Beantwoord

Glasvezel niet diep genoeg onder de oprit

  • 29 December 2020
  • 22 reacties
  • 2376 keer bekeken

Weet iemand hoe diep een glasvezelkabel onder de tegels van de oprit moet liggen? Bij mij is er glasvezel aangelegd die maar ca. 15 cm onder de tegels ligt. Ik verwacht in de toekomst problemen als de tegels wat verzakt zijn. Volgens mij hoort een glasvezel kabel veel dieper te liggen. Ik weet ook niet waar ik dit zou kunnen melden.

 

icon

Beste antwoord door Ward_ 5 January 2021, 10:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Badge +19

Neem even contact op met de netwerkbeheerder.  Er van uitgaande dat het kpn glasvezel is. www.kpnnetwerk.nl

Reputatie 7
Badge +24

Ja, zo werkt het nu 1maal. Telefoon, glasvezel en stroom liggen maar net onder de oppervlakte. Water en gas liggen dieper. Riool ook. Maar stroom en glasvezel / telefoon liggen niet diep.

Bij de woning moet je zorgen dat die wat dieper door de muur gaat, zodat als het iets verzakt de kabel niet meteen zichtbaar is. En een lus buiten de muur. Zodat de kabel niet strak komt te staan. En als het wat meer verzakt: ophogen. Dat is gewoon onderhoud, dat hoort erbij als je een eigen woning hebt.

Hartelijk dank voor jullie reactie. Ik heb voor de zekerheid de vraag uitgezet bij de kpnnetwerk site. Ik ben benieuwd.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Tonky, bij KPN netwerk ben je inderdaad op de juiste plek. Heb je al een antwoord van ze mogen ontvangen?

Nee nog niet.

Reputatie 7
Badge +20

@Tonky Je kan ook bellen of chatten met KPNNetwerk. Dan krijg je meteen reactie. Ik denk wel dat het te ondiep ligt, maar hoe en wat precies durf ik ook niet te zeggen. Ik ben benieuwd naar de reactie. 

Reputatie 7
Badge +24

Wij hebben hier een paar weken geleden een nieuwe elektriciteitsaansluiting gekregen, die ligt voor het huis onder het grindpad ook maar 15 cm diep ofzo.

Zojuist even gechat met KPN. Hierin werd bevestigd dat de diepte van ca. 15 cm ok is.

Reputatie 7

De minimale diepte is 60 centimeter.

Nu lijkt het er op dat deze norm (NEN7171) alleen bij nieuwbouw afgedwongen kan worden en dat bij bestaande woningen ook op minder diep aangelegd mag worden.

De laatste zin is erg belangrijk omdat mijn situatie geen nieuwbouw is. Het gaat er mij om dat de KPN verantwoordelijk is als er schade ontstaat en niet de bewoner met kosten opgezadeld wordt t.g.v. te ondiepe aanleg van de glasvezel.

Reputatie 7
Badge +10

De laatste zin is erg belangrijk omdat mijn situatie geen nieuwbouw is. Het gaat er mij om dat de KPN verantwoordelijk is als er schade ontstaat en niet de bewoner met kosten opgezadeld wordt t.g.v. te ondiepe aanleg van de glasvezel.

 

Voorschrift vanuit KPN Netwerk NL aan de aannemer is 50 cm dek op de kabel die open en bloot in particuliere grond ligt. Minder mag wel maar dan met extra bescherming, bijvoorbeeld in de vorm van een buisje. Vrijwel elke aannemer maakt gebruik van buisjes dus dan is de 15 cm waar jij over spreekt toegestaan. 

MAAR: jij bent de grondeigenaar (neem ik aan) en jij dient toestemming te geven voor dit tracé. Ben jij het er niet mee eens, dan kan je de aannemer laten terug komen om het opnieuw te doen. Jouw toestemming is namelijk vereist in diezelfde voorschriften.

Qua schade zit je vrij goed. Verzakking is gedekt door de verplichte extra lengte van 1 meter die vlak bij de gevel of in de kruipruimte moet zijn aangebracht. Schade die aangebracht is bij graven met de hand is altijd voor de netwerkeigenaar. Schade die aangebracht wordt tijdens machinaal graven is voor de gravende partij. Vandaar de verplichte Klicmelding en het zorgvuldig graaf-principe.

