Beantwoord

Glasvezel aansluiting van KPN over netwerk van Delta?

  • 18 July 2020
  • 36 reacties
  • 8485 keer bekeken

Ik kreeg van een andere provider (Delta) dat er binnen kort glasvezel gelegd wordt in onze wijk, is het dan ook mogelijk om via KPN glasvezel verbinding te krijgen. Wordt overigens die glasvezel dan al standaard in huis gebracht?

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 23 July 2020, 18:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

36 reacties

Hallo @Kooy0405 , via onderstaande link kun je zien of KPN bij jou glasvezel gaat leggen:

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/

 

Reputatie 7
Badge +24

KPN levert niet over het netwerk van Delta. En als het netwerk van Delta 1maal door uw straat loopt, dan is de kans klein dat er de komende jaren nog een 2de netwerk naast gelegen word waar KPN wel over levert.

Reputatie 7
Badge +30

Hoi Kooy, welkom op het forum. In de meeste gevallen leveren we inderdaad niet over het netwerk van derden. Je kunt nakijken of er upgrades van het netwerk gepland staan op jouw adres via kpnnetwerk.nl. Dat is de tak van KPN die het netwerk beheert.

Wij krijgen ook de mogelijkheid om een glasvezel pakket aan te vragen omdat Delta dit bij ons gaat aanleggen. Ik begrijp uit bovenstaande reactie’s dus dat ik eigenlijk geen optie heb als ik wil overstappen op glasvezel om nog te blijven bij KPN maar dus moet overstappen naar een andere provider wat ik eigenlijk niet wil.. 

Zou wel erg jammer zijn als dit zo is, wil graag ons abonnement voortzetten bij kpn met glasvezel. 

@Erik_  ik heb zojuist de check gedaan, resultaat ; 

 

Jouw woning krijgtglasvezel

Op jouw adres staat glasvezel gepland. Het kan nog even duren, maar jouw woning wordt aangesloten.
Heb jij al een brief ontvangen waarin staat dat je toestemming kunt geven? Ga dan direct aan de slag en vul het toestemmingsformulier in

 

dus hopelijk komt er dus wel glasvezel van KPN 

@Erik_  er word gevraagd om een persoonlijke code  6 cijferige/letter code. 
 

Enig idee hoe ik deze code kan verkrijgen of welke code dat zou moeten zijn? 
 

groey Johnny 

Reputatie 7
Badge +10

@Erik_  er word gevraagd om een persoonlijke code  6 cijferige/letter code. 
 

Enig idee hoe ik deze code kan verkrijgen of welke code dat zou moeten zijn? 
 

groey Johnny 

 

Als KPN netwerk bij jou komt aanleggen dan krijg je een brief thuis met die code. Alle adressen van een project worden in 1 keer zichtbaar dus daarom kan je dat nu al zien. Maar de uitrol gebeurt in deelgebieden van 2000 tot 3000 woningen en elk deelgebied krijgt voor aanvang van het graven die brief met code. Dus nog even geduld, hij komt vast.

 

Uit nieuwsgierigheid: welke plaats is dit?

In 's-Gravenzande helaas geen glasvezel van KPN maar van Caiway/Delta. Twijfel nog steeds om over te stappen maar de service is in ieder geval niet beter bij de overkant, als ik zo eens rondvraag.

Dus als je glasvezel kunt nemen of koper wel van KPN is het goed om alle voor en nadelen te overwegen.

@Ward_  het is in de gemeente Rucphen, noord Brabant en betreft de plaats Sprundel

Reputatie 7
Badge +10

@Fam Kuijstermans-Van Opdorp : Dit is wel vreemd. Er is geen gepland of lopend project van KPN Netwerk NL in Sprundel (behalve enkele nieuwbouwplannen die meteen glasvezel van KPN krijgen vanuit de bouw). 

Ik zie wel via Google een project van Delta Fiber, een andere partij die netwerken aanlegt maar waarop KPN niet levert.

