Beantwoord

Glasvezel - UTP kabel doortrekken onderburen

  • 8 May 2021
  • 11 reacties
  • 473 keer bekeken

  • Nieuwkomer
  • 2 reacties

Hoi allemaal,

Gisteren is bij mijn onderbuurman het KPN glasvezelkastje aangesloten in de meterkast. Deze meterkast bevindt zich op de begane grond onder de trap. Mijn meterkast bevindt zich echter op de eerste verdieping, dus er zit een verdieping tussen. De KPN installateur zei dat het niet mogelijk was voor hem om de kabel door te trekken en dat ik dat zelf moet regelen. Nu loopt er al een internet kabel vanuit de kruipruimte naar mijn meterkast. Kan ik die kabel gebruiken om in het glasvezelkastje bij mijn onderbuurman te pluggen?

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door wjb 8 May 2021, 13:32

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7

Is dat glasvezelkastje nog de kale FTU of is daar ook al een NTU of ONT op geplaatst?

Als de NTU of ONT ook in de meterkast beneden komt dan is die UTP netwerkkabel te gebruiken.

@Boj  Het is dan of uw buurmans kabel of uw kabel die ingeplugd is. U zou wel na de router ( bijv. een Experiabox )een switch in de meterkast kunnen plaatsen en daar uw kabel op aansluiten en dan delen met uw buurmans abonnement. Maar of dat handig en wenselijk is ?

Bedankt voor uw antwoord @wjb!

Ja ik denk ook een NTU/ONT, want de KPN installateur zei dat ik een UTP kabel vanuit mijn onderbuurman zijn meterkast naar mijn meterkast moet trekken. Ik vind het alleen wel vreemd dat hij niet zelf met deze oplossing is gekomen, want dit had hij dan ook meteen zelf kunnen doen.

@HansaanZet bedankt voor de reactie! Het gaat echter niet over de router, maar over het kastje van het glasvezel. Dus wat voor de aansluiting naar de router zit. 

Reputatie 7
Badge +24

Er moet ook nog een stekker in het stopcontact. Het is niet zo handig als die stekker in het stopcontact van de onderbuurman zit. Vind die niet zo'n goed plan denk ik…

Sowieso vraag ik me af of de onderbuurman het een goed idee vind dat uw aansluiting in zijn meterkast zit? Misschien heeft die er nu nog niet zo goed over nagedacht, maar sloopt die over een paar maanden die aansluiting van u plots uit zijn meterkast. Je weet het niet…

Of is het een gezamenlijke meterkast waar u ook toegang toe heeft ofzo?

Reputatie 7

Er moet ook nog een stekker in het stopcontact. Het is niet zo handig als die stekker in het stopcontact van de onderbuurman zit. Vind die niet zo'n goed plan denk ik…

Met een flesje wijn is er vast een hoop te regelen.

Het stroomverbruik is te verwaarlozen dus daar hoeft de onderbuurman zich niet echt druk om te maken.

Wat ik raar vind in dit hele verhaal dat een aansluiting op een ander adres is afgemonteerd en dat dit kennelijk acceptabel wordt gevonden. Overigens kan KPN netwerk prima de kabel doortrekken ook al zal dat een extra las geven. Het doet mij aan dat het uit oogpunt van kosten of tijd of ongemak niet is gebeurd.

Wat het voeden van de converter betreft kan eventueel ook POE overwogen worden als je niet bij een ander wil aftappen.

Reputatie 7
Badge +24

Wat ik raar vind in dit hele verhaal dat een aansluiting op een ander adres is afgemonteerd en dat dit kennelijk acceptabel wordt gevonden.

Inderdaad!!!

Overigens kan KPN netwerk prima de kabel doortrekken ook al zal dat een extra las geven. Het doet mij aan dat het uit oogpunt van kosten of tijd of ongemak niet is gebeurd.

Dan moet de bewoner het wel zelf voorbereid hebben. Anders komt de kabel los over de trap naar boven te liggen. Er moet een buisje of kabelgoot naar boven zijn.

Wat je wel eens ziet: de glasvezel door een kabelgoot tegen de buitengevel naar boven en dan boven pas naar binnen. 

Wat het voeden van de converter betreft kan eventueel ook POE overwogen worden als je niet bij een ander wil aftappen.

Dat zou ik voor de router niet willen. PoE is heel leuk om een camera of accespoint mee te voeden 👍 maar ik zou het zo op de hoofdverbinding niet willen hebben.

Alleen PoE om de ONT te voeden, de router komt bij jezelf te staan natuurlijk. De Nokia heeft jammer genoeg de mogelijkheid niet in zich maar met een injector en splitter kom je er ook. Ik zie het probleem niet.

Reputatie 7

Alleen PoE om de ONT te voeden, de router komt bij jezelf te staan natuurlijk. De Nokia heeft jammer genoeg de mogelijkheid niet in zich maar met een injector en splitter kom je er ook. Ik zie het probleem niet.

Dat zal volgens mij ook prima werken.

@HansaanZet bedankt voor de reactie! Het gaat echter niet over de router, maar over het kastje van het glasvezel. Dus wat voor de aansluiting naar de router zit. 

Oeps, verkeerd begrepen. Dacht dat u een glasvezelaansluitpunt moest delen met uw buurman.:thinking: