Beantwoord

Glasvezelkabel geraakt bij graven

  • 24 September 2021
  • 13 reacties
  • 1673 keer bekeken

Tijdens het graven in de tuin hebben wij de glasvezelkabel geraakt. Helaas lag deze op een afstand van 30cm van de gevel op slechts 10cm diepte(!). De kabel is door en dus zouden wij graag zo snel mogelijk een reparatie willen laten uitvoeren. Hoe kan ik dat snel regelen? Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Derkenshay 28 September 2021, 13:32

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Badge +19

Daarvoor kan je het beste contact opnemen met de netwerkbeheerder.  Kijk op kpnnetwerk.nl voor de contactgegevens. 

Reputatie 7
Badge +11

Daarvoor kan je het beste contact opnemen met de netwerkbeheerder.  Kijk op kpnnetwerk.nl voor de contactgegevens. 

Voor dergelijke zaken is het de procedure dat de klantenservice van KPN gebeld wordt. Deze zal een monteur aansturen om de constatering te doen dat er inderdaad een glasvezelbreuk is en de monteur maakt vervolgens een aansturing voor KPN Netwerk. Deze bellen doorgaans binnen 4 kantooruren voor een afspraak.

Reputatie 7
Badge +28

Daarvoor kan je het beste contact opnemen met de netwerkbeheerder.  Kijk op kpnnetwerk.nl voor de contactgegevens. 

Voor dergelijke zaken is het de procedure dat de klantenservice van KPN gebeld wordt. Deze zal een monteur aansturen om de constatering te doen dat er inderdaad een glasvezelbreuk is en de monteur maakt vervolgens een aansturing voor KPN Netwerk. Deze bellen doorgaans binnen 4 kantooruren voor een afspraak.

@Derkenshay

Bel dus meteen naar nummer 0800-0402. 
Voor storingen 24 uur per dag bereikbaar. 

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Derkenshay, wat rot :-(. Ik heb een monteur voor je aangestuurd, die komt maandagochtend tussen 8 en 12 langs. Dit was de eerste afspraak die ik in kon plannen. Het kan zijn dat hier kosten aan verbonden zitten, de monteur zal je dat laten weten. Daarnaast heb ik een 100 GB weekbundel op het mobiele nummer gezet dat bij het Hussel huishouden hoort. Daar krijg je zo ook nog een sms van. De monteur zal dan de verdere aansturing doen: hopelijk hebben jullie snel weer internet! Mocht ik nog iets voor je kunnen doen, laat het gerust weten. 

Reputatie 7

Het kan zijn dat hier kosten aan verbonden zitten, de monteur zal je dat laten weten. 

Dat kan toch niet waar zijn. Een kabel die maar op 10cm diepte ligt i.p.v. op 60cm diepte conform de NEN-norm NEN 7171-1.1. Ik neem aan dat de organisatie die de glasvezel aangelegd heeft aansprakelijk gesteld kan worden en voor de kosten van het herstel zal opdraaien.

Mocht dat niet het geval zijn dan zou ik @Derkenshay adviseren een beroep te doen op de rechtsbijstandsverzekering en een procedure te starten tegen de partij verantwoordelijk voor de aanleg van die glasvezel. Dat is KPN Netwerk want zij is degene die haar onderaannemers voor de aanleg had moeten controleren en zij is het die akkoord gegaan is met de oplevering van die glasvezel.

Reputatie 7
Badge +30

Ik had er even bij moeten zetten, dat dit in dit geval inderdaad waarschijnlijk niet van toepassing is. Maar ik moet het melden, vandaar. Dank voor je aanvulling, wjb!

Reputatie 7
Badge +24

Iemand hiervoor aansprakelijk stellen kun je wel vergeten. En niet nodig denk ik. Ik vermoed ook dat het kosteloos gemaakt word.

Lees dit topic:

https://forum.kpn.com/internet-9/glasvezel-niet-diep-genoeg-onder-de-oprit-524882?postid=1201076#post1201076

"graven met de hand is altijd voor de netwerkeigenaar"

Ik neem aan dat @Derkenshay met de hand bezig was?

Reputatie 7

Iemand hiervoor aansprakelijk stellen kun je wel vergeten.

 

Dat is ook wel erg kort door de bocht gedacht,... In deze casus waarschijnlijk niet nodig. Maar reken er maar op dat een rechtsbijstand in zo'n zaak zeker wel resultaat zal behalen. De partij voor aanleg blijft verantwoordelijk. Kpn netwerk is dan weer eindverantwoordelijk. Bedrijven kunnen roepen wat ze willen maar sterk staan ze sowieso niet. Juridische hulp doet veel meer en kan veel meer dan dat er vaak gedacht wordt. Alleen is dat niet zichtbaar. 

 

Persoonlijk een aantal casussen meegemaakt zowel in het verkeer/medisch gebied maar ook onder consument/wonen geholpen waarvan ik dacht dat er echt geen mogelijkheden meer waren, maar puntje bij paaltje zijn er nog altijd specialistische mensen die net die overtreffende stap weten. En dan is het met of zonder rechtszaak case closed

 

Daarbij is de ene rechtsbijstand zeker niet de andere en heb je er absoluut rotte tussen zitten. Ja je moet erin beginsel even iets voor doen. Maar daarna zijn ze er voor je om je volledig te ontzorgen. 

Reputatie 7

"graven met de hand is altijd voor de netwerkeigenaar"

Dus voor KPN Netwerk immers zij is de eigenaar van de kabel.

Daarnaast voldoet de aanleg op 10cm diepte volgens mij ook niet aan de richtlijnen die KPN Netwerk zelf stelt. Ja een aanleg op minder dan 30 à 40 cm wordt door KPN Netwerk toegestaan mits er gebruik gemaakt wordt van een extra beschermbuis. Daar lijkt hier geen sprake van.

Bedankt voor de reacties iedereen! Vanochtend is er om 08:00 al een ‘gewone’ KPN monteur langs geweest, maar die kon de kabel niet zelf repareren. Wel meteen een aanvraag ingediend voor een reparatie. 
 

@Marcia_ bedankt voor het snelle handelen! De monteur gaf aan dat ik binnen 4 uur gebeld zou worden voor een afspraak, maar ik heb nog niets gehoord. Kan ik hem direct bereiken? Ik hoor het graag! Bedankt!

Reputatie 7
Badge +30

Klopt het dat je inmiddels wel gebeld bent? Morgenochtend komt een monteur die de boel hopelijk gaat herstellen, toch? Ik hoop dat je snel weer diensten hebt! 

Klopt het dat je inmiddels wel gebeld bent? Morgenochtend komt een monteur die de boel hopelijk gaat herstellen, toch? Ik hoop dat je snel weer diensten hebt! 

Hi Marcia, gistermiddag werd ik gebeld voor een afspraak en vanochtend is de monteur al langs geweest. Alles werkt weer en het lijkt wel beter dan hiervoor! Hartelijk nogmaals voor alle antwoorden en jij met name voor het in gang zetten van de reparatie. 
 

met vriendelijke groet, Derk

Reputatie 7
Badge +30

Gelukkig maar! Jij bedankt voor je geduld :-).