 

Hadden jullie die postcodecheck gedaan op www.kpnnetwerk.nl?

@Ward_  ik heb daarnet de link gebruikt die Erik gestuurd had. Op deze link met het invullen van postcode en huisnummer krijg ik de melding dat op ons adres glasvezel staat gepland.

 

wel vreemd dat het elkaar tegen spreekt. 

Reputatie 7
Badge +10

@Ward_  ik heb daarnet de link gebruikt die Erik gestuurd had. Op deze link met het invullen van postcode en huisnummer krijg ik de melding dat op ons adres glasvezel staat gepland.

 

wel vreemd dat het elkaar tegen spreekt. 

 

Ja, ik heb ook een paar adressen uit Sprundel geprobeerd en zie hetzelfde. Ik zal eerlijk zijn: het klopt niet en is het gevolg van een fout ergens in de software.

Er was 6 jaar geleden een project gepland in Rucphen, Sprundel en St. Willebrord. Dat project is nooit doorgegaan maar de adressen staan wel nog in de administratie. Normaal horen    dat soort adressen niet via de postcodechecker zichtbaar te zijn maar dat is nu per ongeluk wel gebeurd.

Ik heb de fout intern doorgegeven en excuus voor de verwarring. Ik neem aan dat het over een paar dagen niet meer zichtbaar is.

In 's-Gravenzande helaas geen glasvezel van KPN maar van Caiway/Delta. Twijfel nog steeds om over te stappen maar de service is in ieder geval niet beter bij de overkant, als ik zo eens rondvraag.

Dus als je glasvezel kunt nemen of koper wel van KPN is het goed om alle voor en nadelen te overwegen.

In de Consumentenbond wordt delta altijd hoog beoordeelt , xs4all was de beste maar die zijn opgedoekt. Wat ik niet begrijp is dat mensen bang zijn om over te stappen, een jaartje proberen en je bent een ervaring rijker, als er genoeg mensen naar glas gaan gaat kpn vanzelf mee bewegen. Maar stel als de overstap tegenvalt ga je met een mooie welkomst aanbieding bij kon terug, nieuwe abonnementen krijgen korting oude niet.

In 's-Gravenzande helaas geen glasvezel van KPN maar van Caiway/Delta. Twijfel nog steeds om over te stappen maar de service is in ieder geval niet beter bij de overkant, als ik zo eens rondvraag.

Dus als je glasvezel kunt nemen of koper wel van KPN is het goed om alle voor en nadelen te overwegen.

In de Consumentenbond wordt delta altijd hoog beoordeelt , xs4all was de beste maar die zijn opgedoekt. Wat ik niet begrijp is dat mensen bang zijn om over te stappen, een jaartje proberen en je bent een ervaring rijker, als er genoeg mensen naar glas gaan gaat kpn vanzelf mee bewegen. Maar stel als de overstap tegenvalt ga je met een mooie welkomst aanbieding bij kon terug, nieuwe abonnementen krijgen korting oude niet.

Delta kan wel hoog beoordeeld worden, maar het valt of staat met de service van de provider …. 
Wordt tijd dat er (ergens) bepaald wordt dat 10 jaar na aanleg van het kabelnetwerk, dit vrij komt voor anderen om over te leveren ….
We zijn met de wijk al jaren aan het vechten tegen bepaalde monopolieposities ….

KPN en ziggo zijn allemaal monopolie, als er meer aanbid is gaat dat monopolie vanzelf kapot want providers gaan zo met elkaar de strijd aan voor om de klant

Ik heb een glasvezelverbinding van Delta. De uitgekozen serviceprovider online.nl was zo onbekwaam dat ik na weken corresponderen over een modem dat nog geen week heeft gewerkt, de overeenkomst cf. het consumentenrecht wegens wanprestatie eenzijdig heb beeindigd. Ik had de koperaansluiting van KPN niet opgezegd, maar die haalt lang geen 100 MB in 2 richtingen.  Liever langzamer KPN dan deze slechte aanbieder, die naar ik van anderen hoorde even slecht is als de andere aanbieders die je kunt kiezen, incl. Caiway.

