Beantwoord

Glasvezelaansluiting door KPN of door NetwerkNL?

  • 25 January 2020
  • 98 reacties
  • 17261 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +3

Hallo, even een vraag aan jullie hier.

 

Hoe zit het nu precies.

Een tijdje geleden (oktober vorig jaar ergens) hebben ze glasvezel aangelegd hier in de straat. Dit is al een tijdje klaar.

In November heeft KPNnetwerk de glasvezel naar binnen getrokken en dit kastje geplaatst (zie foto). In December zag ik via postcode check dat er glasvezel beschikbaar is. Dus ik bellen met KPN voor een monteur te laten inplannen.

Dit kon allemaal en zou gratis van dsl naar glasvezel omgezet worden.

Nu werd ik gisteren een week voor dat de monteur komt gebeld om e.e.a. te controleren.

Blijkt dat KPNnetwerk nog een extra kastje moet plaatsen en daardoor de monteur van KPN niet komt.

Hoe zit het nu? Wie plaatst nu wat?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Sluisie81 28 February 2020, 16:35

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

98 reacties

Reputatie 7

 

@Galdor68Zie foto van wjb

Van die rode huls / glasvezel van buiten moet er een overgang zijn naar die groene fiberconnector. Iemand moet die stukken aan elkaar lassen (smelten eigenlijk). Maar als dat al gebeurd is, kan een kind de was doen in principe.

Zoek maar eens op fiber fusion

https://www.youtube.com/watch?v=xba2MThR9Ls

https://www.youtube.com/watch?v=TWPKV_JUVnU

en vele andere. Volgens de monteur bij ons kan iedereen dat. Apparaat is wel wat duurder dan soldeerbout en schroevendraaier helaas.

Overheen schuiven klaar easy peasy. Dat binnen werk dat is voor KPN Netwerk NL net als een ISRA of limits.

 

Reputatie 7

KPN NetwerkNL levert die universal fiber termination unit op zoals op die foto getoond wordt. Er hoeft dus niets meer gelast te worden.

Precies een monteur sturen is on nodig kosten maken. Dat ding moet er op en in de pop licht op de vezel meer niet.

Gewoon er op klikken en schuiven

Zie het maar als een soort spdif optical systeem bekend op de cd spelers minidisk

ik heb dit ook op mijn denon mengpaneel zitten

Het wordt nog steeds toegepast op audio

het is niet helemaal hetzelfde maar het idee wel licht via kabel

KPN NetwerkNL levert die universal fiber termination unit op zoals op die foto getoond wordt. Er hoeft dus niets meer gelast te worden.


Helemaal eens en dat bedoel ik ook

Alleen de kpn monteur klaar

die heeft die NT in de bus liggen

KPN NetwerkNL levert die universal fiber termination unit op zoals op die foto getoond wordt. Er hoeft dus niets meer gelast te worden.


Helemaal eens en dat bedoel ik ook

Alleen de kpn monteur klaar

die heeft die NT in de bus liggen

En zoals ik het lees  in dat introductie bericht is die monteur een keuze van KPN zelf.

Reputatie 3
Badge +2

Ik hoop trouwens wel dat de NT gaat passen, kijkend naar de foto zit er erg weinig ruimte voor de NT (aan de bovenkant).

Zou me niks verbazen als de monteur deze enkele cm’s moet verplaatsen of dat daar een monteur van KPN NetwerkNL toch voor nodig is (die komt dan meestal binnen paar uur).

Ik hoop trouwens wel dat de NT gaat passen, kijkend naar de foto zit er erg weinig ruimte voor de NT (aan de bovenkant).

Zou me niks verbazen als de monteur deze enkele cm’s moet verplaatsen of dat daar een monteur van KPN NetwerkNL toch voor nodig is (die komt dan meestal binnen paar uur).

De fiber connector zit aan de onderkant. Die monteurs van NetwerkNL zijn niet van Picobello B.V. lijkt me.

Ik hoop trouwens wel dat de NT gaat passen, kijkend naar de foto zit er erg weinig ruimte voor de NT (aan de bovenkant).

