Beantwoord

Glasvezelkastje mist afdekkap

  • 11 January 2023
  • 28 reacties
  • 819 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik zit nu al maanden met een lelijke glasvezelaansluiting in de woonkamer. 

Hier hoort een afdekplaat bij!
 

Het oogt allemaal 'niet af’, halfbakken geïnstalleerd. Ik (eigenlijk mijn echtgenote) wil hier een nette afdekplaat over het rechter gedeelte heen hebben…
U gaat me toch niet met droge ogen vertellen dat dit zo 'hoort’???

icon

Beste antwoord door Ik_Combineer 12 January 2023, 09:44

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Maar hoe is dit dan zo gekomen? Lijkt me toch sterk dat een KPN monteur dat zo achterlaat? Het moet er zo uit zien:

 


Hier moet dus even een monteur voor komen. Bel 0800 0402. Ook zal - maar kan een paar dagen duren - een moderator hier reageren. Die kan ook een monteur inplannen.

 

Reputatie 1
Badge

Maar hoe is dit dan zo gekomen? Lijkt me toch sterk dat een KPN monteur dat zo achterlaat? Het moet er zo uit zien:

Is al zo sinds de installatie. Toentertijd ook al aangegeven dat ik dit lelijk vond, maar ik kreeg toen een vaag ontwijkend antwoord. Gisteren begon mijn echtgenote er weer over en dus maar weer eens in de pen geklommen

Reputatie 1
Badge

Sinds 14.00 uur bezig en van het kastje naar de muur gestuurd. Typisch KPN! Service wordt alleen met de mond beleden. Als ze de vijf gesprekken die ik sinds 14.00 uur heb gevoerd hebben opgenomen, dan hebben ze een hoop lesmateriaal! Wat een doffe ellende! Van het kastje aan de muur naar de muur - letterlijk! Twee en een half uur verder en nog steeds geen oplossing! Waardeloos! Ben zwaar gefrustreerd. KPN = hel!

Reputatie 7
Badge +10

Sinds 14.00 uur bezig en van het kastje naar de muur gestuurd. Typisch KPN! Service wordt alleen met de mond beleden. Als ze de vijf gesprekken die ik sinds 14.00 uur heb gevoerd hebben opgenomen, dan hebben ze een hoop lesmateriaal! Wat een doffe ellende! Van het kastje aan de muur naar de muur - letterlijk! Twee en een half uur verder en nog steeds geen oplossing! Waardeloos! Ben zwaar gefrustreerd. KPN = hel!

Dit soort zaken is ook niet iets waar de klantenservice van KPN veel mee te maken heeft. 

Deze aansluiting had bij installatie ooit (ergens tussen 2011 en 2016) twee afdekkappen. Zie onderstaande voorbeeldfoto. Die zijn er toen afgehaald om een actieve component op te schuiven (waarschijnlijk eentje die beide kanten in beslag nam) en ik vermoed dat ze daarna zijn weggeraakt (tenzij ze toevallig ergens achter of boven in de meterkast zijn gelegd?

Later zal een KPN monteur deze nieuwe halve actieve component er op hebben geschoven maar toen was die rechter lege kap niet meer te vinden waarschijnlijk.

 

Twee opties: Ergens in de meterkast ligt toch nog zo'n lege kap en die klik je erop terug.

Zoek op marktplaats naar een soortgelijk ding als wat er nu bij jou aan de linkerkant zit. Het is doodsimpel om die op de rechterkant te klikken (filmpje op YouTube is beschikbaar). Je sluit die rechter dan niet aan op de stroom en laat die gewoon zitten als bescherming en omdat er er mooier uit ziet. Hier is er eentje in Utrecht voor maar 10 euro. Niet te ver weg van Huizen.

Omdat deze aansluiting al 6 jaar niet meer gemaakt wordt, wordt het moeilijker om die lege kappen nog ergens te koop te vinden.

