Beantwoord

Glasvezel aanleg in huis

  • 8 May 2019
  • 6 reacties
  • 1756 keer bekeken

Wij gaan binnenkort een nieuw appartement bewonen. Alles is nieuw. Reggefiber zorgt voor bekabeling tot in de meterkast.
Nu hebben wij in eerder stadium gekozen voor 3 X UTP aansluiting omdat we bedraad willen internetten. BAM heeft dit reeds aangelegd.
Wij houden voorlopig ook vaste telefoonaansluiting.
Is deze UTP overbodig en kan deze dan makkelijk worden verwijderd en vervangen door een glasvezelkabel? of kan de dunnere glasvezel erbij door de buis?
Zou fijn zijn hier wat meer duidelijkheid over te krijgen, waarvoor alvast dank!
Henk
icon

Beste antwoord door Ward_ 8 May 2019, 22:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Hallo @Glasvezel en bedraad internet ,
als alternatief voor 'traditionele' LAN-kabel kun je ook binnenshuis voor glasvezel kiezen. Zie onderstaande link voor de mogelijkheden:
https://www.glasvezel-kabel.com/?utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=1.2%20Adwise%20%7C%20Non-branded%20%7C%20Nederland&utm_term=glasvezelkabel%20kopen&utm_content=Glasvezel%20kabel%20kopen
Reputatie 7
Badge +10
@Jan-D Ik denk niet dat ze dat bedoelden.

@Glasvezel en bedraad internet Mag ik aannemen dat jullie die UTP bekabeling hebben aan laten leggen van de meterkast naar de kamer(s)?
In dat geval hebben jullie het perfect gedaan. De glasvezel van Reggefiber komt in de meterkast. Daarop wordt door KPN (of een andere provider) een modem/router aangesloten en vanaf daar gaat alles door je woning met UTP. Zowel internet als TV (of beiden tegelijk). en dat hebben jullie al laten aanleggen dus dat vindt de monteur van je provider alleen maar heel erg fijn want dat scheelt een boel werk. Telefonie kan ook via de UTP kabel maar dat kan de die monteur van je provider straks beter regelen. Wellicht dat er ergens een stekkertje moet worden vervangen of zoiets.

Reggefiber heet tegenwoordig KPN NetwerkNL. Op deze pagina vindt je meer info en tips over je eigen bekabeling:
https://www.kpnnetwerk.nl/over-kpn-netwerknl/nieuws/tips-tricks/hoe-realiseert-u-zelf-sneller-internet-in-huis/
Ward.: Ja, dit bedoelde ik. En nu ben ik inmiddels wijzer dat wij gewoon de UTP-aansluitingen kunnen gebruiken. vanuit de router wordt het tv, telefonie en internet door een CAT5 of 6 gezonden. Ik dien alleen nog zelf 3 x een CAT6 wandcontactdoos aan te leggen, want er zit nu nog een rondplaatje op. En ik begrijp dat een monteur dit zelfs niet doet?
Hartelijk dank voor jullie reactie! ☺️Weer een stukje wijzer geworden.

Henk
Ik bedoelde natuurlijk een UTP wandcontactdoos.🙂Henk
Reputatie 7
Badge +10
Als jij de wandcontactdozen alvast in huis hebt (aan beide zijden) dan kan een KPN monteur dat zeker wel voor je aansluiten.
Inmiddels ben ik erachter gekomen dat de BAM cq Spindler ook de contactdozen heeft aangelegd. 'Probleem' opgelost.
Keurig dus!

Bedankt voor jullie adviezen en links!
Groet Henk