Beantwoord

[glasvezel] PPPoE sessie valt regelmatig weg

  • 25 June 2020
  • 29 reacties
  • 833 keer bekeken

Reputatie 1

Hoi,

Sinds afgelopen vrijdag 19-6 hebben wij de beschikking over een glasvezelaansluiting na 15 jaar gebruik te hebben gemaakt van ADSL en VDSL. De verbinding via DSL was altijd stabiel en lag er nooit uit. Helaas heb ik dit met glasvezel totaal niet. De verbinding ligt er met een beetje pech soms tien keren per dag voor een paar seconden plat. Soms gaat het urenlang goed, soms klapt de PPPoE sessie er meerdere keren per uur uit.

Op 19-6 heeft de monteur onze DSL lijn naar glasvezel omgezet. De monteur is lang bezig geweest om een werkende verbinding te krijgen; maar uiteindelijk is hij vertrokken omdat ook hij de verbinding niet stabiel kreeg. Ook het meerdere malen resetten van de Experiabox V9 en V10 had geen effect; de internetverbinding was niet stabiel te krijgen. Tijdens het uitvoeren van een speedtest klapte de hele verbinding weer in en deden internet en VoIP het niet. De monteur heeft de bon afgemeld met de melding dat niet alle diensten werkend zijn opgeleverd.

​​​​​Ik ben later in het modem gaan kijken en het valt mij op dat de PPPoE sessie iedere keer wegvalt en na enkele seconden weer actief wordt. Valt deze weg, dan stopt de sonos met spelen en pakt deze enkele seconden later de internetradio weer op.

 

​​​De televisie blijft overigens wel goed werken. Het is dus niet de glasvezel zelf die down is, maar puur de PPPoE sessie waar internet overheen loopt. TV loopt via een ander VLAN en dat gaat wel stabiel. 

 

​​​​​​Wat we hebben geprobeerd:.

​​​​- Oude V9 aansluiten. Blijft wegvallen.

- Experiaboxbox V10 (gebruikt met DSL) meerdere malen gereset. Verbinding blijft wegvallen.

- DSL uitschakelen. (Beide verbindingen draaiden naast elkaar met twee modems)

​​​​- Nieuwe kabels tussen modem en ONT. Blijft wegvallen.

We zitten in GPON gebied en de aanleg was al een drama om eerlijk te zijn. De aanleg verliep verre van soepel en nu zitten we met een verbinding die ook niet stabiel te krijgen is. 

Mijn vraag is of iemand van KPN in de achterliggende systemen kan kijken waarom deze PPPoE verbinding wegvalt en of dit snel te herstellen is. Dit is namelijk geen doen zo. Het lijkt erop dat wij de enige in de wijk zijn met dit probleem. De buren met glasvezel van KPN hebben een superstrakke verbinding die er nooit uitklapt. Aangezien TV wel blijft functioneren hier, lijkt het erop dat de sessie vanuit de kant van KPN wordt verbroken.

​​​​Ik hoop dat er wat mogelijk is.

​​​​​

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 17 July 2020, 20:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Hallo @jjmvdt , hier gaat duidelijk iets fout, als je van xDSL omgezet bent naar glasvezel zou xDSL niet meer moeten kunnen werken op 1 adres, vandaar die conflicten hoogstwaarschijnlijk.

Voor een snelle reactie kun je beter even bellen of chatten of anders de reactie van een moderator afwachten.

Succes

Reputatie 1

Hallo @jjmvdt , hier gaat duidelijk iets fout, als je van xDSL omgezet bent naar glasvezel zou xDSL niet meer moeten kunnen werken op 1 adres, vandaar die conflicten hoogstwaarschijnlijk.

Voor een snelle reactie kun je beter even bellen of chatten of anders de reactie van een moderator afwachten.

Succes

Dag Jan,

 

Inmiddels is de DSL verbinding offline en komt deze ook niet meer online. Ik heb inmiddels contact gehad met de telefonische servicedesk en daar zag men ook dat de verbinding via glas te vaak wegvalt.

Wat de reden is kon men (begrijpelijk) niet zeggen. Er is nogmaals een melding doorgezet naar de backoffice, en daar is het nu het wachten op…

 

Overigens gaat het op de telefonische helpdesk ook niet helemaal stabiel ;). Tot twee keer toe kreeg ik de melding "dit mobiele nummer is momenteel niet bereikbaar" toen ik uit de wacht werd gehaald. Waarschijnlijk ging er een doorschakeling oid mis.

Hoi @jjmvdt . Hoe is dit afgelopen? Is die glasvezel nu stabiel?

Reputatie 1

Hoi @jjmvdt . Hoe is dit afgelopen? Is die glasvezel nu stabiel?

Hoi Erwin,

Helaas. Nog steeds een wegvallende verbinding. Afgelopen donderdag is de monteur geweest en die gaf aan dat er door Reggefiber / NetwerkNL opnieuw de vezel moeten gaan lassen. De demping op de lijn was véél te hoog, waardoor het signaal hier af en toe wegvalt. 

