Vraag

Glasvezelverbinding valt steeds weg na vervanging NT

  • 24 February 2022
  • 50 reacties
  • 2631 keer bekeken

Reputatie 2

Sinds dat donderdag 10 februari mijn NT (glasvezelaansluitpunt) is vervangen door een nieuwe, omdat dat volgens KPN nodig was ter voorbereiding op een nieuwe techniek of zo, heb ik niets anders dan regelmatig wegvallende verbindingen. Dit gebeurt zowel via mijn Box 12 als mijn eigen Asus RT-AC86U ingesteld als modem/router. KPN heeft al drie keer de NT opnieuw vervangen, ze hebben de aannemer (KPN NetwerkNL) langs gestuurd (die ook de NT weer vervangen heeft), ze hebben de signaalwaardes doorgemeten (bleek allemaal goed) en het helpt allemaal niks. KPN heeft ook aangegeven dat het niet aan de apparatuur in of na de meterkast (eigen netwerk dus) ligt, dat zag er allemaal goed uit.

 

Ik heb het idee dat de verbinding wegvalt op het moment dat het wat ‘drukker’ wordt, dus tegelijkertijd een serietje kijken, wat torrents downloaden en gamen op de PlayStation.

 

Vóór 10 februari was mijn verbinding zo stabiel als wat, geen seconde storing sinds een half jaar dat ik glasvezel heb. De problemen zijn dus echt pas ontstaan ná vervanging van de NT. Ik begin er nu wel een beetje moedeloos van te worden, want het probleem lijkt maar niet opgelost te kunnen worden,

 

Ik probeer het nu dus maar via deze manier, want om nou voor de vijfde of zesde keer de klantenservice te bellen en telkens het verhaal opnieuw te moeten uitleggen, dat begint me ook een beetje tegen te staan.

 

Is er iemand die kan helpen?

 

Voorbeeld van een log op de Asus router:

 

Feb 23 23:19:29 pppd[9025]: Serial link appears to be disconnected.
Feb 23 23:19:31 WAN Connection: Fail to connect with some issues.
Feb 23 23:19:31 DualWAN: skip single wan wan_led_control - WANRED off
Feb 23 23:19:35 pppd[9025]: Connection terminated.
Feb 23 23:19:36 pppd[9025]: Modem hangup
Feb 23 23:19:46 pppd[9025]: Connected to <mac> via interface vlan6
Feb 23 23:19:46 pppd[9025]: Connect: ppp0 <--> vlan6
Feb 23 23:19:46 pppd[9025]: PAP authentication succeeded
Feb 23 23:19:46 pppd[9025]: peer from calling number <mac> authorized
Feb 23 23:19:46 pppd[9025]: local IP address x.x.x.x
Feb 23 23:19:46 pppd[9025]: remote IP address x.x.x.x
Feb 23 23:19:46 wan: finish adding multi routes
Feb 23 23:19:46 start_ddns: update WWW.ASUS.COM update@asus.com, wan_unit 0
Feb 23 23:19:46 start_ddns: Clear ddns cache.
Feb 23 23:19:46 start_ddns: Start Inadyn.
Feb 23 23:19:46 inadyn[28421]: In-a-dyn version 2.8.1 -- Dynamic DNS update client.
Feb 23 23:19:46 inadyn[28421]: Update forced for alias xxx.asuscomm.com, new IP# x.x.x.x
Feb 23 23:19:47 inadyn[28421]: alias address=<x.x.x.x>
Feb 23 23:19:47 inadyn[28421]: request<GET /ddns/update.jsp?hostname=xxx.asuscomm.com&myip=x.x.x.x&model=RT-AC86U&fw_ver=3.0.0.4.386_45956-g23134c9 HTTP/1.0^M Authorization: Basic MjQ0QkZFNUY0MkMwOjYyOTBEOUM2RkVEMzA2MTNENDY5NTY3NzUwQzk3RTI5^M Host: ns1.asuscomm.com^M User-Agent: inadyn/2.8.1 https://github.com/troglobit/inadyn/issues^M ^M >
Feb 23 23:19:47 inadyn[28421]: [response_update]HTTP/1.1 200 OK^M Date: Wed, 23 Feb 2022 22:19:47 GMT^M Server: Apache^M Content-Length: 0^M Connection: close^M Content-Type: text/html; charset=UTF-8^M ^M
Feb 23 23:19:47 inadyn[28421]: Updating cache for xxx.asuscomm.com
Feb 23 23:19:47 ddns: ddns update ok
Feb 23 23:19:50 WAN Connection: WAN was restored.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

