Beantwoord

Glasvezelabonnement via KPN of .....

  • 14 February 2019
  • 6 reacties
  • 280 keer bekeken

Eindelijk, na jaren wachten heb ik sinds een maand daadwerkelijk een glasvezelaansluiting die sinds 2 dagen bij diverse internetserviceproviders geadministreerd is. Nu dus het spannende moment om een internetserviceprovider te kiezen. Blijf ik bij de KPN, waar ik nu over koper een Internet en TV abo heb lopen inclusief een € 1 vast telefoonnummer die alleen maar om inbellende reden voor onze oude lui wordt aangehouden (om één of andere reden vinden ze het vervelend om ons mobiel te bellen, ouwe-mensen gekte) + een gekoppeld een mobiel KPN abo, Of ga ik bijvoorbeeld naar de (binnenkort op te heffen) XS4ALL provider.

Behalve prijs en servicegraad vind ik de beschikbare modems ook belangrijk. Ik begrijp uit allerlei discussies dat XS4All een betere modem levert en dat er ook zo iets is als een binnenkort te verwachten vrije modemkeuze. Maar daar wachten we al wat jaartjes op.

Mijn concrete vraag is: waarom is de XS4ALL modem beter dan de huidige KPN modem, wetende dat ik geen extreme gebruiker ben en bijvoorbeeld ook niet online game met mijn PS4 Pro of zo? Wat is het grote voordeel van bridge modes voor een gemiddelde internetgebruiker, met een intern netwerk waar oa een Synology NAS aan hangt?
icon

Beste antwoord door Alex van KPN 14 February 2019, 21:27

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hi Erik, welkom op het forum.

Mijn mening is dat het voor de gemiddelde gebruiker KPN prima voldoet. In het verleden XS4ALL gehad met de Fritzbox en nu KPN met de Experiabox V9 naar volle tevredenheid. Ook ik doe verder weinig spannends met mijn internetverbinding. Het verschil is dat XS4ALL een open modem heeft waarbij niets is dichtgezet en waarbij je zo goed als alles zelf in kunt stellen. Als voorbeeld de SIP server, bij XS4ALL vrij in te stellen, bij KPN niet. Dit geldt ook voor een VPN server. Daarnaast heeft de Fritzbox nog een aantal extra functies zoals beperking van de down- en uploadstream en prioriteit geven of beperken aan bepaalde apparaten in je netwerk.

Al met al voor de verreweg meeste gebruikers niet zo spannend. Daarnaast krijg je bij XS4ALL ook een zeer goede ondersteuning bij de telefonische klantenservice. KPN geeft uiteraard ook prima ondersteuning voor eigen producten, maar XS4ALL blinkt uit in de kennis van zijproducten buiten de officiële ondersteuningsvoorwaarden. Daar hebben wij weer het forum voor. 😉 Denk hierbij ook aan servers, IoT, thermostaten, Smart Tv's, interne netwerken etc. Die beslissing kan ik dus niet voor je maken, enkel mijn mening zoals hierboven aangegeven.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Ooit bij kennis met xs4all modem vervangen: ANDERHALF UUR bezig geweest met instellen met hun helpdesk aan de mobiele lijn!!!

Al meerdere keren modemwissel bij KPN gehad. Met ca. 3 à 4 minuten weer volledig online. VOLAUTOMATISCH!!

Het is maar waar je zin in hebt en behoefte aan hebt. Host je van alles zelf met eigen servers thuis dan is xs4all wsl aan te bevelen.
Ben je een gewone gebruiker, tv kijken/radio luisteren/websites bezoeken/apps gebruiken/streams kijken en luisteren dan is KPN ruim voldoende.

En je ouders? Die denken misschien dat bellen naar een mobiel véél duurder is, maar dat is alleen nog het geval als je een ouderwetse analoge telefoonaansluiting bij KPN hebt. Maar i.c.m. internet is het beltarief gewoon gelijk. Ook bij Ziggo, Caiway e.a.
Dank voor de reacties. Ik heb gisteren nog wat vergelijkingen gemaakt en ik denk dat ik toch voor XS4All ga, om de volgende redenen:
  1. 'betere' modem met meer vrijheid. Ik wil al een tijdje een VPN opzetten voor mijn netwerk die ik ook zakelijk gebruik (ben een ZZP'er)
  2. Een gratis wifiversterker, ideaal voor in de slaapkamer. Bij de KPN kost die behoorlijk wat extra.
  3. een gratis SIM kaartje om in de laptop van mijn vrouw te gebruiken. Kost niets en kan handig zijn.
  4. gratis goede internetbeveliliging F-Secure Safe (zal wel een abo voor 1 jaar zijn, maar toch ...)
  5. Deskundiger helpdesk
  6. Dezelfde extra voordelen als bij de KPN, zoals gratis extra zenderpakket, dubbele MB's en zo vanwege het mobiele KPN tel.nr. van mijn vrouw. Die voordelen verlies ik dus niet.
  7. Vaste telefoonlijn is wel € 4 per maand duurder dan bij de KPN, maar valt gelukkig weg tegen andere voordelen.
  8. Misschien wel de belangrijkste, het goedkoopste abo bij XS4ALL biedt al 50 up, bij de KPN is dat slechts 5 up. Zelfs het abo met de 100 down biedt bij de KPN maar 10 up. Uiteraard kan ik upgraden, maar dat kost geld en 50 down, 50 up bij XS4ALL is voor mij voorlopig meer dan genoeg (heb nu 10 down en 1 up) en daardoor ben ik net wat goedkoper uit.
  9. Verder heeft XS4ALL alle tv services die de KPN ook heeft, zoals opnemen, terugkijken, netflix in de TV-app, etc.
Kortom, ik ben bij XS4ALL met 50/50 niet duurder uit én ik krijg bovendien de hierboven genoemde gratis extra's en betere modem en de eerste 6 maanden ook nog veel meer korting, totaal namelijk 118,50 in plaats van 67,50

En het nadeel dat ik dan een ander e-mail adres krijg, ach, mijn vrouw wil al jaren van de extentie kpnmail.nl af en vindt XS4ALL.nl lekker stoer. 🙂 Ik ook. En dat kan dan nog net op de valreep.

Wat ik ook minder netjes bij de KPN vind is dat als je als nieuwe klant bij hun glasvezel gaat afnemen je voor 100/100 of 200/200 dezelfde prijs betaalt, namelijk €5. Ben je een bestaande klant en wil je van koper naar glasvezel upgraden, dan kost 100/100 € 5 extra en 200/200 € 9 extra. Niet fair naar een klant die al bijna 30 jaar onafgebroken bij de KPN zit.
Reputatie 7
Badge +24
Hi Erik, als nieuwe klant krijg je nou eenmaal wat voordeeltjes. Zo werkt de wereld nou eenmaal. Ik ben wel blij dat je een goede afweging en een keuze hebt kunnen maken. Ik lees NAS server, VPN, zakelijk, ZZP. Dan zou ik persoonlijk ook voor XS4ALL gaan. 🙂

Laat me gerust weten of ik nog iets voor je kan doen.
Dank je Alex, ik heb zojuist een hele tijd met een KPN medewerker gebeld en € 4 korting p/m aangeboden gekregen voor 200/200, nu dus evenduur als 100/100. Maar maakt niet uit, het wordt XS4ALL.
Reputatie 7
Badge +24
Uiteraard graag gedaan Erik. 🙂