Beantwoord

glasvezel beschikbaar?

• 28 maart 2017
  • 39 reacties
  • 833 keer bekeken

Beste KPN

Is glasvezel beschikbaar voor niet zakelijk klanten en zo ja kan ik meer informatie krijgen.

groet Alex van der Bij
icon

Beste antwoord door wjb 28 maart 2017, 19:48

Op https://netco-fpi-info.fourstack.nl kan je kijken of op jouw adres glasvezel (FttH) van KPN beschikbaar is.
Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Op https://netco-fpi-info.fourstack.nl kan je kijken of op jouw adres glasvezel (FttH) van KPN beschikbaar is.
Hoe kan ik glasvezel beschikbaar krijgen?
want de kabel is heel onbetrouwbaar heel veel storingen
Reputatie 7
Wat gaf de door mij aangehaalde site aan, dat er geen glasvezel beschikbaar is?
Glasvezel wordt eigenlijk alleen maar aangelegd bij nieuwbouwwijken van voldoende omvang of bij vraagbundeling waarbij bijvoorbeeld 100 huishoudens uit een dorp een verzoek indienen bij Reggefiber. Er wordt dan een haalbaarheidsstudie gedaan om te zien of de aanleg rendabel zal zijn.

Misschien dat je op https://www.eindelijkglasvezel.nl meer informatie kunt vinden.
Reputatie 7
Badge +8
Wat gaf de door mij aangehaalde site aan, dat er geen glasvezel beschikbaar is?
Glasvezel wordt eigenlijk alleen maar aangelegd bij nieuwbouwwijken van voldoende omvang of bij vraagbundeling waarbij bijvoorbeeld 100 huishoudens uit een dorp een verzoek indienen bij Reggefiber. Er wordt dan een haalbaarheidsstudie gedaan om te zien of de aanleg rendabel zal zijn.

Misschien dat je op https://www.eindelijkglasvezel.nl meer informatie kunt vinden.

Dat is niet helemaal waar. In principe mag iedereen via een provider een Haalbaarheidsonderzoek indienen, ook voor individuele adressen. Dan zal alleen de prijs in de meeste gevallen dermate hoog liggen dat het niet meer betaalbaar is voor de aanvrager.

Dus de vraag aan @AlexvanderBij blijft: Wat geeft de site aan die wjb noemt? En waar moet dit aangesloten worden?
Reputatie 7
Badge +24
Hoi Alex en de rest, ik ben ook benieuwd wat Fourstack aangeeft maar ik heb zo'n vermoeden dat er geen glasvezel beschikbaar is.

Een haalbaarheidsonderzoek is inderdaad een optie. Maar zoals Ward ook al aangeeft, bij individuele aanvragen zie je vaak dat de kosten te hoog zijn.
Reputatie 7
Met die vraagbundeling valt het ook wel mee (of tegen) tegenwoordig. Dat is absoluut geen garantie voor succes, ook als het minimum aantal gehaald wordt. Recent is in enkele grote steden (waar de aanleg - al dan niet na vraagbundeling - als was begonnen) de aanleg stopgezet, ten gunste van DSL. Eigenlijk wordt glasvezel voor zover ik het begrepen heb alleen nog aangelegd in nieuwbouwwijken van enige omvang. Bestaande wijken zullen het voorlopig met DSL of coax (andere leverancier) moeten doen.

Maar ... niet geschoten is altijd mis.
Reputatie 7
Badge +8
Met die vraagbundeling valt het ook wel mee (of tegen) tegenwoordig. Dat is absoluut geen garantie voor succes, ook als het minimum aantal gehaald wordt. Recent is in enkele grote steden (waar de aanleg - al dan niet na vraagbundeling - als was begonnen) de aanleg stopgezet, ten gunste van DSL. Eigenlijk wordt glasvezel voor zover ik het begrepen heb alleen nog aangelegd in nieuwbouwwijken van enige omvang. Bestaande wijken zullen het voorlopig met DSL of coax (andere leverancier) moeten doen.

Maar ... niet geschoten is altijd mis.

Ik zie dat je je goed hebt laten misleiden door de diverse krantenartikelen die vooral afkomstig waren van gemeentelijke persberichten van Eindhoven, Lelystad, Haarlem en Hengelo (bijvoorbeeld).

