Beantwoord

Glasvezel berghem Cif

• 30 augustus 2015
  • 18 reacties
  • 1549 keer bekeken

Hoi,

Op dit moment ligt er bij mij in huis een glasvezel lijn van Cif (caiway).

Maar nu is mijn vraag of kpn ook deze glasvezel lijn kan of dat in de (nabije) toekomst gaat gebeuren, want mijn snelheid via de adsl lijn is niet zo hoog (14 Mbit/s) en er komt voorloopig geen upgrade in snelheid komt.

Ik hoor het graag.

mvg

Roy

icon

Beste antwoord door Erik_ 1 september 2015, 09:14

Hallo Roy,

Op dit moment leveren we alleen in Harderwijk, als pilot project, via het glasvezelnetwerk van CIF/Caiway. Als dit verder goed loopt, wellicht dat we dan in de toekomst ook in andere gebieden via hun netwerk of dat van nog weer andere partijen kunnen leveren. 
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +31
Er is voorlopig nog geen zicht op dat je via CIF een andere aanbieder dan Caiway kunt gebruiken.

Alleen in Harderwijk is CIF ook beschikbaar voor andere aanbieders. Dit komt omdat het daar beheerd wordt door CAI Harderwijk en niet door CIF zelf. En CAI Harderwijk laat ook andere aanbieders toe.

In alle andere gebieden heeft CIF de aanleg verzorgt in opdracht van Caiway. En die houden dus nog wel even het alleenrecht.

HIER kun je je te behalen snelheid via koper zien en of er updates gepland staan.

En je hebt het over ADSL. Via de link kun je ook zien of het snellere VDSL bij jouw beschikbaar is.

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Roy,

Op dit moment leveren we alleen in Harderwijk, als pilot project, via het glasvezelnetwerk van CIF/Caiway. Als dit verder goed loopt, wellicht dat we dan in de toekomst ook in andere gebieden via hun netwerk of dat van nog weer andere partijen kunnen leveren. 
Aha dus KPN probeert het wel caiway

Hallo Erik_,

De afgelopen anderhalf jaar heb ik meerdere keren contact gehad met medewerkers van KPN omtrent glasvezeldiensten van KPN in CIF gebieden. Inmiddels is het netwerk al lang opengesteld voor andere aanbieders, zo biedt ook FiberNL haar diensten aan binnen het CIF gebied. Toch is het geen enkele medewerker echt duidelijk waarom KPN hier nog steeds geen glasvezel levert. Het lijkt op dit moment simpelweg een kwestie van een tekort aan initiatief van KPN. Hopelijk zit ik er naast. Ik ben erg tevreden over KPN en wil daarom niet overstappen. Echter kan ik op dit moment voor hetzelfde bedrag een 300/300 verbinding genieten tegenover 40/4 van KPN, waarvan ik niet eens de gehele snelheid haal.

Is de situatie van Roy inmiddels al veranderd, en hoe zit het met de Pilot in Harderwijk? Zijn de resultaten positief? Kunnen we een initiatief starten waardoor KPN haar Glasvezel diensten zo snel mogelijk binnen het CIF gebied gaat aanbieden?

Met vriendelijke groet,

Mitfrey
Reputatie 7
Badge +30
KPN doet dit niet omdat het netwerk totaal anders is opgezet en KPN hiermee een deel van hun service niet (meer) in eigen hand heeft.
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Mitfrey, welkom op het forum. Goede vragen! Naast de pilot in met CIF in Harderwijk en in Friesland met de Fryslân Ring, zijn er (nog) geen andere gebieden waar we glasvezel over een ander netwerk leveren.

In een ander topic legt collega Ward_ uit hoe het precies zit met het CIF netwerk:

1) CIF is helemaal niet protectionistisch maar heeft net als Reggefiber een open netwerk op ODF niveau. Dus elke operator kan een contract met ze sluiten , apparatuur in de PoPs plaatsen en leveren via aangesloten providers. Een gemeente kan dat helemaal niet eisen. Die moeten gewoon de Telecomwet volgen en toestemming geven voor aanleg).

2) Verschil met Reggefiber is wel dat CIF geen regels heeft opgelegd gekregen van de ACM over de maximale huur van de lijnen. KPN kan dus wel een contract afsluiten met CIF voor bepaalde PoPs maar betaalt daarvoor ongetwijfeld een flinke huur. En daarmee is het voor KPN aantrekkelijker om haar eigen koper netwerk te upgraden aangezien dat minder kost, en altijd van hen blijft.
Hoewel dit natuurlijk niets aan de situatie verandert, hoop ik wel dat het wat duidelijker maakt waarom we (bijna) niet over CIF-glasvezel leveren.
Hoi Justin_, bedankt voor je duidelijke reactie. Dat is al een stuk meer informatie dan je collega's aan de telefoon me na al die moeite hebben kunnen geven. Ik had je graag een privébericht gestuurd of een live chat opgestart maar geen van deze mogelijkheden kon ik snel vinden.

