Beantwoord

Glasvezel aansluiting in zomerhuisje, maar kan maar 1 aansluiting

  • 2 May 2021
  • 65 reacties
  • 1257 keer bekeken

Wij hebben een eengezinswoning met erachter een zomerhuisje. Ertussen ligt ongeveer 12 meter erf. Nu ben ik al jaren aan het tobben met internet in het zomerhuis. Het is hetzelfde adres, geen verhuur, geen zelfstandige woonunit. KPN heeft nu zowel aan de zijkant van het zomerhuis als bij de voordeur van onze woning glasvezel gelegd. Nu komen de monteurs het aansluiten, maar…. de monteur zegt maar een aansluiting te kunnen realiseren. De beide kabels kunnen niet gevoed worden vanuit een abonnement?! En dat is nu net waarom ik naar KPN ben verhuist. Een niet werkende WiFi en WLan eindelijk verleden tijd en met glasvezel ook goed internet in het zomerhuis. KPN zou toch die twee gelegde kabels (een woonadres) moeten kunnen beleveren vanuit 1 abonnement? Kan dat niet, dan is glasvezel verder ook niet interessant voor ons. 

icon

Beste antwoord door Scapa 5 May 2021, 18:18

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

65 reacties

Reputatie 7

Twee aansluitingen op één abonnement gaat niet.

Heb je wellicht een electriciteitsbuis van jouw woning naar het vakantiehuisje liggen waar een netwerkkabel doorheen getrokken kan worden?

Reputatie 7
Badge +24

2 aansluitingen op 1 adres kan eigenlijk zomaar niet. Alleen onder specifieke omstandigheden. En als het al wel gebeurt, dan moet er ook 2 abonnementen afgesloten worden. Elke aansluiting heeft zn eigen abonnement. Dus dubbel betalen.

Waarom legt u niet gewoon vanuit huis een utp kabel naar het huisje toe? Dan heeft u er gewoon vast internet. U plaatst daar dan een WiFi accespoint, dan heeft u daar ook WiFi. Precies wat u wilt lijkt me toch?

Nee, dat is niet mogelijk. De fundering heeft drie betonnen tussenwanden en bovengronds vanaf de meterkast voor is dat niet mogelijk. Daarom was ik ook in het verleden zo aan het rommelen met een goede WiFi of internet over stroomnet. Maar het is te ver en/of de groepen elektra zijn verschillend. Het werkt niet. Daarom heb ik gevraagd twee kabels te leggen op 1 aansluiting. In de veronderstelling dat er een spitter tussen kon of in de centrale wellicht twee kabels als een woonadres kan worden aangemerkt wat ook zo is. Aan 1 aansluiting heb ik niets. Dit verhaal is al lang bekend bij KPN. Zat bij een andere aanbieder, maar KPN zou regelen dat ik ook goed bereik zou hebben in zomerhuis. Het verbaast me daarom dat ze nu zeggen dat het niet kan. Schiet hier dan niets mee op. KPN is ook telefonisch zeer moeilijk te bereiken.

Reputatie 7
Badge +24

Door beton kan je gewoon een gat boren zodat de kabel erdoor kan. Hoe komt anders die glasvezel buiten vandaan naar binnen?

Reputatie 7

Door beton kan je gewoon een gat boren zodat de kabel erdoor kan. Hoe komt anders die glasvezel buiten vandaan naar binnen?

Die komt bij ons onder de fundering door. De glasvezel is vanaf de weg onder de tuin door "geschoten".

Kabel 1 ligt voor de voordeur, die kan gewoon naar binnen. Het is NIET mogelijk vanaf de binnenaansluiting een kabel te trekken naar het zomerhuis. Anders had ik dat al gedaan. Er ligt nu buiten het huis om (hoekhuis) onder openbaar trottoir een tweede glasvezel naast het zomerhuis. Die kunnen ze ook aansluiten binnen in zomerhuis. Maar ik wil voor deze hobbyruimte  geen apart abonnement. Het is een en hetzelfde woonadres.

Wij hebben een eengezinswoning met erachter een zomerhuisje. Ertussen ligt ongeveer 12 meter erf. Nu ben ik al jaren aan het tobben met internet in het zomerhuis. Het is hetzelfde adres, geen verhuur, geen zelfstandige woonunit. KPN heeft nu zowel aan de zijkant van het zomerhuis als bij de voordeur van onze woning glasvezel gelegd.

