Beantwoord

Glasvezel zelf betalen

  • 11 May 2019
  • 19 reacties
  • 903 keer bekeken

Wij moeten zelf glasvezel betalen 1815 euro dan vind ik vreemd dat ik voor verhoging moet betalen
Voor snel je internet ik hoop dat voor ons een andere aanbieding is
icon

Beste antwoord door Ward_ 11 May 2019, 22:07

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Door welke organisatie wordt die glasvezel dan aangelegd?
Bij sommige maatschappijen betaal je eenmalig een afkoopsom en bij andere een maandelijkse vergoeding en bij weer andere maatschappijen kost de aanleg niets als ze in jouw straat bezig zijn, maar weiger je op dat moment de aanleg naar jouw meterkast en kom je er bijvoorbeeld een jaar later op terug dan moet je alsnog flink gaan betalen voor aansluiting achteraf.
Gouddraad wonen in buitengebied ook zelf voor gekozen
Maar daarvoor hoef ik nog eens mee te betalen bij KPN voor snelle internet dat geeft een dubbel geboel
Moet zijn glasdraad
Reputatie 7
Glasdraad heeft niets met KPN van doen.
Oké bedankt
Reputatie 7
Badge +10
Niet helemaal waar...
https://glasdraad.nl/blog/rekam-glasdraad-en-kpn-werken-samen-bij-verdere-uitrol-glasvezel-gouda/

Maar voor de duidelijkheid: die 1815 euro is een deel van de hoge aanlegkosten voor glasvezel in het buitengebied. Zonder een eigen bijdrage van de bewoner zou het nooit kunnen worden aangelegd omdat het nooit terugverdiend zou kunnen worden.
Maar dat gaat alleen over het echte netwerk. De kabels, kasten etc..
Glasdraad levert geen abonnementen dus daarvoor moet je bij een provider zijn.
Als je straks KPN zou kunnen kiezen dan ga je volgens mij net zoveel aan KPN betalen als ieder ander op een andere plek in Nederland.
Waarom voert KPN per 1 juni wijzigingen door?
De maandbedragen en tarieven wijzigen om te kunnen blijven investeren in de kwaliteit van diensten en het netwerk. Dit stelt ons in staat om nieuwe introducties te doen (zoals de wifi belofte) en internetsnelheden te verhogen. Ook een snellere uitrol van glasvezel is hierdoor mogelijk.

Ik snap dat dubbele gevoel best wel. Zelf betalen voor een aansluiting en meteen voor de verdere uitrol meebetalen.
Reputatie 7
Glasdraad is niet van KPN en die €1815,- hebben dan ook niets met KPN van doen.
Overigens investeert KPN daarnaast ook in dit glasnetwerk immers in de PoP's staat nog altijd apparatuur van KPN waar die glasvezels op aangesloten worden.
Glasdraad is niet van KPN en die €1815,- hebben dan ook niets met KPN van doen.
Overigens investeert KPN daarnaast ook in dit glasnetwerk immers in de PoP's staat nog altijd apparatuur van KPN waar die glasvezels op aangesloten worden.

Zo kun je 'investereren' ook uitleggen: Het in gebruik nemen van apparatuur die er toch al stond. En waarom stond die er al is dan de vraag.
In het blog staat "Rekam, GlasDraad en KPN werken samen bij verdere uitrol glasvezel ..."

Ogenschijnlijk heeft dat geldbedrag niets met KPN van doen, echter zoals Ward_ ook al aangeeft, ergens is de grens tussen 'binnengebied' en buitengebied, dus waar laat je de bewoner/huiseigenaar betalen en hoeveel. En samenwerken gaat doorgaans ook niet zonder te kijken naar geldbedragen.
In het gebied waar ik zit is de PoP bij de afkoopsom inbegrepen ( en geen KPN beschikbaar).
Reputatie 7
Badge +10
Je zal eerst moeten weten hoe zo'n netwerk opgebouwd is voordat je dat zegt.
De PoP en alle kabels etc.. zijn van de netwerkbeheerder. Bijvoorbeeld Glasdraad of Glasvezel Buitenaf (CAIW).
De apparatuur die in die PoP moet zorgen voor alle echte diensten is niet van die partij maar moet een operator zelf plaatsen. Glasdraad kan en doet dat niet. Dus KPN plaatst haar Dslams in die OoP en zorgt dat er een glasvezel verbinding met de buitenwereld op komt. T-Mobile zou hetzelfde kunnen doen. Er kunnen meerdere operators in een PoP met apparatuur.
Kleinere providers nemen dan hun diensten af bij zo'n operator en verkopen dat als abonnement aan een klant.

Dus ja, KPN investeert ook hier zeker wel. Dure apparatuur en aanleg van een eigen glasvezel naar 1 of meerdere PoPs.
Reputatie 7
Zo kun je 'investereren' ook uitleggen: Het in gebruik nemen van apparatuur die er toch al stond. En waarom stond die er al is dan de vraag.
Nee, zo werkt dat niet.
KPN levert haar diensten via eigen apparatuur en gebruikt alleen de fysieke infrastructuur (glasvezels) van glasdraad.
Zo levert T-Mobile op het glasvezelnetwerk van KPN ook met eigen apparatuur in de PoP's.

