Beantwoord

Glasvezel Vessem

  • 3 January 2021
  • 22 reacties
  • 179 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

ExperiaBox 8 - van 2016 tm 2021 op Glasvezel

 

We ondervinden steeds meer hinder met (toegang tot) ons glasvezelnetwerk. Dit speelt voornamelijk vanaf de periode van rondom de aangekondigde uitfasering van Telfort naar nu als definitief KPN netwerk. 

 

In de jaren als Telfort tot 50/50 glasvezel abonnement hebben we nagenoeg altijd een stabiele verbinding ervaren. Nu is het eigenlijk meer kommer en kwel.

 

Probleem:

 

Snelheid is heel variabel. Vaak/grotendeels onder gemiddeld met <10/10 maar ook momenten van 16/16. Bijzonder is dat er heel soms ook wel eens >50/50 wordt gemeten. Het maak dan niet eens zoveel uit wat we allemaal op dat moment aan (recente) hardware aan hebben staan. Daarbij is de WiFi verbinding van de ExperiaBox te ondermaats (was voorheen acceptabel). TV-kastjes gebruiken we eigenlijk nooit meer, dus daar kunnen we geen oordeel over geven. Laatste tijd valt de gehele verbinding met glasvezel weg, ook via UTP. 

 

Wat gedaan:

Regelmatig hele netwerk van stroom gehaald (inc. glasvezel aansluiting) en na voldoende ‘pauze’ weer aanzetten. Netwerk waar kan via UTP => CAT5e. Daarnaast o.a. nog even gekeken welke Boot Code Version, is v3.00.06c. 

 

WiFi - Experia 8 heeft altijd in combinatie gestaan met een Apple Extreme (via UTP). Hiermee dekking over ruim 270m2 verdeeld over 3 verdiepingen. Dat functioneerde tot ergens begin 2020 voorbeeldig. Daarna steeds meer problemen vanuit het Experia signaal. Uiteindelijk ook de Apple Extreme eruit gehaald en gekozen voor een recent Mesh-netwerk. Wat opvalt is dat het Mesh-netwerk zelf wel stabiel blijft draaien. 

 

Bijzonder: 

Voor de TV in de keuken gebruiken we het Experia WiFi signaal (valt met regelmaat weg). Sonos loopt direct via UTP naar SONOS bridge. De rest gaat via het Mesh-netwerk of kan direct via UTP. Snelheid op alle verbindingen paralel variabel, wanneer de verbinding wegvalt valt het op elk deel alles weg. Smartphones lopen meestal via 4g. We hebben niet veel ‘overlast’ met andere WiFi kanalen/netwerken. Elders in een wijk verderop: zij halen met KPN een 200/200. Hadden eerder ook nogal wat problemen met de Experia 8, sinds er een nieuwe router staat is hun probleem opgelost. 

 

Hoe verder:

 

We hebben nog steeds een tot 50/50 abonnement voor het oude Telfort tarief. Een gemiddeld =< 10/10 ontvangst/upload vind ik dan ook veruit onacceptabel (mLab). In hoever de router hier debet aan is weet ik niet maar wellicht handig om deze maar eens te laten vervangen door een recent exemplaar. Aan meer dan 50/50 heb ik nu niet veel, dat is dus geen oplossing. Het toverwoordje ‘tot’ is heel leuk maar dat mag voor KPN niet een vrijbrief naar <10/10 betekenen (deed men als Telfort ook niet). Eerst gaan we maar eens zorgen dat er weer eens stabiel richting 50/50 wordt gehaald. 

 

Ik hoor graag van jullie hoe we ea gaan oplossen. BVD!

 

Mvg

icon

Beste antwoord door Glasvezel Telfort-KPN 27 January 2021, 16:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Hallo @Glasvezel Telfort-KPN , vul in het privédeel van je profiel je postcode/huisnummer en klantnummer in, dan komt een moderator er op terug.

Succes.

 

Reputatie 1
Badge

dank u

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @Glasvezel Telfort-KPN, welkom op het forum.

Ik heb aan onze logistieke afdeling gevraagd of zij voor jouw het modem willen omruilen. Dat lijkt mij nu eerst een goed begin. Deze afdeling heeft rond de kerst dagen wat vertraging opgelopen dus ik moet even afwachten op antwoord. 

Reputatie 1
Badge

Hoi Hanna. Dat is prima. Ik zag een mail voorkomen over een pakket via CEVA logistics zonder info afzender. Aan het formaat/gewicht gegevens denk ik dat deze van jullie afkomt.  Deze kan ik vandaag ophalen bij PostNL. We laten/gaan het even installeren, we koppelen ea nog even aan je terug. Overigens huidige situatie blijft op en af gaan, zeker nu met de online thuis-lerende basisschoolkinderen is een stabiele verbinding meer dan welkom. Grts

 

start vandaag met: 

 

en enkele minuten later weer: 

 

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @Glasvezel Telfort-KPN

Klopt, dit is het nieuwe modem. Laat vooral weten of dit verbetering op levert! 

