Beantwoord

Glasvezelaansluiting nieuwbouwwijk

  • 1 June 2019
  • 22 reacties
  • 922 keer bekeken

In mijn nieuwbouwwijk ('t Laar te Julianadorp, 1787RJ) zie ik iedereen naar Ziggo gaan.🤔
Iedereen heeft wel de oranje kabel in de meterkast maar die is niet afgemonteerd en die van Ziggo wel.
Lijkt mij een gemiste kans aan het worden voor KPN,......!

Mijn vraag is daarom ook; "hoe kan ik het afmonteren v/d glasvezel (laten) bespoedigen zodat ik aangesloten kan worden?".

Of kan ik beter naar Ziggo gaan?
icon

Beste antwoord door Ward_ 3 June 2019, 13:15

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Wat zegt deze site: KPN Fourstack als je jouw postcode/huisnummer invult?

Als ik wat willekeurige huisnummers in deze postcode invul, zie ik dat glasvezel daar beschikbaar is.
Technologie Fiber Internet Snelheid 524 Mbit/s

Als dat ook voor jouw adres geldt, zou je je dus bij KPN moeten kunnen aanmelden voor internet/tv/bellen. De glasvezel is wel aanwezig in de meterkast, maar alleen nog niet afgemonteerd?
Die site FS geeft rode kruisjes, niet dus.
Op reggefiber wel.
Op KPN site zelf niet.

Oranje kabel zit in de meterkast, naast die van Ziggo.
Hallo @KPNofZIGGO , als ik bij kpn.com op glasvezel zoek en doe jouw postcodecheck met bijvoorbeeld huisnummer 5 kan ik tot maximaal 500Mbps glasvezel krijgen, doen dus.
Dat de vezel al binnen is scheelt al een boel. Wel vreemd dat hier geen mooi aansluitpunt is gemonteerd. Zoals deze het meest recente model bij KPNnetwerkNL in gebruik zover ik weet.

Reputatie 7
Badge +21


Voer anders alleen de Postcode in, klik "Zoek" en klik dan op "Alternatieve Netwerk Adressen",
dan zie je een lijst van 76 huisnummers op jouw postcode.
Klopt allemaal. De lage nummers zijn huizen uit de eerste fase en zijn vorig jaar opgeleverd. Rond de twintig en dertig zijn de woningen die ik bedoel. Deze hebben allemaal wel de oranje kabel maar zoals aangegeven is die niet afgemonteerd.

DUS KPN, WAT GAAN WE ER AAN DOEN?
Klopt allemaal. De lage nummers zijn huizen uit de eerste fase en zijn vorig jaar opgeleverd. Rond de twintig en dertig zijn de woningen die ik bedoel. Deze hebben allemaal wel de oranje kabel maar zoals aangegeven is die niet afgemonteerd.

DUS KPN, WAT GAAN WE ER AAN DOEN?

Die vraag is eenvoudig de beller is sneller, als je het kan bestellen wordt dit afgemonteerd, zijn deze woningen al bewoond of moeten ze nog opgeleverd worden?
Gebeld heb ik al 23000 keer.
Zie dit als een noodkreet waarbij ik hoop dat het bij een leidinggevende terecht komt oid.
Reputatie 7
Badge +21
Er zal hier in dit topic sowieso een KPN moderator reageren.
Vanwege het weekend kan de reactietijd wat hoger zijn dan de streeftijd van "binnen 24 uur".
Reputatie 7
Badge +30
Ha @KPNofZIGGO, welkom! Op dit moment is glasvezel inderdaad nog niet beschikbaar, lijkt het. Als het wel gemonteerd is, verwacht ik dat dit wel gaat komen zodra het afgerond is. Mocht je nu graag internet willen en er is een koper aansluiting (ADSL of VDSL) mogelijk op jouw adres, kan je dat aanvragen. Anders is het inderdaad vooralsnog eerst Ziggo. Ik wil in ieder geval even met je meekijken. Zou je je postcode + huisnummer in je forumprofiel willen zetten en dit hier even laten weten?

Admin edit: bericht iets aangepast i.v.m. juistheid informatie
Dag Marcia,
Dank voor je reactie.
Wie meldt het project bij jullie gereed dan?
Reputatie 7
Badge +10
Er wordt geen project gereed gemeld of zoiets.
KPN NetwerkNL (voorheen Reggefiber) pakt het project zelf op en via de combi-aannemer voor alle nutsbedrijven wordt eerst het hoofdnet gelegd en later bij de oplevering van de woningen wordt ook de glasvezelkabel naar binnen gebracht. Zodra de adressen in de wijk bekend zijn worden deze toegevoegd aan de database en als het goed is zijn deze dan ook zichtbaar voor providers (zoals KPN zelf). Bij de meeste nieuwbouwwoningen kan je ook al bestellen voordat de woningen aangesloten zijn.Dat zie ik hier ook als ik deze postcode intoets. Glasvezel is bestelbaar maar nog niet aangesloten.