Ogenschijnlijk heeft dat geldbedrag niets met KPN van doen, echter zoals Ward_ ook al aangeeft, ergens is de grens tussen 'binnengebied' en buitengebied, dus waar laat je de bewoner/huiseigenaar betalen en hoeveel.
Die prijs wordt toch echt door glasdraad bepaald en niet door KPN. Dat ligt anders in gebieden waar de glasvezel naar de woningen door KPN zelf aangelegd wordt.
Je zal eerst moeten weten hoe zo'n netwerk opgebouwd is voordat je dat zegt.
Als dit aan mij gericht is: Ik ben een o.a. internetklant in buitengebied en in najaar 2017 waren het Rendo+CIF die presentaties en stemmingsronde verzorgden. KPN was toen geen mogelijke ISP, wel indirect via Solcon. Hoe de organisaties nu in elkaar steken weet ik niet meer, ik heb in ieder geval het goedkoopste abo genomen, zonder router (als soort van equivalent van SIM-only 4GvoorThuis).
De apparatuur die in die PoP moet zorgen voor alle echte diensten is niet van die partij maar moet een operator zelf plaatsen. Glasdraad kan en doet dat niet. Dus KPN plaatst haar Dslams in die OoP en zorgt dat er een glasvezel verbinding met de buitenwereld op komt. T-Mobile zou hetzelfde kunnen doen. Er kunnen meerdere operators in een PoP met apparatuur.

De echte diensten is in mijn geval alleen internet. Het is voor zover ik weet AON, geen PON wat KPN in een persbericht heeft aangegeven. DSLAM is niet aan de orde, misschien wel voor KPN en/of KPNnetwerkNL of het is een typo van jouw kant.
Gezien het tijdsverloop en de gang van zaken in 2017 ligt het voor de hand dat ik met precies dezelfde apparatuur in de PoP van doen krijg als andere KPN glasvezelklanten.

In ieder geval is en blijft bij nogal wat mensen het gevoel van achtergesteld zijn ('waarom de ander wel snel internet van KPN en ik niet') ondanks reclames met weides, koeien en weet ik al niet wat.

De perceptie bij mij is dat in ieder geval de 3 grote internetproviders (KPN, VZ, TMO) niet een maandbedrag van 60 euro aan zich willen hebben kleven voor alleen basis internet, want dat is waar het op neerkomt als je over een termijn van 10 jaar rekent voor glasvezel in onrendabele gebieden. Met TV erbij was geloof ik internet relatief een stuk goedkoper (ook per Mbps gerekend) maar desondanks hoger maandbedrag.
Dus ja, KPN investeert ook hier zeker wel. Dure apparatuur en aanleg van een eigen glasvezel naar 1 of meerdere PoPs.
Als je hiermee bedoelt het gedeelte van de PoP naar rest van internet, dat had ik nog niet in ogenschouw genomen.
Samenwerken is ook samen verdienen
Hoe je het ook went of keert je bent een dik maandloon kwijt voor je eigen internet aansluiting waar je niks mee kan zonder provider.

En wordt je klant bij KPN ga je door de tariefswijziging mee betalen aan verdere uitrol en investerings plannen van een bedrijf die op uitnodiging van Rekam mee lift althans zo komt dit op mij over maar goed beter zo dan in Deurne.
Reputatie 7
In ieder geval is en blijft bij nogal wat mensen het gevoel van achtergesteld zijn ('waarom de ander wel snel internet van KPN en ik niet') ondanks reclames met weides, koeien en weet ik al niet wat.
Dat ben ik helemaal met je eens en ook ik zou heel graag zien dat iedereen voorzien wordt van snel Internet en dat de doelstelling van de regering (iedereen minimaal 100Mbps) ook daadwerkelijk gehaald gaat worden.

De perceptie bij mij is dat in ieder geval de 3 grote internetproviders (KPN, VZ, TMO) niet een maandbedrag van 60 euro aan zich willen hebben kleven voor alleen basis internet, want dat is waar het op neerkomt als je over een termijn van 10 jaar rekent voor glasvezel in onrendabele gebieden.
En dan leg je de vinger precies op het pijnpunt waarbij je de oorzaak dat nog niet iedereen snel internet heeft haarfijn blootlegt. Inderdaad zijn de kosten domweg (nog) te hoog waardoor de abonnementsprijs te hoog wordt. Zou je die €1800,- verdisconteren in de prijs voor een nieuwbouwwoning dan denk ik dat je er geen haan naar hoort kraaien, maar aanleg achteraf waarbij die kosten echt tastbaar zijn verandert de zaak.
Reputatie 7
... maar goed beter zo dan in Deurne.
Terwijl dat wel eens beter zou kunnen uitpakken voor de inwoners van Deurne.
Met dank (!) aan de privatisering waardoor alles goedkoper zou moeten worden :-/
Dit schreef ik er al eerder over :
https://forum.kpn.com/internet-9/acm-vaste-netwerken-reguleren-446681
Reputatie 7
Badge +10
Met dank (!) aan de privatisering waardoor alles goedkoper zou moeten worden :-/
Dit schreef ik er al eerder over :
https://forum.kpn.com/internet-9/acm-vaste-netwerken-reguleren-446681

Dat is een jaar oud en gaat over openstellen van de Ziggo kabel. Het KPN netwerk is al jaren opgesteld en onder controle van de ACM. Ook de verhuurprijzen worden door de ACM gecheckt.