Je hebt KPN (KPN Netwerk NL en waarschijnlijk diens onderaannemer Volker Wessels) verkeerd ingelicht volgens mij. Die mensen die sleuven graven doen wel wat je zegt, maar je hebt gewoon 1 erf, 1 adres, 1 glasvezel aansluiting. Je moet 2 onafhankelijke adressen maken en dan een extra aansluiting op mijnaansluiting.nl aanvragen. Dan krijg je 2 aparte glasvezels vanuit de centrale gezien.

Nu komen de monteurs het aansluiten, maar…. de monteur zegt maar een aansluiting te kunnen realiseren. De beide kabels kunnen niet gevoed worden vanuit een abonnement?! En dat is nu net waarom ik naar KPN ben verhuist. Een niet werkende WiFi en WLan eindelijk verleden tijd en met glasvezel ook goed internet in het zomerhuis. KPN zou toch die twee gelegde kabels (een woonadres) moeten kunnen beleveren vanuit 1 abonnement? Kan dat niet, dan is glasvezel verder ook niet interessant voor ons. 

Komt er gewoon op neer dat je jaren oude problemen/tekortkomingen op je eigen erf bij een nationaal netwerkbedrijf ( KPN Netwerk NL ) of je internetprovider neerlegt, maar daar zijn die niet voor. Als je zelf niet in staat bent een 12 meter te overbruggen voor netwerkaansluiting in je zomerhuis, kan je gewoon een installatiebedrijf inhuren die dat voor je doet. Er zijn vele berichten op dit forum van dezelfde strekking, b.v. mensen die op 30 meter van huis achter in de tuin in een schuur/tuinhuis ook internet willen hebben. De meesten graven, boren, enz zelf.

Reputatie 7

Maar ik wil voor deze hobbyruimte  geen apart abonnement. 

Dat zal niet gaan tenzij die tweede glasvezel van jouw meterkast in jouw woning naar jouw hobbyruimte loopt en verder niet aangesloten is op het netwerk van KPN. Dat kan ik me echter niet voorstellen.

Kan je via dezelfde route (onder het trottoir) niet een UTP netwerkkabel leggen?

Kabel 1 ligt voor de voordeur, die kan gewoon naar binnen. Het is NIET mogelijk vanaf de binnenaansluiting een kabel te trekken naar het zomerhuis. Anders had ik dat al gedaan. Er ligt nu buiten het huis om (hoekhuis) onder openbaar trottoir een tweede glasvezel naast het zomerhuis. Die kunnen ze ook aansluiten binnen in zomerhuis. Maar ik wil voor deze hobbyruimte  geen apart abonnement. Het is een en hetzelfde woonadres.

Er zijn altijd mogelijkheden, ligt er maar aan hoeveel het mag kosten en hoeveel moeite je ervoor wil doen. Je kan probleemloos 100 meter ethernetkabel gebruiken. Er ligt ook 230 Volt naar dat zomerhuis neem ik aan. Wellicht voor jouw een gruwel, maar een 2,5mm gladde draad van dakpunt naar dakpunt gespannen waarlangs je de ethernetkabel bevestigd is ook een optie. Kunnen de vogels mooi op zingen, bij ons wel 20 op een rij.

Al die argumenten van anders of ‘zelf doen’ zouden terecht zijn, was het niet dat ik tig keer van te voren netjes vraag aan KPN of het kan en daar bevestigend door KPN op geantwoord wordt. Zelfs de planner (Nederlands, geen Pool) heeft voor de 2e kabel naar het zomerhuis werd gelegd nog gezegd dat het geen probleem was; twee kabels op één aansluiting. Ik ging er vanuit dat een splitter aan de voorkant bij de aansluiting meterkast de oplossing was. Afijn, ik merk al dat afspraken niet kunnen worden gemaakt of in ieder geval niet worden nagekomen. Dank voor de input.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Scapa, als je er van uit ging dat je op 2 verschillende locaties een glasvezelaansluiting zou krijgen, is het natuurlijk een flinke tegenvaller dat je nu 0 op het rekest krijgt :slight_frown:

Heb je contact gehad met ‘KPN de internet provider’ (zoals nu) of met KPN NetwerkNL, de beheerder van het netwerk en ook de partij die dit aanlegt? Ik denk het laatste, aangezien geen enkele internetprovider iets te zeggen heeft over het aanleggen van glasvezel. Ik wil je dan ook aanraden om verder navraag te doen bij NetwerkNL, over hoe ze dit precies in gedachten hadden!

Al die argumenten van anders of ‘zelf doen’ zouden terecht zijn, was het niet dat ik tig keer van te voren netjes vraag aan KPN of het kan en daar bevestigend door KPN op geantwoord wordt. Zelfs de planner (Nederlands, geen Pool) heeft voor de 2e kabel naar het zomerhuis werd gelegd nog gezegd dat het geen probleem was; twee kabels op één aansluiting. Ik ging er vanuit dat een splitter aan de voorkant bij de aansluiting meterkast de oplossing was. Afijn, ik merk al dat afspraken niet kunnen worden gemaakt of in ieder geval niet worden nagekomen. Dank voor de input.