Ik heb gehoord, maar nog geen bevestiging gekregen dat blokkeren van KPN als serviceprovider op het glasvezelnet van Delta na 2 jaar vervalt (en omgekeerd). Dat zou dan in de telecomwet of een AMvB daarvan  moeten zijn geregeld. Wie weet daar mee van?

Reputatie 7
Badge +24

KPN word niet geblokkeerd. KPN kan gewoon leveren over het netwerk van Delta. Maar KPN moet daar dan voor betalen en KPN moet apparatuur plaatsen in de centrales van Delta. Delta vraagt waarschijnlijk een hoge huurprijs. En KPN besluit dus voorlopig om niet met delta in zee te gaan.

Dank voor het antwoord Nick83.

Dit doet me denken aan de problemen met de zendmasten van mobiel internet. Daar ging het de eerste jaren net zo. Tot de overheid ingreep en de concurrentieregels zo maakte dat er geen verspilling van investeringen meer plaatsvond.

Ik verwacht niet dat KPN, ondanks het zware investeringsprogramma, nog een pijp gaat leggen. Er loopt er ook al een pijp van Ziggo waar niets anders mee gedaan is dan een koppeling tussen plaatsen met veel klanten. Het leggen van pijpen is het duurste. Er liggen dus nu al 2 pijpen van 2 concurrenten van KPN en 2 kabels van KPN.

Ik ken de topologie van dit glasvezelnetwerk niet, maar je reactie klinkt alsof er niets is veranderd t.o.v. het kopernetwerk: fysieke koppelingen van glasvezelkabels, speciale apparatuur en een drempel voor een concurrent.

Reputatie 7
Badge +24

Er is geen drempel voor de concurrent. De concurrent mag gewoon zn eigen kabel aanleggen.

En euhm... ik weet niet precies hoe het werkt met zendmasten bij mobiele telefonie. Maar volgens mij heeft T-Mobile zn eigen zendmasten, KPN zn eigen zendmasten en Vodafone ook zn eigen zendmasten. Toch? Misschien zijn er nog wel meer? En sommige kleine providers liften mee op het netwerk van een grotere.

En als je een mobiel abonnement hebt bij Vodafone en er is geen zendmast van Vodafone in de buurt, dan heb je gewoon geen bereik, ook niet als je vlak naast een KPN zendmasten staat. Toch?

Reputatie 6
Badge +8

Er is geen drempel voor de concurrent. De concurrent mag gewoon zn eigen kabel aanleggen.

En euhm... ik weet niet precies hoe het werkt met zendmasten bij mobiele telefonie. Maar volgens mij heeft T-Mobile zn eigen zendmasten, KPN zn eigen zendmasten en Vodafone ook zn eigen zendmasten. Toch? Misschien zijn er nog wel meer? En sommige kleine providers liften mee op het netwerk van een grotere.

 

Op heel veel zendmasten zitten meerdere providers. Daarnaast worden steeds meer masten verkocht aan bedrijven die alleen de masten beheren/onderhouden tegen betaling en wordt daarop dan ruimte gehuurd voor de eigen apparatuur.

T-Mobile bijvoorbeeld heeft in januari ALLE eigen zendmasten aan Cellnex verkocht.

Reputatie 7
Badge +24

Er is geen drempel voor de concurrent. De concurrent mag gewoon zn eigen kabel aanleggen.

En euhm... ik weet niet precies hoe het werkt met zendmasten bij mobiele telefonie. Maar volgens mij heeft T-Mobile zn eigen zendmasten, KPN zn eigen zendmasten en Vodafone ook zn eigen zendmasten. Toch? Misschien zijn er nog wel meer? En sommige kleine providers liften mee op het netwerk van een grotere.

 

Op heel veel zendmasten zitten meerdere providers. Daarnaast worden steeds meer masten verkocht aan bedrijven die alleen de masten beheren/onderhouden tegen betaling en wordt daarop dan ruimte gehuurd voor de eigen apparatuur.

