Beantwoord

Glasvezel in Gouda

  • 29 May 2019
  • 7 reacties
  • 2338 keer bekeken

Reputatie 2
Sinds enige tijd wordt ik bestookt met brieven over glasvezel in Gouda.
Als eerste is er de club van Caiway samen met online.nl, Delta en kliksafe onder de naam GaVoorGlasVezel.
Als tweede is er een samenwerkingsverband van de REKAM en GlasDraad

De eerste partij levert alleen de eigen producten van de 4 genoemde bedrijven.
De tweede partij claimt dat diverse andere partijen van hun glasvezel gebruik gaan maken. Tevens wordt er in een schrijven vermeld dat ook KPN deel van dit project uit maakt.

Ik heb bij de gemeente informatie opgevraagd wie nu feitelijk glasvezel gaat aanleggen, met het volgende antwoord:

In het kader van de Telecomwet moeten gemeenten de aanleg van kabels en leidingen in haar gronden gedogen. Een gemeente heeft een vergunningverlenende, coördinerende en toezichthoudende rol. Dat kan dus betekenen dat er voor hetzelfde doel, zoals aanleg glasvezelkabel, meer dan één partij hun kabel in hetzelfde trottoir gaan aanleggen. Waar mogelijk tracht de gemeente Gouda, vanuit haar coördinerende rol, de partijen te laten samenwerken in aanlegplanning en tracé-bepaling, om de overlast voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken.
En
Gemeenten zijn geen gunnende partij in deze aangelegenheden, maar uitsluitend gedoogpartners in het kader van de Telecomwet. Uiteindelijk bepaalt elke bewoner/huiseigenaar zelf of zij wel of niet, door welke provider(s) dan ook, willen worden aangesloten in hun woning en op hun eigen terrein. Gemeente Gouda heeft alleen een rol in haar eigen gronden

Als ik contact opneem met kpn (wat tot mijn grote ergernis alleen maar via 0800-0402 kan, en niet via e-mail -als email provider!!-) dan weet men niets en wordt mij aangeraden op de site van kpnnetwerk.nl te kijken.

Via kpnnetwerk.nl krijg ik uiteindelijk de volgende informatie:

KPN NetwerkNL plant aanleg glasvezel in Gouda
18.03.2019
KPN NetwerkNL heeft op 12 maart bekend gemaakt dat er plannen zijn om glasvezel (FttH) aan te leggen in Gouda. De uitrol in Gouda is onderdeel van de plannen van KPN om de komende drie jaar circa een miljoen huishoudens in Nederland van glasvezel te voorzien.
Binnen de komende drie jaar zullen ruim 30.000 woningen in Gouda worden verglaasd. De afspraken tussen KPN NetwerkNL en de gemeente Gouda zijn nagenoeg afgerond. In welke wijken en wanneer er glasvezel zal worden aangelegd, wordt op termijn bekendgemaakt aan de bewoners in Gouda.

From https://www.kpnnetwerk.nl/over-kpn-netwerknl/nieuws/nieuws/kpn-netwerknl-plant-aanleg-glasvezel-in-gouda/>

Vreemd genoeg geeft rekamglasdraad.nl aan dat er diverse providers over hun glasvezel netwerk diensten gaan aanbieden. Tot mijn grote verbazing zie ik tussen de 17 providers ook de volgende staan:
Online.nl en kliksafe.nl: die gingen toch als concurrent met Caiway en Delta aan de gang in Gouda???
kpn.com, xs4all.nl en telfort.nl: Dat is toch allemaal KPN en die gingen zelf aan de gang?

Zoals gezegd kun je dit niet via email afhandelen (zodat een medewerker dit intern op een hoger niveau kan laten afhandelen) omdat kpn niet via email te bereiken is.

Wie meer weet over dit hele gebeuren mag het hier melden 🙂
icon

Beste antwoord door Ward_ 29 May 2019, 17:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Rekam en Glasdraad leggen samen aan. KPN sluit zich aan door ook haar apparatuur in de PoPs te plaatsen. Hierdoor komen ook alle providers beschikbaar die standaard kunnen leveren via KPN WBA. Daar zitten ook Online en Kliksafe bij (net als overal in Nederland). Die laatste twee hadden blijkbaar ook een contract met GavoorGlasvezel om daar diensten te leveren. Of zij nu binnen de bebouwde kom nog iets gaan aanleggen vraag ik me zeer af.

