourstack FTTH erbij ziet is het net opgeleverd en kan er een abonnement op genomen of overgezet v.a. koper.

Reputatie 7
Badge +10

Behalve als het ging om roze glasvezelkabels. Dat is het eigen T-Mobiel glasvezelnetwerk dat zij nu aanleggen. Daarop kan KPN geen diensten leveren.

Reputatie 7

Hoi @Jefke2, welkom hier. Het is een beetje afhankelijk van wat voor kabel er is aangelegd inderdaad, T-Mobile is in Den Haag bezig met hun netwerk uitrollen. Op de site van Peter kan je zien of glasvezel via ons beschikbaar is of wordt. Als daar staat van niet, is het naar alle waarschijnlijkheid het T-Mobile netwerk waar wij geen gebruik van kunnen maken.

Is het niet van de zotte dat er links en rechts in het land, behalve in de buitengebieden natuurlijk, glasvezelkabels worden neergelegd, waar niet alle providers gebruik van kunnen maken? Wordt het niet hoog tijd dat de centrale overheid hierover de regie gaat nemen om versnippering en de daarmee gepaard gaande rechtsongelijkheid van de consument tegen te gaan?

Reputatie 7

Is het niet van de zotte dat er links en rechts in het land, behalve in de buitengebieden natuurlijk, glasvezelkabels worden neergelegd, waar niet alle providers gebruik van kunnen maken? Wordt het niet hoog tijd dat de centrale overheid hierover de regie gaat nemen om versnippering en de daarmee gepaard gaande rechtsongelijkheid van de consument tegen te gaan?

Dat zou een mooie situatie zijn inderdaad. Er ligt een kabel en iedereen kan daar een verbinding over leveren. 
Het aanleggen van zo'n netwerk kost een veel, waardoor de aanleggende partij het alleenrecht op dat netwerk heeft. Soms wordt het na een beginperiode alsnog vrijgegeven voor andere aanbieders.

Reputatie 7
Badge +10

@Casey praktisch alle glasvezelnetwerken die ik ken staan open voor andere aanbieders. Maar je kan die andere aanbieders niet dwingen. Alle KPN Netwerk NL netwerken bijvoorbeeld(voormalig Reggefiber) staan open voor elke provider of operator .T-Mobile idem dito. Maar als KPN zegt "we willen niet leveren opohet netwerk van t-Mobile want het kost ons teveel geld aan huur etc..", dan kan je daar weinig aan veranderen. 

Het is dus heel simpel een kwestie van kosten, niet van niet mogen. 

En daarom stel ik dat de overheid hier maar eens moet ingrijpen om iedereen gelijke kansen te geven.

Reputatie 7
Badge +24

De overheid zou providers moeten verplichten om hun diensten - daarbij boel ik voornamelijk op tv en email - aan te bieden op alle netwerken. Iemand die bij Ziggo zit met zn internet, zou gewoon tv van KPN af moeten kunnen nemen. Net zo makkelijk als dat ze een Netflix account afsluiten. Heel veel glasvezelinitiatieven zouden daarmee ook een heel stuk makkelijker van de grond komen. Want nu is het heel vaak: "geen KPN beschikbaar, dan wil ik het niet". Als men gewoon over zou kunnen stappen met behoud van tv en email, dan zou dat een enorme drempel wegnemen.