Glasvezel via Delta: komt KPN nu wel of niet binnen een jaar toch beschikbaar als provider?

  • 23 June 2022
  • 28 reacties
  • 684 keer bekeken

Zowel de vaste telefoon, tv, als internet heb ik via KPN. Alleen m'n mobiel niet omdat de baas regelt en voor mij zo gratis is.
Nu krijg ik plotsklaps een lading info van DELTA dat ze in Zutphen glasvezel willen aanleggen. Met een foto van meneer Van Oorschot van Villa Achterwerk als hun technicus. Dat wordt dus lachuhh. 


Ik wil graag bij KPN blijven maar die komt niet voor op de DELTA-lijst met providers. Volgens info op dit Forum zou KPN ook niet overwegen om wel deel te nemen aan DELTA glasvezel. Raar, kortzichtig en erg vervelend omdat ik dan allerlei zakelijke mailadressen moet wijzigen of op de prehistorische koperdraad blijf zitten. En afzonderlijk behoud van het emailadres als web-mail is omslachtig en duur.

Het vreemde is dat ik bij bezoek aan de lokale Primafoonwinkel te horen krijg dat KPN op redelijke termijn ook als provider beschikbaar komt. Mogelijk onder dwang door de ACM die KPN in het vizier heeft ?

Mijn vraag is: wat is er nu waar ? Komt KPN nu wel of niet binnen een jaartje toch beschikbaar als provider? Zelfstandig of via DELTA.

Who knows als KPN het zelf blijkbaar niet weet ? 


*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor je vraag aangemaakt


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Dat zou goed kunnen maar is echt nog koffiedik kijken. Eigenlijk is Delta Netwerk de concurrent van KPN Netwerk. Maar als ze beide dus een even groot netwerk gaan hebben kan het best zijn dat ze elkaar dan op elkaars netwerk laten. Maar nu lijkt mij dit niet zo snel gebeuren.

 

Zie ook dit, dat is meteen ook het vervelende bij Delta, je betaald later stel je wil die glasvezel kabel toch in huis dus aansluitkosten: 

 

Of de gemeente ooit nog een extra glasvezel netwerk toestaat aan te leggen is ook maar te bezien. Dus ik zou in iedergeval adviseren die toestemming te geven om het in huis te laten brengen. Maar dan geen abonnement nemen. Betaal je later misschien minder stel KPN gaat uiteindelijk TOCH via Delta leveren. Maar tot nu toe lijkt dat dus niet te gebeuren.

 

Reputatie 7
Badge +11

Of de gemeente ooit nog een extra glasvezel netwerk toestaat aan te leggen is ook maar te bezien.

Als KPN Netwerk een netwerk wilt aanleggen mag de gemeente dit niet weigeren conform wet- en regelgeving in de Telecomwet. De gemeente mag eisen stellen aan de aanleg maar daar houdt het ook op, een gemeente mag nooit de aanleg blokkeren.

 

Over levering via het netwerk van Delta Fiber is momenteel nog niets bekend, er is naar mijn weten eerder getracht dit mogelijk te maken maar naar het schijnt vraagt Delta dusdanig hoge prijzen waardoor het verre van rendabel is om via hun netwerk te leveren. Niet alleen KPN Wholesale zit met dit ‘probleem’ maar zoals ik eerder begrepen had zitten ook providers als Tweak en T-Mobile hiermee.

In het Westland worden we doodgegooid met reclame om bij caiwai / delta glasvezel af te nemen. Ik wil glasvezel van kpn maar helaas zal dit voorlopig niet mogelijk zijn. Voor nu red ik het met 50mbit. Toch vind ik kpn te duur worden aangezien ik geen  tv meer kijk via het kastje van kpn maar alles doe via nlziet en andere streaming diensten.

@Jeroen Ruiter Dan is de hobbel om niet naar Delta te gaan er ook niet, hun internet is niks minder dan van KPN, de TV is van KPN juist het beste op glasvezel als je die niet nodig hebt wist ik het wel, supperrrrrrrrrr snel door naar Delta.

