Beantwoord

Glasvezel glasdraad Zeeuws Vlaanderen. Wat is wijsheid?

  • 9 April 2022
  • 28 reacties
  • 1081 keer bekeken

Ik woon in het buitengebied en heb volgens mij wel gewoon tv kabel liggen (we liggen een heel eind van de weg). Nu is Glasdraad hier in Zeeuws Vlaanderen aanmeldingen aan het werven en nu begin ik toch wel echt te twijfelen.

De kosten zijn nogal verschillend 200 versus 2300. Glasdraad zelf maakt de splitsing buitengebied is 2300. Maar als je coax hebt is het 200. Nu probeer ik te achterhalen of die tv kabel dan coax is, want dat scheelt enorm. Glasdraad zegt er ligt koper maar we kunnen het niet per adres bekijken.

Dus gebeld met KPN die zegt geen idee, maar glasdraad zou ik niet doen voor zoveel geld want iedereen moet uiteindelijk over en dan is het gratis.

Ook lees ik dat als Glasdraad klaar is dat het nog even kan duren voordat KPN zo ver is.

Wat is nu waarheid? Hoe kom ik erachter welke kabel en dus welke kosten het met zich meebrengt?

Kortom zijn de verkooppraatjes waarheid van Glasdraad of wist de KPN telefoniste niet waar ze over sprak?

Help een consument uit, deze verwarring heerst bij veel mensen in de regio helaas.

icon

Beste antwoord door LaurensZalm 9 April 2022, 09:21

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +9

 

Ik woon in het buitengebied en heb volgens mij wel gewoon tv kabel liggen (we liggen een heel eind van de weg). Nu is Glasdraad hier in Zeeuws Vlaanderen aanmeldingen aan het werven en nu begin ik toch wel echt te twijfelen.

De kosten zijn nogal verschillend 200 versus 2300. Glasdraad zelf maakt de splitsing buitengebied is 2300. Maar als je coax hebt is het 200. Nu probeer ik te achterhalen of die tv kabel dan coax is, want dat scheelt enorm. Glasdraad zegt er ligt koper maar we kunnen het niet per adres bekijken.

Als de huidige kabel een ronde stekker heeft is dit inderdaad de coax kabel.

Dus gebeld met KPN die zegt geen idee, maar glasdraad zou ik niet doen voor zoveel geld want iedereen moet uiteindelijk over en dan is het gratis.

Glasdraad realiseerd de aanleg en indien hun klaar zijn word dit in beheer gebracht bij KPN Netwerk.

Bij KPN als provider is hiervan slecht beperkte info beschikbaar.

Het stukje dat het uiteindelijk allemaal gratis is ligt wel even wat minder rooskleurig, Gezien de aanleg door glasdraad word gedaan en na afronding het word overgedragen, Indien er voor woning X geen vezel beschikbaar word gesteld ( wat uiteraard alleen na aanleg door Glasdraad gebeurt ) zal de woning nooit als het zijnde " Uitgerust met glasvezel" te boeken komen staan en om het dan later alsnog te laten doen €€€€.

De melding van gratis komt vandaan bij het feit als projectmatig een hele wijk word aangesloten alleen 1 specifieke bewoner wilt het niet.. dan laten ze de vezel hiervoor in de grond liggen en als dan een nieuwe bewoner komt met "Ja iedereen behalve ik" dan ligt hij klaar en is het gratis, dit gaat dan ook om niet buitengebied waar de vezel effectief al onder de stoep ligt.

Hmm ok verkeerd ingelicht dus door de medewerker.

Maar is het zoveel geld wel waard?

En is het niet een beetje discriminatie dat prijsverschil?

En in hoeverre is glasvezel nog toekomstbestendig, tegen dat het hier ligt is er al 5G dekking verwacht ik?

Reputatie 7
Badge +11

Maar is het zoveel geld wel waard?

Dat hangt volledig af van de snelheid die je nu kunt halen. Ik kom vaker in het buitengebied waar er door een derde partij glasvezel is aangelegd maar de bewoner nooit heeft laten aanleggen in verband met de kosten. Ik ben er zelf wel 100% van overtuigd dat het 't geld waard is. Als ik een huis zou kopen waar nog geen glasvezel zou liggen en de maximum haalbare snelheid is onder de 50 dan zou ik direct een haalbaarheidsonderzoek laten uitvoeren en de kosten voor glasvezel meenemen in de begroting.