 

Oorspronkelijke installatie

 

Reputatie 1
Badge

Sinds 14.00 uur bezig en van het kastje naar de muur gestuurd. Typisch KPN! Service wordt alleen met de mond beleden. Als ze de vijf gesprekken die ik sinds 14.00 uur heb gevoerd hebben opgenomen, dan hebben ze een hoop lesmateriaal! Wat een doffe ellende! Van het kastje aan de muur naar de muur - letterlijk! Twee en een half uur verder en nog steeds geen oplossing! Waardeloos! Ben zwaar gefrustreerd. KPN = hel!

 

Deze aansluiting had bij installatie ooit (ergens tussen 2011 en 2016) twee afdekkappen. Zie onderstaande voorbeeldfoto. Die zijn er toen afgehaald om een actieve component op te schuiven (waarschijnlijk eentje die beide kanten in beslag nam) en ik vermoed dat ze daarna zijn weggeraakt (tenzij ze toevallig ergens achter of boven in de meterkast zijn gelegd?

 

...Met dank voor je antwoord, maar die kap heeft er NOOIT op gezeten. Zo is hij bij installatie afgeleverd en die kap heeft er dus nooit bij of op gezeten. 
Overigens heeft een kennis van me (enkele straten verderop) EXACT hetzelfde probleem!
Ik kan nu wel van alles gaan kopen, maar de vraag is of het dan ook werkelijk 'past’ op dit model. Daarbij vind het principieel onjuist zaken te moeten aanschaffen die men bij installatie gewoon mee had moeten leveren…
Ik betaal alles bij elkaar zo'n zeshonderd euro per jaar voor die aansluiting, me dunkt dat men daar toch wel een kapje voor zou mogen opsturen. Een beetje klant- en servicegerichtheid dat de KPN blijkbaar wezensvreemd is!

 

Reputatie 7
Badge +10

Als dit altijd zo was dan is dat dus al minimaal 6 jaar en waarschijnlijk langer zo. Want na die tijd is deze FTU niet meer gemonteerd.

Dan rest me nog 1 advies: bel niet met de provider KPN maar zoek contact met KPN Netwerk. Zij zijn de eigenaar van de aansluiting en van die kappen en zij hebben eigen contactmogelijkheden, te vinden op https://www.kpnnetwerk.nl/service-en-contact/

(Onderaan de pagina)

En geef aan dat je een lege blindkap nodig hebt voor een FTU model TY-01, intern ook wel bekend als de U-FTU.

Tot een jaar of vier geleden hielden zij (toen nog Reggefiber) een voorraadje aan voor dit soort gevallen maar of dat nog zo is?

 

@NHendriks Hebben monteurs deze blindkappen? Of zijn ze af te roepen?

Reputatie 1
Badge

Als dit altijd zo was dan is dat dus al minimaal 6 jaar en waarschijnlijk langer zo. Want na die tijd is deze FTU niet meer gemonteerd.

Dan rest me nog 1 advies: bel niet met de provider KPN maar zoek contact met KPN Netwerk. Zij zijn de eigenaar van de aansluiting en van die kappen en zij hebben eigen contactmogelijkheden, te vinden op https://www.kpnnetwerk.nl/service-en-contact/

(Onderaan de pagina)

En geef aan dat je een lege blindkap nodig hebt voor een FTU model TY-01, intern ook wel bekend als de U-FTU.

Tot een jaar of vier geleden hielden zij (toen nog Reggefiber) een voorraadje aan voor dit soort gevallen maar of dat nog zo is?

 

@NHendriks Hebben monteurs deze blindkappen? Of zijn ze af te roepen?