Een afspraak (overeenkomst) is iets tussen 2 partijen. Waar jij mee bezig bent klinkt nergens als een afspraak. Meer dat je ooit iemand die iets te maken heeft met KPN hebt gesproken, die tegen jou heeft gezegd dat een 2e aansluiting niet onmogelijk is.

Als je een schriftelijke overeenkomst hebt, dan heb ik nog nooit gehoord dat KPN zich niet aan de afspraken houdt, die hierin onweerlegbaar zijn vermeld. 

Ik vind het onfatsoenlijk van je om een ander van het schenden van afspraken te betichten zonder enig bewijs. Het toont eigenlijk de waarde aan van jouw vragen. Drammen noemden ze dit vroeger bij kleine kinderen. 

 

Wat een kinderachtig commentaar in dit laatste bericht. Ik vraag - toen mij het aanbod van glasvezel werd gedaan - gewoon netjes van te voren of het mogelijk is en dat was het geval, doorlussen hadden ze het over. Daarna vraag ik het nog in een heel goed gesprek en loop ik met de uitvoerder die Nederlands spreekt (erbij gehaald nadat ik met een aantal Polen aan de deur sta) alles opnieuw door en was het, ook volgens hem, geen probleem. De kabel werd ook ‘om de hoek getrokken’ en naast het huisje gelegd. Daar steekt dus nu ook een oranje spriet uit. Heb nog aangeboden om de kosten te betalen daar ik het zelf vanwege een ICD, ziekte van Crohn etc. niet kan. Nee, het was geen probleem. KPN komt altijd z’n afspraken na? Drammen? Pfff. Sorry, dat  is een wat onnozele opmerking. Niet, ook goed. Dan gaan we met al onze diensten naar een andere provider. Geen probleem.

Reputatie 7
Badge +24

Bij het huis komt maar 1 glasvezel naar boven? Er is geen 2de?

Bij de voordeur 1 en om de hoek bij de de muur zomerhuis heen, omdat doortrekken direct onder het huis door en onder de betegeling en bewapening (kelder) van het erf door - van de voordeur naar het zomerhuis - niet mogelijk is. Nu om het huis heen, twee meter naar rechts, 15  meter naar achteren, onder openbaar trottoir gelegd. Ik weet als je vroeger een tweede kabel lag kon je die gewoon op het modem aansluiten. Je zou zeggen, knip de kabel die de hoek omgaat ter hoogte van de voordeur bij kabel 1 door, en las ‘m aan de kabel die naar binnen gaat naar het modem. Ik ben geen IT’er dus weet  dit niet precies. Deze werkzaamheden betalen is geen probleem. Mij ging het echt om een eenmalige oplossing, zodat ik met mijn ziekten ook een stukje ontspanning kan hebben in m’n hobbyruimte. Ik schilder daar en inspiratie haal ik van internet, muziek staat op spotify etc.

Reputatie 7

Het is al een paar jeer gezegd maar helaas is het niet mogelijk om twee glasvezel aansluitingen op één abonnement te hebben. En voor de volledigheid, ook een tweede abonnement op hetzelfde adres is niet mogelijk maar dat wilde je toch al niet.

De enige mogelijkheid is dus om een netwerkkabel van jouw woning naar dat vakantiehuisjje te trekken. Dat mag dan ook een glasvezel zijn als je aan beide zijden een switch met SFP poort plaatst voor een glasvezel adapter.

Reputatie 7
Badge +24

Bij de voordeur 1 en om de hoek bij de de muur zomerhuis heen, omdat doortrekken direct onder het huis door en onder de betegeling en bewapening (kelder) van het erf door - van de voordeur naar het zomerhuis - niet mogelijk is. Nu om het huis heen, twee meter naar rechts, 15  meter naar achteren, onder openbaar trottoir gelegd. Ik weet als je vroeger een tweede kabel lag kon je die gewoon op het modem aansluiten. Je zou zeggen, knip de kabel die de hoek omgaat ter hoogte van de voordeur bij kabel 1 door, en las ‘m aan de kabel die naar binnen gaat naar het modem. 

Dat kan dus niet. Technisch onmogelijk. Die kabel zou ook naar binnen moeten en dan op de LAN poort van de Experiabox/KPN Box aangesloten moeten worden. 

