Beantwoord

Glasvezel lage snelheid in combinatie met extra router

  • 10 December 2019
  • 15 reacties
  • 514 keer bekeken

Ik heb glasvezel internet met 500/500 snelheid. Als ik mijn Imac rechstreeks bekabel met de KPN Experia box is de snelheid keurig 500/500.

Echter, zodra ik er een router tussenplaats (1 Gbit snelheid) knalt de snelheid meteen terug naar 80-90Mbit.

Ik heb dit met meerdere merken routers getest en altijd het zelfde probleem.

 

Hoe kan dit en hoe los ik dit op?

Admin: Titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door peter-keetfm 11 December 2019, 15:07

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7

Welke merken en typen van die tweede router heb je gebruikt?

Welke Experia Box heb je?

Heb je al eens een andere netwerkkabel gebruikt tussen de Experia Box en de tweede router?

De routers zijn een TP Link  AC 1750 met 1 Gbit poorten.

 

De andere router is een Linksys EA 7500 V2

 

Als ik de kabel (waarmee de router met mijn Experia box is verbonden) rechtstreeks in mijn Imac doe heb ik perfect 500/500 verbinding. Die kabel lijkt me dus goed te functioneren.

 

Ik heb net nog even een test gedaan met een andere kabel maar dit had geen beter resultaat tot gevolg.

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u die routers al eens gereset? Je sluit ze aan met de wan of internet poort neem ik aan?

Met resetten bedoel je terug naar de fabrieksinstellingen? Ze zijn beiden bekabeld aangesloten.

Reputatie 7
Badge +24

Met resetten bedoel je terug naar de fabrieksinstellingen? Ze zijn beiden bekabeld aangesloten.

Ja. Niet de Experiabox dus, maar je eigen router(s). Ik weet niet of ze net nieuw zijn, maar misschien staat er anders nog wat oude en verkeerde instellingen in van eerder gebruik.

Wat betreft aansluiten: het kabeltje tussen de Experiabox en je eigen router moet bij de Experiabox in een normale lan poort zitten. En bij je eigen router in de "wan" of "internet" poort zitten. Niet in een lan poort dus.

meestal is het vragen om problemen

maar goed als je de lan poort experiabox en de wan poort 2e router gebruikt heb je een 2e netwerk

ik neem aan dat jou imac bedraad achter de 2e router zit dan zou je 500/500 makkelijk kunnen halen

maar een vraag waarom een 2e router ?

Omdat er 1 draad naar de kamer loopt maar we er 2 computers hebben staan.

In dat geval

Gewoon een “gigabit" switch plaatsen

Zijn niet zo duur en voorkomt problemen

Als het om alleen 2 computers gaat en geen itv ontvanger kun je het met deze doen link

https://www.coolblue.nl/product/90249/netgear-gs105.html

Reputatie 7
Badge +24

Als het om alleen 2 computers gaat en geen itv ontvanger kun je het met deze doen link

https://www.coolblue.nl/product/90249/netgear-gs105.html

Tja... voor 2 euro meer heb je dr in de KPN webshop 1 met IGMP snooping. Daar kun je dan nog eens een tv ontvanger aan hangen. Echter deze van koudblauw niet.

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=94

Gratis afhalen bij een Postnl service punt.

@Nick83 

het is maar een voorbeeld

en deze webshop was mijn eerste hit

vast heeft ts wel een kennis die wel een switch heeft liggen

om hiervoor een router in te zetten is vragen om problemen

vandaar gewoon een gigabit switch pakken

uiteraard kan deze ook

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pos=1161

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @Jeroen0606, welkom op ons forum! Wat gek dat de snelheid zo keldert als je er een router tussen zet. Het forum is een prima plek om deze vraag te stellen :slight_smile:

Ik zie dat je al een flink aantal tips en suggesties gekregen hebt, fijn om te zien. Heb je het resetten van de router nog geprobeerd en kan je uit de voeten met het advies dat je gekregen hebt? Mocht je vragen hebben, laat het dan vooral weten. We horen ook graag hoe het afgelopen is.

In dat geval

Gewoon een “gigabit" switch plaatsen

Zijn niet zo duur en voorkomt problemen


Ik dacht dat dit het andwoord is

Gewoon een gigabit switch plaatsen

maar ja

Reputatie 7
Badge +19

@peter-keetfm Dank voor de input en je reactie. Dat ben ik bij nader inzien met je eens, ik pas het antwoord aan!