Of de gemeente ooit nog een extra glasvezel netwerk toestaat aan te leggen is ook maar te bezien.

Als KPN Netwerk een netwerk wilt aanleggen mag de gemeente dit niet weigeren conform wet- en regelgeving in de Telecomwet. De gemeente mag eisen stellen aan de aanleg maar daar houdt het ook op, een gemeente mag nooit de aanleg blokkeren.

 

Over levering via het netwerk van Delta Fiber is momenteel nog niets bekend, er is naar mijn weten eerder getracht dit mogelijk te maken maar naar het schijnt vraagt Delta dusdanig hoge prijzen waardoor het verre van rendabel is om via hun netwerk te leveren. Niet alleen KPN Wholesale zit met dit ‘probleem’ maar zoals ik eerder begrepen had zitten ook providers als Tweak en T-Mobile hiermee.

 

Delta Netwerk had in Goirle (bij mijn ouders) bepaalde gebieden NIET gedaan omdat daar al glasvezel ligt van een andere aanbieder. Daarom dacht ik, ja gemeentes staan er vast niet om te springen om meerdere aanbieders te hebben die ook een kabel in de grond doen.

 

Ik ben benieuwd of je ook nog die stomme regelgeving krijgt zoals KPN moet mbt kabel openstellen. (En eigenlijk ziggo zijn kabelnetwerk ook )

 

Maar dat zal dat wholesale iets al zijn en dat is dat glasvezel al natuurlijk. Met ADSL heette dat KPN Wholesale volgens mij, ja heb ooit bij internetprovider Online gewerkt, maar weet het niet precies meer.

Dat was in 2008. Maar ik kan mij voorstellen dat een soortgelijk iets verantwoordelijk is voor de andere providers via het KPN Netwerk glasvezel netwerk. Idem bij Delta Netwerk die hebben daar ook vast een eigen afdeling voor. (maar zoals je @NHendriks al zei, waarschijnlijk veel te duur). Dat verklaart ook waarom delta maar zo weinig partners heeft. 

 

Idem trouwens voor KPN Netwerk, veel interessante providers leveren nog in mijn postcode (net nieuw opgeleverd glasvezel gebied, of druk bezig met opleveren).

 

Maar gelukkig is KPN Provider prima. Misschien later zelf nog DTV erbij maar nu eerst internetonly.

@janwilnl , Om een netwerk rendabel te hebben is er minimaal 40% dekking nodig, als er al een glasvezel ligt en de kabel blijft er als je het eerlijk verdeeld 33% per provider over, betekend dat een netwerk niet rendabel is, dus doet men liever eerst de krenten uit de pap, de gebieden waar men nog op traag koper zit, zodat de kans op een mooie klanten bestand groter is, bekend is al dat zo’n 80% niet zomaar switcht van provider, lastig met e-mail en dan het omzetten van de spulletjes.

Reputatie 7
Badge +11

Delta Netwerk had in Goirle (bij mijn ouders) bepaalde gebieden NIET gedaan omdat daar al glasvezel ligt van een andere aanbieder. Daarom dacht ik, ja gemeentes staan er vast niet om te springen om meerdere aanbieders te hebben die ook een kabel in de grond doen.

Ze staan er misschien niet om te springen maar ze mogen het niet weigeren. @Ward_ kan hier meer over vertellen.

 

Ik ben benieuwd of je ook nog die stomme regelgeving krijgt zoals KPN moet mbt kabel openstellen. (En eigenlijk ziggo zijn kabelnetwerk ook )

Volgens mij is die regelgeving er wel, tenminste wel voor het kopernetwerk dacht ik. Voor het glasvezelnetwerk is die er volgens mij niet. Ziggo heeft wel opgelegd gekregen van de ACM om hun netwerk open te stellen maar heeft daar tot op heden onderuit weten te komen door bijvoorbeeld het argument dat dat op hun netwerk technisch niet mogelijk is. Gezien KPN Wholesale nu met PON ook andere providers over een soortgelijk medium weet te krijgen zal het me niets verbazen dat het toch met enkele jaren weer een punt van gesprek gaat worden, de vraag blijft echter in hoeverre Liberty Global (het concern achter Ziggo) nog wilt investeren in dergelijke zaken gezien ook zij beginnen in te zien dat een kabelnetwerk het enorm af doet aan een glasvezelnetwerk. Puur kijkend naar de mogelijkheden. Naast dergelijke diensten is KPN ook eigenaar van de NL-IX, een van de grotere internet exchanges, deze is ook ondergebracht bij KPN Wholesale.