Zou me niks verbazen als de monteur deze enkele cm’s moet verplaatsen of dat daar een monteur van KPN NetwerkNL toch voor nodig is (die komt dan meestal binnen paar uur).

Nog belangrijker het goede model voor de oudere FTu de TY-01 is er 1 die er erg op lijkt maar niet gaat passen.

Reputatie 3
Badge +3

Daarboven zit een plankje waar de modem op staat maar die kan er zo af/weg. Dus qua grootte zal het geen probleem zijn voor de NTU.

Zoals de foto welke @wjb geplaatst heeft zit het hier ook.

@Ward_  een PB gestuurd en die gaat e.e.a. morgen voor mij navragen. Dus ben benieuwd!

Reputatie 7
Badge +10

Even wat opheldering:

KPN Netwerk NL is verantwoordelijk tot en met FTU. Deze FTU bestaat sinds 2016, wordt gemaakt door TKF en is mede ontwikkeld om DHZ montage van een NT door de klant mogelijk te maken. Het is echter aan de provider om dat te beslissen. De NTU is door KPN zelf ontwikkeld maar is ook in te kopen door anderen. Tevens heeft (toen nog) Reggefiber door TKF een patchkap laten ontwikkelen voor directe glasaansluitingen (via een extra patch kabeltje). Deze is ook gewoon in te kopen voor providers (T-Mobile bijvoorbeeld).

Het is al jaren mogelijk om voor de datum van aansluiting al een order te plaatsen bij de provider (mits deze daaraan meewerkt). Voordeel is dat de monteur van KPN Netwerk NL bij het afmonteren van de FTU direct de ook de patch zet in de PoP. Daarnaast kan de provider ervoor kiezen om de NT op dat moment ook te laten plaatsen. Maar dat is een keuze.

De NT kan dus geplaatst worden door KPN Netwerk NL als daarvoor op tijd een order is ontvangen. Komt de order na de montage van de FTU, of kiest de provider hier bewust voor, dan doet de provider-monteur het. 

Zetten van de patch in de PoP gebeurt door KPN Netwerk NL.

Maar de patch is toch al gebeurd bij ts

En doorgemeten toen de glasvezel basisplaat is geplaatst

Tussen Woning pop

Ik kan het mis hebben

Maar de kpn monteur zal hier alleen het nt kastje plaatsen wat ik zelf heb gedaan

Dus verbinding tussen basis plaat en pop is al aangesloten (opgeleverd)

En dat is wat bij ts al is gebeurd

 

Reputatie 7
Badge +10

Maar de patch is toch al gebeurd bij ts

En doorgemeten toen de glasvezel basisplaat is geplaatst

Tussen Woning pop

Ik kan het mis hebben

Maar de kpn monteur zal hier alleen het nt kastje plaatsen wat ik zelf heb gedaan

Dus verbinding tussen basis plaat en pop is al aangesloten (opgeleverd)

En dat is wat bij ts al is gebeurd

 

Hoe kan je weten dat de patch is geplaatst? TS had nog geen abonnement besteld toen zijn aansluiting destijds werd gemaakt dus dat kan al niet. KPN netwerk NL kan niet zomaar patches zetten zonder opdracht van een operator/provider.

Alles wat je hier nu schrijft kan je niet weten op basis van een foto en een bericht…Dus stop svp met het doen van aannames want het brengt mensen in de war.

 

@Ward_

Uit ervaring pilot Rijssen holten

weet ik dit hoe het een en ander gegaan is hier

met reggefiber (kpn-netwerk)

en met kpn monteur

ik bedoel het niet verkeerd

Probeer ook maar mee te denken

en er loopt vaak van alles langs elkaar

ik bedoel het goed hoor

@Ward_

even voor de duidelijkheid

kpn-netwerk heeft de verbinding glas bedraad van pop naar huis (zoals bij ts)

dan is het toch aan de kpn monteur prikken in het pop station en de NT plaatsen in de woning en bij geen dhz pakket de diensten aansluiten

Experiabox itv enz.

 

Reputatie 1
Badge

De kabels worden door vlokerswessel gedaan, en ben niet blij hou het is afgehandeld.

