Beantwoord

Glasvezel internetverbinding traag

• 30 mei 2015
  • 10 reacties
  • 1564 keer bekeken

Inmiddels al enige jaren hebben we een Internet+Bellen abonnement via glasvezel bij KPN; het eerste jaar was de snelheid 30 Mbit/s download/upload conform contract. Net nadat het eerste jaar afgelopen was bood KPN nieuwe abonnementen aan met 50 Mbit/s down/up.

Op ons verzoek (zouden/zijn) we (zijn) overgezet naar de hogere snelheid. Dachten we...

Nu we enkele jaren later een prijsverhoging voor het Digitenne abonnement voor de tweede tv in de slaapkamer voor de kiezen krijgen, wordt het interessant om te kijken naar een alles in 1 pakket echter na wat snelheidsmetingen te hebben gedaan, blijkt de snelheid nog steed 30 Mbit download/upload. De snelheidsmetingen worden uitgevoerd met een i7, online virus scan en firewall uitgeschakeld, laptop op netvoeding, bedraad (d.m.v. bij de Experiabox geleverde ethernetkabel, 1m lang), wifi op Experiabox uitgeschakeld, geen andere Ethernet poorten op Experiabox aangesloten. Toch is de snelheid zo'n 40% onder waarvoor we betalen.

Je begrijpt dat we toch echt sterk twijfelen of overstappen naar een alles-in-1 pakket nu wel verstandig is. De helpdesk verwijst me nu door naar hetexpertteam.nl omdat volgens hen alles goed zou zijn. Ook een andere laptop en ethernetkabel bieden dezelfde resultaten.

Ik heb geen zin om eerst kosten te maken bij hetexpertteam als het probleem zich volgens mij overduidelijk bij KPN schuil houdt. Overigens op een online tool van KPN gezien dat Fiber to Home met een snelheid van 500 Mbit/s op mijn adres mogelijk is. Maar 50 Mbit/s up/down is al een probleem...

Iemand anders dezelfde ervaring? En hoe is dit opgelost?

icon

Beste antwoord door Joran 6 juli 2015, 12:16

Het heeft even geduurd, maar heeft gelukkig weer 50/50Mbit. Het probleem zat nogal verstopt; alle interne applicaties (en MijnKPN) stonden ingesteld op 50/50. De opdracht is alleen nooit tot in de centrale gekomen. Sinds vorige week is de storing verholpen.

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Hoi pauleade, welkom op het forum.

Als jij een volwaardige FttH glasvezel aansluiting hebt, dus met een glasvezelmodem (veelal Genexis bij oudere aansluitingen) dan is de abonnementssnelheid een gegarandeerde snelheid.

Jouw Experia Box is hierbij aangesloten met een UTP netwerkkabel die vaan de WAN poort van de Experia Box naar het glasvezelmodem loopt en de dsl poort van de Experia Box wordt niet gebruikt.

Is dat bij jou het geval?

Zo ja, dan moet KPN niet gaan schermen met het expertteam, maar gewoon het probleem verhelpen.

Vragen:

• Is de netwerkkabel tussen Experia Box en glasvezelmodem de standaard meegeleverde rode kabel? Zo ja, vervang deze eens.
  • Heb je de snelheid gemeten met de KPN Speedtest vanaf een bedraad aangesloten PC?
Reputatie 2
Badge
Aangezien de oude 30/30 wel gehaald wordt lijkt me het meest logische dat het profiel nooit is aangepast naar 50/50. Mooi iets voor het webcare team om naar te kijken.

Reputatie 7
Precies, dus niks niet "expertteam", eerst maar eens de eigen administratie controleren en op orde brengen.

WebCare?!

Hoi wjb,

Inderdaad heb ik een volwaardige FttH aansluiting; des te frustrerende dus dat ik de snelheid niet behaal waarvoor ik al wel jaren lang betaal.

De WAN poort op de experiabox zit inderdaad via UTP aangesloten op het glasvezelmodem. Ook die kabel heb ik al vervangen maar dat maakt geen verschil.

Mijn gevoel is dat bij het eerste jaar (toen het abonnement 30 Mbit/s up/download was) de boel is gecapt op die snelheid en toen we een verhoging vroegen het nooit is aangepast. Ik kan het niet hard maken, it's just a feeling. Het nu schermen met het expertteam is in mijn ogen dan ook zinloos en zeker niet netjes van KPN.