Ik was zojuist weer eens aan het inlezen over eventuele updates omtrent KPN glasvezel in mijn woonplaats (Uithoorn). Helaas zonder nieuws... Tijdens het zoeken ben ik verschillende keren op het KPN forum gekomen, en las daar een aantal van jouw reacties. Vrijwel al deze reacties gaan daadwerkelijk in op de vraag van de klant of het probleem in kwestie. Dat waardeer ik enorm en wilde je daarom een bericht sturen. Na het inloggen op mijn account zag ik je reactie op mijn bericht van ruim 3 maanden geleden in dit topic. Blij verrast.

Het tekort aan bandbreedte is thuis nog niet opgelost. Glasvezel is echt hard nodig. Daarom wil ik graag weten of jij een antwoord hebt of (intern) kan vinden op de volgende vragen;
1. Is er nieuws over Glasvezelverbindingen over een ander netwerk (CIF) in gebieden als Uithoorn?
2. Wat is de status van het plan om de koperlijnen (in Uithoorn) te upgraden?
3. Zijn er, behalve door over te stappen, andere mogelijkheden tot het verkrijgen van een hogere snelheid? Wellicht zakelijk?

De urgentie voor meer bandbreedte ontstaat door het feit dat ik verschillende servers host. Het komt geregeld voor dat de verbinding vrijwel volledig in gebruik is en dit voor vertraging, en dus een slechte ervaring, voor gebruikers zorgt. Ook ben ik op dit moment totaal niet voorbereid op de toekomst.

Ik kijk je reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Mitfrey
Reputatie 7
Badge +30
1. KPN is niet van plan om over andere netwerken te leveren.
2. Op korte termijn (1,5 jaar), nee.
Reputatie 7
Badge +28
Welkom terug, Mitfrey! Wat betreft de eerste twee punten heeft Robin gelijk. Er zijn geen verdere plannen bekend om leveren op niet-Reggefiber netwerken verder door te voeren. Voor upgrades kun je hier kijken. Als daar niets staat, dan zit er nu niets in de planning. Meestal plannen we toch wel een jaar, anderhalf in het voren (waarbij hoe verder weg, hoe groter de kans op verdere verschuiving/aanpassing van datum).

Zonder gegevens kan ik je inhoudelijk niet zo veel vertellen, maar reken er niet op dat we binnen je huidige aansluiting je bandbreedte substantieel kunnen verhogen. Zakelijk zijn er wellicht opties, kijk daarvoor eens hier. Maar reken er dan wel op dat daar een aardig prijskaartje aan zit.

Niet dat ik je wil wegjagen, verre van dat. Maar als je via CIF een betaalbare glasverbinding kunt krijgen, en je dat ook nodig hebt, dan is de kortste klap waarschijnlijk toch gewoon overstappen.

Hallo Robin en Erik,

Bedankt voor jullie reacties! Opnieuw duidelijke antwoorden, top. Ik denk dat ik in vervolg gewoon hier mijn vragen stel, in plaats van een aantal pogingen doe bij de helpdesk.

Wij maken op dit moment al gebruik van een pair-bonded koper verbinding. Ik ben dus bang dat er inderdaad geen andere upgrade valt uit te voeren. Ik had niet anders verwacht dan dat een zakelijke optie een behoorlijk prijskaartje zou dragen, echter hebben wij al glasvezel tot in de meterkast, klaar om een modem op aan te sluiten. Dus voordat ik die optie opgeef, ga ik toch eens uitzoeken wat de daadwerkelijke kosten zullen worden.

Nogmaals bedankt. Als ik verder nog vragen heb weet ik jullie hier te vinden.

Met vriendelijke groet,

Mitfrey
Via de link in jouw vorige post heb ik een postcodecheck uitgevoerd. Daarbij kwamen inderdaad opties naar voren voor snellere verbinding. De maandelijkse kosten verschillen van 65,- tot 329,- per maand voor 10 tot 100 Mbit. Die prijzen zijn acceptabel maar de snelheid is natuurlijk nog steeds niet spectaculair hoog. Wat wel spectaculair hoog is zijn de eenmalige kosten van 6800,-. Voor wat dat is.. geen flauw idee, maar als er zonder enige kennis van de situatie al dat soort bedragen worden genoemd denk ik niet dat het verder zin heeft om een offerte aan te vragen.