50 reacties

Reputatie 7
Badge +7

En? Nu wel stabiel?

Ik vraag dit omdat op Delta/Caiway XGS-PON infra, diverse mensen met deze OLT ook zeer slechte ervaringen hebben, uitval, lage snelheid, hoge latency etc.

Ding is volledig gecertificeerd dus zou netwerk onafhankelijk moeten zijn.

Reputatie 2

Nee, het is nog steeds niet stabiel. Er is blijkbaar van alles al vervangen in de keten en ik ben o.a. op een andere splitter gezet etc, maar de verbinding valt nog steeds willekeurig weg. Het gaat soms ook een paar dagen goed zo lijkt het, en net tijdens een ‘cruciaal’ potje FIFA (zul je altijd zien), bam….

Ondertussen heb ik rechtsbijstand er ook bijgehaald, want ik vind nu dat ik KPN ruimschoots de tijd heb gegeven en we zitten allang over de twee weken die ik ze gegeven heb, maar op een gegeven moment is mijn geduld gewoon op. Afgelopen week nog even contact gehad en we geven KPN nog éénmaal twee weken de kans, en dan is het echt einde contract

Ik snap best dat het blijkbaar een zeer lastige storing is of weet ik veel wat, en ik heb prima persoonlijk contact met Frank die echt wel op onderzoek uit is en dingen vervangt en uitsluit, maar intussen heb ik al bijna drie maanden instabiel internet en vanuit KPN zelf komt er ook nul financiële compensatie. En nee, zo'n stomme tijdelijke 4g-router zit ik echt niet op te wachten.

 

@RickGW vervelende situatie. @Ernst-Jan  je noemt OLT (centrale) of bedoel je ONT (in de woning) als je spreekt over het apparaat waar meer mensen uitdagingen mee hebben?

 

@RickGW kan je het probleem triggeren met torrents oid? En als je het kan triggeren kan je dan ook verschil zien tussen de asus en her kpn modem? Het kan zijn dat de asus de hogere snelheden niet trekt qua cpu en in elkaar zakt waardoor de PPPoE sessie verbreekt. Iets wat mogelijk goed ging met de lagere snelheden die je eerst had. Je kan torrents ook limiteren in bandbreedte, mogelijk zit daar nog wat ruimte. 
 

XGS-PON is een gedeeld netwerk met minimaal 64-96 (exacte getal vergeten). Hoe ervaren anderen in de buurt het internet?
 

Hier is het gehele netwerk voorzien van eigen apparatuur, in zo’n complexe situatie zou ik terug zijn gegaan naar het provider modem. 

Reputatie 2

@RickGW vervelende situatie. @Ernst-Jan  je noemt OLT (centrale) of bedoel je ONT (in de woning) als je spreekt over het apparaat waar meer mensen uitdagingen mee hebben?

 

@RickGW kan je het probleem triggeren met torrents oid? En als je het kan triggeren kan je dan ook verschil zien tussen de asus en her kpn modem? Het kan zijn dat de asus de hogere snelheden niet trekt qua cpu en in elkaar zakt waardoor de PPPoE sessie verbreekt. Iets wat mogelijk goed ging met de lagere snelheden die je eerst had. Je kan torrents ook limiteren in bandbreedte, mogelijk zit daar nog wat ruimte. 
 

