Beantwoord

Glasvezelaansluitpunt geïnstalleerd, wanneer media converter?

  • 20 June 2020
  • 16 reacties
  • 2885 keer bekeken

Badge

Hallo,

Afgelopen week is er door KPN NetwerkNL glasvezel aangelegd in het appartementencomplex waar ik woon. In mijn meterkast heb ik nu een glasvezelaansluitpunt (FTU), maar nog geen media converter naar ethernet (NT) waar ik de Experia Box op kan aansluiten.

Ik heb een internetabonnement bij KPN, dat overgaat op glasvezel zodra dit beschikbaar is. Wanneer kan ik een NT verwachten? Komt hier nog een monteur voor langs, of wordt deze opgestuurd en kan ik deze zelf installeren?

Gezien de trage internetsnelheid (<20Mb/s down; 2,5Mb/s up) in mijn appartement wil ik, zoals u misschien kunt begrijpen, z.s.m. van glasvezel profiteren.

 

Alvast bedankt voor een reactie.

Vriendelijke groet,

Tom

icon

Beste antwoord door Chrizziey 20 June 2020, 13:23

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hallo @deBiertrein,

Zodra NetwerkNL de werkzaamheden als gereed meldt bij KPN, zul je een uitnodiging krijgen om een monteur te ontvangen. Deze monteur heeft NT kastjes in de bus omdat ze absoluut niet willen dat klanten zelf die NT kastjes er op gaan zetten (met alle mogelijk schade die daaruit kan voortkomen).

Badge

Hallo @deBiertrein,

Zodra NetwerkNL de werkzaamheden als gereed meldt bij KPN, zul je een uitnodiging krijgen om een monteur te ontvangen. Deze monteur heeft NT kastjes in de bus omdat ze absoluut niet willen dat klanten zelf die NT kastjes er op gaan zetten (met alle mogelijk schade die daaruit kan voortkomen).

Bedankt voor de snelle reactie. Het lijkt erop dat ik dus nog even geduld moet hebben en de uitnodiging van KPN moet afwachten.

 

Vriendelijke groet,

Tom

Reputatie 7
Badge +17

Welkom hier @deBiertrein! Bedankt voor je bericht. Chris heeft gelijk. Glasvezel wordt vaak in een keer aangelegd en opgeleverd aan ons zodat wij ons deel van de werkzaamheden kunnen uitvoeren. We willen graag efficiënt werken, dus wanneer alles aan ons is opgeleverd proberen we binnen een bepaald tijdsbestek (meestal een aantal dagen) bij het complex langs te komen om iedereen correct over/aan te sluiten. 
Ik heb even gespiekt en zie dat KPNNetwerkNL nog in niet helemaal klaar is op locatie. De order staat nog open. Let op: dit kan een aantal dagen duren. Je kunt altijd contact opnemen met KPNNetwerkNL voor een indicatie hoe lang het nog gaat duren. 
Je kunt ook gewoon wachten tot wij contact opnemen. :blush:

Hallo,

Afgelopen week is er door KPN NetwerkNL glasvezel aangelegd in het appartementencomplex waar ik woon. In mijn meterkast heb ik nu een glasvezelaansluitpunt (FTU), maar nog geen media converter naar ethernet (NT) waar ik de Experia Box op kan aansluiten.

Ik heb een internetabonnement bij KPN, dat overgaat op glasvezel zodra dit beschikbaar is. Wanneer kan ik een NT verwachten? Komt hier nog een monteur voor langs, of wordt deze opgestuurd en kan ik deze zelf installeren?

Gezien de trage internetsnelheid (<20Mb/s down; 2,5Mb/s up) in mijn appartement wil ik, zoals u misschien kunt begrijpen, z.s.m. van glasvezel profiteren.

 

Alvast bedankt voor een reactie.

Vriendelijke groet,

Tom

Ik ben bijna volledig aangesloten op glasvezel. alleen nog het laatste stukje van het aansluitpunt naar de Experiabox.

