Vraag

Glasvezel: WAN Disconnect

  • 24 November 2022
  • 20 reacties
  • 639 keer bekeken

Badge

Ik heb de laatste tijd steeds vaker geen internet (en ook geen TV). Probleem lijkt te liggen bij de Genexis Gigabit box. OPlossing die ik toepas is:

  1. Genexis box loskoppelen van power (min 30 sec)
  2. ethernet kabel naar Experia box loskoppelen
  3. Na min 30 seconden power weer op de Genexis box
  4. Als alle lampjes weer groen branden de Experia box weer aansluiten
  5. Even wachten en ik heb weer internet.

Errors die ik in de Experia box logging zie zijn:

  • Wan Ethernet connectivity has been disconnected
  • WAN DHCP client (1) stopped
  • Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)
  • PPPoE error: timeout

In een ander topic had ik al eens gezien dat het kon helpen om in de secondaire DNS server ook 192.168.2.254 te zetten. Helaas helpt dat ook niet. Ergens anders stond nog dat het wellicht helpt om als secondaire DNS google te gebruiken. 8.8.8.8. Maar ik weet niet of dit gerelateerd is. 

 

In elk geval erg lastig dat internet er nu dagelijks wel uit knalt. Kan iemand mij helpen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7

Frappant is dat soortgelijke meldingen de laatste tijd steeds vaker op het forum geplaatst worden.

Zo lijk het onderstaande bericht hier ook over te gaan.

Kan jij eens een screenshot plaatsen van de log waarin de meldingen getoond worden.

Het gaat hierbij namelijk om de volgorde waarin die meldingen gegeven worden.

Badge

Hier wat screenshots

 

Reputatie 7

Ik hoop dat er snel een moderator zal reageren om hier dieper in te duiken.

De warning van 10:55:58 vind ik een zeer interessante melding.

Het lijkt er op dat de ethernetverbinding tussen de V12 en de NTU een seconde eerder (10:55:57) verbroken werd met als gevolg dat daarna de verbinding met het TV platform (WAN DHCP client 1) en de verbinding met Internet (PPPoE) ook geforceerd verbroken werden.

Dit duidt echt op een probleem met de V12, NTU of de kabel tussen die twee op een laag niveau (ethernet verbinding).

Helaas is het momenteel heel erg druk op het forum en duurt het vaak een tijdje voordat een moderator dit issue onder ogen krijgt. Ik hoop dat dat in jouw geval toch snel zal zijn.

Badge

Is het gewoon wachten tot een moderator dit ziet? Krijgen zij uiteindelijk alle posts te zien?

Reputatie 7

Is het gewoon wachten tot een moderator dit ziet? Krijgen zij uiteindelijk alle posts te zien?

Dit is helaas inderdaad wachten totdat een moderator dit topic oppakt. Alle topics worden toegewezen aan een moderator en in volgorde van prioriteit en binnenkomst behandeld.

Badge

Vandaag weer zelfde probleem. Boel uitzetten, loskoppelen, aanzetten en koppelen lost het weer op. Hieronder een snippet van een van de plekken waar foutmeldingen te vinden waren

01.01.2020 02:49:57 Info WIFI

A WiFi device <7C:49:EB:9A:F2:71> has successfully connected to SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSID[WL_PRIV])

01.01.2020 02:49:31 Error PPPOE

PPPoE error: timeout

01.01.2020 02:49:31 Error PPPOE

PPPoE error: timeout

01.01.2020 02:48:55 Info WIFI

Device <7C:49:EB:9A:F2:71> was disconnected on SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSID[WL_PRIV])

01.01.2020 02:48:49 Error DHCPC

WAN DHCP client (1) failed

Reputatie 7
Badge +15

@Nameiw Welkom op het forum. 

Wat irritant dat je verbinding steeds wegvalt. 

Ik zag dat je je forumprofiel al had ingevuld. Hoe vaak ervaar je dat de verbinding wegvalt? 

En als het wegvalt, hoe lang duurt het dan voor de verbinding zich weer herstelt? 

Badge

Hoi Rutger,

 

Ik heb niet het idee dat de verbinding zichzelf herstelt. Hij heeft er wel eens een paar uur uitgelezen waarna ik de hierboven beschreven truc toepaste om het weer actief te krijgen.

Het gebeurt ongeveer 1 keer per 2 dagen.

Badge

Ook valt het me op dat ik met Speedtest (via KPN of fast,com) tegenwoordig nog maar rond de 100Mbps haal ipv tegen de 200 wat ik in het verleden haalde met hetzelfde abonnement. Kan dat gerelateerd zijn?

Reputatie 7
Badge +15

@Nameiw Dat zou gerelateerd kunnen zijn. 

Ik zie namelijk dat je nog wel 200 Mb/s zou moeten halen. Haal je altijd rond de 100 of iets daar onder? 

Het klinkt dan namelijk bijna alsnog 1 van de kabels een defecte ader heeft. Dit zou er voor kunnen zorgen dat er nog maar 100 Mb/s door de kabel gaat. 

Heb je een mogelijkheid bijvoorbeeld de kabel tussen het glasvezelpunt en je modem eens (tijdelijk) te vervangen? Ik ben benieuwd of het probleem dan nog bestaat. 

Badge

Die kabel heb ik afgelopen week al vervangen door een gloed nieuwe, die zou goed moeten zijn

Reputatie 7

Ook valt het me op dat ik met Speedtest (via KPN of fast,com) tegenwoordig nog maar rond de 100Mbps haal ipv tegen de 200 wat ik in het verleden haalde met hetzelfde abonnement. Kan dat gerelateerd zijn?

Wat versta je onder "rond de 100Mbps"?

Als dit soms ook boven de 100Mbps ligt dan hebben we in iedergeval niet te maken met een kabel die maar 100Mbps aan kan.

Badge

Met rond bedoel ik soms erboven en soms er onder. In de 90 en heel soms tot 130 Mbps, maar nooit meer tegen of tot 200 Mbps

Reputatie 7

Dan ligt die lage snelheid in ieder geval niet aan de netwerkkabel.

Ik hoop dat @Rutger_ weer snel zal reageren en er voor kan zorgen dat jouw lijn "uitgelezen" gaat worden.

Reputatie 7
Badge +15

@Nameiw Ik heb inderdaad de lijn doorgemeten en een bericht doorgezet naar mijn collega's. 

Zij zullen verder gaan toetsen wat er aan de hand is. Zodra ik meer informatie heb zal ik het hier zo snel mogelijk delen. 

Badge

Ik heb contact gehad met de collega’s. Mijn snelheid lijkt sinds gister avond weer op 200 te liggen. Wel 2.momenten van uitval gehad. Modem munteenheid reset gedaan, en hopen dat dat de oplossing is. Zo niet moet ik weer bellen

Badge

De NT unit is vandaag vervangen. Hopelijk lost dat het probleem op.

Reputatie 7
Badge +15

@Nameiw Hoe is de situatie de afgelopen 2 dagen geweest? 

Heeft het vervangen van de NT het probleem inderdaad opgelost? 

Kijk eens naar mijn vorige post: 

 

Badge

Tot nu toe geen uitval meer gehad. Na de weekje stabiel draaien geef ik een laatste update in dit draadje. Wel is mijn snelheid weer terug naar rond (meestal net onder) de 100 ipv 200.