XGS-PON is een gedeeld netwerk met minimaal 64-96 (exacte getal vergeten). Hoe ervaren anderen in de buurt het internet?
 

Hier is het gehele netwerk voorzien van eigen apparatuur, in zo’n complexe situatie zou ik terug zijn gegaan naar het provider modem. 

Het probleem zit hem niet in de Asus of KPN Box 12. Dat is al uitgesloten. Ook het eerste half jaar had ik gewoon een 1000/1000-verbinding. Stabiel. De verbindingen vallen weg op glasniveau, zoals de monteur ook telkens constateert. Buiten mijn huis dus. Het is ook niet te triggeren met torrents o.i.d., want ik had gisteravond alleen de PlayStation aan, verder helemaal niks. En ook dan klapt hij er zomaar uit. Mijn Asus (en de Box 12 denk ik ook) doen hun werk prima.

De monteur constateerde van de week ook uitvallende verbindingen bij enkele buren zei hij trouwens.

Reputatie 7

 

De monteur constateerde van de week ook uitvallende verbindingen bij enkele buren zei hij trouwens.

Dit duidt toch echt op een probleem in de OLT of in de glasvezel zelf. Ik neem eigenlijk aan dat ze de glasvezel heel eenvoudig uit zouden kunnen sluiten door deze door te meten. Dan blijft de OLT dus over en ook die is, neem ik aan, ook al een keer vervangen.

Een andere oorzaak is een grapjas binnen het netwerksegment die met "vreemd licht" de boel verstoort omdat hij/zij een eigen ONT probeert aan te sluiten.

Maar ook dat vind ik niet echt een plausibele verklaring.

Ik hoop dat ze de oorzaak snel zullen kunnen achterhalen.

Een GPON trace kan kilometers lang zijn, als er ergens een slechte las ligt en er dendert een vrachtwagen voorbij heb je kans op onderbrekingen. GPON is voor de provider voordeliger omdat er minder actieve apparatuur nodig is, nadeel is dat de vermindering van actieve apparatuur de lengte van een troubleshoot traject onoverzichtelijk lang kan maken. Zowel in kilometers als in doorlooptijd.

 

Had je hiervoor ook een XGS-PON aansluiting, hebben ze een nieuwe 10Gbps variant geplaatst ipv de vorige 1Gbps variant? Je nieuwe ONT zorgt voor meer bandbreedte in de wijk tot aan de centrale, ze gebruiken hiervoor een andere kleur licht op de vezel. Tenzij het een firmware issue is in de ONT bij jou thuis, zou die andere kleur licht niet tot verstoringen moeten leiden.

 

Controle vraag: als je weggaat bij KPN en je hebt XGS-PON welke provider kies je daarna? Als je weer voor glas kiest zal de nieuwe provider ook aanbieden over het klapperende glas...Ziggo oid is echt gescheiden.

 

Ik zou met Frank eens sparren over een OTDR meting

 

 

Reputatie 2

Als 

De monteur constateerde van de week ook uitvallende verbindingen bij enkele buren zei hij trouwens.

Dit duidt toch echt op een probleem in de OLT of in de glasvezel zelf. Ik neem eigenlijk aan dat ze de glasvezel heel eenvoudig uit zouden kunnen sluiten door deze door te meten. Dan blijft de OLT dus over en ook die is, neem ik aan, ook al een keer vervangen.

Een andere oorzaak is een grapjas binnen het netwerksegment die met "vreemd licht" de boel verstoort omdat hij/zij een eigen ONT probeert aan te sluiten.

Maar ook dat vind ik niet echt een plausibele verklaring.

Ik hoop dat ze de oorzaak snel zullen kunnen achterhalen.

De monteur heeft in elk geval geconcludeerd dat de verbinding van mijn huis naar de wijkkast prima is. Dat is doorgemeten. Het zit hem ergens daarachter.