Er is een afspraak gemaakt waar het kastje binnen moet komen, maar de monteur van volkerswessel heeft anders bepaald.

Ben al van af november 2019 aan het vechten met volkerswessel. Dat het in order word gemaakt.:rage:

Elke week bel ik er na toe, en krijg dood leuk een antwoord, we sturen de uitvoerder 1 mailtje dat hij U moet bellen.

Ik vind dat er ook consequenties naar de uitvoerder mag worden ondernomen.

De kabels worden door vlokerswessel gedaan, en ben niet blij hou het is afgehandeld.

Er is een afspraak gemaakt waar het kastje binnen moet komen, maar de monteur van volkerswessel heeft anders bepaald.

Ben al van af november 2019 aan het vechten met volkerswessel. Dat het in order word gemaakt.:rage:

Elke week bel ik er na toe, en krijg dood leuk een antwoord, we sturen de uitvoerder 1 mailtje dat hij U moet bellen.

Ik vind dat er ook consequenties naar de uitvoerder mag worden ondernomen.

Het is zo dat een eindgebruiker (jij, toekomstige klant van internetprovider) soms zelf achter volkerswessel moet aanzitten, althans dat is de praktijk als ik het zo lees op dit forum. Of dat KPN en KPN NetwerkNL beleid is weet ik niet. Maar gezien de mechanische constructie van de FTU van een KPN NetwerkNL aansluiting zou je dit zelf ook wel kunnen verplaatsen.

Laat anders maar eens een foto zien van wat het euvel is.

Kunnen wel mogen is wat anders we kunnen zelf een isra verplaatsen mogen is iets anders. Met vezel zou ik nooit zelf klooien net iets gevoeliger.

Reputatie 7
Badge +24

Laat anders maar eens een foto zien van wat het euvel is.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd. Wat kan er nou verkeerd wezen aan de plaatsing van het kastje? Dat is gewoon in de meterkast. Lijkt me niet zo moeilijk.

Laat anders maar eens een foto zien van wat het euvel is.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd. Wat kan er nou verkeerd wezen aan de plaatsing van het kastje? Dat is gewoon in de meterkast. Lijkt me niet zo moeilijk.

Als er specifiek een plek word aangewezen moet deze daar komen punt einde discussie. Zijn vanwege de ruimte die de NTu in neemt of buizen met condens vorming er redenen om dit anders te doen mag je verwachten hier uitleg over te krijgen.

In de trant van sorry wat u wil kan niet omdat....... niet zomaar eigenhandig omdat het makkelijker is. Mijn huis mijn meterkast.

Geen idee of ik het hier las of een ander forum de ftu in de garage vanuit een achterlangs lopende straat in plaats van de meterkast, puur vanwege het gemak en kortere afstand. Zo gewoon in de meterkast is in de praktijk heel anders.

Reputatie 7
Badge +10

@Ward_

even voor de duidelijkheid

kpn-netwerk heeft de verbinding glas bedraad van pop naar huis (zoals bij ts)

dan is het toch aan de kpn monteur prikken in het pop station en de NT plaatsen in de woning en bij geen dhz pakket de diensten aansluiten

Experiabox itv enz.

 

 

We weten nog steeds niet of bij TS alles van woning tot PoP klaar is. We weten alleen dat er een FTU hangt en de kabel naar buiten loopt. Misschien is er nog niet gelast in het DP of in de PoP zelf. Dus dat laten we even buiten beschouwing.

 

De patch wordt altijd gezet door de aannemer van KPN NetwerkNL. Voor klanten van de provider KPN kan de patchopdracht ook wel eens direct naar de KPN monteur gestuurd worden. Deze doet dit dan voordat hij naar de klant rijdt.

Dus je kan gelijk hebben maar die patch zetten in de PoP gebeurt dus soms wel door de KPN monteur en soms niet.

Reputatie 1
Badge
Het kastje zit in de woonkamer, maar moet in de kelderkast komen.
zo was het afgesproken.

 

Reputatie 3
Badge +3

Ben benieuwd of er morgenochtend een monteur komt en wie er dan komt....