Beantwoord

Glasvezelkabel loopt door mijn voortuintje maar geen verdeelkast / EoF POPs in de buurt. Is aansluiting betaalbaar?

• 2 juni 2018
  • 5 reacties
  • 452 keer bekeken

Ik woon in een buitengebied met traag internet (7 mb down en 0.7 upload). Er loopt een dikke glasvezelkabel van Moordrecht naar mijn dorp Berkenwoude dat 3-4 km verderop ligt. Deze kabel loopt op circa 1 meter afstand van mijn voorgevel door mijn voortuin (eigen terrein). Mijn huidige telefoonkabel en isdn zit ook op circa 1 meter afstand van die glasvezelkabel. Is het mogelijk om een verdeelkast/EoF POPs in mijn voortuin te laten plaatsen. Ik heb hier best wel duizenden euro's aan eenmalige kosten voor over. Ook mijn buren willen graag investeren in snel internet. Is het mogelijk en wie moet ik bellen voor een offerte?
icon

Beste antwoord door Dennis-L 5 juni 2018, 10:50

1) Als bij een haalbaarheidsonderzoek blijkt dat de dichtsbijzijnde POP KM ver ligt dan denk ik niet dat een netwerkbeheerder aan het graven gaat beginnen aangezien dat voor een enkele woning gewoon veel en veel te duur is.

2) Dan zal je met Fiber Nederland contact op moeten nemen.

3) POP's worden niet in voortuinen geplaatst, het zijn ook geen kleine kastjes o.i.d. alhoewel je ook een "mini pop hebt".
Echter gaan ze niet zomaar de bestaande kabel opgraven, doorknippen en in een POP herverdelen. Zeker niet als de huidige kabel niet gebruikt wordt door particuliere diensten. Dat gaat duizenden euro's kosten en is absoluut niet rendabel.

4) Wat @RobinFlikkema zegt. Zakelijk kan, maar de kosten daarvan zijn vele malen hoger dan particuliere aansluitingen.

5) die 100.000 euro is natuurlijk niet veel maar het is iets.
Daarom zei ik dus ook om tafel met buurtverenigingen en ondernemers uit de hele gemeente, daar moet het geld vandaan komen.
Als je dan een leuke groep hebt samengesteld dan kan je bijvoorbeeld aankloppen bij E-Fiber, die zijn op dit moment hard bezig om in het gat dat Reggefiber heeft achtergelaten te springen
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Nou dat ligt er net aan van wie die kabel is en waarvoor deze gebruikt wordt.
Wat je zou kunnen doen is een haalbaarheids onderzoek uit laten voeren bij bijvoorbeeld Reggefiber of CIF maar daar gaat denk ik niets uitkomen.
Daarnaast zou je zelf een initiatief kunnen starten (m.b..v. buurtverenigingen/ondernemers) en met de gemeente Krimpenerwaard om tafel gaan zitten om te kijken of die willen investeren om de dorpen op glasvezel te krijgen.
Reputatie 7
Badge +30
Het is niet direct mogelijk om midden op die kabel een PoP te plaatsen

Verder geeft Dennis goede info.
Beste Dennis.
Bedankt voor je reactie. Ik heb nog een paar nieuwe vragen:

1) Je schrijft 'maar daar gaat denk ik niets uitkomen'. Bedoel je .... 'voor 1 klant (ik) zullen ze niet geïnteresseerd zijn ook al wil die klant de aanlegkosten betalen'?

2) In mijn dorp hebben ze zo te lezen glasvezel van Fiber Nederland. Moet ik bij Reggefiber, CIF of Fiber Nederland aankloppen?

3) Mijn straat 'Achterbroek' ligt meerdere kilometers van mijn dorp vandaan. Mijn woning ligt halverwege 'Achterbroek'. In mijn optiek is de enige betaalbare/haalbare oplossing voor mij een verdeelkast in mijn voortuin omdat die kabel daar al ligt. Glasvezel vanuit het dorp doortrekken naar ons lijkt mij geen logische optie. Ben je het daarmee ons?

4) Een zeer groot deel van de bewoners in mijn straat hebben kantoor/bedrijf aan huis. Zo zijn er diverse aannemers, boeren, etc. Moeten wij aan zakelijke glasvezelaansluiting of een particuliere aansluiting aanvragen? Welke maakt meer kans.

5) In onze straat zitten grofweg 50-70 woningen. Maken wij een serieuze kans bij zo een klein aantal woningen? Of is het zonde van alle moeite? Ik las dat de gemeente Krimpenerwaard een 'glasvezel-stimuleringspotje heeft' van slechts 100.000 euro voor de gehele gemeente. Dat zet geen zoden aan de dijk. Daar moeten wij het niet van hebben.
Reputatie 7
Badge +30
2) dat kan je niet afleiden uit het feit dat Fiber NL levert. Die levert namelijk over verschillende netwerken
3) Ja. Maar je kan met een straalverbinding eventueel naar het dorp een verbinding krijgen.
4) Zakelijk kan sowieso wel aangelegd worden, maar dan zit je ook aan de kosten van een zakelijke aansluiting.
5)Ik heb zelf geen goed beeld van de situatie, maar heb je met die 50-70 mensen al een kabelaanbieder gebeld?
Reputatie 5
Badge +6
1) Als bij een haalbaarheidsonderzoek blijkt dat de dichtsbijzijnde POP KM ver ligt dan denk ik niet dat een netwerkbeheerder aan het graven gaat beginnen aangezien dat voor een enkele woning gewoon veel en veel te duur is.

2) Dan zal je met Fiber Nederland contact op moeten nemen.

3) POP's worden niet in voortuinen geplaatst, het zijn ook geen kleine kastjes o.i.d. alhoewel je ook een "mini pop hebt".
Echter gaan ze niet zomaar de bestaande kabel opgraven, doorknippen en in een POP herverdelen. Zeker niet als de huidige kabel niet gebruikt wordt door particuliere diensten. Dat gaat duizenden euro's kosten en is absoluut niet rendabel.

4) Wat @RobinFlikkema zegt. Zakelijk kan, maar de kosten daarvan zijn vele malen hoger dan particuliere aansluitingen.

5) die 100.000 euro is natuurlijk niet veel maar het is iets.
Daarom zei ik dus ook om tafel met buurtverenigingen en ondernemers uit de hele gemeente, daar moet het geld vandaan komen.
Als je dan een leuke groep hebt samengesteld dan kan je bijvoorbeeld aankloppen bij E-Fiber, die zijn op dit moment hard bezig om in het gat dat Reggefiber heeft achtergelaten te springen

Reageer