Ik las net dit topic:

en dit lijkt echt verdacht veel op mijn probleem.

Reputatie 2

Een GPON trace kan kilometers lang zijn, als er ergens een slechte las ligt en er dendert een vrachtwagen voorbij heb je kans op onderbrekingen. GPON is voor de provider voordeliger omdat er minder actieve apparatuur nodig is, nadeel is dat de vermindering van actieve apparatuur de lengte van een troubleshoot traject onoverzichtelijk lang kan maken. Zowel in kilometers als in doorlooptijd.

 

Had je hiervoor ook een XGS-PON aansluiting, hebben ze een nieuwe 10Gbps variant geplaatst ipv de vorige 1Gbps variant? Je nieuwe ONT zorgt voor meer bandbreedte in de wijk tot aan de centrale, ze gebruiken hiervoor een andere kleur licht op de vezel. Tenzij het een firmware issue is in de ONT bij jou thuis, zou die andere kleur licht niet tot verstoringen moeten leiden.

 

Controle vraag: als je weggaat bij KPN en je hebt XGS-PON welke provider kies je daarna? Als je weer voor glas kiest zal de nieuwe provider ook aanbieden over het klapperende glas...Ziggo oid is echt gescheiden.

 

Ik zou met Frank eens sparren over een OTDR meting

 

 

Vóór 10 februari had ik G-PON en dit was zo stabiel als wat. Echt, geen seconde storing gehad, was hier zeer tevreden over. Ergens op de eerste pagina heb ik een foto van de nieuwe NT geplaatst, geen idee of die 10 of 1 Gbps is.

Mocht ik weggaan bij KPN is er hier maar één alternatief: Ziggo. Verbinding was daar ook altijd zeer stabiel, alleen baalde ik van de lage upload, de hoofdreden dat ik naar KPN ben gegaan. Maar als ik moet kiezen tussen een stabiele 1000/50-verbinding of een instabiele 1000/1000-verbinding, kies ik toch voor het eerste…

Als ik Frank weer spreek, zal ik hem de tip geven over een OTDR-meting, dank!

Als 

De monteur constateerde van de week ook uitvallende verbindingen bij enkele buren zei hij trouwens.

Dit duidt toch echt op een probleem in de OLT of in de glasvezel zelf. Ik neem eigenlijk aan dat ze de glasvezel heel eenvoudig uit zouden kunnen sluiten door deze door te meten. Dan blijft de OLT dus over en ook die is, neem ik aan, ook al een keer vervangen.

Dat dacht ik ook issues met het glas, maar dat verklaart niet waarom hij met zijn vorige ONT (ik neem aan de GPON variant ipv XGS-PON) wel een stabiele omgeving had. 

Als KPN over GBIC's praat (die heten al jaren SFP's ;) ) dan hebben ze het veelal over de centrale zijde, in dit geval waarschijnlijk een OLT.

 

Een andere oorzaak is een grapjas binnen het netwerksegment die met "vreemd licht" de boel verstoort omdat hij/zij een eigen ONT probeert aan te sluiten.

Maar ook dat vind ik niet echt een plausibele verklaring.

Ik hoop dat ze de oorzaak snel zullen kunnen achterhalen.

De kwetsbaarheid dat je met een verkeerde hobby router + SFP 96 huishoudens plat kan leggen doet mij bibberen. Er is op het T-Mobile topic een hele thread over hun verkeerde patch aanpak, bij de omzetting van AON naar GPON. Ze vroegen/vragen klanten niet om hun oude AON NT los te halen en ze begonnen met een patch op de OLT en reden dan op het gemak terug naar de klant om de ONT aan te sluiten. Al die tijd straalt het NT licht als een verstoring door de hele GPON wijk heen. Heeft iemand op GoT aanhankelijk gemaakt en ze zijn voornemens deze patch uitdagingen anders in te richten. 