Ik zou vervolgens door Netwerk NL binnen 4 uur worden teruggebeld. Dat is niet gebeurd. Ik ga daar zelf maar een belletje aan wagen maandag. (Zoals het ook op die site staat).

Ook zou er een "noodpakket" worden verstuurd, maar daar heb ik verder nog niks van ontvangen. Het kan zijn dat deze vandaag nog bezorgd wordt.

Het scheelt dat ik veel data op mijn mobiele abonnement heb en zo deze onderbrekingen kan opvangen, maar graag zou ik dit zo snel mogelijk opgelost willen hebben.

Indien het tijdelijk kan maar weer via VDSL. In de afgelopen 15 jaar altijd stabiel geweest. Dat kan ik voor glasvezel niet zeggen. Ik heb al meerdere monteurs gezien en gesproken en die gaven al aan dat het één dikke drama is hier, en sommigen zelfs niet meer naar dit dorp komen als het om glasvezel gaat.

Erg jammer om te lezen. Doorgaans is glasvezel ons paradepaardje en ik vind het jammer om te lezen dat het bij jou tot nu toe zo tegenvalt.

Ik heb een beetje het idee dat de zaak nu is stil komen te vallen. Ik heb daarom een nieuw ticket aangemaakt en aangegeven dat jij na het laatste monteursbezoek niks meer hebt vernomen.,

Deze backoffice neemt binnen 3 werkdagen contact met jou op.   Ik zou sowieso ook zelf maandag nog even met NetwerkNL bellen om te kijken of er daar een ticket voor jou is. Het kan zijn dat die nu aan mijn zicht is onttrokken.

 

Reputatie 1

@Erwin_ Waar het exact misgaat weet ik niet. Maar als ik de verhalen van de monteur(en) zo aanhoor, is de aanleg rommelig verlopen en zijn dit o.a. de gevolgen.

 

De monteur was hier afgelopen donderdag, dus ik geef het nog een voordeel van de twijfel aangezien dit vlak voor het weekend was.

Ik wacht maandag even af. 

 

Overigens valt de lijn minder vaak weg als het "rustig" is. In de avonden en overdag valt de verbinding vaker weg dan 's nachts. Op dit moment lijkt het stabiel, maar er zijn tijden bij dat het per minuut wegvalt. 

Je zit op een nieuwe techniek genaamd GPON.  Daarbij 'deel’ je glasvezel. Dit zou vanwege de grote capaciteit geen enkel probleem mogen zijn. Ik vermoed dat er ergens in de wijkcentrale iets fout zit.

Als je volgende week vastloopt, laat het weten. Ik verwacht dat er n.a.v. mijn ticket sowieso contact gezocht gaat worden. 

Reputatie 1

@Erwin_ er is op dit moment een monteur van de glasvezelpartij aanwezig om de boel door te meten. Hoewel we niet op de hoogte waren van zijn komst is het wel fijn dat er zo snel door de partij die de glasvezel heeft aangelegd actie wordt ondernomen.

Wordt vervolgd.

Okay. Ik lees het wel. Uiteraard hoop ik dat de monteur vandaag spijkers met koppen gaat slaan.

Reputatie 1

Okay. Ik lees het wel. Uiteraard hoop ik dat de monteur vandaag spijkers met koppen gaat slaan.

De bron van de storing is inmiddels gevonden. De kabel met de knik erin is onze aansluiting… Inmiddels is de verbinding helemaal weg en kan de kabel morgen pas gerepareerd worden. De “put” waar al die kabels inliggen kan ook niet gesloten worden; dan gaan er nog meer kabels kapot en zitten er nog meer klanten zonder signaal. 

 

Wow. Fijn dat het 'lek’ boven is. Heb jij een mobiel nummer van KPN? Dan kan ik daar een gratis bundel op zetten om vanavond te overbruggen

Reputatie 1

@Erwin_ Ja, ik heb een mobiel nummer van KPN. Dat is al een unlimited abonnement, heeft het dan nog zin om die bundel daar op te zetten?

Ik denk dat ik vanavond even ga meeliften op de WIFI van de buren. Dan kijken we via die weg wel naar Online televisie. 

 

Reputatie 1

Ik heb zojuist het gat ook even bekeken; het is de aanvoer van het signaal (voeding) naar de splitter. Vanuit de splitter lopen de vezels naar de woningen. De foto met de pijl is dus de voeding die defect is, en niet "onze" vezel.

 

Volgens de monteur moeten er dus meer gebruikers zijn die dit probleem moeten hebben. Waarschijnlijk zijn wij één van de eersten in de wijk die op glasvezel zijn aangesloten en dus deze problemen ervaren.

 

Overigens werken de diensten thuis wel op dit moment. 

@Erwin_ Ja, ik heb een mobiel nummer van KPN. Dat is al een unlimited abonnement, heeft het dan nog zin om die bundel daar op te zetten?

Ik denk dat ik vanavond even ga meeliften op de WIFI van de buren. Dan kijken we via die weg wel naar Online televisie. 

 

Dat heeft dan niet zoveel zin.

Heb je al een update? Zijn ze al bezig met de reparatie?