In mijn werk als monteur is glasvezel ‘saai’, maar voor de klant is het een ultiem middel.

 

En is het niet een beetje discriminatie dat prijsverschil?

 Daar kan ik niets over zeggen, dat ligt volledig bij Glasdraad en ik weet zo niet alle feiten dus ik kan daar slecht over oordelen.

 

En in hoeverre is glasvezel nog toekomstbestendig, tegen dat het hier ligt is er al 5G dekking verwacht ik?

Glasvezel is zeker toekomstvast en 5G zal dat nooit vervangen (de backbone van 5G is ook gewoon glasvezel). We hebben ruim 130 jaar met de traditionele telefoonlijn gedaan, wat begon als een enkel telefoongesprek werd uiteindelijk een enorme hoeveelheid data wat vroeger nooit voor mogelijk gehouden werd. Glasvezel is de toekomst, niet satellieten zoals Starlink en ook geen 5G. 5G is momenteel ook nog voor de eindgebruiker een ietwat verbeterde 4G-variant, zodra de hoge radiofrequenties beschikbaar worden dan wordt het pas interessant maar dan zijn we al snel vijf jaar verder. 

Als 5G de toekomst zou hebben voor thuis-internet dan zou er direct gestopt worden met aanleg van glasvezel, scheelt miljarden euro's. In een straat met rijtjeshuizen zit je al snel richting de 800 euro per aansluiting namelijk, in het buitengebied kunnen die kosten zo met een factor 10 omhoog gaan.

Reputatie 7
Badge +24

Hmm ok verkeerd ingelicht dus door de medewerker.

Maar is het zoveel geld wel waard?

En is het niet een beetje discriminatie dat prijsverschil?

En in hoeverre is glasvezel nog toekomstbestendig, tegen dat het hier ligt is er al 5G dekking verwacht ik?

Vergeet 5G. Dat zal nooit zo snel worden dat dit een vervanging is voor een vaste kabel. En als dat toch gebeurt, dan is Zeeuws Vlaanderen wel het laatste gebied in Nederland waar dat gerealiseerd word.

5G kan heel snel zijn. Als er aan elke lantaarnpaal een pizzadoos met een zender gemonteerd word. En je huis naast die lantaarnpaal staat. 

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Kathl1! Ik zie dat er veel goede informatie is gedeeld. Heb je daarmee het antwoord op de vraag?

Ja en nee. Ik blijf het enorm veel geld vinden voor een beetje sneller internet.

We zitten nu op gemiddeld 25mps, ik begrijp dat het sneller wordt maar niet waarom er niet eerst landelijk gezorgd wordt voor iedereen op een normaal niveau.

Reputatie 7
Badge +24

.... maar niet waarom er niet eerst landelijk gezorgd wordt voor iedereen op een normaal niveau.

Dat is toch precies wat er nu met de aanleg van glasvezel gebeurt?

Als KPN over glasvezel kan leveren, dan word het kopernetwerk op den duur uitgezet. Hou daar even rekening mee. Dan is die 25 mbit er dus niet meer.

Dus als we nu niet mee doen worden we in de toekomst internetloos?

Nee, je word zeker niet internetloos, zolang jij op koper zit kan KPN het alleen uitzetten als jij op glas over gaat, dit netwerk is niet van KPN dus zullen zij de kosten moeten dragen als ze het koper netwerk gaan uitzetten, KPN heeft nog een leverplicht en mag dit op glas doen ipv koper maar niet afsluiten van de huidige aansluitingen.

Als ik het goed begrijp kan ik er dus op rekenen dat ik, eenmaal aangesloten op het glasvezelnet van GlasDraad, gewoon mijn huidige abonnement bij KPN kan voortzetten, maar dan via de glasvezel?

Badge +19

Dat klopt helemaal.  Tzt wordt u dan overgezet naar glasvezel. 