Overigens is het onwaarschijnlijk dat je dit hebt in een volledige (XGS)GPON wijk, tenzij er een fors aantal Tweakers woont met hobby routers.

Reputatie 7

Vóór 10 februari had ik G-PON en dit was zo stabiel als wat. Echt, geen seconde storing gehad, was hier zeer tevreden over. Ergens op de eerste pagina heb ik een foto van de nieuwe NT geplaatst, geen idee of die 10 of 1 Gbps is.

Die nieuwe ONT is voor XGS.PON (10Gbps).

Reputatie 7

De kwetsbaarheid dat je met een verkeerde hobby router + SFP 96 huishoudens plat kan leggen doet mij bibberen. Er is op het T-Mobile topic een hele thread over hun verkeerde patch aanpak, bij de omzetting van AON naar GPON. Ze vroegen/vragen klanten niet om hun oude AON NT los te halen en ze begonnen met een patch op de OLT en reden dan op het gemak terug naar de klant om de ONT aan te sluiten. Al die tijd straalt het NT licht als een verstoring door de hele GPON wijk heen.

AON en G.PON maken gebruik van dezelfde frequentie en daardoor kan je met een AON NTU eenvoudig de OLT platleggen en zo het hele netwerksegment platleggen. XGS.PON gebruikt echter een andere frequentie en daarbij zou het licht van een aangesloten AON NTU geen invloed mogen hebben op de werking van de OLT.

Vóór 10 februari had ik G-PON en dit was zo stabiel als wat. Echt, geen seconde storing gehad, was hier zeer tevreden over. Ergens op de eerste pagina heb ik een foto van de nieuwe NT geplaatst, geen idee of die 10 of 1 Gbps is.

Die nieuwe ONT is voor XGS.PON (10Gbps).

Exact als je hem dan afpelt wat blijft er dan over @wjb ?

 

-Issues met het kilometers lange glas trace → nope want dan had zijn GPON NT ook moeten klapperen

-Issues met de firmware van de huidige XGS.PON NT, plausibel wacht op feedback van @Ernst-Jan 

-Issues met de fysieke connectoren, zouden ze remote moeten kunnen uitlezen schat ik in qua demping.

De kwetsbaarheid dat je met een verkeerde hobby router + SFP 96 huishoudens plat kan leggen doet mij bibberen. Er is op het T-Mobile topic een hele thread over hun verkeerde patch aanpak, bij de omzetting van AON naar GPON. Ze vroegen/vragen klanten niet om hun oude AON NT los te halen en ze begonnen met een patch op de OLT en reden dan op het gemak terug naar de klant om de ONT aan te sluiten. Al die tijd straalt het NT licht als een verstoring door de hele GPON wijk heen.

AON en G.PON maken gebruik van dezelfde frequentie en daardoor kan je met een AON NTU eenvoudig de OLT platleggen en zo het hele netwerksegment platleggen. XGS.PON gebruikt echter een andere frequentie en daarbij zou het licht van een aangesloten AON NTU geen invloed mogen hebben op de werking van de OLT.

 

 

 

 

KPN noemt de GPON waardes niet meer in het document:

 

Ter ref de GPON lichtkleuren, ze matchen met de AON lichtkleuren zoals hierboven ook beschreven.

 

-Issues met de firmware van de huidige XGS.PON NT, plausibel wacht op feedback van @Ernst-Jan 

-Issues met de fysieke connectoren, zouden ze remote moeten kunnen uitlezen schat ik in qua demping.

 

-Issues met het kilometers lange glas trace → nope want dan had zijn GPON NT ook moeten klapperen

-Issues met een NT in een GPON segment → nope andere lichtkleuren.

Reputatie 7
Badge +7

@RickGW vervelende situatie. @Ernst-Jan  je noemt OLT (centrale) of bedoel je ONT (in de woning) als je spreekt over het apparaat waar meer mensen uitdagingen mee hebben?