 

Maar dat zal dat wholesale iets al zijn en dat is dat glasvezel al natuurlijk. Met ADSL heette dat KPN Wholesale volgens mij

KPN Wholesale bestaat nog steeds. Eigenlijk zit het met glasvezel zo: KPN Netwerk legt een netwerk aan en KPN Wholesale is een van de operators die apparatuur plaatsen in de POPs. Vervolgens kunnen providers zoals KPN (binnen KPN noemen we dit KPN Retail), maar ook bijvoorbeeld Online of Youfone diensten afnemen bij Wholesale in verschillende constructies, van WBA tot WMP en zo door. Wholesale is een volledig zelfstandig draaiend bedrijfsonderdeel binnen KPN. We spreken zelf vaak over de Chinese muur tussen ons als provider en Wholesale. KPN Wholesale doet echter nog veel meer, denk bijvoorbeeld ook aan het mobiele netwerk welke via Wholesale ook verhuurd wordt aan bijvoorbeeld Lyca of Budget Mobiel maar ook verschillende zakelijke virtuele providers. Wholesale is ook de partij die de contracten af sluit met mobiele providers in het buitenland om roaming mogelijk te maken.

KPN heeft ook nog zakelijk glas liggen en dat valt echter onder KPN zelf, dus niet onder KPN Netwerk. Dat stukje valt naar mijn weten ook buiten KPN Wholesale. Dat heeft weer een iets andere constructie maar die kom je als consument niet zomaar tegen. KPN glas is te herkennen aan een blauwe glasvezelkabel.

 

Idem bij Delta Netwerk die hebben daar ook vast een eigen afdeling voor.

Dat is inderdaad de vraag, ik weet niet hoe Delta als bedrijf is opgezet en of zij ook een gelijke opbouw kennen als KPN maar ik vermoed dat daar ook wel een Wholesale-achtige afdeling bestaat voor de derde partijen.

 

@janwilnl, Om een netwerk rendabel te hebben is er minimaal 40% dekking nodig, als er al een glasvezel ligt en de kabel blijft er als je het eerlijk verdeeld 33% per provider over, betekend dat een netwerk niet rendabel is, dus doet men liever eerst de krenten uit de pap, de gebieden waar men nog op traag koper zit, zodat de kans op een mooie klanten bestand groter is, bekend is al dat zo’n 80% niet zomaar switcht van provider, lastig met e-mail en dan het omzetten van de spulletjes.

 En dat is ook weer een van de redenen dat KPN Wholesale bestaat want ook aan een klant van Budget Thuis of Youfone verdient het concern KPN geld via KPN Wholesale.

@NHendriks , Op het gereguleerd open stellen van het netwerk door KPN loop je iets achter, het is van tafel geveegd met de rechtzaak die de ACM tegen Ziggo voerde om hun ook te verplichten om het netwerk gereguleerd open te stellen, het hoefd dus niet meer, KPN kan het zo dicht zetten als ze willen.

@Jeroen Ruiter Dan is de hobbel om niet naar Delta te gaan er ook niet, hun internet is niks minder dan van KPN, de TV is van KPN juist het beste op glasvezel als je die niet nodig hebt wist ik het wel, supperrrrrrrrrr snel door naar Delta.

Toch wel, ik heb een Deco M9 Plus aan mijn KPN router hangen en deze Deco functioneert als Router en niet als AP.

Als ik de klantenservice alleen al benader van Delta / Caiwai over deze vraag, krijg ik verschillende antwoorden en mogelijkheden te horen al kan niemand het 100% bevestigen wat er mogelijk is.