Na het binnenbrengen van de glasvezel is de aannemer van KPN NetwerkNL degene die de laatste stap moet maken door het afmonteren van de kabel en het gereed melden in de database van KPN Netwerk NL.
Als je vooraf al had besteld dan zal deze aannemer bij het afmonteren van de aansluiting ook meteen de actieve component, de mediaconverter, erbij plaatsen en je in de wijkcentrale doorverbinden, zodat je als bewoner eventueel zelf de Experiabox kan aansluiten en alles kan gaan werken.

Zo te zien is deze laatste stap (afmonteren en opleveren) nog niet uitgevoerd.
Zover mij bekend legt KPN in nieuwbouwwijken geen koper meer aan als de rest van een woonplaats ftth heeft de netco site laat dit ook zien als niet beschikbaar dat is geen alternatief.

@Ward_ moet vooraf bestellen bij de inschrijving als het om koopwoningen gaat?
Of via mijnaansluiting ik zie dat bij de door @KPNofZIGGO genoemde huisnummers van 20 tot 30 via de KPN site glasvezel kan worden aangevraagd niet de extentie vergeten A, B, C of D er zijn diverse nummeringen van woningen zonder toevoeging hebben heel vreemd.
@Ward_ Bedankt voor je duidelijke antwoord. KPN Netwerk NL kon mij vorige week niet aangegeven hoelang het nog gaat duren,.... Toch vreemd daar dit een monteur aangelegenheid is. (lees twee vliegen in een klap).
@Galdor68 Die vreemde huisnummering klopt maar doet niets af aan de glasvezelkabel welke al ingevoerd is. Mbt het aanvragen blijft het vreemd dat de coax van de Ziggo club wel afgemonteerd is.
Zou dat eigen initiatief van Ziggo geweest zijn of een gemiste kans van KPN,.......
@Galdor68 Die vreemde huisnummering klopt maar doet niets af aan de glasvezelkabel welke al ingevoerd is. Mbt het aanvragen blijft het vreemd dat de coax van de Ziggo club wel afgemonteerd is.
Zou dat eigen initiatief van Ziggo geweest zijn of een gemiste kans van KPN,.......

Eerder slordigheid of laksheid van de onder aannemer dan wel het personeel hiervan, voor de goede orde het is gewoon een opgerold stuk kabel wel afgetaped aan het uiteinde mag ik hopen. Ziggo heeft blijkbaar betere afspraken of controleerd strenger. Er had meteen minimaal een grondplaat moeten zijn gemonteerd het niet actieve component. Zoiets als dat plaatje eerder gepost.
Reputatie 7
Badge +10

@Galdor68 Die vreemde huisnummering klopt maar doet niets af aan de glasvezelkabel welke al ingevoerd is. Mbt het aanvragen blijft het vreemd dat de coax van de Ziggo club wel afgemonteerd is.
Zou dat eigen initiatief van Ziggo geweest zijn of een gemiste kans van KPN,.......
Eerder slordigheid of laksheid van de onder aannemer dan wel het personeel hiervan, voor de goede orde het is gewoon een opgerold stuk kabel wel afgetaped aan het uiteinde mag ik hopen. Ziggo heeft blijkbaar betere afspraken of controleerd strenger. Er had meteen minimaal een grondplaat moeten zijn gemonteerd het niet actieve component. Zoiets als dat plaatje eerder gepost.


Je zal eerst moeten weten hoe de afspraken gemaakt zijn binnen de netbeheerders en de combi-aannemer voordat je zo'n uitspraak doet.
KPN netwerk (Reggefiber) zit in de combi en dus brengt de combi-aannemer de glasvezelkabel of buis binnen tot in de meterkast, tegelijk met de andere nutsvoorzieningen. Voor Liander e.d. monteren ze dan meteen de meter, voor het waterbedrijf ook en voor Ziggo schroeven ze het AOP op de kabel.
Voor glasvezel kunnen ze die grondplaat (de FTU) die je op die foto hierboven ziet niet monteren. De monteurs van de combi-aannemer hebben niet de opleiding om dat te doen en bovendien kunnen ze niet naar de PoP om daar te meten want dat hoort er ook nog bij.
Dat moet allemaal daarna nog gedaan worden door de aannemer van KPN NetwerkNL. @KPNofZIGGO : Dat kan dus helaas ook niet door een monteur van een provider worden gedaan, ook niet die van KPN. Die hebben niet de gereedschappen of de kennis om een glasvezelkabel te lassen en te meten.

@Jan-D Ik heb je bericht gezien maar ik kan niet antwoorden tot je mij volgt. Dus mij graag volgen.
Dat is uiteraard waar toch is het in mijn opinie vreemd dat dit niet beter gepland wordt. Zoals ik ook schreef mag ik hopen dat de uiteinden wel afgetaped zijn.
Hallo @Ward_ ,
aangepast.
Reputatie 7
Badge +30
Zou je je postcode + huisnummer in je forumprofiel willen zetten en dit hier even laten weten?

Wil je alsnog je adres even invullen in je profiel? Dan kijk ik met je mee!
Reputatie 7
Badge +30
Ha @KPNofZIGGO, ik zie dat je je profiel niet meer aangevuld hebt. Hopelijk heb je dan zo eerst voldoende informatie van ons gehad. Mocht je nog vragen hebben, laat je het weten?
Profiel hoeft niet verder aangevuld te worden daar het mij toch niks brengt. U kunt er een slotje op doen,....