Beantwoord

Glasvezel in Zeist mogelijk?

  • 23 January 2020
  • 12 reacties
  • 523 keer bekeken

Reputatie 2

Hallo. Ik verhuis dit jaar van Breukelen naar Zeist . Ik heb in Breukelen glasvezel via KPN en geniet daar ook van door KPN compleet. Kan ik in Zeist dat houden of later dit jaar  dat krijgen in Zeist. Ik zie op een site van e-Fiber allerlei aanbiedingen van providers  …..maar ik zie geen KPN. Wie weet hoe dit zit in Zeist en of ik toch kpn klant kan blijven ? 

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

 

icon

Beste antwoord door Antonio1954 27 January 2020, 12:10

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u al op Fourstack gekeken?

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl

Wat staat daar?

Ik heb eens een paar willekeurig postcodes getest, en ik zie nergens glasvezel beschikbaar. De snelheden op koper verschillen van straat tot straat. Sommigen hebben 200 mb, sommigen maar 25.

Reputatie 1

Hi, 

Op dit moment gaat het bedrijf E-Fiber kijken om glasvezel aan te leggen. (Ik zou je alvast aanmelden want minimaal 30% moet zich aangemeld hebben en je hebt dan de eerste 6 maand gratis).

Hoewel KPN ook soms glasvezel aanlegt gebeurd dat nu niet. KPN zou zich moeten aanmelden bij E-Fiber om internet aan te kunnen leggen. Dit gebeurt denk ik niet om technische en economische redenen. 

Het voordeel dat E-Fiber en niet KPN glasvezel aanlegt in KPN is dat er meer mogelijk is. KPN wil namelijk dat internet aanbieders hun apparatuur in de wijkkast gebruiken. Bij E-Fiber is dit niet, hierdoor hebben we een goedkoper aanbod met hogere snelheden (1Gbps). Je kan zelfs op termijn 10Gbps af gaan namen bij bijvoorbeeld tweak. 

Kortom, glasvezel is mogelijk helaas niet met KPN. Die zal zich eerst moeten aanmelden bij E-Fiber

Nadeel zal zijn minder provider keuze en overstappen of toch kiezen voor dsl als de leverbare snelheid acceptabel is. 

Reputatie 6
Badge +9

Hi, 

Op dit moment gaat het bedrijf E-Fiber kijken om glasvezel aan te leggen. (Ik zou je alvast aanmelden want minimaal 30% moet zich aangemeld hebben en je hebt dan de eerste 6 maand gratis).

Hoewel KPN ook soms glasvezel aanlegt gebeurd dat nu niet. KPN zou zich moeten aanmelden bij E-Fiber om internet aan te kunnen leggen. Dit gebeurt denk ik niet om technische en economische redenen. 

Het voordeel dat E-Fiber en niet KPN glasvezel aanlegt in KPN is dat er meer mogelijk is. KPN wil namelijk dat internet aanbieders hun apparatuur in de wijkkast gebruiken. Bij E-Fiber is dit niet, hierdoor hebben we een goedkoper aanbod met hogere snelheden (1Gbps). Je kan zelfs op termijn 10Gbps af gaan namen bij bijvoorbeeld tweak. 

Kortom, glasvezel is mogelijk helaas niet met KPN. Die zal zich eerst moeten aanmelden bij E-Fiber

 

“KPN wil namelijk dat internet aanbieders hun apparatuur in de wijkkast gebruiken”

Dat ligt wel iets genuanceerder.
Het glasvezelnetwerk van KPN NetwerkNL is net zo'n open netwerk als dat van E-Fiber.
Dit betekent dat op het netwerk van KPN NetwerkNL naast KPN-WBA ook elke andere operator actief kan zijn.
Dit gebeurt ook op enkele plaatsen, zo zijn op het netwerk van KPN NetwerkNL in Almere naast KPN-WBA o.a. ook T-Mobile, Cambrium (Tweak) en Jonaz operators en deze bieden over het KPN NetwerkNL netwerk (via hun eigen apparatuur) 1Gbit/s aan.
Echter als operators besluiten (nog) niet actief te worden op het netwerk van KPN NetwerkNL dan hebben providers inderdaad geen andere keus dan de apparatuur van KPN-WBA te gebruiken.
Dat is dus niet per se de keuze van KPN-NetwerkNL/KPN-WBA of KPN maar de keuze van de andere operators om nog (niet) actief te worden op het netwerk van KPN NetwerkNL.