Reputatie 7
Badge +11

@NHendriks, Op het gereguleerd open stellen van het netwerk door KPN loop je iets achter, het is van tafel geveegd met de rechtzaak die de ACM tegen Ziggo voerde om hun ook te verplichten om het netwerk gereguleerd open te stellen, het hoefd dus niet meer, KPN kan het zo dicht zetten als ze willen.

Ah, dan loop ik inderdaad iets achter. Nu ging die uitspraak bij KPN over het kopernet (het glasvezelnet was al niet gereguleerd) maar het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat dit dichtgezet wordt voor derde partijen aangezien dit een best aardig onderdeel uit maakt van de jaaromzet op breedbandverbindingen.

 

@Jeroen Ruiter Dan is de hobbel om niet naar Delta te gaan er ook niet, hun internet is niks minder dan van KPN, de TV is van KPN juist het beste op glasvezel als je die niet nodig hebt wist ik het wel, supperrrrrrrrrr snel door naar Delta.

Toch wel, ik heb een Deco M9 Plus aan mijn KPN router hangen en deze Deco functioneert als Router en niet als AP.

Als ik de klantenservice alleen al benader van Delta / Caiwai over deze vraag, krijg ik verschillende antwoorden en mogelijkheden te horen al kan niemand het 100% bevestigen wat er mogelijk is.

Delta is verplicht om vrije apparatuurkeuze toe te staan. Ik weet niet op welke glasvezeltechniek zij draaien maar als dit bijvoorbeeld een AON structuur betreft dan kun je zelf voor relatief weinig geld een mediaconverter aanschaffen en de Deco M9 direct aan de glasvezel koppelen. Met PON kan het ook maar dan is de SFP die gebruikt dient te worden een flink stuk duurder. Met KPN kan het ook op koper maar dan is een dual-NAT situatie toch echt veel goedkoper. 

Zelfs om de ACM een beetje te pleasen heeft KPN voorgesteld de Wholesales prijzen wat te verlagen, ze zijn best een beetje bang dat het netwerk weer gereguleerd gaat worden, en dan geld dat ook voor glas  of de afbouw van koper kan niet doorgaan.

@Jeroen Ruiter  ,Ook bij KPN is niet aan te raden de deco als router in te stellen, dit omdat je IP conflicten kunt krijgen, maar het kan achter elke router prima werken, dus ook bij Delta, maar waarom zou je de Delta router niet gewoon skippen, of gebruik je de telefoon nog?

We spreken zelf vaak over de Chinese muur tussen ons als provider en Wholesale. KPN Wholesale doet echter nog veel meer, denk bijvoorbeeld ook aan het mobiele netwerk welke via Wholesale ook verhuurd wordt aan bijvoorbeeld Lyca of Budget Mobiel maar ook verschillende zakelijke virtuele providers. Wholesale is ook de partij die de contracten af sluit met mobiele providers in het buitenland om roaming mogelijk te maken.

Ja best geinig als je dan bedenkt hoe weinig echte officiele aanbieders er zijn. (KPN, T-Mobile, Vodafone)? Rest via dus zon 

Ik heb Youfone, gaat ook via KPN netwerk. Best tevreden mee verder

Idem bij Delta Netwerk die hebben daar ook vast een eigen afdeling voor.

Dat is inderdaad de vraag, ik weet niet hoe Delta als bedrijf is opgezet en of zij ook een gelijke opbouw kennen als KPN maar ik vermoed dat daar ook wel een Wholesale-achtige afdeling bestaat voor de derde partijen.

 

Ah volgens mij heet de afdeling waar we ik bij internetprovider online mee te maken had WBA, ik kan mij nog herinneren dat we af en toe een (her)aansluiting case moesten sturen met WBA in de titel. Maar  weet dat niet 100% zeker. 

https://www.kpn-wholesale.com/producten-diensten/breedband/wba.htm

Zelfs om de ACM een beetje te pleasen heeft KPN voorgesteld de Wholesales prijzen wat te verlagen, ze zijn best een beetje bang dat het netwerk weer gereguleerd gaat worden, en dan geld dat ook voor glas  of de afbouw van koper kan niet doorgaan.