Geweldig dat jullie zoveel moeite doen om me verder te helpen. Het geeft maar weer eens aan dat dat gebrek aan service- en klantgerichtheid NIET de medewerkers aan te wrijven valt, maar gewoon geïnstitutionaliseerd is binnen de KPN! 
Ik overweeg nu om over te stappen naar een andere glasvezelleverancier. Niet zozeer vanwege dit akkefietje alleen, zoals ik eerder al aangaf: ik heb meerdere slechte ervaringen met die moloch die KPN heet. Toen ik van Tele2 naar KPN werd overgezet heb ik al besloten de mogelijkheid verder te onderzoeken om van provider te veranderen. Als ik naar een andere provider overstap, moet er dan een nieuwe glasvezelkabel mijn huis in worden gebracht of gaat dit gewoon via de bestaande glasvezelader? (net zoals gas en elektra ook via één leiding worden binnengebracht)…

 

Reputatie 1
Badge

 

Dan rest me nog 1 advies: bel niet met de provider KPN maar zoek contact met KPN Netwerk. Zij zijn de eigenaar van de aansluiting en van die kappen en zij hebben eigen contactmogelijkheden, te vinden op https://www.kpnnetwerk.nl/service-en-contact/

 

Die heb ik dus ook al uitgebreid aan de lijn gehad en die verwijzen me doodleuk weer terug naar de KPN winkel...

Reputatie 7
Badge +7

 

Geweldig dat jullie zoveel moeite doen om me verder te helpen. Het geeft maar weer eens aan dat dat gebrek aan service- en klantgerichtheid NIET de medewerkers aan te wrijven valt, maar gewoon geïnstitutionaliseerd is binnen de KPN! 
Ik overweeg nu om over te stappen naar een andere glasvezelleverancier. Niet zozeer vanwege dit akkefietje alleen, zoals ik eerder al aangaf: ik heb meerdere slechte ervaringen met die moloch die KPN heet. Toen ik van Tele2 naar KPN werd overgezet heb ik al besloten de mogelijkheid verder te onderzoeken om van provider te veranderen. Als ik naar een andere provider overstap, moet er dan een nieuwe glasvezelkabel mijn huis in worden gebracht of gaat dit gewoon via de bestaande glasvezelader? (net zoals gas en elektra ook via één leiding worden binnengebracht)…

 

Dat kapje is dus gewoon te krijgen via Marktplaats voor een tientje, om daar nou zo’n stennis om te maken?

Principes zijn leuk maar u maakt het uzelf wel een beetje moeilijk.

Volgens mij past deze dan ook gezien de opmerkingen van de KPN monteurs:

https://www.rijssolutions.nl/shop/ftu-ty-01-shell-ty-01-13347#attr=
 

Reputatie 7
Badge +10

@Ernst-Jan waar haal je die onzin vandaan? Er leveren tientallen providers via de glasvezel van KPN. Exact zo als via de telefoonlijn (DSL). Qua bekendere: T-Mobile, Budget, Youfone, Freedom Internet, Online. En nog wel wat minder bekendere die niet landelijk leveren.

@rjtuijnman Ik heb je een bericht gestuurd. 

Reputatie 7
Badge +7

@Ernst-Jan waar haal je die onzin vandaan? Er leveren tientallen providers via de glasvezel van KPN. Exact zo als via de telefoonlijn (DSL). Qua bekendere: T-Mobile, Budget, Youfone, Freedom Internet, Online. En nog wel wat minder bekendere die niet landelijk leveren.

@rjtuijnman Ik heb je een bericht gestuurd. 

Ok. Sorry hoor. Gecorrigeerd, ik lees overal dat tmobile zelf vezel aanlegt, vandaar mijn verkeerde aanname.

Reputatie 7
Badge +10

@Ernst-Jan waar haal je die onzin vandaan? Er leveren tientallen providers via de glasvezel van KPN. Exact zo als via de telefoonlijn (DSL). Qua bekendere: T-Mobile, Budget, Youfone, Freedom Internet, Online. En nog wel wat minder bekendere die niet landelijk leveren.

@rjtuijnman Ik heb je een bericht gestuurd. 

Ok. Sorry hoor. Gecorrigeerd, ik lees overal dat tmobile zelf vezel aanlegt, vandaar mijn verkeerde aanname.

Dat doet T-Mobile niet zelf maar laten ze doen door Open Dutch Fiber. Om de simpele reden dat KPN volgens hen te hoge huurprijzen hanteert. Dat is hun goed recht. 

Reputatie 7
Badge +11

@NHendriks Hebben monteurs deze blindkappen? Of zijn ze af te roepen?

Nope, enkel wat de monteur opspaart bij andere leveringen. Zie ook vaak dat ze verdwijnen na installatie door een monteur van een andere provider die niet de standaard TY-01 NT gebruikt. Ik was altijd wel een beetje een ‘hoarder’ van dit soort spullen. Ik had er nog wel een paar maar aangezien ik vorige week mijn bus heb ingeleverd heb ik deze niet meer.

https://www.rijssolutions.nl/shop/ftu-ty-01-shell-ty-01-13347#attr= dit is trouwens een perfect alternatief voor de TY-01 blindkappen. Deze wordt door sommige providers ook gebruikt voor het aansluiten van eigen apparatuur.

 

Geweldig dat jullie zoveel moeite doen om me verder te helpen. Het geeft maar weer eens aan dat dat gebrek aan service- en klantgerichtheid NIET de medewerkers aan te wrijven valt, maar gewoon geïnstitutionaliseerd is binnen de KPN! 

Hier ben ik het niet mee eens. Sommige zaken vallen net buiten de standaard dingen waar een gemiddelde klantenservicemedewerker iets mee van doen heeft, deze zaken zijn dan lastig via de reguliere kanalen op te lossen. 

Reputatie 7
Badge +12

Toevallig maandag zo’n kap weg gegooid, ik ben niet zo’n hoarder anders had ik hem met alle liefde op gestuurd. Kom ze ook niet vaak tegen anders had ik kunnen zeggen “Ik heb er vast volgende week een” maar het zal hooguit eens per 3 maanden zijn dat er in die wijk glasvezel wordt aangesloten bij een woning die dat nog nooit heeft gehad. Hopelijk kan je iets met de reacties van de mede-forumgebruikers

Reputatie 1
Badge

@Ik_Hussel : inderdaad is er een collega van je die net als jij met hart voor de zaak werkt! Bedankt voor het meedenken!

Reputatie 1
Badge

 

 

 

Dat kapje is dus gewoon te krijgen via Marktplaats voor een tientje, om daar nou zo’n stennis om te maken?

Principes zijn leuk maar u maakt het uzelf wel een beetje moeilijk.

Volgens mij past deze dan ook gezien de opmerkingen van de KPN monteurs:

https://www.rijssolutions.nl/shop/ftu-ty-01-shell-ty-01-13347#attr=
 

De kap is niet de voornaamste bron van ergernis en frustratie: het is de totale onmogelijkheid dit gewoon via een telefoontje opgelost te krijgen. KPN heeft de service dermate aan banden gelegd dat er van klantgerichtheid geen sprake meer is. Dat past volledig bij mijn voorgaande ervaringen met KPN: talloze kleine afdelinkjes die volkomen langs elkaar heen werken met eigen klantendatabases en procedures. Dat wrijf ik zeker de helpdeskmedewerkers niet aan, die zijn ook met handen en voeten gebonden aan die procedures. Ik houd mijn hart vast als er zich ooit écht een storing voordoet...
Het tientje voor de kap is óók het bezwaar niet. Al ben ik van mening dat een en ander gewoon netjes afgemonteerd had moeten worden destijds. Dan nog vind ik fouten maken geen probleem, maar los het dan wel netjes op!

Wél een bezwaar is dat ik dan eerst naar Utrecht moet en dan maar moet hopen dat de kap ‘past’. 

Toch bedankt voor je reactie en je moeite!

Reputatie 7
Badge +12

Wel wil ik zoals @Ward_ aangeven dat je niet bij KPN de provider (o.a. dit forum, 0800-0402 of de winkels) maar echt bij KPNNetwerk moet zijn. Ward_ is daar ook een medewerker en hun zijn degene die het glasvezelnetwerk aanleggen, beheren en eventueel deze kappen op voorraad zal hebben. KPN de provider heeft nog nooit deze kappen gehad omdat KPN enkel zorgt voor de diensten en niet voor de Fibre Termination Unit.

Reputatie 7
Badge +10

@Ik_Hussel Ik ben er op de achtergrond al mee bezig.

Reputatie 1
Badge

 

Tadaaaa!   Met dank aan Ward!

Reputatie 7
Badge +10

 

Tadaaaa!   Met dank aan Ward!

Dat ziet er beter uit!

Reputatie 7
Badge +7

 

Tadaaaa!   Met dank aan Ward!

Mooi. Zo zie je maar dat al uw lelijke praat niet erg passend was. KPN is dus niet “de hel”. Er zijn nog zat medewerkers wel klantgericht.

Reputatie 7
Badge +10

Mooi. Zo zie je maar dat al uw lelijke praat niet erg passend was. KPN is dus niet “de hel”.
Er zijn nog zat medewerkers wel klantgericht.

Gelukkig wel, maar in zijn algemeenheid is de klantenservice van KPN als “organisdatie”om te huilen. Eigenlijk te belachelijk voor woorden dat men zoveel moeite moet doen om een simpel afdekkapje geregeld te krijgen.

Aardig relaas / omschreven door Maarten van Rossum < HIER >

Reputatie 1
Badge

 

Mooi. Zo zie je maar dat al uw lelijke praat niet erg passend was. KPN is dus niet “de hel”. Er zijn nog zat medewerkers wel klantgericht.

Ik schreef al eerder dat het niet de medewerkers zijn waar de ellende ligt, maar aan allerlei protocollen waar de medewerkers aan gebonden zijn. Het is het ‘instituut’ KPN dat log, klantonvriendelijk en star is. Daar zijn de medewerkers helaas met handen en voeten aan gebonden. Mijn ‘lelijke praat’ was wel degelijk passend, want het had met één telefoontje opgelost moeten zijn en niet pas na afgepoeierd te zijn na talloze telefoontjes via het eigen initiatief van ene Ward. Het is dat deze betreffende medewerker dit perfect voor me oploste, maar dat is dus 100% eigen initiatief van deze medewerker. Behalve de verzending had de KPN hier part noch deel aan! Ik vrees dat mijn mening over het 'bedrijf’ KPN niet wezenlijk is veranderd!

Reputatie 7
Badge +7

Ik begrijp niets van uw reactie. Fijn weekend.

Sorry hoor.  Maar dat is dan toch echt een gebrek van jezelf als je dat niet snapt.
(Niet goed gelezen??  Niet goed in je opgenomen van wat er wordt beschreven??
Gebrek aan intelligentie??  Borreltje op??)   Ook een fijn weekend.  😀

De borrel was een goede port een paar uur geleden. Met de intelligentie zit het goed denk ik, geen klachten.

Wat ik niet begrijp is dat iemand op zijn grafsteen wil hebben staan “En toch kwam ik van rechts”. Een bedrijf als KPN draait om mensen, de rest is spul dat overal te koop is. En deze meneer is prima geholpen door een KPN medewerker. Prima toch?

Maar dank voor je opbeurende bericht. Doet me denken dat een slaapmutsje een idee zou zijn 😋.

Reputatie 7
Badge +10

(Heb hier ook een lekkere Schotse Malt Whisky gedronken).
 

En deze meneer is prima geholpen door een KPN medewerker. Prima toch?

Maar dat heeft wel wat voeten in aarde gehad voor het zover was.
Had IMO meteen bij het eerste contact met KPN ruim 2 weken geleden, opgelost moeten zijn.