Wat denken jullie hierover, gewoon het advies van Erik opvolgen en overstappen dan maar? Of kunnen jullie uit ervaring zeggen dat het toch de moeite is om meer informatie aan te vragen?
Reputatie 7
Die éénmalige kosten zijn voor het aanleggen van een glasvezelkabel en het aansluiten daarvan.
Dit zakelijke glas loopt niet via het CiF netwerk en dus moet er een aparte KPN glasvezel aangelegd worden.
Ik heb 3 jaar een zakelijk glas aansluiting gehad op mijn kantoor. De éénmalige kosten waren daar €2400,- voor het aanleggen en aansluiten van een glasvezel over 600 meter.
Reputatie 1
Toch ben ik nu wel erg benieuwd wat KPN gaat doen in CIF-gebieden. In Maassluis en Krimpen aan den IJssel (beiden CIF gebieden) legt Reggefiber bij nieuwbouwprojecten toch een glasvezelaansluiting aan naast de CIF aansluiting. Ook in Schiedam wordt dat bij nieuwbouwprojecten gedaan.

Maar bovenal werd eergisteren bekend dat KPN de provider Solcon heeft overgenomen (https://corporate.kpn.com/pers/persberichten/kpn-neemt-internet-service-provider-solcon-over.htm) Solcon is actief op het CIF-glasvezelnetwerk.

Gloort er dan toch een beetje hoop voor de gebieden aan de CIF-horizon?😀
Reputatie 7
Badge +28
Voor nu blijft Solcon als aparte provider functioneren, met z'n eigen contracten qua netwerk en levering. Gezien hoe het met eerdere overnames ging verwacht ik (op persoonlijke titel) echter dat Solcon uiteindelijk als aparte provider zal verdwijnen. Of KPN dan de netwerkcontracten overneemt of dat klanten de keuze krijgen over te stappen naar KPN-netwerk...

Ik vermoed dat het uiteindelijk goedkoper is om eigen kabels aan te leggen naast CIF, dan op op hun netwerk te gaan zitten.
Reputatie 1
Dank je Erik voor je reactie.

Ik denk dat je vermoeden m.b.t. eigen kabels correct is. Ik heb zelf de aansluiting in Krimpen aan den IJssel gezien en beide aanbieders hebben hun eigen aansluiting geplaatst. Er wordt niets gedeeld 😉

Maar een mens mag blijven hopen 😉 Ik hoop echt dat KPN/Reggefiber stappen gaat nemen in het CIF gebied. Al is het niet glasvezel, dan wel DSL-upgrades. Ik vind het toch erg triest dat als ik niet op CIF wil (en dat wil ik ook echt niet) en ik voor KPN wil kiezen, ik dan alleen nog maar de keuze heb uit een 17mbit DSL lijntje. Ook de coax-kabel is geen optie, want dat is ook CIF (en biedt uberhaupt geen internet via coax aan).

Natuurlijk kan ik nu kiezen voor Solcon, maar hun instappakket is voor mij nog steeds veel meer dan ik nodig heb.
Reputatie 7
Badge +28
@Mitfrey, wjb geeft het antwoord al. Bij zakelijk glasvezel wordt door KPN een eigen lijn aangelegd, vandaar dat er nog eenmalige kosten worden gerekend. Je kunt een offerte aanvragen, daarmee zit je nergens aan vast, maar dan weet je wel zeker wat de mogelijkheden zijn en de kosten daarvan. Als dat echt zo hoog is als de €6800 die al genoemd werd, dan moet je de afweging maken of dat het waard is voor je.

Fred, als het Solcon-pakket wel betaalbaar is voor je, waarom dan niet die nemen, meer dan nodig is toch niet erg? (Hoewel ik natuurlijk graag zie dat je bij ons blijft :D) Ik verwacht nog wel dat we op den duur het kopernetwerk gaan upgraden, de vraag is alleen wanneer. Je kunt daarvoor af en toe hier kijken.
Reputatie 1
Uiteraard ken ik de fourstack link. Daar zit ik al anderhalf jaar naar te kijken 😀 Echter begin 2016 stond er een upgrade (postcode 3114) gepland voor 2e kwartaal 2016, paar maanden later werd dat 3e kwartaal 2016, paar maanden later werd dat 1e kwartaal 2017 en sinds januari 2017 staan er helemaal geen upgrades meer gepland. De aangekondigde upgrade(s) zijn helaas nooit uitgevoerd. Echt een gemiste kans van KPN om meer abonnees bij CIF/Caiway weg te snoepen. Veel mensen zijn erg ontevreden over de wijze waarop CIF/Caiway hun diensten aanbieden.

Solcon is niet duur voor wat ze bieden (150mbit, 60+ tv zenders en bellen voor 56,75), echter als je dat allemaal niet nodig hebt, dan is het natuurlijk wel erg prijzig. Dus een overstap naar Solcon op glas zit er voorlopig niet in. Of KPN moet Solcon overtuigen een kleiner en goedkoper instappakket aan te bieden 😀
Reputatie 7
Badge +30
Die upgrade komt nog niet direct terug, helaas. Wel zou ik later dit jaar fourstack even weer checken aangezien het waarschijnlijk is dat er wijkcentrales geupgraded gaan worden.

Verder wil ik graag schaamteloos mijn website promoten: Op mijn site kan je alle upgrades volgen!

Reageer