Reggefiber was al in 2015 gestopt met vraagbundelingen en is toen als proef begonnen met direct starten met aanleggen en tijdens de aanleg voldoende abonnementen ophalen. Onder andere de laatste twee wijken in Lelystad zijn zo gedaan.
In 2016 is Reggefiber inderdaad geheel gestopt met het verglazen van volgende wijken in die steden, maar daarvoor was ook nooit een vraagbundeling of een project gestart. Er was alleen een convenant met een gemeente met de intentie alles aan te leggen. Daar is toen mee gestopt.
Dus overal waar Reggefiber daadwerkelijk de interesse heeft gepeild met een vraagbundeling(of meteen was gestart) is ook aangelegd en dat is niet tussentijds gestopt of zoiets.
Op dit moment wordt glasvezel alleen aangelegd in nieuwbouwprojecten, maar de minimale omvang daarvan was een paar jaar geleden 250 (of meer dus) woningen en dat minimum is in de laatste paar jaar teruggeschroefd door de ontwikkeling van o.a. een kleine PoP/straatkast waardoor er geen hele dure grote PoP met veel te veel capaciteit hoeft te worden neergezet. Dus er gebeurt echt nog wel veel maar helaas inderdaad niet meer in bestaande gebieden.
Reputatie 7
Ik zie dat je je goed hebt laten misleiden door de diverse krantenartikelen die vooral afkomstig waren van gemeentelijke persberichten van Eindhoven, Lelystad, Haarlem en Hengelo (bijvoorbeeld).Ik heb dat al herhaaldelijk aangehaald op het forum en jij bent nu de eerste die dat in twijfel trekt. Dus wellicht is het er KPN/Reggefiber niet veel aan gelegen om dat tegen te spreken of de berichten zijn toch niet zo misleidend als jij suggereert.

Overigens, ook in Emmeloord (waar ik toen net vertrokken was) is in 2015 aangelegd zonder vraagbundeling.
Dus er gebeurt echt nog wel veel maar helaas inderdaad niet meer in bestaande gebieden.In de praktijk komt dat dus vrijwel neer op wat ik al zei. Want ik sloot af met Maar ... niet geschoten is altijd mis.
Reputatie 7
Badge +8
@Henk2304: Ik reageerde ook vooral op de suggestie dat tijdens de aanleg zou zijn gestopt. Dat is gewoon niet waar, maar de genoemde gemeentes hebben dat ook gesuggereerd.
Waar gestart was, met of zonder vraagbundeling, is de betreffende plaats of wijk netjes afgemaakt.
Reputatie 7
Dus @Ward_ dit bericht klopt niet? En het eronder aangehaalde artikel over Hengelo ook niet?
Reputatie 7
Badge +8
Dus @Ward_ dit bericht klopt niet? En het eronder aangehaalde artikel over Hengelo ook niet?

Beide berichten kloppen wel. Maar dat had ik ook al aangegeven in mijn eerdere bericht waarin ik het had over een convenant.
In beide gevallen was een convenant afgesloten met de gemeente met de intentie om een bepaald omschreven deel van de stad aan te leggen (of de hele stad). Maar een convenant is geen contract en kan dus door beide partijen gestopt worden. Hetgeen hier is gebeurd. Maar de wijken/projecten waar men bezig was zijn afgemaakt en niet ineens gestopt. Er zijn alleen geen nieuwe wijken meer opgestart.
Reputatie 7
Het komt er dus op neer dat niet de hele stad van glasvezel is voorzien terwijl dat wel de bedoeling was. En dat is precies wat ik bedoelde, want ik geloof ook wel dat ze niet hele straten halverwege hebben laten openliggen.
Reputatie 7
Badge +24
We hebben niets meer van je gehoord @AlexvanderBij dus ga ik ervan uit dat je vragen zijn beantwoord. Anders hoor ik het graag. 🙂
dus als ik het goed begrijp is reggfiber niet geintresseerd om glasvezel aan te leggen in bestaand wijken
en zijn daarom de kosten extreem hoog. Dit is echt een goede partner KPN zo krijg je nooit nieuwe klanten
Reputatie 7
Nee, de kosten zijn hoog omdat het kostbaar is om glasvezel aan te leggen en al helemaal in een al bebouwde omgeving. Vergunningen, straat open, omleidingsroutes, grondboren onder asfaltwegen door, extra verdeelstation (PoP), etc. etc.

Wij hebben net zakelijk een coax kabel (Ziggo) laten aanleggen vanuit een 600 meter verderop gelegen verdeelstation.
Totaalkosten € 7000,-. Hiervoor worden dan wel 15 bedrijven in een compact complex aangesloten waardoor de prijs per aansluiting te overzien is.
Groot verschil is dat er maar één coax kabel vanuit het verdeelstation naar een verdeelkast voor ons bedrijvencomplex loopt en alleen de laatste meters individuele kabels getrokken worden. Bij glasvezel aansluitingen lopen de individuele glasvezels helemaal tot aan de PoP en ook dat maakt het natuurlijk nog duurder.

Het is voor een bedrijf als Reggefiber natuurlijk gewoon een commercieel rekensommetje. Wat kost de aanleg, wat brengt het op en hoelang duurt het dan om de investering terug te verdienen. Als zo'n rekensommetje leidt tot een te lange terugverdientijd, dan is het natuurlijk niet echt slim om als bedrijf dan toch maar die glasvezel aan te leggen.