Dit word gedaan zodra ik mijn abonnement het omgezet.

Na alle reclames van Kpn die je overal hoort van kosteloos en gratis voor bestaande klanten ………… moet je wel een andere abonnement kiezen waarbij bijna alles duurder is !!!

Dus je moet voor alles meer gaan betalen en dan kan Kpn roepen dat ze je kosteloos omzetten ??!!!

Ik word er een beetje moe van dat als je al jaren klant bij KPN bent met vaste telefoon, internet , tv en 3 mobiele telefoons, je altijd alle rekeningen netjes op tijd betaald, er toch ieder jaar prijsstijgingen door worden gevoerd en bij een wijziging naar glasvezel je ook nog eens voor alles meer moet gaan betalen. Extra tv pakketten zijn bijna niet meer te vermijden als je een fatsoenlijk aanbod in je huiskamer wilt, alleen worden die minimaal 1x (soms wel 2x) per jaar duurder gemaakt !

Wanner ondervind ik nou een keer een voordeel dat ik een trouwe klant ben ?  

Reputatie 7
Badge +10

@Lisa wat jij aangeeft klopt niet. Als KPN Netwerk NL leveren wij niet in 1 keer een heleboel op. Zodra wij een adres aansluiten en opleveren is het bruikbaar. Sterker nog: KPN kan al eerder de order inschieten zodat wij die NT kunnen plaatsen tijdens de aansluiting en de patch in de wijkkast kunnen aanbrengen. Dat laatste zal hier waarschijnlijk vertraagd zijn. Maar dan is er dus wel een order dus dat is goed.

 

@PietZuid Ik heb hier meerdere malen bevestigd gezien dat je huidige abonnement via koper gewoon mee kan nemen naar glasvezel zonder wijzigingen. Tenzij het een heel oud abonnement is, dan moet je wel over naar een nieuwe abonnementsvorm. Dat is voor sommigen duurder, voor sommigen goedkoper. Er zullen dus ook vaste klanten zijn die blij zijn met een nieuw Hussel abonnement.

@Lisa  Ben eigenlijk wel nieuwsgierig of dan volgende week vrijdag (10 Juli, tussen 13:00/17:00u)) KPNnetwerkNL dan ook de boel hier geheel oplevert. Afgelopen week door een medewerker van knpnetwerkNL gebeld voor het maken van deze afspraak, hij vertelde mij dat het de 'laatste handelingen" zijn, betekend dit dus dat ik dan vanaf 10 Juli een werkende glas verbinding in huis heb?

(aka, incl. NTU installatie)

dit betreft hoogbouw.

Ik heb al een KPN abbo gepréordert, BlackFriday '19

Reputatie 7
Badge +17

@Ward_ Voor zover ik weet moet een KPN monteur de FTU/NT plaatsen nadat glasvezel is aangelegd door ons. Dit klopt toch? KPNNetwerkNL plaatst niet het NT kastje.

@annoniempjuh Ik wil graag een installatie monteur voor je inplannen zodat we zeker weten dat je zo snel mogelijk aangesloten wordt nadat KPNNetwerkNL de laatste werkzaamheden heeft uitgevoerd.
Omdat onze monteurs op werkdagen tussen 0800-1700uur gepland kunnen worden, heb ik een monteur ingepland voor 14 juli tussen 10.00-12.00 uur. Op 13 juli hebben we helaas niemand meer beschikbaar. 
Als dit niet uitkomt, dan kan ik de afspraak altijd verplaatsen naar een ander tijdsblok of dag. Laat het dus vooral weten als de afspraak niet uit komt. 
 

@Ward_ Voor zover ik weet moet een KPN monteur de FTU/NT plaatsen nadat glasvezel is aangelegd door ons. Dit klopt toch? KPNNetwerkNL plaatst niet het NT kastje.

