Vraag

glasvezel aanleg 2 keer

  • 24 February 2019
  • 12 reacties
  • 779 keer bekeken

afgelopen zaterdag in het FD
fd.nl

"Waar grote delen van Nederland nog helemaal geen glasvezel hebben, lijkt het er op dat in twee gemeenten dubbel netwerken aangelegd gaan worden."

Er is geen openbare link naar het artikel, logischerwijs.
Maar het is een vreemd verhaal, eerst gaat het traag en nu gaat het (op sommige plaatsen) te hard . . .

Ik haal dit maar weer eens aan :
https://forum.kpn.com/internet-9/acm-vaste-netwerken-reguleren-446681

aanvulling DD. 23-3-2019
https://forum.kpn.com/internet-9/glasvezel-in-gouda-469609


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Dat gaat blijkbaar om onder andere Deurne waar KPN wel de kern wil verglazen maar niet de omringende kerkdorpen
Ter aanvulling van deze kwestie het volgende artikel Hier zo jammer dat providers niet met andere operators kunnen, mogen of willen samenwerken. Ik hoop toch echt dat ACM hier serieus aandacht aan besteed. Dit zou gewoonweg niet moeten mogen net zo vreemd als 2 afzonderlijke electra netten in een dorp.
Reputatie 7
Dit zou gewoonweg niet moeten mogen net zo vreemd als 2 afzonderlijke electra netten in een dorp.
Ik juig het juist van harte toe, het bevordert alleen maar de concurrentie.
Ik zou willen dat er hier in Houten ook nog een tweede glasvezelboer zou zijn die een vezeltje naar mijn huis komt leggen.
Is het glasvezeltje naar je huis niet snel genoeg ?
Het zou natuurlijk veel logischer zijn om de andere kant om te kunnen prikken.
Reputatie 7
Is het glasvezeltje naar je huis niet snel genoeg ?
Die is snel zat, hij zou alleen wel wat goedkoper mogen.

Het zou natuurlijk veel logischer zijn om de andere kant om te kunnen prikken.
???
Het ene uiteind vd vezel zit bij je thuis, de andere kant . . . .
( zie ook de link in de openings post)
Reputatie 7
Het ene uiteind vd vezel zit bij je thuis, de andere kant . . . .
( zie ook de link in de openings post)

Als jij bedoelt dat de infrastructuur van de overheid zou moeten zijn ... brrr ... alleen de gedachte al. Helemaal geen inzage meer in de "big brother is watching you" activiteiten.

Dit wordt een gevalletje zo dicht mogelijk langs elkaar heen kletsen, krommunicatie :-)

Ik bedoel natuurlijk alleen de fysieke vezel van je huis naar de 1e kast.

Reputatie 7
Ik bedoel natuurlijk alleen de fysieke vezel van je huis naar de 1e kast.
En dat is ook precies wat er hier al gebeurt. Als je een abonnement van T-Mobile afneemt, dan wordt de glasvezel in de PoP op de infrastructuur van T-Mobile aangesloten en wordt de NTU in de woning vervangen. T-Mobile betaalt dan echter wel de (gereguleerde) hoofdprijs voor de serverruimte in de PoP en de glasvezel tussen PoP en woning.
Maar ja, dat gaat natuurlijk alleen als de infrastructuur gereguleerd is zoals die van KPN en sinds kort die van Ziggo.
Twee glasvezel lijnen en NT 's je huis in voor meer concurrentie? Echt niet, ik ben blij dat ik niet in Deurne woon.

Dan ben ik eerder voorstander van 1 onafhankelijke landelijke operator/ beheerder zoals in dit artikel lijkt te worden beschreven.

En ik heb het al eerder geschreven welke concurrentie? Vanuit mijn oogpunt als consument zie ik enkel keuze mogelijkheden welke door al het bekende geneuzel van en opkopen of fuseren van providers steeds verder beperkt wordt. Zeker voor vast internet, mobiel hebben we op papier de meeste keuze, hoewel uit eindelijk ook daar maar 3 netwerken zijn.

In feite zijn er 2 keuze's voor vast internet eerst het medium kabel, dsl of glasvezel en daarna de provider. Helaas voor veel huishoudens is er vaak maar 1 logische keuze zeker als de leverbare snelheid van belang is. Kosten technisch ontlopen de providers elkaar niet dus dan komt het neer op de afweging maandelijkse lasten tegenover het geboden pakket.


Big brother begluurt ons toch wel, zeker broer google anders kan niemand meer navigeren of noem het maar op. Dus of dat nog een argument is?
De ACM houdt de glasvezelmarkt momenteel scherp in de gaten.

Zie https://dutchitchannel.nl/619351/acm-start-onderzoek-naar-concurrentie-op-glasvezelmarkt.html

En terecht. want m.b.t. glasvezel heeft een klant vaak maar weinig keuze, omdat partijen niet op elkaars netwerken willen, kunnen of mogen leveren.

Twee glasvezelnetwerken in een stad of dorp zorgt in eerste instantie wel voor meer keuze, maar toch is dat niet noodzakelijkerwijs gunstig voor consumenten. Want dan zijn er twee investeerders die hun dure investeringen in de glasvezelnetwerken willen terugverdienen. Glasvezelnetwerken zouden allemaal verplicht open moeten zijn en alle providers zouden verplicht op alle glasvezelnetwerken moeten leveren. De prijzen die ze elkaar berekenen voor het gebruik van de netwerken zou gereguleerd moeten worden. Nu is dat alleen zo voor de netwerken van KPN en Ziggo meen ik.

In mijn wijk (Gouda 2804MK) gaat Deltafiber een glasvezelnetwerk aanleggen. Helaas komen er maar weinig aanbieders beschikbaar op het glasvezelnetwerk van Deltafiber in Gouda. Momenteel Kliksafe, Delta, Caiway en Online. Maar ook KPN heeft laten weten alle huizen in Gouda van glasvezel te willen voorzien.

Wie weet wanneer KPN in Gouda gaat verglazen? Ik ben zeer tevreden over hun interactieve TV, dus ga ik liever voor een KPN oplossing dan voor CaiW oplossing. Ook de prijzen liggen bij KPN glasvezel momenteel beter dan bij de CaiW aanbieders.

Nav recente berichten over glasvezelaanleg ( in Gouda) kwam ik weer op dit (door mij gestarte) onderwerp terecht.
Het blijft me verbazen hoe de overheid cq regelgeving ver, traag achter de praktijk aan blijft lopen. En dan zit de consument cq de gemeenschap cq de wereld later met de gebakken peren zoals dat nu aan het licht komt mbt het internet in het algemeen, geheel volgens mijn verwachting overigens.
Al eerder had ik de analogie met de spoorwegen bedacht, nu keek ik eens op wikipedia en ontdekte ik dat ik niet de enige ben met deze gedachte :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwegen#Geschiedenis
De onderste 2 alinea van "geschiedenis".