Zakelijk heb ik op mijn kantoor nu ook glasvezel, maar de kosten zijn waanzinnig. Ik betaal €245,- per maand voor het gebruik van de glasvezel en €80,- per maand voor 10 (tien) Mbps Internet only. Ik neem aan dat jij dit als particulier niet wilt betalen. Ik wil dat zelfs zakelijk niet meer en daarom ben ik blij dat we Ziggo bereid hebben gevonden die coax kabel aan te leggen.
Reputatie 7
Badge +8
@AlexvanderBij Je werkt op 2 topics tegelijk met hetzelfde onderwerp. Maar uit dat andere topic weet ik dat je in Amsterdam Zuidoost woont. DIt jaar gaat KPN ook daar de snelheid flink verhogen via DSL (koper) door glasvezel tot de wijkkasten te leggen. Het is de keuze van KPN (eigenaar Reggefiber) om op kortere termijn meer snelheid te kunnen leveren en zo wel weer nieuwe klanten te werven.
Glasvezel tot in de woning is duur en duurt lang. Voor de korte termijn komt KPN daarom met het verglazen van de wijkkasten waardoor de afstand op koper naar de woning een flink stuk kleiner wordt en je ook bij KPN en andere DSL providers 100 Mbit (en straks tot max 200 Mbit) kan krijgen.
ZIe ook dit topic over Amsterdam Zuidoost: https://forum.kpn.com/internet-9/glasvezelaansluiting-amsterdam-zuid-oost-431082

(even naar het einde scrollen voor de antwoorden)
Het gaat mij niet om de snelheid het gaat mij om betrouwbaar internet zonder dagelijks storingen te hebben.
met Ziggo ben ik al drie weken aan het vechten omdat mijn internet dagelijks meerdere uren niet werkt, en ik heb in drie weken tijd zes dag zonder internet gezeten. (kan niet werken)
is het nou 160 meter of 600 meter? ik hoor tegenstrijdigheden.
Reputatie 7
Badge +8
Tot 600 meter van de straatkast (die dan verder gaat met glasvezel naar de wijkcentrale) is bij DSL 100 Mbit haalbaar via de huidige technieken.
En volgens mij heel stabiel. Dus hou nog even vol dit jaar!!
Ik heb 150 down/15 up mbit en dat werkt prima als het werkt.
ik ben geen klant bij kpn
Reputatie 7
Badge +8
Dan heb ik geen idee waarom je dit topic startte op het KPN forum.
Ik probeer een glasvezel aansluiting te krijgen maar KPN is net zo stug en slecht als Ziggo.
als klant wordt je gewoon niet gehoord en klachten willen ze al helemaal niets van weten.
haalbaarheid onderzoek was binnen 24 afgerond?! welk onderzoek? heeft KPN gedaan ik vermoed alleen maar een afwijzing mail tikken en verder niets.
Geld is belangrijker dan klanten!.
Reputatie 7
Dus als een potentiële klant 1000 kost en maar 800 oplevert, dan moet een bedrijf (KPN) die toch maar klant laten worden. Hmmm... ...daar gaat commercieel gezien iets fout geloof ik.

Zakelijk heb ik drie jaar geleden glasvezel naar mijn kantoor laten leggen. Kosten: €2400,- voor 800 meter glasvezel.
In datzelfde kantoor hebben we nu net door Ziggo een coax aansluiting laten aanleggen vanuit een verdeelkast op zo'n 600 meter. Door dit samen met 15 andere kantoren te doen (vraagbundeling) konden de kosten tot €400,- per aansluiting beperkt blijven.

Ik weet niet welke afstand voor jouw woning overbrugd moet worden en of er sprake is van vraagbundeling, maar het aanleggen van netwerken en glasvezel in het bijzonder is en blijft een kostbare aangelegenheid.
Reputatie 7
Badge +8
@wjb je redenering klopt niet. Een HBO houdt in dat de aanvrager zelf alle aanlegkosten betaalt. Dus KPN hoeft daar geen afweging te maken tussen kosten en baten.
En ik vind ook dat hier een reactie had moeten komen en niet zomaar een afwijzing. Ook al had die reactie betekend dat het 100.000 euro zou kosten. Dan weet je wel waar je aan toe bent.
Reputatie 7
...Een HBO houdt in dat de aanvrager zelf alle aanlegkosten betaalt...Waar staat dat? Niet op deze site in ieder geval.
Sorry hoor maar de coax kabel ligt er al 33 jaar en heeft ziggo niks gekost omdat ziggo nog niet bestond.
verder hoor ik veel tegenstrijdigheden bij KPN 160 meter glasvezel kabel of 600 meter glasvezel kabel wat is het nou?. en de aanleg kosten verschillen ook nog al.
Het haalbaarheid onderzoek slaat kant nog wal. er heeft helemaal geen onderzoek plaats gevonden.

Reageer