Reputatie 7
Badge +17

@Tosk ik wil dat wel een klein beetje bijschaven. Het klopt inderdaad dat wij de koperverbinding niet uitzetten zolang je een abonnement bij ons hebt. Ook is het zo dat we in veel gevallen een glasvezelverbinding kunnen overnemen als die door een ander bedrijf gelegd wordt.

Wel kan zoiets jaren duren. En er is geen garantie dat we het gaan doen. Het kan zijn dat de techniek zich uiteindelijk daar niet voor leent en we een andere optie moeten kiezen. Zoals het toch zelf aan leggen van een glasvezel verbinding.

Het is helaas niet zo dat als je kiest voor aanleg door Glasdraad dat wij die lijn direct kunnen gebruiken.

@Tosk ik wil dat wel een klein beetje bijschaven. Het klopt inderdaad dat wij de koperverbinding niet uitzetten zolang je een abonnement bij ons hebt. Ook is het zo dat we in veel gevallen een glasvezelverbinding kunnen overnemen als die door een ander bedrijf gelegd wordt.

Wel kan zoiets jaren duren. En er is geen garantie dat we het gaan doen. Het kan zijn dat de techniek zich uiteindelijk daar niet voor leent en we een andere optie moeten kiezen. Zoals het toch zelf aan leggen van een glasvezel verbinding.

Het is helaas niet zo dat als je kiest voor aanleg door Glasdraad dat wij die lijn direct kunnen gebruiken.

Wow, dus je zegt nu eigenlijk dat het mogelijk is dat we 2300,- betalen en er niet eens iets mee kunnen?

Reputatie 7
Badge +24

Het is helaas niet zo dat als je kiest voor aanleg door Glasdraad dat wij die lijn direct kunnen gebruiken.

Ik snap deze zin niet helemaal. KPN levert toch over het netwerk van Glasdraad? Of niet?

Reputatie 7
Badge +24

Misschien kan @Ward_ hier in dit topic even een lichtje aan doen? 🙄

Een van de leveranciers over Glasdraad is kpn. Hier komt ook Glasdraad.

Of je nu wel of niet bij moet betalen voor de aanleg; met een koophuis in BUITENGEBIED is het de investering dubbel en dwars waard. Glasvezel maakt je huis toch aantrekkelijker voor kopers (elk huis wordt ooit weer verkocht, ook het jouwe)

Wow, dus je zegt nu eigenlijk dat het mogelijk is dat we 2300,- betalen en er niet eens iets mee kunnen?

Jawel hoor. KPN heeft 3 jaar na de oplevering van een glasnetwerk de tijd om klanten op die glasvezel over te zetten. Na die 3 jaar gaat koper UIT en als je dan niet over bent zul je naar de coax moeten (Ziggo?). Of alsnog naar glas.
Dat overzetten is een flinke klus. Er moet namelijk altijd een monteur voor langs. Vandaar dat kpn er 3 jaar voor heeft.

Badge +19

 

 

Verwijderd.

Reputatie 7
Badge +10

Ik zou graag meteen een duidelijk antwoord geven maar dat gaat me nog niet lukken.

 

Kan ik KPN gebruiken op deze Glasdraad aansluiting?

Glasdraad Zeeuws Vlaanderen zit nog in de inschrijvingsfase en ik kan in onze systemen het project nog niet vinden. Alle andere Glasdraad projecten zie ik wel en KPN (en alle providers die bij KPN huren) staan op de site van Glasdraad Zeeuws Vlaanderen.

Ik kan de vraag even intern stellen maar dat zal waarschijnlijk pas maandag worden beantwoord.

Stel dat het klopt en dat KPN inderdaad meedoet, net als bij alle Glasdraad projecten: In dat geval kan het ook meteen na de aansluiting geleverd worden. Daar zit normaliter geen extra tijd tussen.

Koper uit:

In dat geval zal KPN het uitschakelen van de koperverbinding aankondigen voor drie jaar na oplevering van de glasvezelaansluiting in de woning.

Het uitschakelen van koperverbindingen gebeurt op ALLE aansluitingen  waar KPN glasvezel kan leveren (ook via netwerken van anderen). Als er nog geen aansluiting is omdat de bewoner niet wenste te betalen dan wordt de koperverbinding NIET uitgeschakeld. Tevens heeft de KPN telefoniste wel iets te makkelijk gezegd dat het uiteindelijk toch gratis wordt want dat is niet zo. KPN gaat niet over een paar jaar die 2300 per woning betalen om de koperverbinding uit te kunnen zetten.

