Beantwoord

[glasvezel] PPPoE sessie valt regelmatig weg

  • 25 June 2020
  • 29 reacties
  • 833 keer bekeken

Reputatie 1

Hoi,

Sinds afgelopen vrijdag 19-6 hebben wij de beschikking over een glasvezelaansluiting na 15 jaar gebruik te hebben gemaakt van ADSL en VDSL. De verbinding via DSL was altijd stabiel en lag er nooit uit. Helaas heb ik dit met glasvezel totaal niet. De verbinding ligt er met een beetje pech soms tien keren per dag voor een paar seconden plat. Soms gaat het urenlang goed, soms klapt de PPPoE sessie er meerdere keren per uur uit.

Op 19-6 heeft de monteur onze DSL lijn naar glasvezel omgezet. De monteur is lang bezig geweest om een werkende verbinding te krijgen; maar uiteindelijk is hij vertrokken omdat ook hij de verbinding niet stabiel kreeg. Ook het meerdere malen resetten van de Experiabox V9 en V10 had geen effect; de internetverbinding was niet stabiel te krijgen. Tijdens het uitvoeren van een speedtest klapte de hele verbinding weer in en deden internet en VoIP het niet. De monteur heeft de bon afgemeld met de melding dat niet alle diensten werkend zijn opgeleverd.

​​​​​Ik ben later in het modem gaan kijken en het valt mij op dat de PPPoE sessie iedere keer wegvalt en na enkele seconden weer actief wordt. Valt deze weg, dan stopt de sonos met spelen en pakt deze enkele seconden later de internetradio weer op.

 

​​​De televisie blijft overigens wel goed werken. Het is dus niet de glasvezel zelf die down is, maar puur de PPPoE sessie waar internet overheen loopt. TV loopt via een ander VLAN en dat gaat wel stabiel. 

 

​​​​​​Wat we hebben geprobeerd:.

​​​​- Oude V9 aansluiten. Blijft wegvallen.

- Experiaboxbox V10 (gebruikt met DSL) meerdere malen gereset. Verbinding blijft wegvallen.

- DSL uitschakelen. (Beide verbindingen draaiden naast elkaar met twee modems)

​​​​- Nieuwe kabels tussen modem en ONT. Blijft wegvallen.

We zitten in GPON gebied en de aanleg was al een drama om eerlijk te zijn. De aanleg verliep verre van soepel en nu zitten we met een verbinding die ook niet stabiel te krijgen is. 

Mijn vraag is of iemand van KPN in de achterliggende systemen kan kijken waarom deze PPPoE verbinding wegvalt en of dit snel te herstellen is. Dit is namelijk geen doen zo. Het lijkt erop dat wij de enige in de wijk zijn met dit probleem. De buren met glasvezel van KPN hebben een superstrakke verbinding die er nooit uitklapt. Aangezien TV wel blijft functioneren hier, lijkt het erop dat de sessie vanuit de kant van KPN wordt verbroken.

​​​​Ik hoop dat er wat mogelijk is.

​​​​​

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 17 July 2020, 20:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

p.s. Had de monteur nog een verklaring voor het feit dat iTV wel stabiel was?

Reputatie 1

p.s. Had de monteur nog een verklaring voor het feit dat iTV wel stabiel was?

Nee, dat had 'ie niet. Vreemd was het wel. Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat iTV voornamelijk UDP verkeer is en dus buiten de PPPoE internetsessie omgaat. UDP verkeer/streams gaan maar 1 kant op, TCP/IP (internetverkeer) twee kanten. Als de demping op de upstream dan te hoog is, zou dit het wegvallen van de internetverbinding kunnen verklaren. Maar de exacte reden is gissen. 

 

Als het goed is kun je de monteursbon toch ook zien? Daar staat een ticketnummer in van Reggefiber/NetwerkNL. Misschien kun je daar de exacte reden dan achterhalen?

 

In ieder geval is het nu al ruim 12 uur stabiel, dus heb het idee dat het nu wel goed gaat komen.

 

 

Reputatie 1

M'n laatste post in dit topic.

 

Alles werkt inmiddels vlekkeloos. Verbinding is sinds vrijdagochtend niet meer weggevallen.

 

p.s. Had de monteur nog een verklaring voor het feit dat iTV wel stabiel was?

Nee, dat had 'ie niet. Vreemd was het wel. Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat iTV voornamelijk UDP verkeer is en dus buiten de PPPoE internetsessie omgaat. UDP verkeer/streams gaan maar 1 kant op, TCP/IP (internetverkeer) twee kanten. Als de demping op de upstream dan te hoog is, zou dit het wegvallen van de internetverbinding kunnen verklaren. Maar de exacte reden is gissen. 

 

Als het goed is kun je de monteursbon toch ook zien? Daar staat een ticketnummer in van Reggefiber/NetwerkNL. Misschien kun je daar de exacte reden dan achterhalen?

 

In ieder geval is het nu al ruim 12 uur stabiel, dus heb het idee dat het nu wel goed gaat komen.

 

 

Die bon voor RF kan ik niet inzien. Dus ik sluit me bij jouw theorie aan. :-)

Fijn dat het werkt en je weet mij te vinden als er ooit iets anders is. 

Â