@Dennis-L de enige  grotere landelijke provider met operator aspiraties uit dat rijtje is Tmobile zelfs deze moet hier en daar van WBA gebruik maken omdat ze nog niet overal ODF optie hebben.

Dat is heel vervelend nieuwe klanten kunnen hierdoor met uit en thuis max 100Mb afnemen inplaats van standaard 1Gb krijgen. Voor diverse wat ik noem brievenbus providers Budget en Oxxio bijvoorbeeld is WBA makkelijker hebben ze bijna geen omkijken naar. Kant en klaar pakket afnemen en klaar even heel simpel gesteld.

Alle oorspronkelijke Reggefiber aansluitingen zeg pre 2016 zijn ODF bij TM.

Dat is wel iets om rekening mee te houden bij verhuizing, op funda is daar nog geen selectie voor, voor zo ver ik weet. Het staat wel vaak bij de aanbevelingen.

 

Hier een mooie kaart (waar ik dan al weer en paar foutjes in ontdek in een gebied wat ik ken)

https://www.breedbandatlas.nl/#

koper, coax of glasvezel

Reputatie 7
Badge +24

Dat is wel iets om rekening mee te houden bij verhuizing, op funda is daar nog geen selectie voor, voor zo ver ik weet. Het staat wel vaak bij de aanbevelingen.

 

Hier een mooi kaart (waar ik dan al weer en paar foutjes in ontdek in een gebied wat ik ken)

https://www.breedbandatlas.nl/#

koper, coax of glasvezel

Mooie site. Soms verrassend om te zien dat er hier en daar zomaar opeens oranje panden tussen de groene en blauwe panden staan. Terwijl er verder en de verste verte geen oranje te vinden is. Dat je denkt: hoe kan dat nou?

Ja, idd, dat zijn voornamelijk grote bedrijven, waar kosten/baten anders liggen.
Zo in mijn omgeving heb ik bepaalde stukken al meerdere keren open zien gaan voor een leiding naar 1 bedrijf.
Als je al die moeite bij elkaar optelt dan zou heel nederland glasvezel hebben.
En als je ooit met een klic melding te maken hebt dan zie je wat er in de straat ligt.

 

Reputatie 7

Hoi @Antonio1954, op het adres wat je nu in je forumprofiel hebt staan is wel glasvezel beschikbaar. Ik vermoed dat dat jouw huidige adres nog is, nog niet het nieuwe adres. Zou je jouw nieuwe adres ook kunnen toevoegen aan jouw forumprofiel (bij "Extra informatie”)? Dan kan ik ook met je meekijken wat er mogelijk is op het nieuwe adres. Ook kan je dit zelf bekijken via de links die al in het topic geplaatst zijn, of op de website van KPN NetwerkNL. Daarmee zie je wat er nu mogelijk is en kan je je aanmelden om op de hoogte te worden gehouden van verbeteringen.

Reputatie 2

Hoi Jasper, ik zie geen vakje extra informatie . Inmiddels heb ik in het weekend KPN gebeld en hoorde dat ik als KPN-klant, hetgeen ik graag wil blijven, in Zeist dan terug moet naar koper, hetgeen voor mij ook goed is. Ton

Reputatie 7

Oeps, ik bedoelde "Persoonlijke opmerkingen” inderdaad :slight_smile:  

Als de telefonische collega’s het met je hebben nagekeken zal er vermoedelijk geen glasvezel mogelijk zijn op het adres. Je kunt jouw adres nog wel invullen op de KPN NetwerkNL website, mocht er glasvezel komen of een andere verbetering aan het netwerk zal je daar een mail over krijgen.

Reputatie 2

Jasper, dank voor reactie . Komt goed. Ton