Reputatie 1
Badge

Hoi @Hanna_  ,

 

Het is niet helemaal gelukt. Bij het ophaalpunt wist men mij te melden dat er ‘wat...(lees Experia 😎...’ retour moest worden ingeleverd. Nu ligt dat wat moeilijk want enigszins internet is nu eenmaal beter dan helemaal geen internet i.v.b. onze kinderen die door de Lockdown online via Teams hun basisschool lessen moeten volgen. Vandaar uit mijn standpunt eerst wat nieuws er in en dan pas het oude er uit, lukt het niet met het nieuwe dan toch nog even back-up van de oude.

Maar goed mijn eigenwijsheid hierin heeft in dit geval prima uitgepakt. Wat blijkt, men biedt mij 2 KPN Super Wifi Punten aan. Nu kan ik wel de huidige Experia 8 retour sturen en vervolgens 2 Super Wifi punten daar voor in de plaats zetten maar.. inderdaad doet dat niet zoveel zonder modem-router. 

Even kort door de bocht: een nieuwe modem-router werd bedoeld door @Hanna_  en niet deze 2 super WiFi Punten. Het lijkt me handig dat deze maar weer retour afzender gaan. Grts

 

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @Glasvezel Telfort-KPN,

Begrijp ik goed dat het probleem nu met twee super wifi punten is opgelost? Als er nog een modem bij het pick-up punt ligt en je wilt hier geen gebruik van maken mag je deze gewoon daar laten liggen, dan gaat deze automatisch retour.

Reputatie 1
Badge

Nee, integendeel:

Er was GEEN modem maar alleen 2 super Wifi Punten. Vandaar dat het niet is gelukt. De 2 Super Wifi Punten mogen retour. 

Reputatie 1
Badge

@Hanna_  alleen dit ontvangen, er zit verder GEEN modem bij. Zie foto. 

 

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @Glasvezel Telfort-KPN

Dat is raar, ik heb deze niet aan laten sturen. Ik ga kijken of er alsnog en nieuw modem kan komen!

Reputatie 1
Badge

Hoi @Hanna_ 

 

Heb je nog iets kunnen regelen betreft een vervangende modem? Het verkeerd geleverd product is vorige week weer naar jullie retour gegaan. Laat maar even iets weten hoe ver je met ea bent svp.

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @Glasvezel Telfort-KPN,

Nog niks gehoord helaas. Ik ga er nogmaals voor je achteraan.

Reputatie 1
Badge
Vandaag weer op en top in Glasvezel-snelheid

 

Reputatie 1
Badge

Hoi @Glasvezel Telfort-KPN,

Nog niks gehoord helaas. Ik ga er nogmaals voor je achteraan.

@Hanna_ Hoe staat het er mee. Hier nog steeds bijzonder trage en haperende verbinding. Wordt zo wel erg lastig. Ik verwacht wat meer van KPN dan dit. Graag concrete oplossing. Een andere modem is zo verstuurd.  

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @Glasvezel Telfort-KPN,

Er kan maar een logistieke order tegelijk verwerkt worden. Daarom heb jij iets langer moeten wachten, de retour van de Super Wifi was namelijk nog niet verwerkt. Inmiddels is het gelukt om een nieuw modem te verzenden. Ik stuur jou een privé bericht met de gegevens. 

Reputatie 1
Badge

Vandaag een ZTE Experia V10 Box ontvangen. Even snel de verbindingen geprobeerd, en op dit moment werkt dat in ieder geval goed.  

De Experia Box V10 is ook al weer een jaar of 6 op de markt vandaar dat ik graag op termijn even bekijk hoe dit het gaat lopen. Maar in ieder geval bedankt @Hanna_ , als het werkt dan is het gewoon goed. Grts

 

 

Reputatie 7
Badge +13

Fijn om te horen dat het beter werkt! Mocht er nog iets niet goed gaan hoor ik het graag :)

Hallo @Glasvezel Telfort-KPN , wees blij met de V10, dat is de meest flexibele en betrouwbaarste modem tot nu toe.

 

Reputatie 1
Badge

Hoi @JanD ,

 

Dank voor je info! De V10 is inmiddels keurig en netjes geplaatst. Grts

Reputatie 1
Badge

Bij deze nog een terugkoppeling over de V10:

We hebben eigenlijk geen enkel probleem ondervonden met de V10 tot dat vandaag veranderde. Ergens rond de middag is de V10 helemaal uitgevallen. Kinderen helemaal in paniek want er is geen internet:yum: . Nu blijkt dat de adapter geen stroom toevoert naar de V10. 

Led lampje van de adapter brand ook niet. Gelukkig heb ik nog een adapter met exact dezelfde specificaties van een externe HD/NAS en met deze adapter doet de V10 het wel. De V10 adapter hebben we ook geprobeerd op de HD/NAS. Conclusie: de V10 adapter werkt helemaal niet. 

De kinderen zijn weer blij dat de V10 weer is herrezen met de ‘bruikleen’ adapter. Alleen nu mis ik één werkende (originele) adapter van de V10. @Hanna_  hoe kan ik deze via KPN laten omruilen?

 

Mvg!

 

 

 

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @Glasvezel Telfort-KPN

Fijn om te horen dat de V10 goed bevalt! Maar dan moet de stroomadapter natuurlijk ook blijven werken. Er is een nieuwe adapter naar jullie onderweg :grin: .

Reputatie 1
Badge

Ok bedankt voor je snelle actie! We laten weten wanneer de adapter binnen is en is aangesloten op de V10. Grts