 

@RickGW kan je het probleem triggeren met torrents oid? En als je het kan triggeren kan je dan ook verschil zien tussen de asus en her kpn modem? Het kan zijn dat de asus de hogere snelheden niet trekt qua cpu en in elkaar zakt waardoor de PPPoE sessie verbreekt. Iets wat mogelijk goed ging met de lagere snelheden die je eerst had. Je kan torrents ook limiteren in bandbreedte, mogelijk zit daar nog wat ruimte. 
 

XGS-PON is een gedeeld netwerk met minimaal 64-96 (exacte getal vergeten). Hoe ervaren anderen in de buurt het internet?
 

Hier is het gehele netwerk voorzien van eigen apparatuur, in zo’n complexe situatie zou ik terug zijn gegaan naar het provider modem. 

Sorry, ik bedoelde de ONT, de Genexis media converter bij de consument. Bij gebruik op het Delta netwerk (ding is nl. gewoon te koop in de KPN webshop) werkt hij ook (?) niet goed. En dat is merkwaardig want het device is gecertificeerd en dat proces dient er juist voor om inter operabiliteit tussen ISP’s te garanderen.

Op Tweakers hebben een viertal mensen op het Delta netwerk Nokia OLT) allemaal problemen met deze ONT. Het kan zijn dat er in de firmware een specifieke aanpassing is voor KPN waarom deze niet op een ander netwerk werkt. Maar dan zou de BF certificering moeten vervallen, dat zou de producent Genexis nooit moeten toestaan.

Deze ONT wordt dus al een paar maanden nu uitgerold, bij generieke problemen, zeg een fout in de hardware of software van dit device, zou KPN veel meer klachten hebben, dus dat zal wel niet. 
Maar geen diagnose middelen hebben voor een case zoals de problematiek van RickGW is wel bijzonder. Alleen steeds ONT en OLT vervangen zonder diagnose is natuurlijk niet de oplossing.

Ik heb stabiel gigabit AON. Dit gedoe met XGS-PON zit niemand op te wachten.

 

Reputatie 2

Inmiddels weer een week verder, morgen komt Frank met een collega de boel in de meterkast opnieuw aanleggen en wordt er buiten nog ergens iets gedaan.

Vanochtend na een paar dagen geen last te hebben gehad, weer twee storingen achter elkaar. En toevallig had ik wat torrents draaien op de achtergrond. Zoals ook de vorige keer toen de verbinding uitviel.

Mijn gevoel zegt dat die twee gelinkt zijn, alleen ik kan het niet hard maken.

Reputatie 7
Badge +15

@RickGW Fijn dat er in ieder geval weer contact is geweest. 

Is er ook richting Frank aangegeven dat je vermoedt dat er sprake is van een verband tussen "veel verbruik" en het wegvallen van de verbinding? 

Reputatie 2

Intussen weer twee weken verder: probleem nog steeds zeer hardnekkig aanwezig. Communicatie met Frank is overigens prima, die doet wat binnen zijn mogelijkheden ligt, ook met andere collega's erbij halen etc… Het verband met ‘veel verbruik’ en wegvallen is ondertussen ook aangetoond, ook richting Frank. Heb al weer een ‘test’ NT gekregen, hielp niets. Snelheid is iets hoger en iets lager gezet, helpt ook niets. 

 

Ik snap dat het iets heel hardnekkigs is en ik begrijp ook dat er echt onderzoek gedaan moet worden naar een oplossing, maar waar ik wel van begin te balen nu is dat er vanuit KPN totaal geen financiële tegemoetkoming wordt geregeld. Volgens mij ben ik namelijk erg coulant geweest de afgelopen maanden en had ik al drie keer onder het contract uit kunnen komen, maar ik geef KPN ruimschoots de kans om dit probleem te onderzoeken en op te lossen, ook omdat andere klanten hierbij wellicht geholpen kunnen zijn.

 

@Rutger_ graag je reactie. Want prima dat ik voor nu een soort testlocatie geworden ben voor KPN, maar ik heb heel weinig zin om elke maand de volle mep te moeten betalen voor iets dat gedeeltelijk werkt en nog erger, onbetrouwbaar is.

Reputatie 7
Badge +15

@RickGW Erg irritant dat het probleem nog steeds bestaat en er nog steeds geen oplossing is. 

Wel fijn om te lezen dat de communicatie goed verloopt en de stappen die nodig zijn gezet worden. 

Voor wat betreft de financiële compensatie, uiteraard ben ik met je eens dat je hier recht op hebt. Zeker gezien de duur van de problemen. 

Omdat ik wil komen met een passende vergoeding doe ik dit altijd nadat het probleem verholpen is. Zodat ik de situatie in zijn volledigheid kan beoordelen. 

Ik snap natuurlijk ook dat het nu al lang duurt en ben je zeer dankbaar voor je geduld tot nu toe. Maar ik zou je ook deze situatie graag nog om geduld willen vragen! 😇

@RickGW Bij mij is het probleem inmiddels opgelost door over te stappen naar T-Mobile die mij terug gezet heeft op een “oude” gpon. Ik zou dit toch ook in je hoofd houden als het nu nog steeds niet opgelost is en ze geen goede compensatie willen aanbieden. 
Stiekem hoop ik toch ook dat ze het probleem vinden & oplossen bij u omdat ik volgend jaar waarschijnlijk weer terug bij KPN wil (als het stabiel is) wegens IPV6 ondersteuning (en misschien wel 2.5g zodra de xgspon stabiel is).

Reputatie 2

@Guus.

Nou, het probleem is wellicht (maar ik ben nog erg voorzichtig) op te lossen. Bij een andere klant die hetzelfde probleem had en waar het toch in de ONT zat, hebben ze een nieuwe Nokia ONT getest. Die bleef stabiel. Vooralsnog… Volgende week wordt bij mij diezelfde ONT in de meterkast gezet. Ik ben benieuwd. 

Reputatie 2

Ik ben voorzichig, maar het probleem lijkt opgelost. De nieuwe Nokia ONT (type XS-010X-Q) werkt vooralsnog probleemloos.

Ik ben voorzichig, maar het probleem lijkt opgelost. De nieuwe Nokia ONT (type XS-010X-Q) werkt vooralsnog probleemloos.

Dus de oplossing is eigenlijk gewoon weer terug naar de oude stabiele ONT zonder issues die (ik in iedergeval) voor de “upgrade” ook had. Het is dus wel jammer dat ze het achterliggende probleem niet hebben kunnen ontdekken ookal maakt het voor nu nog niet uit omdat KPN toch “maar” 1gbit aan bied op het moment.

Toch ben ik blij voor jou en anderen omdat ze nu bij klanten met dit probleem de oude ont kunnen installeren todat het achterliggend probleem opgelost is.


Overigens zou ik toch even kijken als ik jou was voor een vergoeding als ze dat nog niet hebben aangeboden (want deze oplossing hadden ze eigenlijk al vanaf het begin aan kunnen bieden)

Reputatie 2

@Rutger_ aangezien het probleem opgelost lijkt, denk ik dat het tijd wordt om het even over de vergoeding te hebben 🙂

Reputatie 7
Badge +15

@RickGW Fijn om te lezen dat het probleem opgelost lijkt te zijn. 

Ik ben met je eens dat het tijd wordt om het over de vergoeding te hebben. Ik stuur je een privé bericht met een voorstel. 

Reputatie 7
Badge +15

@RickGW We zijn een vergoeding overeengekomen. Dit bedrag zal verrekend worden op de volgende factuur waarop dit mogelijk is. :)

Ik hoop dat de problemen voorbij zijn en dat het op deze manier opgelost is!