 

@wjb Jij refereert aan openbare gronden (parallel aan wegen is het tegenovergestelde van een oprit). En die tabel is bovendien door elke gemeente of grondeigenaar voor zichzelf aan te passen naar boven toe. Reggefiber en nu ook KPN Netwerk NL heeft in meerdere gemeenten toestemming om het hele netwerk op bijvoorbeeld 30 of 40 cm diep te leggen. Is namelijk veel goedkoper.

@Ward_ Hartelijk dank voor je reactie. De aanleg is in opdracht van KPN uitgevoerd door een voor mij onbekende aannemer. Voor zover is kan nagaan is er geen bescherming en de diepte van een halve meter wordt niet gehaald. Ik ben dus via de chat ook niet goed geinformeerd. Ik zal nog eens gaan bellen en het gesprek aan gaan met de info die ik nu heb.

Reputatie 7
Badge +24

Dit word een nutteloos getouwtrek denk ik, waarbij u aan het kortste eind trekt. U ziet misschien geen bescherming, maar volgens mij word er nergens in Nederland glasvezel aangelegd waar niets omheen zit. Glasvezel zelf is maar een mm dik ofzo. Er zit altijd zo'n buitenbuisje omheen. U beschouwd dat misschien niet als "bescherming". De partij die het aangelegd heeft wel denk ik.

Reputatie 7
Badge +10

@Tonky Ik ben geneigd om @Nick83 gelijk te geven. Ik ken de situatie ter plaatse natuurlijk niet maar inderdaad gebruikt vrijwel elke aannemer bij het maken van een boring onder een tuin of oprit altijd een buisje. Het is maar een smal buisje (iets van 25mm dik) maar toch, het is voldoende. In dat buisje zit of komt dan de echte glasvezelkabel die nog dunner is maar wel vrij stug. Dat is de kabel die je ook in je woning ziet lopen en die je de FTU (kastje) in ziet gaan. Pas in de die FTU wordt de buitenmantel gestript.

 

@Nick83 Niet helemaal waar. De kabels die vanuit een ondergronds verdeelpunt naar de woningen lopen zijn “direct buried” zonder extra buisjes. Zo liggen ze ook in de sleuf. Pas als ze vanuit die hoofdsleuf haaks afbuigen naar de woning worden ze vaak door een beschermbuisje geduwd. Niet perse voor de bescherming maar voor het gemak.

Die tuinboringen worden meestal gemaakt voordat de graafploeg met die kabels langskomt. Om te voorkomen dat het net gemaakte boorgat weer instort wordt daar meteen een buisje doorheen gedrukt. Dat buisje wordt dan een dag later (of wat meer) gebruikt door de graafploeg om de “Direct Buried” Kabel doorheen te drukken.

Ik heb een stukje open moeten graven vanwege rioleringsproblemen. Daar was geen bescherming aanwezig. Ik laat het weten als ik meer weet.

http://www.klicmelding.nl/?gclid=EAIaIQobChMI8ZzJrvWE7gIVCeN3Ch2BBAjVEAAYAiAAEgLH2PD_BwE

Hallo Tonky,

Omdat ik in het verleden heel veel met kabelbreuken en glasvezelbeschadigingen te maken heb gehad, geef ik je deze link.

Ook particulieren adviseer ik ten zeerste, om een klic melding te doen, alvorens te gaan graven...Dit om misverstanden te voorkomen. Ligt het dan geheel ergens anders, pleit het jou vrij...

Coax kabels bestaan meestal bij particulieren ui zg. coax 12 gearmeerd, de wat dikkere z.g coax 6 voedingsdragende coax kabels, liggen meestal op de juiste diepte, zo'n 60 cm, en zijn ook gearmeerd. Coax 6 kan nog weleens met het zetten van een schutting kapot worden geboord,en is goed op te lassen, ook coax 12 die veel dunner is, wil nogal weleens sneuvelen bij werkzaamheden in de tuin. De coax kabels die in de grond liggen, zijn groen van kleur, en altijd gearmeerd, soms wil de armering bi de gevel weleens te wense over laten,bij de invoer te kort afgeknipt..

Vaak liggen kabels of tubes met daarin glasvezels, in particuliere tuintjes aan de gevelkant wat lager, dat heeft te maken met het invoeren naar de meterkast of woonkamer.

Ook bij mij in de tuin aan de voorzijde, ligt de glasvezel vanf een meter van de gevel, ook niet op de genoemde hoogte, ik zou mij geen zorgen maken over wat verzakking, het kan echt wel wat hebben, behalve als je er met geweld aan gaat trekken….Glasvezel wordt overigens eenvoudig gelast bij een breukje..Het is geen dikke volle tube hé…

Geen zorgen dus.