@annoniempjuh Ik wil graag een installatie monteur voor je inplannen zodat we zeker weten dat je zo snel mogelijk aangesloten wordt nadat KPNNetwerkNL de laatste werkzaamheden heeft uitgevoerd.
Omdat onze monteurs op werkdagen tussen 0800-1700uur gepland kunnen worden, heb ik een monteur ingepland voor 14 juli tussen 10.00-12.00 uur. Op 13 juli hebben we helaas niemand meer beschikbaar. 
Als dit niet uitkomt, dan kan ik de afspraak altijd verplaatsen naar een ander tijdsblok of dag. Laat het dus vooral weten als de afspraak niet uit komt. 
 

Kijk hier zit dus ook mijn onduidelijkheid. de één zegt dat als ik al een abonnement geordert heb dan zal KPNnetwerkNL ook direct de NTU installeren, nu juist weer door een kpn monteur, Best wel onduidelijk.

Nu snap ik dat voor een complete installatie er inderdaad een KPN monteur moet komen, maar ik weet hoe je de experiabox aansluit ;) Het betreft enkel nog de NT, die mag je als 'gebruiker' niet zelf aansluiten, de FTU hangt al klaar, voor zover ik weet moeten ze de vezel nog testen.

 

in ieder geval zie ik 14juli tussen 10:00/12:00u graag een monteur verschijnen.

Reputatie 7
Badge +10

Vanuit KPN als provider gezien zijn er twee mogelijkheden:

  1. Het adres is nog niet aangesloten maar wel gepland in de komende paar maanden. Die adressen hebben een NL9 orderstatus. Dat betekent dat KPN als provider al voor de geplande aansluiting de order kan inleggen op het moment dat de klant bestelt.              KPN Netwerk NL ontvangt die order zodat ze op de dag van de glasvezelaansluiting de patch in de wijkcentrale zetten EN de NT installeren als ze toch al binnen zijn om die kabel aan te sluiten.
  2. Het adres is al aangesloten en opgeleverd door KPN Netwerk NL en pas daarna besluit een klant dat hij/zij glasvezel wil (of KPN besluit dat ze de klant willen overzetten op glasvezel).  Dat is een NL6 order en dan wordt de NT geplaatst door de KPN monteur. Het heeft weinig zin om speciaal daarvoor alleen nog een aannemer van KPN Netwerk NL te sturen naar de klant, als de KPN monteur het zelf ook prima kan en dan ook meteen de Experiabox, TV etc. installeert.

 

In het geval van @annoniempjuh had KPN als provider vooraf een order kunnen inleggen voor glasvezel maar hebben zij dit niet gedaan. Ik weet dat dit eigenlijk wel behoort te gebeuren maar het zou met niet verbazen als er vooral sinds het uitbreken van Corona mee is gewacht.

Vanuit KPN als provider gezien zijn er twee mogelijkheden:

  1. Het adres is nog niet aangesloten maar wel gepland in de komende paar maanden. Die adressen hebben een NL9 orderstatus. Dat betekent dat KPN als provider al voor de geplande aansluiting de order kan inleggen op het moment dat de klant bestelt.              KPN Netwerk NL ontvangt die order zodat ze op de dag van de glasvezelaansluiting de patch in de wijkcentrale zetten EN de NT installeren als ze toch al binnen zijn om die kabel aan te sluiten.
  2. Het adres is al aangesloten en opgeleverd door KPN Netwerk NL en pas daarna besluit een klant dat hij/zij glasvezel wil (of KPN besluit dat ze de klant willen overzetten op glasvezel).  Dat is een NL6 order en dan wordt de NT geplaatst door de KPN monteur. Het heeft weinig zin om speciaal daarvoor alleen nog een aannemer van KPN Netwerk NL te sturen naar de klant, als de KPN monteur het zelf ook prima kan en dan ook meteen de Experiabox, TV etc. installeert.

 

In het geval van @annoniempjuh had KPN als provider vooraf een order kunnen inleggen voor glasvezel maar hebben zij dit niet gedaan. Ik weet dat dit eigenlijk wel behoort te gebeuren maar het zou met niet verbazen als er vooral sinds het uitbreken van Corona mee is gewacht.