Althans... dat zou ook nog zo makkelijk niet zijn. Het is glasvezel, dus dan zou daar om te beginnen al aan beide zijden een stekkertje / plugje aangezet moeten worden, door iemand die daar verstand van heeft. En dan zou u aan beide zijden een switch aan moeten koppelen die een glasvezel poort heeft. Volgens mij kost zo'n switch al snel 140 euro per stuk, moet je er dus 2 van hebben. In huis koppel je die switch dan via een utp kabel aan de Experiabox/KPN Box. En in het zomerhuis kun je dan apparaten op de switch aansluiten.

Maar ja, die kabel zou bij het huis echt helemaal naar binnen moeten dus.

Reputatie 7
Badge +10

Na alles gelezen te hebben concludeer ik dat KPN NetwerkNL een extra aansluiting heeft gemaakt op het KPN netwerk van het zomerhuisje. In de netwerkadminstratie zal dit als hetzelfde adres staan maar met een extra toevoeging . 

Dat een provider (niet alleen KPN maar ook anderen) niet met 1 abonnement op die twee aansluitingen kan leveren lijkt me logisch. Je hebt een aansluiting op het KPN netwerk, niet een aftakking van je eigen aansluiting. Die aansluiting eindigt in een centrale en staat los van je andere glasvezelkabel.

Dus de enige optie is een apart abonnement voor het zomerhuisje. Dat hoeft dan weer niet bij KPN maar kan ook bij andere goedkopere providers. 

Reputatie 7
Badge +10

Met het gedoe van betonnen funderingen en doortrekken door die fundering (of eronder door, wat ook al is geopperd), met slechts een overbrugging van 12 meter tot een zomerhuisje. Overweeg eens twee “SuperWiFi's” in het zicht tegenover elkaar te zetten, bij de kosten van slechts één abonnement.

Goede ervaringen mee, met overbruggen naar de overkant van de straat voor internet buurvrouw.
Zie  < DEZE reactie >  en de stabiliteit over die verbinding in de afgelopen maanden < HIER >.

En dan nog wat anders. KPN stond vanmorgen voor de deur in de vorm van een aantal hardwerkende Polen. Die wilde de ene aansluiting realiseren. Maar de afspraak is, het probleem oplossen (ook internet in atelier) of niets doen. Dan houden we het gewoon zoals het nu is. KPN dramt derhalve gewoon door. Ze luisteren niet. Wij gaan over naar een andere provider. 

Reputatie 7
Badge +24

En dan nog wat anders. KPN stond vanmorgen voor de deur in de vorm van een aantal hardwerkende Polen. Die wilde de ene aansluiting realiseren. Maar de afspraak is, het probleem oplossen (ook internet in atelier) of niets doen. Dan houden we het gewoon zoals het nu is. KPN dramt derhalve gewoon door. Ze luisteren niet. Wij gaan over naar een andere provider. 

Logisch. Want de koperaansluiting die u nu gebruikt vervalt. Als straks glasvezel werkt, dan word koper uitgezet. Dus dan heeft u geen internet meer. Het is niet vrijblijvend ofzo, glasvezel is echt ter vervanging van koper. Niet als extraatje erbij ofzo.

Reputatie 7

Wij gaan over naar een andere provider. 

Ook die andere provider zal geen aansluiting in jouw zomerhuisje kunnen realiseren.

Wat jij vraagt kan simpelweg niet geleverd worden op.één abonnement.

Helaas maar je zult het er echt mee moeten doen.

Lekker rustig

Reputatie 7

Nou, ik denk dat het even werken wordt want als jij een aansluiting in jouw zomerhuisje wilt dan zal je toch echt een UTP netwerkkabel van jouw woning naar dat zomerhuisje moeten trekken.

Dat betekent:

  • Een sleuf graven
  • Gaten boren door de gevel van jouw woning en zomerhuisje
  • Een pvc pijp aanleggen door die sleuf een gaten
  • De sleuf dichtgooien
  • Een UTP netwerkkabel door die pvc pijp trekken
  • De UTP netwerkkabel aan beide zijden afmonteren op een UTP wandcontactdoos
  • De netwerkkabel patchen op een switch of de Experia Box

Allemaal prima te doen, je moet alleen even de schouders eronder zetten.

Ga de vraag afronden. Wegwezen bij KPN is het eerste. Thuis en met onze bedrijven. Als je via dit forum al je info moet halen, waarbij de afspraken en omstandigheden niet worden meegenomen, krijg je een zinloze discussie. Het gaat helemaal goed komen. Het leven is wel eens ingewikkelder geweest. Iedereen die met een objectieve kijk input gaf, dank daarvoor.