Beantwoord

Glasvezel in Rotterdam

  • 17 January 2019
  • 9 reacties
  • 1265 keer bekeken

Goedendag,

Jammer dat KPN geen klantenservice mail-adres meer heeft. Had je gewoon een persoonlijke vraag kunnen stellen. Met bellen heb ik altijd moeite,.. je vergeet wat te melden of door te geven. Mailen vind ik vollediger, maar dat terzijde. Nu dus via een Forum vraag ;-)

Ik woon in Rotterdam-Kralingen. Krijg daar de laatste tijd allerlei post dat "L2 Fiber Rotterdam" glasvezel gaat aanleggen. Als je de deur open zet voor "de woningcheck", kun je gratis glasvezel aan laten sluiten.
(als je besluit om het niet te doen, zou je er later voor moeten betalen) Heb geen bezwaar tegen glasvezel, dus lijkt mij wel wat, maar nu heb ik vandaag weer post gehad. Een heel pakket. Met een "L2 Fiber Rotterdam" krantje en zes folders van "de dienstaanbieders". Zit zelfs zo'n "dienst aanbieder" aanvraag formulier bij.
Tot mijn grote verbazing zit KPN daar niet bij! Heb nu dus KPN "Alles-in-1"met KPN Compleet en allerlei andere opties. Moet ik nu overstappen naar zo'n andere "dienstaanbieder" voor glasvezel? Of werkt KPN samen met zo'n "dienstaanbieder"?
Het zijn: Glasnet, SNLR.NL, Trined, Hollads Glas, Teleplaz@ en Veilig Gevoel Thuis.
icon

Beste antwoord door JanR1981 18 January 2019, 17:32

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Jammer, via dit forum dus ook geen antwoord.
Misschien dan toch maar eens bellen :-? Of overstappen naar één van die zes "Dienstenaanbieders", na ca. 35 jaar KPN!
Reputatie 5
Badge +6
@Ans en Hans Ik denk dat de KPN Webcare medewerkers wat minder vaak in dit onderdeel van het forum kijken. Het heet "De huiskamer" en is bedoeld voor meer algemene discussies. Misschien dat het sneller opgepakt wordt als je het onder 'Internet' gepost had.
Maar goed, ik kan je vraag ook beantwoorden. Helaas werkt KPN niet samen met L2Fiber en ook niet met één van de providers op het nieuw aan te leggen glasvezelnetwerk in Rotterdam.
In plaats daarvan zet KPN in Rotterdam in op het verhogen van de snelheden via het bestaande VDSL netwerk. Op https://netco-fpi-info.fourstack.nl kan je kijken of er op korte termijn nog een snelheidsverhoging in Kralingen doorgevoerd wordt.
Of je over wilt stappen naar één van de providers op het L2Fiber netwerk is een lastige keuze als je KPN Compleet bent. Die voordelen verlies je geheel of gedeeltelijk als je je KPN abonnementen opzegt. Als je alleen Alles In 1 Thuis van KPN opzegt, houd je nog wel de mobiele voordelen. Met twee mobiele abonnementen op hetzelfde adres krijg je nog steeds 5 euro korting en gratis onderling bellen. Maar je verliest dan wel Fox Sports of het Pluspakket.
Voordeel van glasvezel is dat de verbinding sneller en stabieler is en de upload snelheid hoger is. Snelheden tot 1 GB/s zijn mogelijk. Maar vaak betaal je ook aardig wat meer voor zo'n hoge snelheid en is het maar de vraag of je het echt nodig hebt. Meestal is 50 tot 100 Mbit/s ruim voldoende.
Als je op het moment geen klachten hebt over snelheid en stabiliteit van je KPN verbinding, moet je je afvragen of de overstap naar glasvezel het waard is om de KPN Compleet voordelen te verliezen. Fox Sports Eredivisie is bijv. bij andere providers € 17,50 per maand, met KPN Compleet kan je gratis kijken.
Als je veel grote bestanden uploadt, bijv. video's of hoge resolutie foto's, is glasvezel wel weer interessant.
Ook voor tv heeft de overstap gevolgen. L2 Fiber werkt samen met Canal Digitaal. Op zich een bekende (satelliet)aanbieder van tv-diensten. Maar ik heb geen idee hoe de kwaliteit van die tv-diensten is. KPN iTV werkt in ieder geval heel goed, vind het persoonlijk de beste tv-dienst die er op dit moment is.

Denk dat je zo wat meer info hebt om een afgewogen beslissing te maken.
Misschien dat KPN in de toekomst nog een keer provider wordt op het L2Fiber netwerk. Dan kan je altijd nog later overstappen op glasvezel.
Bedankt JanR1981 voor je duidelijke en uitgebreide antwoord. Daar heb ik wat aan.
Ik ben nieuw op dit forum. Had eerder een vraag gesteld over het Digitenne modem, daar wel binnen een dag antwoord op gekregen. Vanochtend naar meer vragen in deze "de Huiskamer"forum bekeken, die werden allemaal snel beantwoord, behalve die van mij dus. Zoals gezegd, jammer dat er niet gewoon een simpel mailtje gestuurd kan worden, dat vind ik veel makkelijker. 😉
Reputatie 5
Badge +6
@Ans en Hans ben het helemaal met je eens. Hou zelf ook helemaal niet van bellen met een servicedesk. Vaak moet je heel lang wachten, is er irritante muziek te horen en krijg je soms ook nog iemand aan de lijn die je niet veel verder helpt. Maar nu moet ik zeggen dat mijn ervaring met KPN klantenservice best goed is. De enkele keren dat ik heb gebeld, werd ik snel en goed geholpen. Bij Ziggo heb ik dat wel anders meegemaakt.
De mogelijkheid om te chatten met KPN lijkt me ook handig. Zie https://www.kpn.com/service.htm .