 

Diep van binnen hoop ik dat de KPNnetwerkNL monteur wel de orde heeft, zodat de NTU ook geïnstalleerd wordt, helaas zitten er nogal wat kinken in de communicatie.

Ik wil zonder veel gezeik glasvezel hebben, Ik zit hier al lang op te wachten…

Badge

Welkom hier @deBiertrein! Bedankt voor je bericht. Chris heeft gelijk. Glasvezel wordt vaak in een keer aangelegd en opgeleverd aan ons zodat wij ons deel van de werkzaamheden kunnen uitvoeren. We willen graag efficiënt werken, dus wanneer alles aan ons is opgeleverd proberen we binnen een bepaald tijdsbestek (meestal een aantal dagen) bij het complex langs te komen om iedereen correct over/aan te sluiten. 
Ik heb even gespiekt en zie dat KPNNetwerkNL nog in niet helemaal klaar is op locatie. De order staat nog open. Let op: dit kan een aantal dagen duren. Je kunt altijd contact opnemen met KPNNetwerkNL voor een indicatie hoe lang het nog gaat duren. 
Je kunt ook gewoon wachten tot wij contact opnemen. :blush:

 

Goedemiddag,

Het is inmiddels al een tijd geleden dat ik dit bericht hier gepost heb, en ik ben benieuwd of de order van KPNNetwerkNL inmiddels gesloten is. Een week of 2 geleden is er nog iemand langs geweest om een ‘storing’ op te lossen. Ik zag daarna dat er inderdaad iets is gewijzigd aan de vezel aansluiting van de FTU, dus ik neem aan dat alle werkzaamheden nu gereed zijn.

Vriendelijke groet,

Tom

Reputatie 7
Badge +17

@deBiertrein Bedankt voor je bericht. Jahoor, geduld is een schone zaak en beloond, want eindelijk is alles ‘gereed’ gemeld. Dit betekent dat we een lijn upgrade kunnen inplannen. Hiervoor dient een monteur langs te komen die de verbinding activeert in de wijkkast. 
Ik heb zelf geen toegang tot de systemen om een monteursafspraak te plannen. Daarom leg ik het even bij een collega neer. Zodra ik iemand kan inplannen, neem ik contact met jullie op. Je hoort van me. Misschien morgen al en anders in de loop van volgende week. 
 

Badge

@deBiertrein Bedankt voor je bericht. Jahoor, geduld is een schone zaak en beloond, want eindelijk is alles ‘gereed’ gemeld. Dit betekent dat we een lijn upgrade kunnen inplannen. Hiervoor dient een monteur langs te komen die de verbinding activeert in de wijkkast. 
Ik heb zelf geen toegang tot de systemen om een monteursafspraak te plannen. Daarom leg ik het even bij een collega neer. Zodra ik iemand kan inplannen, neem ik contact met jullie op. Je hoort van me. Misschien morgen al en anders in de loop van volgende week. 
 

Goedenavond,

Ik heb de afgelopen week helaas nog niets vermogen over een monteursafspraak. Zijn er nog ontwikkelingen?

Vriendelijke groet,
Tom 

Reputatie 6
Badge +9

@deBiertrein Bedankt voor je bericht. Jahoor, geduld is een schone zaak en beloond, want eindelijk is alles ‘gereed’ gemeld. Dit betekent dat we een lijn upgrade kunnen inplannen. Hiervoor dient een monteur langs te komen die de verbinding activeert in de wijkkast. 
Ik heb zelf geen toegang tot de systemen om een monteursafspraak te plannen. Daarom leg ik het even bij een collega neer. Zodra ik iemand kan inplannen, neem ik contact met jullie op. Je hoort van me. Misschien morgen al en anders in de loop van volgende week. 
 

Goedenavond,

Ik heb de afgelopen week helaas nog niets vermogen over een monteursafspraak. Zijn er nog ontwikkelingen?