Meer info: https://www.rekamglasdraad.nl/documenten/GDD111_Rekam_Glasdraad_online_krant_spread_HR_v3.pdf

Overigens kan je wel mailen met KPNNetwerkNL en dat is het deel van KPN dat hierbij betrokken is. Zie daarvoor hun eigen website www.kpnnetwerk.nl
Reputatie 2
Bedankt voor de info.
Alleen blijft het feit dat als ik kpnnetwerk.nl bel, ze niets lijken te weten over samenwerking met Rekam & Glasdraad. En daardoor wordt de verwarring mede door gecreëerd.
GavoorGlasvezel stuurt de bewonders van Gouda met brieven en aanbiedingen voor een glasvezel aansluiting, dus is het waarschijnlijk dat de wel gaan aanleggen.
Ik he in ieder geval voldoende info.
Reputatie 2

We zijn nu weer een flinke tijd verder. Er is hier inderdaad (geen KPN) glasvezel aangelegd, En wat schetst mijn verbazing? In een ander wijk (nog geen 2 km verderop) begint kpn vervolgens met glasvezel aan te leggen. Dus alleen als ze klanten dreigen kwijt te raken omdat een concurrent glasvezel aanlegt.

Reputatie 1

Nou Fred, ik zit hier ook met verbazing.

Ik zit bij KPN en wil (waarschijnlijk) met glasvezel bij hun blijven. Dus ben ik vorig jaar bij Rekam op kantoor geweest (zelfde wijk) om te vragen hoe het zit aangezien we inderdaad bestookt werden met vrij veel onbekende aanbieders, terwijl KPN nergens te zien was.

Intussen waren de werkzaamheden door APK in m'n straat begonnen en al snel zag ik dat de meeste buren een groene kabel aangelegd kregen. Behalve ik, want ik was op advies van Rekam niet ingegaan op alle aanbiedingen aangezien ik KPN wil.

Kortom. Antwoord van Rekam was toen dat ik moest wachten op een aanbieding van inderdaad de tweede groep die de aanleg van hun kabel in mijn straat moest aanleggen. De start zou begin 2021 zijn.

De medewerker van Rekam stelde me gerust door te antwoorden met: onze groep providers zijn niet agressief en dringend zoals DeltaFiber (de eerste groep) momenteel is. En dat klopt, want de bestookte brieven hadden de toon alsof je niet anders kon kiezen, terwijl er dus twee groepen bleken te zijn. Er zijn zelfs buren die dachten dat ook KPN en andere bekende providers in deze groep zouden zitten en dus gekozen hebben voor de groep van DeltaFiber. Ik moest rustig afwachten was het advies.

Ondertussen is 't maart en nog steeds geen leven van KPN of anderen uit de tweede groep. Maar wat blijkt tot mijn allergrootste verbazing... op de site van Rekam staat dat Rekam sinds februari DeltaFiber is geworden en voor de rest geen/nada/noppes concrete info. Geld is macht. Dat blijkt wel weer! 

De meeste buren met groene kabel in hun tuin krijgen nu dus toch gelijk. En ik pis ernaast door advies van Rekam. Want gaat DeltaFiber voor de tweede keer de straat openbreken voor de bewoners die toen niet voor het onbekende hadden gekozen?

 

Reputatie 7
Badge +24

Het is heel simpel. Als er een partij glasvezel gratis aan komt leggen: altijd doen. Welke partij het ook is, maakt niet uit, altijd doen. Als dat caiway is en het zou niet bevallen, dan kun je na een jaartje altijd weer terug naar KPN op de telefoonkabel.

Reputatie 1

Ja, in principe gewoon doen. Maar niet als ik al negatieve ervaringen heb met diverse uit deze oorspronkelijke eerste groep.

Een ander techniek, dat snap ik. Maar toch bewust gekozen voor (waarschijnlijk) een 1:1 omzetting ipv een nieuwe provider met eventuele risico's op fouten.

Antwoord van Rekam (dus Delta Fiber) zojuist gekregen, maar nog steeds niets concreet. Alleen dat KPN vooralsnog geen samenwerking met de open source Delta Fiber is aangegaan. 

Antwoord van KPN via Volkers Wessel (aannemer): de aanleg in mijn straat/wijk is 100%, maar startdatum onbekend. Najaar is mogelijk. 

Dus hoe lastig kunnen partijen het elkaar maken voor uiteindelijk de klant? Twee glasvezel kabels doormiddel van twee keer de straat openbreken. Jammer dat de telecomwet boven de grondwet staat. 

Ik deel je verbazing !

En waarom gouda blijkbaar zo interessant is dat vraag ik me af, zie ook dit (en de link daar weer in) :

https://forum.kpn.com/internet-9/glasvezel-in-gouda-484037