@Jeroen Ruiter  ,Ook bij KPN is niet aan te raden de deco als router in te stellen, dit omdat je IP conflicten kunt krijgen, maar het kan achter elke router prima werken, dus ook bij Delta, maar waarom zou je de Delta router niet gewoon skippen, of gebruik je de telefoon nog?

Telefoon gisteren afgekoppeld en is doorgeschakeld naar mobiel. Toch het idee om je nummer kwijt te raken, maakt dat ik nog 2 euro wil betalen.

IP range is anders en draaide al lange tijd zonder problemen. Ik weet niet in hoeverre de modems van caiway / Delta nog meer afgeknepen worden van functies die nodig zijn om je eigen router er achter te kunnen hangen.

Reputatie 7
Badge +11

 

Ah volgens mij heet de afdeling waar we ik bij internetprovider online mee te maken had WBA, ik kan mij nog herinneren dat we af en toe een (her)aansluiting case moesten sturen met WBA in de titel. Maar  weet dat niet 100% zeker. 

https://www.kpn-wholesale.com/producten-diensten/breedband/wba.htm

WBA is inderdaad de afdeling waar je terecht kan als je echt enkel een access nodig hebt maar zelf apparatuur gebruikt op klantlocatie en eigen routeringen en dergelijke daarbij. WMP is ook nog een optie en dat komt dan weer bijvoorbeeld inclusief het product ITV en een Experiabox. Wat dat betreft is het aanbod vrij divers en is er van alles mogelijk binnen Wholesale.

 

Zelfs om de ACM een beetje te pleasen heeft KPN voorgesteld de Wholesales prijzen wat te verlagen, ze zijn best een beetje bang dat het netwerk weer gereguleerd gaat worden, en dan geld dat ook voor glas  of de afbouw van koper kan niet doorgaan.

Ja zoiets had ik inderdaad meegekregen. Opzich prima want regulatie is niet altijd het beste middel, vooral niet als één enkele partij met die regulatie te maken heeft en de rest eigenlijk gewoon kan doen wat ie wilt. Dan zou een landelijke regulering op glasnetwerken een beter alternatief zijn naar mijn mening om zo ervoor te zorgen dat we niet uiteindelijk 20 glasaansluitingen in de meterkast gaan krijgen.

 

IP range is anders en draaide al lange tijd zonder problemen. Ik weet niet in hoeverre de modems van caiway / Delta nog meer afgeknepen worden van functies die nodig zijn om je eigen router er achter te kunnen hangen.

In principe heb je niet veel nodig, als de IP-range afwijkt van de standaard van de Delta-router dan is dat eigenlijk al voldoende. Wil je poorten open zetten van is de optie ‘DMZ’ of ‘Exposed Host’ een goede maar opzich werkt een port forwarding ook voldoende. Ik heb het zelf jaren op die manier gehad en daar nooit hinder aan ondervonden.

@NHendriks, Op het gereguleerd open stellen van het netwerk door KPN loop je iets achter, het is van tafel geveegd met de rechtzaak die de ACM tegen Ziggo voerde om hun ook te verplichten om het netwerk gereguleerd open te stellen, het hoefd dus niet meer, KPN kan het zo dicht zetten als ze willen.

Ah, dan loop ik inderdaad iets achter. Nu ging die uitspraak bij KPN over het kopernet (het glasvezelnet was al niet gereguleerd) maar het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat dit dichtgezet wordt voor derde partijen aangezien dit een best aardig onderdeel uit maakt van de jaaromzet op breedbandverbindingen.

Ja, lijkt ineens echt snel te gaan dat glasvezel. Zowel KPN netwerk als Delta Netwerk zijn erg druk bezig. Maar dat is natuurlijk ook wel de toekomst uiteindelijk.

 

Delta is verplicht om vrije apparatuurkeuze toe te staan. Ik weet niet op welke glasvezeltechniek zij draaien maar als dit bijvoorbeeld een AON structuur betreft dan kun je zelf voor relatief weinig geld een mediaconverter aanschaffen en de Deco M9 direct aan de glasvezel koppelen. Met PON kan het ook maar dan is de SFP die gebruikt dient te worden een flink stuk duurder. Met KPN kan het ook op koper maar dan is een dual-NAT situatie toch echt veel goedkoper. 

Ik denk dat dat voor nieuwe klanten, net als bij nieuwe KPN Netwerk doet, XGS-PON zijn. Want zij bieden al wel 8Gbp/s aan dus kan bijna niet anders dat ze nieuwe klanten hierop al voorbereiden. Anders blijven ze monteurs sturen (of is dat XGS-PON echt heel erg veel duurder? dan de AON techniek?)

Wat ze met al bestaande klanten doen weet ik niet, ik denk omzetten als ze het 'snellere/duurdere’ pakket bestellen.  Wel ben ik eigenlijk van mening dat 'normale' gezinnen aan 200 Mbps eigenlijk wel genoeg hebben. Ik vind het wel ideaal voor mijzelf ivm goede upload en het kunnen draaien van mijn eigen server/clouddiensten. Dat gaat mij veel kosten besparen.

Reputatie 7
Badge +11

Wel ben ik eigenlijk van mening dat 'normale' gezinnen aan 200 Mbps eigenlijk wel genoeg hebben. Ik vind het wel ideaal voor mijzelf ivm goede upload en het kunnen draaien van mijn eigen servers. Dat gaat mij veel kosten besparen.

 

Zelfs het 50Mbps-pakket van KPN is voor veel gezinnen al voldoende, ik raad vaak 100Mbps aan puur als zekerheid als ze zelf nog twijfelen. Ik heb hier gigabit icm een ESXi-server waar een aantal zaken op draaien en een NAS met Plex maar ook hier is gigabit eigenlijk een flinke overkill. Het is dat ik korting krijg anders zat ik ook nog steeds prima op de 200Mbps-lijn 😅

Reputatie 7

Glasvezoloog Daan is hier al geweest met een bloemetje, over 18 dagen weet ik of Dirk met zijn schep langskomt. Q3/Q4 2023 ligt hier dan vezel van Delta met werkende verbinding. Reken er maar op dat ik ruimte maak in de MK. Hoe dan ook, die ranzige dsl kabel verdwijnt sowieso onder de vloerisolatie in de grond. (teerkabel, met uitstekende metalen pennen waar je je aan kunt openhalen) Ik verwacht niet dat wij in de groep van 80% voor eind 2026 bij Kpn zullen vallen,.. Het zou in 2013 al maar de stekker moest eruit. Sindsdien blijft het doodstil. 

Wel ben ik eigenlijk van mening dat 'normale' gezinnen aan 200 Mbps eigenlijk wel genoeg hebben. Ik vind het wel ideaal voor mijzelf ivm goede upload en het kunnen draaien van mijn eigen servers. Dat gaat mij veel kosten besparen.

 

Zelfs het 50Mbps-pakket van KPN is voor veel gezinnen al voldoende, ik raad vaak 100Mbps aan puur als zekerheid als ze zelf nog twijfelen. Ik heb hier gigabit icm een ESXi-server waar een aantal zaken op draaien en een NAS met Plex maar ook hier is gigabit eigenlijk een flinke overkill.

Ik ben van plan om Proxmox te draaien, heb deze server in bestelling: https://www.servethehome.com/supermicro-as-e301-9d-8cn4-review-embedded-epyc-appliance/

Eigenlijk heel erg overkill want een HP micro server of eigen build is veel goedkoper. Maar vind de specs zooo fijn. Dit kan dan nog jaaaaren mee en wilde ik altijd al hebben. 

 

Het is dat ik korting krijg anders zat ik ook nog steeds prima op de 200Mbps-lijn 😅

Ik ben wel heel erg benieuwd hoe nieuwsgroepen dan gaan werken, echt een tijd geleden dat ik dat heb gebruikt want gebruik gewoon netflix etc. Maar naja, dat is wel gaaf als het hierdoor super snel binnenkomt.