Ik heb een stukje open moeten graven vanwege rioleringsproblemen. Daar was geen bescherming aanwezig. Ik laat het weten als ik meer weet.


Mocht het dan ooit misgaan: Je WA verzekering dekt deze schade…

Ik zou mij er verder niet zo druk over maken..

 

 

Reputatie 7
Badge +10

http://www.klicmelding.nl/?gclid=EAIaIQobChMI8ZzJrvWE7gIVCeN3Ch2BBAjVEAAYAiAAEgLH2PD_BwE

Hallo Tonky,

Omdat ik in het verleden heel veel met kabelbreuken en glasvezelbeschadigingen te maken heb gehad, geef ik je deze link.

Ook particulieren adviseer ik ten zeerste, om een klic melding te doen, alvorens te gaan graven...Dit om misverstanden te voorkomen. Ligt het dan geheel ergens anders, pleit het jou vrij...

Coax kabels bestaan meestal bij particulieren ui zg. coax 12 gearmeerd, de wat dikkere z.g coax 6 voedingsdragende coax kabels, liggen meestal op de juiste diepte, zo'n 60 cm, en zijn ook gearmeerd. Coax 6 kan nog weleens met het zetten van een schutting kapot worden geboord,en is goed op te lassen, ook coax 12 die veel dunner is, wil nogal weleens sneuvelen bij werkzaamheden in de tuin. De coax kabels die in de grond liggen, zijn groen van kleur, en altijd gearmeerd, soms wil de armering bi de gevel weleens te wense over laten,bij de invoer te kort afgeknipt..

Vaak liggen kabels of tubes met daarin glasvezels, in particuliere tuintjes aan de gevelkant wat lager, dat heeft te maken met het invoeren naar de meterkast of woonkamer.

Ook bij mij in de tuin aan de voorzijde, ligt de glasvezel vanf een meter van de gevel, ook niet op de genoemde hoogte, ik zou mij geen zorgen maken over wat verzakking, het kan echt wel wat hebben, behalve als je er met geweld aan gaat trekken….Glasvezel wordt overigens eenvoudig gelast bij een breukje..Het is geen dikke volle tube hé…

Geen zorgen dus.

 

Dit moet ik toch rechtzetten. Het is een misverstand dat het doen van een Klicmelding je ontslaat van verantwoordelijkheid bij schade als het anders blijkt te liggen. Dat is absoluut niet zo!

De Klicmelding is de eerste (en verplichte bij machinaal graven) stap die je moet doen. Daarna moet je bij het graven je ook houden aan de richtlijnen voor zorgvuldig graven die in de WIBON staan. Daaronder valt ook het maken van proefsleuven en het met de hand voorsteken van de grond waarin de graafmachine gaat graven. En dan bedoel ik bij elke keer dat die graafmachine zijn schep in de grond zet.

Om maar een paar voorbeelden te noemen…

Al deze richtlijnen zijn opgenomen in de CROW richtlijn 500 

http://www.klicmelding.nl/?gclid=EAIaIQobChMI8ZzJrvWE7gIVCeN3Ch2BBAjVEAAYAiAAEgLH2PD_BwE

Hallo Tonky,

Omdat ik in het verleden heel veel met kabelbreuken en glasvezelbeschadigingen te maken heb gehad, geef ik je deze link.

Ook particulieren adviseer ik ten zeerste, om een klic melding te doen, alvorens te gaan graven...Dit om misverstanden te voorkomen. Ligt het dan geheel ergens anders, pleit het jou vrij...

Coax kabels bestaan meestal bij particulieren ui zg. coax 12 gearmeerd, de wat dikkere z.g coax 6 voedingsdragende coax kabels, liggen meestal op de juiste diepte, zo'n 60 cm, en zijn ook gearmeerd. Coax 6 kan nog weleens met het zetten van een schutting kapot worden geboord,en is goed op te lassen, ook coax 12 die veel dunner is, wil nogal weleens sneuvelen bij werkzaamheden in de tuin. De coax kabels die in de grond liggen, zijn groen van kleur, en altijd gearmeerd, soms wil de armering bi de gevel weleens te wense over laten,bij de invoer te kort afgeknipt..

Vaak liggen kabels of tubes met daarin glasvezels, in particuliere tuintjes aan de gevelkant wat lager, dat heeft te maken met het invoeren naar de meterkast of woonkamer.