Vriendelijke groet,
Tom 


Sorry voor de late reactie, Tom. Lisa heeft vakantie. Ik neem het even van haar over. Ik zag inderdaad dat er nog geen afspraak in stond gepland, dus ik heb contact gehad met een collega die dit in orde kan maken. Er staat nu voor 25 augustus een afspraak ingepland. Je hebt hiervan een bevestiging ontvangen per e-mail als het goed is. :slight_smile: De snelheid van je abonnement blijft hetzelfde (dus 50Mbit/s), maar zodra glasvezel is geïnstalleerd kun je ervoor kiezen om je snelheid te upgraden via MijnKPN.

 

Reputatie 4
Badge +3

Vanuit KPN als provider gezien zijn er twee mogelijkheden:

  1. Het adres is nog niet aangesloten maar wel gepland in de komende paar maanden. Die adressen hebben een NL9 orderstatus. Dat betekent dat KPN als provider al voor de geplande aansluiting de order kan inleggen op het moment dat de klant bestelt.              KPN Netwerk NL ontvangt die order zodat ze op de dag van de glasvezelaansluiting de patch in de wijkcentrale zetten EN de NT installeren als ze toch al binnen zijn om die kabel aan te sluiten.
  2. Het adres is al aangesloten en opgeleverd door KPN Netwerk NL en pas daarna besluit een klant dat hij/zij glasvezel wil (of KPN besluit dat ze de klant willen overzetten op glasvezel).  Dat is een NL6 order en dan wordt de NT geplaatst door de KPN monteur. Het heeft weinig zin om speciaal daarvoor alleen nog een aannemer van KPN Netwerk NL te sturen naar de klant, als de KPN monteur het zelf ook prima kan en dan ook meteen de Experiabox, TV etc. installeert.

 

In het geval van @annoniempjuh had KPN als provider vooraf een order kunnen inleggen voor glasvezel maar hebben zij dit niet gedaan. Ik weet dat dit eigenlijk wel behoort te gebeuren maar het zou met niet verbazen als er vooral sinds het uitbreken van Corona mee is gewacht.

 

Diep van binnen hoop ik dat de KPNnetwerkNL monteur wel de orde heeft, zodat de NTU ook geïnstalleerd wordt, helaas zitten er nogal wat kinken in de communicatie.

Ik wil zonder veel gezeik glasvezel hebben, Ik zit hier al lang op te wachten…


Helaas is het niet altijd mogelijk glasvezel “zonder gezeik” aangesloten te krijgen.

KPN is 1 van de weinige providers die zelf toegang tot wijkcentrales (PoP’s genaamd) heeft om klanten te kunnen patchen.

 

Voordeel: KPN monteur kan zelf je patch corrigeren als deze niet goed aankomt op de NT.

Nadeel: als wijkcentrale niet toegankelijk is, demping op vezel niet goed, geen licht e.d. dan kom jij als KPN klant “in het luchtledige terecht” omdat het dan bij de backoffice beland. Er is geen gestroomlijnde communicatie vanuit Netwerk NL > KPN backoffice > klant KPN.

 

Als Netwerk NL de patch verzorgd (bij andere providers dan KPN) dan is het nadeel dat jij als klant sowieso moet wachten als de patch niet goed geplaatst is en dit gecorrigeerd wordt.

Voordeel is wel dat Netwerk NL de statussen beheert en je kan informeren hoe het ermee staat bij Netwerk NL zelf.

Hallo @deBiertrein,

Zodra NetwerkNL de werkzaamheden als gereed meldt bij KPN, zul je een uitnodiging krijgen om een monteur te ontvangen. Deze monteur heeft NT kastjes in de bus omdat ze absoluut niet willen dat klanten zelf die NT kastjes er op gaan zetten (met alle mogelijk schade die daaruit kan voortkomen).


Ik denk dat er geen monteur meer nodig is als de werkzaamheden gereed zijn. De gebruikelijke volgorde is: 1. afspraak/uitnodiging 2. monteur over de vloer 3. gereedmelding. Ik verwacht na de gereedmelding geen monteur meer.

Reageer