T-Mobile bijvoorbeeld heeft in januari ALLE eigen zendmasten aan Cellnex verkocht.

Dat kan KPN bij glasvezel ook doen. Gewoon "ruimte huren" bij delta. Maar KPN doet dat niet. Niet bij delta althans. Misschien omdat delta een te hoge prijs vraagt, dat weten we niet. Er zijn wel enkele andere glasvezel projecten waar ze mee samenwerken. Bij ons gaat digitale stad glasvezel aanleggen. Daarop is KPN wel beschikbaar. 

Reputatie 7
Badge +11

Het is technisch mogelijk om vanuit KPN diensten te leveren over het netwerk van Delta, echter moet er dan ruimte gehuurd worden in alle PoPs van Delta om hier eigen apparatuur in te plaatsen. KPN doet namelijk niet aan WBA Wholesale voor eigen diensten. Een van de eisen die KPN stelt is het kunnen gebruiken van eigen apparatuur, enkel de ruimte in een PoP en de fysieke vezel in de grond zouden dan gehuurd moeten worden. Ik heb wel eens gehoord dat de prijzen die Delta hiervoor vraagt zo absurd hoog zijn dat de abonnementsprijzen in dergelijke gebieden ook flink omhoog moet.

 

KPN is trouwens niet de enige provider die hier tegenaan loopt, als ik het topic op het forum van Delta mag geloven dan hebben XS4ALL (toen het nog niet van KPN was), Freedom, Plinq en zo nog meer die de deur gewezen wordt. Niet letterlijk want als ze genoeg betalen dan kan het wel. Delta noemt zichzelf een open netwerk, maar je moet wel een absurd hoge prijs betalen om diensten te leveren over dit netwerk. Zie ook https://www.zeelandnet.nl/forum/stel-je-vraag-op-het-forum/internet-en-telefonie/187650-andere-internetaanbieders-dan-alleen-delta-via-glasvezel-in-zeeland/page2

Dank voor jullie reacties. Ik herinner mij dat bij de start van concurrentie op het mobiele netwerk iets vergelijkbaars speelde en dat dit tot het niet alleen tot een wetsaanpassing leidde om andere operators op de mast in eigendom van KPN en later omgekeerd toe te laten, maar ook betaalbaar. Er was en is nogal wat maatschappelijke weerstand tegen al die masten. Dat is hier kennelijk (nog) niet het geval. Toch is het vreemd. Delta maakt reclame met lagere prijzen van de serviceproviders, maar schrijft er niet bij dat ik bij de overeenkomst wel moest tekenen voor een aparte vergoeding voor het gebruik van hun glasvezelnetwerk van toen €15 per maand en toen de aansluiting meer dan een jaar later dan beloofd werd gemaakt, was dit al bijna €16 per maand. Je kunt het zelfs voor -toen- €1900 afkopen. Met andere woorden, als je toch apart moet betalen voor die kabel, waarom dan een andere serviceprovider dan de 4 of 5 die je aanbiedt ineens veel meer laten betalen? 

P.s. Apart is wel, dat als je kunt aantonen dat de overeenkomst met je sp is verbroken, je die maandelijks vergoeding aan Delta niet hoeft te betalen. 

Delta legt in Dirksland een glasvezelnetwerk aan. Heb ik goed begrepen dat ik dan van provider moet veranderen omdat KPN hier niets in/op doet en er naar alle waarschijnlijkheid geen 2e glasvezelnetwerk wordt aangelegd? Beetje spijtig.

Reputatie 7
Badge +24

Delta legt in Dirksland een glasvezelnetwerk aan. Heb ik goed begrepen dat ik dan van provider moet veranderen omdat KPN hier niets in/op doet en er naar alle waarschijnlijkheid geen 2e glasvezelnetwerk wordt aangelegd? Beetje spijtig.

Ja, dat heeft u goed begrepen.Â