Ook bij mij in de tuin aan de voorzijde, ligt de glasvezel vanf een meter van de gevel, ook niet op de genoemde hoogte, ik zou mij geen zorgen maken over wat verzakking, het kan echt wel wat hebben, behalve als je er met geweld aan gaat trekken….Glasvezel wordt overigens eenvoudig gelast bij een breukje..Het is geen dikke volle tube hé…

Geen zorgen dus.

 

Dit moet ik toch rechtzetten. Het is een misverstand dat het doen van een Klicmelding je ontslaat van verantwoordelijkheid bij schade als het anders blijkt te liggen. Dat is absoluut niet zo!

De Klicmelding is de eerste (en verplichte bij machinaal graven) stap die je moet doen. Daarna moet je bij het graven je ook houden aan de richtlijnen voor zorgvuldig graven die in de WIBON staan. Daaronder valt ook het maken van proefsleuven en het met de hand voorsteken van de grond waarin de graafmachine gaat graven. En dan bedoel ik bij elke keer dat die graafmachine zijn schep in de grond zet.

Om maar een paar voorbeelden te noemen…

Al deze richtlijnen zijn opgenomen in de CROW richtlijn 500 


Goedemiddag,

Aannemers die gaan graven, zijn altijd verplicht een klicmelding te doen. dit werd vaak niet gedaan, althans, toen ik nog werkzaam was, als het dan mis ging, dan was het bedrijf geheel aansprakelijk. Omdat er inmiddels héél veel meer onder de grond ligt, dan menigeen denkt, wil het weleens goed fout gaan, vooral als een belangrijke glasvezel, met veel glasvezeltjes, kapot wordt getrokken, zijn de rapen gaar..

Als er ooit eens wat schade in een tuin bij wat werkzaamheden was ontstaan, dan werd dat nog opgelost, voordat een schutting of andere werkzaamheden, (bomen rooien onder meer) waren verricht.Want het lag allemaal nog open hé..Vaak was dat wel een ‘spoedje’, ook op zaterdagen, soms op zondag.

Ik heb mij niet zozeer met graafwerk en aanleg van (nieuwe)CAI en glasvezel installaties beziggehouden, daar hadden we een hele andere afdeling voor.

Ik deed storingen, grootschalige, met onweer was het heel vaak heel hard werken, dan kon je heel veel schade hebben, we begonnen de schade pas op te maken, na het onweer uiteraard.

Ik heb coax 3 gezien, die helemaal verkoold was, zo dik als een pols,dan was het meestal over een lengte van enkele kilometers helemaal verkoold op meer dan 60 cm onder de grond, door blikseminslag.

Daar is een coax 12 of 6 niets bij..

Nogmaals: Als er door een ongelukje bij een particulier in de tuin wat schade is ontstaan, dan valt dat allemaal wel reuze mee, en wordt het gedekt door de WA verzekering..

Ook een klein glasvezel breukje…

Fijne dag,

 

 

 

 

http://www.klicmelding.nl/?gclid=EAIaIQobChMI8ZzJrvWE7gIVCeN3Ch2BBAjVEAAYAiAAEgLH2PD_BwE

Hallo Tonky,

Omdat ik in het verleden heel veel met kabelbreuken en glasvezelbeschadigingen te maken heb gehad, geef ik je deze link.

Mag ik vragen waar deze lange reeks extra tekens vandaan komt of voor dient ?

Dit werkt ook : http://www.klicmelding.nl/

 

 

http://www.klicmelding.nl/?gclid=EAIaIQobChMI8ZzJrvWE7gIVCeN3Ch2BBAjVEAAYAiAAEgLH2PD_BwE

Hallo Tonky,

Omdat ik in het verleden heel veel met kabelbreuken en glasvezelbeschadigingen te maken heb gehad, geef ik je deze link.

Mag ik vragen waar deze lange reeks extra tekens vandaan komt of voor dient ?

Dit werkt ook : http://www.klicmelding.nl/

 

 

:joy:

http://www.klicmelding.nl/?gclid=EAIaIQobChMI8ZzJrvWE7gIVCeN3Ch2BBAjVEAAYAiAAEgLH2PD_BwE

Hallo Tonky,

Omdat ik in het verleden heel veel met kabelbreuken en glasvezelbeschadigingen te maken heb gehad, geef ik je deze link.

Mag ik vragen waar deze lange reeks extra tekens vandaan komt of voor dient ?

Dit werkt ook : http://www.klicmelding.nl/

Mag ik vragen waar deze lange reeks extra tekens vandaan komt of voor dient ?

Geen flauw idee,mogelijk wat uit de iptv ontvanger aan data overschot...😂:joy:

 

:joy: