Beantwoord

hoeveel stopcontacten in meterkast nodig?

  • 5 December 2020
  • 9 reacties
  • 1096 keer bekeken

In mijn meterkast zit een KPN-aansluitpunt waarop Experiabox is aangesloten en 4 stopcontacten is dat voldoende om glasvezelaansluiting te maken of moeten er nog andere voorzieningen getroffen worden?

 

icon

Beste antwoord door Babylonia 5 December 2020, 03:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Op het glasvezel aansluitpunt wordt een "media-converter” geplaatst die een 12 volt voeding gebruikt. De Experia Box idem.  Ofwel twee stopcontacten nodig voor de voedingen van deze twee apparaten.

Verder gebruik van ethernetkabels voor connectie met TV-ontvanger, en/of computers.

Hartelijk dank voor reactie. De vier stopcontacten in de meterkast zijn dus naar de huidige stand van zaken ruim voldoende. Bij de bouw had men blijkbaar een vooruitziende blik. 

 

Reputatie 7
Badge +10

Afhankelijk hoe de verdeling van de "gaatjes” is van extra stopcontacten, verticaal - of horizontaal,
kun je er altijd nog van die dubbelstekkers opzetten, zonder dat het andere contacten bedekt.

Destijds heeft iemand van de KPN er een contactdoos geplaatst waar 4 stekkers in gestoken kunnen worden. Het was de tijd dat KPN zwermde met ISDN. De monteur deed dat met het motief: er komen veel nieuwe ontwikkelingen bij ons zodat met een contactdoos voor een stekker men zichzelf te kort doet. Hij had gelijk binnen de kortste tijd waren drie van de vier stekkerplaatsen bezet. Inmiddels weer gereduceerd tot een bezette stekker en wel die van de Experiabox. Helaas zijn ISDN en telex exit bij KPN. Nu wil KPN naast een glasvezelkabel die al in de meterkast eindigt een eigen glasvezelkabel aanleggen. Het schijnt elkaar te verdragen. Hopelijk wordt ons huis geen experimenteeradres. In het verleden  zijn door onze telecomleverancier KPN nogal eens fouten gemaakt die wel weer hersteld werden maar toch huiverig maken voor vernieuwingen. Ik moet b.v. om voor mij onduidelijke redenen nu ca.16 meter netwerkkabel aanschaffen i.v.m. de aanleg van deze tweede glasvezelkabel. 

Reputatie 7
Badge +24

De glasvezelkabel die al in de meterkast zit zal dan wel van iemand anders zijn. Bijvoorbeeld van caiway ofzo. KPN levert daar niet over. Daarom legt KPN een eigen kabel aan. Er zijn meer mensen die 2 glasvezel aansluitingen hebben hoor. Dat is niet zo bijzonder.

In de huidige situatie zit de Experiabox in de meterkast? Dan blijft dat gewoon zo. En lijkt me niet dat u iets zou moeten aanschaffen. Waar die 16 meter netwerkkabel voor nodig is, is mij een raadsel.

Reputatie 7
Badge +10

Helaas zijn ISDN en telex exit bij KPN.

Of je daar nu rauwig om moet zijn om dit soort ver achterhaalde technieken heb ik mijn bedenkingen? Wat zijn je argumenten om dat aan te willen houden?  Apparatuur wat je mocht gebruiken is inmiddels toch wel “jaren” afgeschreven. En met name “telex”. Zijn er nog organisaties die telex gebruiken?
 

Nu wil KPN naast een glasvezelkabel die al in de meterkast eindigt een eigen glasvezelkabel aanleggen. Het schijnt elkaar te verdragen.

De glasvezelkabel die al in de meterkast zit zal dan wel van iemand anders zijn. Bijvoorbeeld van caiway ofzo. KPN levert daar niet over. Daarom legt KPN een eigen kabel aan. Er zijn meer mensen die 2 glasvezel aansluitingen hebben hoor. Dat is niet zo bijzonder.

 

Het is wel degelijk bijzonder dat er zo nodig twee bedrijven een eigen glasvezelnet zouden willen aanleggen. Dubbele kosten, wat uiteindelijk toch weer wordt afgewenteld naar de gebruiker toe.

Vind je het ook normaal dat er gasleiding- stroom netwerken, water toevoer en riolering 2x wordt aangelegd?

Reputatie 7
Badge +9

De glasvezelkabel die al in de meterkast zit zal dan wel van iemand anders zijn. Bijvoorbeeld van caiway ofzo. KPN levert daar niet over. Daarom legt KPN een eigen kabel aan. Er zijn meer mensen die 2 glasvezel aansluitingen hebben hoor. Dat is niet zo bijzonder.

Een kennis van mij heeft zelfs vier actieve aansluitingen in de meterkast: koper van KPN, glasvezel van KPN, glasvezel van T-Mobile en coax van Ziggo…

Piet.

Reputatie 7
Badge +24

Het is wel degelijk bijzonder dat er zo nodig twee bedrijven een eigen glasvezelnet zouden willen aanleggen.

Als iets vaker voorkomt, behoorlijk veel vaker voorkomt, dan kan je zeggen dat het niet bijzonder is. Wat je er van vind is iets anders

 

De glasvezelkabel die al in de meterkast zit zal dan wel van iemand anders zijn. Bijvoorbeeld van caiway ofzo. KPN levert daar niet over. Daarom legt KPN een eigen kabel aan. Er zijn meer mensen die 2 glasvezel aansluitingen hebben hoor. Dat is niet zo bijzonder.

Een kennis van mij heeft zelfs vier actieve aansluitingen in de meterkast: koper van KPN, glasvezel van KPN, glasvezel van T-Mobile en coax van Ziggo…

Piet.

Hallo @P.J.M. van der Vooren , dan kan die kennis van jou in ieder nooit zeggen dat hij/zij slecht internet thuis heeft, alternatieven genoeg die ook nog eens gelijktijdig te gebruiken zijn. Ieder gezinslid zijn/haar eigen netwerkaansluiting of ieder apparaat thuis zijn eigen netwerkaansluiting, ideaal toch.:relaxed: