Beantwoord

Glasvezel Noordwolde dubbel?

  • 10 January 2020
  • 25 reacties
  • 728 keer bekeken

Vorig jaar omstreeks februari  2019 zijn wij benaderd voor de aanleg van glasvezel. Dit wordt gedaan door Kabelnoord en Glasvezelbuitenaf waar kosten aan verbonden zijn namelijk 1800 en 1600 € éénmalig afkopen of zo niet dan  een '’ vast ‘bedrag per maand . Helaas deed KPN  [waar we jaren al bij zijn]  daar niet aan mee daarom maar voor Glasvezelbuitenaf en Caiway  gekozen.  De glasvezel ligt er nog niet maar er is al wel  een contract  door ons en velen  opgesteld.  Tot onze verbazing komt KPN er nu toch bij en het wordt ook nog eens gratis aangelegd.  Nu willen we graag bij KPN blijven maar hoe kom ik nu van het voorlopig contract af ,als het nog kan . Of moet ik nog een jaar lid blijven ? Hoe komt het de kosten als we na een jaar overstappen naar kpn en krijgen we dan een nieuwe modem en kabels ? Of regelt KPN alles met het contract . Kortom heel verwarrend en veel vragen.

icon

Beste antwoord door Ward_ 12 January 2020, 10:32

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Reputatie 7
Badge +22

Beste @KINK in de KABEL 

Op KPN netwerk kun je kijken of er glasvezel komt, je kunt je daar ook inschrijven om op de hoogte te worden gehouden van de werkzaamheden van KPN. En kun je ze ook eventueel contacten met vragen over glasvezel in jou buurt. 😉

Dennis, bij ons is al vanaf begin 2019 bekend dat er glasvezel komt  in opdracht van Glasvezelbuitenaf, daar hebben we ook in 2019 voor getekend en eveneens voor provider Caiway .  Hier moet in beide gevallen voor betaald worden . Dus  ook voor de aanleg glasvezel !!   Echter deed KPN glasvezel daar toen niet aan mee,maar nu  pas ineens  wel,  met hun eigen kabel naast die van buitenaf welke ook gratis is.  Wij hebben bericht gehad dat we ook bij KPN kunnen op de aansluiting . De glasvezel ligt er nog niet,maar het zou mei 2020 er wel liggen . Zoals je begrijpt komen er dus meerdere glasvezel kabels langs de berm. Wat wij willen is ,dat we van het contract afkunnen en dat KPN dat regelt temeer ook omdat we al jarenlang klant zijn en  moeten opzeggen vanwege dat KPN nu 

 

 

 

Dennis ,bedankt voor je reactie. Glasvezel komt er ,dat heb ik in bovenstaande reactie ook aangeven . Dit  zou in mei 2020 gereed zijn . Maar KPN legt er nu zelf één naast met hun eigen netwerk .en wel gratis. Wij hebben toen ook in 2019  getekend bij Glasvezelbuitenaf en Caiway [televisie]  Daar gaat het om ,want we willen dus van de eerdere contracten af , om bij  te kunnen KPN blijven nu voor 3 in 1.             Zoals je begrijpt komen hier meerdere glasvezels op één plek te liggen 

 

Reputatie 7
Badge +24

Warrig verhaal. Maar als u nu een contract getekend heeft bij caiway en u wilt hier vanaf, dan zult u bij caiway moeten wezen. En niet bij KPN.

Ik vindt het wel buitengewoon treurig dat er in sommige gebieden alsmaar geen glasvezel aangelegd word, en dat in andere gebieden dubbel aangelegd word. Van de zotte...

Badge +19

Noordwolde blijkt een buitengebied en een kern te hebben. In het buitengebied gaat kabelnoord glasvezel leggen en kpnnetwerk gaat de kern voorzien van glasvezel. Althans als ik het goed gelezen heb.

Reputatie 7
Badge +24

Noordwolde blijkt een buitengebied en een kern te hebben. In het buitengebied gaat kabelnoord glasvezel leggen en kpnnetwerk gaat de kern voorzien van glasvezel. Althans als ik het goed gelezen heb.

Ok. Er komen dus geen 2 netwerken op hetzelfde adres naast elkaar te liggen. En topicstarter heeft het dus fout dat hij nu voor KPN kan kiezen?

Badge +19

@Nick83 daar lijkt het wel op inderdaad. Het zou kunnen dat er ergens een overlap is maar dat lijkt me niet aannemelijk.

Het is dan wel van belang om te weten of de topic starter in de kern woont of juist daar buiten. 

Uit het tweede bericht maak ik op dat zowel Kabelnoord als KPNnetwerkNL op dit adres beschikbaar komen met glasvezel. Dit artikel lijkt er op te wijzen dat KPN ook het buitengebied van Noordwolde gaat verglazen.

Wat de situatie ook is de 14 dagen herroepings recht zijn mogelijk al verstreken  kortom het zal heel lastig worden onder dat contract met Kabelnoord/Glasvezelbuitenaf uit te komen.

Nick83 heeft gelijk. KPN NetwerkNL gaat een eigen, apart, glasnet aanleggen begrijp ik uit uw eigen verhaal. Daardoor bent u gebonden aan het contract met CaiWay en zult u met CaiWay contact op moeten nemen om hier van af te komen. KPN staat hier los van. Andere provider, ander netwerk.
Tenzij, zoals de anderen terecht opmerken, het glasvezelnetwerk van KPN NetwerkNL in úw buurt nou net niet wordt aangelegd.

Ik denk dat @Ward_  hier helderheid kan verschaffen.

Reputatie 7
Badge +24

Als het dubbel aangelegd gaat worden, is het toch wel allemaal heel erg lullig... in alle opzichten. Sorry dat ik het zeg.

Als het dubbel aangelegd gaat worden, is het toch wel allemaal heel erg lullig... in alle opzichten. Sorry dat ik het zeg.

Het is zwaar onbegrijpelijk. Tijd voor een onafhankelijk netwerk zoals het energie netwerk landelijk in beheer van Tennet provinciaal nog de oude beheerders Stedin, Liander etc. Je zit echter niet meer vast aan de oude Provinciale energie maatschappij  een bewoner van Friesland kan rustig de rekening laten sturen door een van oorsprong Limburgse energie leverancier. 

Prima dat de glasvezel netwerk beheerders een paar knaken willen verdienen in mijn beleving verdien je meer door van elkaars netwerk gebruik te maken. Nu zijn er twee bedrijven die de kosten kunnen dezelfde kosten maken en als het tegenzit nog los van elkaar de trottoirs open breken fijne gemeente je zou er maar wonen.

 Elk net is ook open zover ik weet toch kan, mag of wil de provider KPN niet via het vezel net van een andere beheerder leveren. De enige provider die via twee netbeheerders levert of heeft geleverd is Solcon tegenwoordig ook een KPN dochter.

Het is in steeds meer gemeenten zo nog erger is dat KPN zich vaak beperkt tot de kernen.

Reputatie 7
Badge +10

Eind november vorig jaar heeft Kabelnoord het startsein gegeven voor de aanleg in de buitengebieden van Weststellingerwerf.  Daarin gaat het om de witte gebieden (buitengebieden). Kabelnoord zou nooit de kernen gaan doen, dat was geen onderdeel van de afspraken. Hetzelfde geldt voor Wolvega. 

KPN heeft nu bekend gemaakt dat zij Noordwolde (en Noordwolde Zuid) gaan voorzien van glasvezel.  Logischerwijs doen zij alleen de kernen want Kabelnoord doet het buitengebied al.

Ik geloof direct dat er her en der adressen zijn die in beide gebieden vallen maar hopelijk zijn dat er niet teveel want twee netwerken naast elkaar is inderdaad niet altijd even handig. Ik kan momenteel geen kaartje vinden van waar Kabelnoord/Glasvezel Buitenaf gaan aanleggen dus ik kan niets zeker zeggen.

Als je een brief hebt ontvangen van KPN Netwerk, dan valt jouw adres dus in hun gebied en wordt het kosteloos aangelegd door KPN Netwerk.

Dit zijn twee volkomen van elkaar losstaande zaken. Kabelnoord legt een netwerk aan en vraagt daar (in dit geval) een eigen bijdrage voor. KPN Netwerk legt een apart netwerk aan en vraagt daar geen bijdrage voor. Het een heeft niets met het ander van doen. Opzeggen van contracten met bijvoorbeeld Caiway kan KPN niet voor je doen. Dat kan je alleen zelf.

Wat ik me wel kan voorstellen: Bel Kabelnoord of Glasvezel Buitenaf en vertel dat jouw adres ook door KPN wordt aangesloten maar dan kosteloos. En vraag of zij jouw adres dan niet beter uit hun aansluitgebied kunnen schrappen omdat zij ook niet willen concurreren met twee glasvezelaansluitingen. Dan zou je ineens van alles af kunnen zijn.

 

Als je een DM stuurt met je postcode en huisnummer wil ik nog wel even verder kijken wat er aan de hand is en waarom dit gebeurt.

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @KINK in de KABEL. Dit is inderdaad een wat verwarrende situatie. Ward, hierboven, legt het echter goed uit. Stuur hem even een privébericht met je postcode en huisnummer. Dan kan hij dit verder nakijken. Een privébericht stuur je door met je muis op zijn afbeelding te gaan staan. Je krijgt dan een pop-up met in de rechterbovenhoek een icoon van een envelop. Klik daar op om een bericht te sturen. 

Om zelf het contract [ 2019] op te zeggen bij Glasvezelbuitenaf en provider Caiway is wat lastig en veel heen en weer gemail.  Ik vind dat KPN daar maar in moet  bemiddelen aangezien het hier om tientallen vaste klanten gaat [in het buitengebied]  die graag bij KPN willen blijven  !! Dus als KPN hun klanten wil behouden is enige service hier wel op zijn plaats, mede door het feit dat KPN bijna een jaar later reageert [2020] met de aanleg van eigen glasvezel.  Let wel, er ligt op dit moment nog geen één glasvezelkabel, maar mochten wij allen niet van het contract af kunnen ,betekent dit wel veel opzeggingen van hun huidig KPN contract en daar is KPN vast niet blij mee !  Het betekent nu dat hier meerdere kabels komen en als het zo blijft rest er niks anders over om na een tijd alsnog weer over te stappen naar KPN.   Trouwens tijdens de info-avond een KPNer gesproken die wil bemiddelen,dus er is hoop. Daarbij er zijn ook mensen  die een contract hebben met eenmalige afkoop van 1800 bij kabelnoord of bij glasvezelbuitenaf 1600 €

Reputatie 7
Badge +24

Onzin. KPN heeft niets te maken met het contract wat u met Caiway afgesloten heeft. Sowieso zal Caiway daar niet aan meewerken. Want wat is anders het nut nog van een contract als Caiway zomaar zou zeggen: "opzeggen? je dat is goed hoor, we scheuren het gewoon door midden en dan bent u van ons af".

Als er nog geen werkzaamheden zijn verricht  is bemiddeling waarschijnlijk mogelijk er is nog niks geleverd. Aan de andere kant snap ik Nicks reactie wel zo wordt het voor de netwerk exploitanten minder interressant. Zeker als deze xx keer 1600 of 1800 euro minder ontvangt. De provider staat hier in mijn  ogen buiten die hebben de minste rechten. Zolang er fysiek geen product is geleverd moet je er van kunnen afzien wat uiteraard de nodige kosten en communicatie mee zal brengen.

Of KPN hierin moet bemiddelen is vraag twee dan nog welke KPN afdeling niet de provider dat zal eerder tussen KPNNetwerkNL, Glasvezel Buitenaf en glasvezelnoord gaan.

U kunt het onzin vinden Nick83 maakt mij niet uit !  Maar het maakt KPN vast wel wat uit ,want die verliezen dan een hoop vaste klanten. En daarbij na afloop van de vorige week  info-avond van KPN kwam nadat ik en meerderen hun klachten hadden voorgelegd een KPNer naar ons toe en heeft toegezegd om te bemiddelen . Dus als het onzin zou zijn ,waarom zou hij dat dan zeggen?  Ook heeft hij zijn e-mail adres gegeven en heb ik meerder mensen benaderd om met hem contact op te nemen. Oke misschien krijgt hij niet voor elkaar , maar dat zien we dat dan wel weer. Dan heeft het voor ons in ieder geval toch  wel zin gehad in plaats van onzin !

Is de reactie van Ward wel goed gelezen?

Daar haal ik uit dat een deel van het gebied (buiten de bebouwde kom :wink: ) door KabelNoord/Glasvezelbuitenaf wordt aangelegd waar KPN dus niet op beschikbaar komt.

En het centrum krijgt glasvezel van KPN NetwerkNL. Alleen dié bewoners kunnen KPN kiezen, maar weer niet voor die andere providers.

Check dus even goed welke glasvezel op jouw adres komt (Glasvezelbuitenaf of KPN NetwerkNL) voordat je wat gaat doen naar Caiway….

Ward schreef:
KPN heeft nu bekend gemaakt dat zij Noordwolde (en Noordwolde Zuid) gaan voorzien van glasvezel.  Logischerwijs doen zij (KPN dus) alleen de kernen want Kabelnoord doet het buitengebied al.

Er komen dus geen 2 glasvezelnetten per adres. Maar 1 (Caiway) in de buitengebieden en de andere (KPN NetwerkNL) in de kernen.

Reputatie 7
Badge +24

Tja, het kan zomaar wezen dat huizen 50 meter verderop op KPN aangesloten worden. En dat topicstarter het met Caiway moet doen. En gewoon geen enkele kans maakt om ook op KPN aangesloten te worden. Ondanks dat het zo dichtbij is.

Helaas is er niemand die het echt snapt ,ik ga hier niet mee door op het forum en wacht de bemiddelaar van KPN wel af . Allemaal bedank voor uw reacties

Helaas is er niemand die het echt snapt ,ik ga hier niet mee door op het forum en wacht de bemiddelaar van KPN wel af . Allemaal bedank voor uw reacties

Jahoor blijkbaar staat jouw woning in een straat waar een overlap zit net niet buiten gebied net niet kerngebied.

Ward geeft deze optie ook aan met de opmerking dat hij daar geen zekerheid over kan geven.

KPN gaat jouw echt niet benaderen als dit adres niet binnen hun aanleg gebied valt zo simpel is het, datzelfde geldt voor Kabelnoord. 

Het lijkt mij inderdaad beter om die bemiddelaar af te wachten. Ik ga er vanuit dat deze jouw contact gegevens heeft telefoon nummer of email adres. Hier op het forum zal niemand op mogelijk Ward na jouw kunnen helpen.

Reputatie 7

@KINK in de KABEL, heb je, zoals @Dennis Schreve al adviseerde, op KPNNetwerkNL gekeken of door KPN op jouw adres glasvezel wordt aangelegd?

Badge +19

De medewerker die alles hierover weet heeft 10 dagen geleden aangeboden om je te helpen. Heb je op dat bericht gereageerd @KINK in de KABEL 

@KINK in de KABEL, heb je, zoals @Dennis Schreve al adviseerde, op KPNNetwerkNL gekeken of door KPN op jouw adres glasvezel wordt aangelegd?

 

Ik zit in dezelfde sitiatie als @KINK in de KABEL .
In juli 2019 kwamen we in Noordwolde-Zuid wonen. Toen was de keuze alleen tussen Glasvezel buitenaf en Kabelnoord. We hebben toem gekozen voor Caiway, via Glasvezel Buitenaf.
Nu blijkt dat KPN het ook aanlegt, en ja, óók in het buitengebied. Ik woon namelijk zelf nog buiten Noordwolde-Zuid, in zo ongeveer het laatste huis voor de grens met Drenthe.
Verder buitengebied is er niet.

Er is iemand van KPN langsgekomen, heeft een sticker geplakt in de meterkast waar het kastje moet komen te hangen enzovoorts.

Natuurlijk hebben wij (ook) voor een aansluiting via KPN gekozen. Daarmee heb je tenslotte veel meer keuze in aanbieders dan alleen maar Caiway en een andere.

Maar ik kan me niet voorstellen dat KPN dit niet eerder wist. Nu hebben heel veel mensen meteen bij de aanbesteding al gekozen voor een andere aanbieder, want dat moest in juli/augustus 2019 al.

Nu zitten we een jaar aan Caiway ‘vast’. Volgens mij is de enige manier om kosteloos van die overeenkomst af te komen als er geen glasvezel komt (van Glasvezel Buitenaf). Maar zowel KPN, als de BAM, als Glasvezel Buitenaf wijst naar de ander, of houdt zich stil.

 

Reputatie 7
Badge +24

...

Ik had eerder gemeld dat ik zou stoppen met reacties op dit forum te geven. Vooral omdat ik er weinig duidelijkheid over kreeg. Zal het nog één keer uitleggen.  Kabelnoord en Glasvezel-buitenaf daar konden we toen tussen kiezen in begin 2019.  Wij gingen voor Buitenaf en het zenderpakket van Caiway. Echter veel later kwam KPN erbij met gratis glasvezel. Natuurlijk kiezen we daarvoor ,maar we moeten van het eerdere contract af bij Buitenaf en Caiway ,maar deze werken niet mee. Kabelnoord wel maar daar hebben niks mee . Hier in het buitengebied heeft jl 2 maart glasvezel-buitenaf hun kabel gelegd en nu is KPN bezig met daarnaast hun eigen gratis netwerk aan te leggen. Dus hier komen 2 kabels op de adressen te liggen !!!!!!!!!!!!! Dit wilde ik nog even kwijt voor jullie .