 

Uiteraard zou dit beleid over een paar jaar kunnen veranderen maar momenteel kan ik alleen aangeven hoe het nu is.

 

@Kathl1 Ik heb op de website van Glasdraad een paar adressen geprobeerd, zowel in een dorp als in het buitengebied (via de knop “schrijf je in”).

Als je een woning hebt met coax dan krijg je een melding te zien: “Gefeliciteerd! Uw adres kan worden aangesloten op het glasvezelnetwerk van (woonplaats) kern. Bijvoorbeeld Sluis kern,

Heb je een woning zonder coax dan krijg je te zien: “Gefeliciteerd! Uw adres kan worden aangesloten op het glasvezelnetwerk van (woonplaats) buitengebied. Bijvoorbeeld Sluis buitengebied.

De toevoeging kern staat dus voor € 200,-

De toevoeging buitengebied staat voor €2300,-

 

@LaurensZalm Ook in deze buitengebieden wordt de vezel klaargelegd bij de erfgrens om later makkelijk te kunnen trekken naar de woning. Voor elk adres.

Maar als je later die aansluiting toch wenst wordt wel die 2300 euro alsnog in rekening gebracht. 

Reputatie 7
Badge +24

Glasdraad heeft volgens mij niks met coax te maken toch? Waarom is de prijs die betaald moet worden dan afhankelijk van of er coax ligt? Vind ik een beetje raar. 

Glasdraad kan ook niet weten of er coax ligt. Die moeten bij de bewoner in de meterkast komen kijken of het er is. Als je het niet hebt, dan zou ik bijna zeggen: frommel een paar meter coax in de meterkast met een aansluitpunt zodat het er een beetje echt uit ziet 😁 

Reputatie 7
Badge +10

Glasdraad heeft volgens mij niks met coax te maken toch? Waarom is de prijs die betaald moet worden dan afhankelijk van of er coax ligt? Vind ik een beetje raar. 

Ondat je op die manier mensen vrij makkelijk kan laten weten of ze vallen onder buitengebied of niet.

Bij veel provinciale subsidie regelingen wordt de aanwezigheid van coax ook gebruikt als check. Met coax is grijs gebied (lage subsidie of niks), geen coax is wit gebied en hoge subsidie.

Alhoewel subsidie hier zo te horen niet van toepassing is..

Nochtans zijn er hier hele straten in het buitengebied die wel coax hebben en dus een goedkoper tarief hebben...

Is het misschien goedkoper als je coax hebt omdat je dan de buis van de coax kunt gebruiken en daardoor minder hoeft te graven?

Reputatie 7
Badge +24

Is het misschien goedkoper als je coax hebt omdat je dan de buis van de coax kunt gebruiken en daardoor minder hoeft te graven?

Nee. Die buis, als die er al ligt, zal dan door de eigenaar van dat coax netwerk gelegen zijn. Die vindt het waarschijnlijk geen goed idee dat een concurrent daar dan zomaar een andere kabel gratis bij schuift.

Reputatie 7
Badge +10

Op zich ging de vraag in eerste instantie ook niet alleen maar over de aanlegkosten. Dat is iets van Glasdraad en daar staat KPN volledig buiten. Ik begrijp nog steeds ook niet helemaal waarom KPN wordt gebeld en gevraagd of een woning coax heeft. 

De vraag was ook of KPN via Glasdraad leverbaar is zodat @Kathl1 een goede afweging kan maken.

Die vraag hoop ik maandag definitief te kunnen beantwoorden.

. . . Als ik een huis zou kopen waar nog geen glasvezel zou liggen en de maximum haalbare snelheid is onder de 50 dan zou ik direct een haalbaarheidsonderzoek laten uitvoeren en de kosten voor glasvezel meenemen in de begroting.

Inderdaad, het verbaasd mij dan ook dat het nog geen factor is bij een huis wat te koop komt ( op een bekende website met huizen ).

En dan is het ook nog zo dat de vergelijkings sites de kleine glasvezel aanbieders niet kennen (is wel aan het verbeteren nmi).