Reputatie 1

@Erwin_ Ja, ik heb een mobiel nummer van KPN. Dat is al een unlimited abonnement, heeft het dan nog zin om die bundel daar op te zetten?

Ik denk dat ik vanavond even ga meeliften op de WIFI van de buren. Dan kijken we via die weg wel naar Online televisie. 

 

Dat heeft dan niet zoveel zin.

Heb je al een update? Zijn ze al bezig met de reparatie?

Er is vandaag zo te zien (helaas) nog niets gerepareerd. De straat ligt nog open en het ligt er hetzelfde bij als gisteravond.

Misschien moeten er extra mensen opgetrommeld worden? 

Overigens wel leuk om te melden: de verbinding is niet meer weggevallen sinds de straat open ligt. Internetverbinding blijft nu wel werken. Waarschijnlijk is er door het slepen met die kabel de demping op het signaal minder en blijft de verbinding nu wel stabiel. Nu nog even afwachten op een definitieve fix.

Reputatie 1

Goed, even een update.

 

Gisteren stond er een busje van het bedrijf naast het gat om de boel te bekijken. Ik weet eerlijk gezegd niet of de vezels gerepareerd zijn of niet. Het regende wel flink en ik kan me voorstellen dat lassen dan niet gaat.

Het gat is inmiddels weer dicht (nog niet bestraat, misschien vanwege weekend?) en de verbinding in huis valt weer regelmatig weg. Ik hoop dus dat de situatie dus volgende week weer verder wordt opgepakt.

 

​​​​​

​​​​​

Ik ga er van uit dat ze terugkomen. Helaas kan ik niet in de ticket administratie van de aannemer maar aangezien het slechte weer van die dag en dat ze de boel niet bestraat hebben, doet mijn denken dat er een vervolg bezoek komt.

Mocht jij begin volgende week niks meer zien gebeuren wil ik dat graag weten zodat ik mijn contactpersoon weer kan aansturen.

Reputatie 1

@Erwin_ zo te zien is er vandaag nog geen actie ondernomen. Hopelijk gaan ze morgen een begin maken met het herstellen van de vezels. 

 

We zijn inmiddels bijna een maand verder en tot nu toe ben ik wel redelijk teleurgesteld hoe snel dit probleem opgepakt wordt. Ik begrijp heel goed dat één en ander weer door een andere partij opgelost moet worden en dat KPN zelf hier weinig aan kan doen, maar dit duurt wel erg lang.

Is het niet mogelijk de oude DSL aansluiting weer in te schakelen? 

Helaas niet, @jjmvdt . Dit is administratief een omslachtige klus die ook nog eens weken gaat duren. Lijkt me niet zinvol.

Als er vandaag  nog niks gebeurt, laat het weten dan ga ik navraag voor je doen.

Reputatie 1

@Erwin_ er zijn vandaag zo te zien geen werkzaamheden geweest. Gat is dichtgegooid maar nog niet bestraat.

Ik heb de Experiabox V10 er tussen gehangen, deze valt volgens mij nog vaker weg dan de oude V9. De V10 laat wel een mooie log zien wat er gebeurt op de lijn. Ongeveer elke twee minuten valt deze weg. Soms zelfs binnen enkele seconden. Netflix of Videoland is in ieder geval niet te bekijken.

Oef. Wat een ellende, zo. Ik heb mijn contactpersoon gemaild. Ik heb tevens jouw foto van die put en die kabels meegestuurd. 

Ik laat je weten zodra hij reageert. 

 

Reputatie 1

@Erwin_

Ik ben benieuwd. Hopelijk is er dan wat meer duidelijkheid over de situatie.

Leuk je even gesproken te hebben, @jjmvdt .

Het vervelende is dat ik totaal geen zicht heb op wat er zich afspeelt bij de (onder)aannemer. Ik heb besloten om een ticket aan te maken voor die klapperende lijn.

Morgen komt er een monteur en ik hoop dat we daarmee het balletje aan het rollen krijgen.  Ik lees graag van je wat er morgen besproken wordt.

Reputatie 1

Probleem is opgelost!

 

Kabelbreuk bleek afgelopen week gerepareerd te zijn. Dit na navraag bij de buurt. Ook de monteur gaf aan dat de melding was afgemeld

Toch bleef de verbinding hier wegvallen. Hij heeft uiteindelijk nog de Nokia FTU en het draadje tussen de patchcover en FTU vervangen, en hierdoor zakte de demping van +30 dB naar 21db. Dus waarschijnlijk was ook de FTU niet helemaal goed. 

 

De verbinding is nu al sinds vanochtend niet meer weggevallen en durf nu wel te zeggen dat het vervangen van de FTU in de meterkast het probleem heeft verholpen. 

@Erwin_ bedankt voor de vele moeite en het telefoontje. Deze monteur was goed voorbereid en had met de vorige monteur contact gehad wat hier speelde. Daardoor was hij snel klaar.

Heel mooi. Na deze valse start gaan we er van uit dat glasvezel zijn naam als stabielste en snelste netwerk gaat waarmaken :-)

Mocht je onverhoopt ooit weer issues hebben, weet je mij te vinden.