 

Glasvezoloog Daan is hier al geweest met een bloemetje, over 18 dagen weet ik of Dirk met zijn schep langskomt. Q3/Q4 2023 ligt hier dan vezel van Delta. Reken er maar op dat ik ruimte maak in de MK. Hoe dan ook, die ranzige dsl kabel verdwijnt sowieso onder de vloerisolatie in de grond. (teerkabel, met uitstekende metalen pennen waar je je aan kunt openhalen)

Oh wauw, handige kabel dan inderdaad. Ik heb gelukkig een normale blauwe wat in mijn huis komt.

Ik verwacht niet dat wij in de groep van 80% voor eind 2026 bij Kpn zullen vallen,.. Het zou in 2013 al maar de stekker moest eruit. Sindsdien blijft het doodstil. 

Over uitfaseren koper, kwam ik net toevallig tegen: https://www.kpn-wholesale.com/producten-diensten/breedband/uitfaseren-koper.htm (hoe dat zit bij mensen die glasvezel hebben alleen van de concurrent, geen idee. Ik denk dat uiteindelijk dat koper wel stopt maar dat dus nog best wel lang kan duren)

Koper stopt niet waar glas van een ander ligt, dat is nog niet de planning, maar wat niet is kan nog komen, zeker als het koper leeg loopt.

Reputatie 7
Badge +11

 

Ik verwacht niet dat wij in de groep van 80% voor eind 2026 bij Kpn zullen vallen,.. Het zou in 2013 al maar de stekker moest eruit. Sindsdien blijft het doodstil. 

Over uitfaseren koper, kwam ik net toevallig tegen: https://www.kpn-wholesale.com/producten-diensten/breedband/uitfaseren-koper.htm (hoe dat zit bij mensen die glasvezel hebben alleen van de concurrent, geen idee. Ik denk dat uiteindelijk dat koper wel stopt maar dat dus nog best wel lang kan duren)

Koper Uit gaat alleen gebeuren op adressen waar KPN op glasvezel kan leveren, anders zal koper gewoon blijven bestaan. Ik verwacht geen praktijken zoals AT&T die op een gegeven moment gewoon duizenden klanten zonder internet zet omdat ze het DSL-net uitgooien.

Reputatie 7
Badge +10

Delta Netwerk had in Goirle (bij mijn ouders) bepaalde gebieden NIET gedaan omdat daar al glasvezel ligt van een andere aanbieder. Daarom dacht ik, ja gemeentes staan er vast niet om te springen om meerdere aanbieders te hebben die ook een kabel in de grond doen.

Ze staan er misschien niet om te springen maar ze mogen het niet weigeren. @Ward_ kan hier meer over vertellen.

 

Beetje late reactie maar inderdaad. Telecomwet, hoofdstuk 5, de gedoogplicht.

Volgens een verkoper aan de deur van Delta, gaat kpn verdwijnen en zou mijn schoonzus geen korting kunnen krijgen als ze verplicht overgezet zou worden... ik heb haar op de laatste dag kunnen overhalen om te blijven bij kpn (voorheen telfort) ivm de gunstige voorwaarden voor haar specifieke doeleinden.

Volgens een verkoper aan de deur van Delta, gaat kpn verdwijnen en zou mijn schoonzus geen korting kunnen krijgen als ze verplicht overgezet zou worden... ik heb haar op de laatste dag kunnen overhalen om te blijven bij kpn (voorheen telfort) ivm de gunstige voorwaarden voor haar specifieke doeleinden.

🤣

Wauw, ja ze proberen van alles. Heb ook berichten gehoord van verkopers aan de deur die net doen of ze de verbdinding/aansluiting willen checken en daarna ineens verkoop praatje houden.

 

Of verkopers (weet niet of dit ook aan de deur is) die beweren dat Ziggo hetzelfde heeft als glasvezel terwijl ze niet de upload snelheid bieden van glasvezel.

Geweldig topic. Maar … de topicstarter laat zich echter niet meer zien. Ook niet in likes.

Geweldig topic. Maar … de topicstarter laat zich echter niet meer zien. Ook niet in likes.

Haha, ja. Denk dat hij/zij genoeg antwoord heeft gekregen of een lang weekend weg is 🤣