De speedtesten zijn uitgevoerd met verschillende (op netvoeding aangesloten) laptops, firewall en virusscan uitgeschakeld, UTP kabel (ong. 1 m lang tussen Experiabox en laptop), geen andere ethernetpoorten in gebruik op Experiabox maar telkens dezelfde resultaten. 29 Mbit/s download, rond de 26 Mbit/s upload.

Lijkt me toch sterk dat het aan mijn kant zit; hoe dan ook hangt het oplossen van het probleem wel samen met het al dan niet bestellen van een alles-in-1 pakket met HD tv (die overigens ook nog iets van 12.x Mbit/s afsnoept van de beschikbare snelheid).

Was dus enigszins verbaasd door de reactie van KPN dat ik het expertteam maar moet inschakelen...

Reputatie 7
Ik weet wel zeker dat dit niet aan jouw kant zit, dit is domweg een administratieve fout bij KPN, waarbij jouw abonnement inderdaad administratief nog op 30Mbps staat.

Het is dus, zoals al eerder gezegd, onzinnig dat KPN dat "expertteam" op je af wil sturen, zij moeten "gewoon even" die administratieve fout rechtzetten.

Ik hoop dan ook voor jou dat iemand van het WebCare team dit topic snel zal oppakken.

Dat ik jarenlang teveel heb betaald voor iets wat ik niet heb gekregen is tot daar aan toe. Daar praten we niet meer over, want dan had ik het zelf maar eerder moeten controleren.

Wat me wel tegenvalt is dat er geschermd wordt met hetexpertteam.nl. Sorry, dat gaat er bij mij niet in. En dus vestig ik mijn hoop ook op het webcare team om hier even naar te kijken. Ik kan me niet indenken dat het nou zo'n gigantisch grote puzzel moet zijn om te achterhalen wat er precies mis is...

En als die snelheid weer in orde is dan hebben ze weer een tevreden klant. En komt die order voor alles-in-1 glas er zeker aan...

Verbazingwekkend om te zien dat er blijkbaar wel VDSL met een snelheid tot 50 Mbit/s geleverd kan worden maar dat die snelheid met FttH niet kan worden gehaald; nogmaals de download/upload komt niet boven de 30 Mbit/s uit terwijl we voor 50 betalen.

Dat er enige slack in kan zitten begrijp ik, dat dat maximaal 20% zou mogen zijn lijkt me voor glasvezel niet meer acceptabel, maar een verschil van 40% op een full FttH lijkt me toch echt onacceptabel.

Wie van het webcare team kan hier eens een kritische blik op werpen?

Ik kan natuurlijk ook alles-in-1 glasvezel bestellen en ze aan de snelheidsgarantie houden, maar ik zie liever dat dit probleem is opgelost voordat ik besluit over te stappen naar alles-in-1.

Reputatie 7
Badge +28
Dag ,

Allereerst sorry voor de late reactie! Ik kom helaas pas nu aan je bericht toe.

Ik ben er allerminst blij mee dat het Experteam is geadviseerd. Het Experteam kan prima aangeraden worden bij problemen die buiten onze normale ondersteuning vallen (randapparatuur bijvoorbeeld), maar in dit geval is dat niet gepast. Mijn excuses hiervoor.

De conclusie die hier is getrokken lijkt mij terecht, dit klinkt alsof er administratief een foutieve limiet is ingesteld op 30/30. Ik ga hiervoor de technische dienst aansturen om dit te onderzoeken en op te lossen. Mocht er toch iets anders aan de hand blijken informeren we je daar uiteraard over. Kun je in een privébericht jouw adresgegevens, naam contractant en 06-nummer sturen? Dan hoop ik dat we dit zo spoedig mogelijk kunnen oplossen.

Hallo Joran,

Ik heb je net een prive bericht gestuurd met de gevraagde gegevens.

Alvast bedankt voor de moeite!

Mvg,

Paul

Reputatie 7
Badge +28
Het heeft even geduurd, maar heeft gelukkig weer 50/50Mbit. Het probleem zat nogal verstopt; alle interne applicaties (en MijnKPN) stonden ingesteld op 50/50. De opdracht is alleen nooit tot in de centrale gekomen. Sinds vorige week is de storing verholpen.

Reageer