Maar ik denk niet dat KPN klantenservice je meer kan vertellen dan ik. Kan nog wel dat ze met een korting over de brug komen als je al zo lang klant bent en zegt dat je een overstap overweegt.
Ben erg blij met jouw antwoord JanR1981, nu weet ik tenminste iets. Ben inderdaad best wel tevreden met KPN. Heb er zelf 20 jaar gewerkt en mijn vader meer dan 40, maar het is (allang) geen PTT meer :-))
Blijf het toch raar vinden dat KPN zelf niets doet om mij als klant te behouden? Die "L2 Fibber Rotterdam" timmert hier aardig aan de weg (lijkt wel spam) en van KPN hoor je niets?
Ik begrijp nu, mede door jouw antwoord, dat die glasvezelaansluiting gratis is, (als je het wil) maar je er nog geen gebruik van hoeft te maken. Eén van die zes "dienstaanbieders" kun je kiezen om over te stappen naar glas, maar je kunt het ook laten zoals het is en de glasvezel aansluiting (nog) niet gebruiken.
Reputatie 5
Badge +6
@Ans en Hans Klopt helemaal! De glasvezelaansluiting is bij L2Fiber gratis. Dus dat moet je altijd doen. Later laten aanleggen kost aardig wat geld.
Het is jammer dat er nog geen grotere providers op het netwerk van L2Fiber zitten. Ook geen Tweak die juist veel inzet op glasvezel. En KPN dus niet omdat ze waarschijnlijk inschatten dat de opbrengsten voor hun te laag zullen zijn. Nu hebben ze hun eigen netwerk, via glasvezel moeten ze L2Fiber een bepaald bedrag per aansluiting betalen. In Harderwijk doen ze dat wel, het is niet uitgesloten dat ze in de toekomst nog instappen als er echt in heel Rotterdam glasvezel ligt.
Heb even gekeken naar het aanbod van L2Fiber. Op zich vallen de prijzen mij nog mee. Zie http://l2fiberrotterdam.nl/content/uploads/2019/01/Vergelijk-het-aanbod.pdf . Ze geven er ook nog gratis Fox Sports Eredivisie bij mocht je daar interesse in hebben.
Snelheid van 500 Mbit/s zal je waarschijnlijk absoluut niet nodig hebben, maar het is wel leuk.
Nadelen zijn volgens mij dat je maar af moet wachten hoe de service is als er problemen zijn. En als tv belangrijk voor je is dan is het ook de vraag of deze kleinere providers net zo'n stabiele dienst leveren als KPN iTV.
En zoals gezegd ben je bij een overstap KPN Compleet voordelen kwijt. Bij één mobiel abonnement en een Alles In 1 abonnement ben je alle voordelen kwijt bij opzeggen. Bij twee mobiele abonnementen behoudt je nog de voordelen op de mobiele abonnementen.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Ans en Hans, welkom op het forum. Een reactie duurt soms even en is afhankelijk van de voorraad berichten die we binnen krijgen. Uiteraard krijg je zoals je gewend bent wel een reactie. @JanR1981 is erg volledig geweest in het beantwoorden van jouw vraag. Hier heb ik zelf weinig aan toe te voegen. Ik ben het met hem eens dat het verstandig is om de glasvezel aansluiting te laten plaatsen. Je weet maar nooit welke keuze je in de toekomst nog wilt maken en het zou zonde zijn als je zelf voor de kosten opdraait. Zo te lezen ben je wel tevreden over ons netwerk. Je geeft echter wel aan dat je veel hoort van L2 fiber Rotterdam, maar niets van KPN. Je hoort niets over wijzigingen rondom het netwerk, omdat er op het moment niets gaat veranderen op jouw lijn. Op dit moment kun je op jouw adres max. 200mbit/s halen. Met je huidige lijn max. 100mbit/s halen. Als je gebruik wilt maken van 200mbit/s dan betaal je €4,99 extra in de maand. Maar als je op dit moment geen problemen ervaart op je huidige lijn, hoef je natuurlijk niet te upgraden en kun je het zo laten als nu. Mocht er toch nog iets onduidelijk zijn, laat je het dan weten? Dan kan ik nog het één en ander toelichten.
Reputatie 7
Badge +19
Goedemiddag @Ans en Hans, We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders weet je ons te vinden!
.... Die "L2 Fibber Rotterdam" timmert hier aardig aan de weg (lijkt wel spam) ...

Sterker nog: het is spam! Ze sturen ongevraagd post en zelfs als je adres bij postfilter.nl geregistreerd staat blijven ze sturen. En de inhoud van de berichten is ook om te huilen. Ik word in ieder geval geen klant.