Beantwoord

Glasvezel aansluiten, kan dat zo?

  • 27 June 2022
  • 12 reacties
  • 186 keer bekeken

Goedemiddag,

 

Ik krijg binnenkort glasvezel in mijn appartement. 

Nu is de huidige situatie zo dat alle kabels via de woonkamer aan de achterzijde binnenkomen.

De nieuwe glasvezel aansluiting word echter in de meterkast aan de voorzijde geplaatst.

Aangezien mijn experiabox nu in de woonkamer staat en vanuit daar alles netjes is weggewerkt door de rest van mijn appartement, vroeg ik mij af of het mogelijk is om een kabel vanuit de meterkast neer te leggen naar mijn woonkamer om zo daar mijn modem aan te sluiten.

Zodat ik geen aanpassingen hoef te doen aan derest van mijn kabels?

 

En al dit mogelijk is, wat voor kabel kan ik daar het beste voor gebruiken?

 

Groetjes,

Bart

 

 

 

icon

Beste antwoord door GeSp 27 June 2022, 14:10

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Bardielee 

 

Ja, het is geen probleem om je modem via een netwerkkabel op het glasmodem aan te sluiten.

Je kan daar het beste een CAT 6 of CAT 6A UTP kabel voor gebruiken.

Koop wel een goede kabel met koperen kernen en geen CCA (aluminium met dun laagje koper) kabel.

Bedankt @GeSp voor uw antwoord.

Nou begreep ik dat het kastje wat de kpn monteur plaatst ook in het stopcontact moet. Klopt dat. Want anders moet ik ook nog zorgen dat er een stopcontact in mijn meterkast komt

@Bardielee Als het goed is, is die UTP kabel gratis bij omzetting naar glasvezel. In overleg met de monteur kun je die ook naar je woonkamer laten leiden. De NTU (extra glasvezelkastje) moet inderdaad stroom hebben. Dat mag dus ook via een verlengsnoer.

Reputatie 7
Badge +10

Dat klopt. De KPN monteur plaatst indien nodig een stopcontact in de meterkast mits deze deugelijk is. Dit is kosteloos.

@DennisA78 

Dat klopt. De KPN monteur plaatst indien nodig een stopcontact in de meterkast mits deze deugelijk is. Dit is kosteloos.

Dan ben je toch echt een van de weinige monteurs die dit kosteloos doen, Dennis 🤔

Reputatie 7
Badge +10

@DennisA78

Dat klopt. De KPN monteur plaatst indien nodig een stopcontact in de meterkast mits deze deugelijk is. Dit is kosteloos.

Dan ben je toch echt een van de weinige monteurs die dit kosteloos doen, Dennis 🤔

 

Ik mag toch hopen dat dit precies andersom is.

Zowel bij overzetten van koper naar glas, als nieuwe klant, is een stopcontact plaatsen tbv de NT in de meterkast gratis. Als er monteurs zijn die er kosten voor rekening zijn ze in overtreding en lichten ze de klant op.

@DennisA78 Heb het forum er nog eens op nageslagen, maar jij bent de enige die als monteur meld dat een stopcontact gratis geplaatst wordt bij aansluiting op glasvezel. Zowel mijn buurman als ik  werden toch echt vriendelijk toch dringend verzocht door KPN om zelf voor de stroomvoorziening te zorgen voor de NT en dat dat in orde moest zijn anders werd er geen aansluiting gedaan. Dus hoe zit het nou (KPN)?😏

 

Reputatie 7
Badge +10

 

@DennisA78 Heb het forum er nog eens op nageslagen, maar jij bent de enige die als monteur meld dat een stopcontact gratis geplaatst wordt bij aansluiting op glasvezel.

 

Het is sinds November vorig jaar een landelijk beleid. Lijkt me sterk dat ik de enige ben die oplet.

 

 

Zowel mijn buurman als ik  werden toch echt vriendelijk toch dringend verzocht door KPN om zelf voor de stroomvoorziening te zorgen voor de NT en dat dat in orde moest zijn anders werd er geen aansluiting gedaan.

 

KPN de provider? Of KPNnetwerk?

@DennisA78 

Het is sinds November vorig jaar een landelijk beleid.

Aha, vandaar de verwarring. Ben in febr. 2021 aangesloten. Toen kostte het nog € 25,00 en geen garantie dat de monteur dat ter plekke kon en mocht regelen. Voortschrijdend inzicht dus…...😉

Reputatie 3
Badge

@DennisA78

Het is sinds November vorig jaar een landelijk beleid.

Aha, vandaar de verwarring. Ben in febr. 2021 aangesloten. Toen kostte het nog € 25,00 en geen garantie dat de monteur dat ter plekke kon en mocht regelen. Voortschrijdend inzicht dus…...😉

Bewoners in onze VVE moesten op eigen kosten vorig jaar stopcontact aanleggen. Nu is pas de aansluiting in huis gerealiseerd. Kunnen ze dit nu nog terugvorderen?

@Marcedwin Ik vrees dat de combinatie "geld terugvorderen en KPN" geen goede combi is…..😄

Reputatie 3
Badge

@Marcedwin Ik vrees dat de combinatie "geld terugvorderen en KPN" geen goede combi is…..😄

Daar was ik al bang voor. Voor mij maakt het niet uit want ik had al een 6-punts stopcontact sinds jaren in de meterkast. Ook al bij Ziggo gebruik ik mijn eigen spullen en staat modem in bridge. Plus nog wat Pi’s die hard aan het werk zijn in die meterkast.😀