Gratis sneller internet voor u als klant van KPN

  • 2 October 2019
  • 7 reacties
  • 461 keer bekeken

Vele jaren lang heb ik betaald voor een 40Mbit/s abonnement terwijl KPN feitelijk maar een maximale snelheid van 12Mbit/s (30%) leverde.

Afgelopen maand na veel vertraging (De brief van KPN met "bijna klaar" met "Gratis sneller internet voor u als klant van KPN" dateert al van 19 oktober 2016, dat is bijna 3 jaar geleden) dan eindelijk enige verbetering.

En dan moet ik nu volgens de recent ontvangen mail-campagne “Haal alles uit het verbeterde netwerk” voor 50 extra Mbit/s bovenop het huidige abonnement van nu 50Mbit/s, die KPN met mijn nieuwe snelheid van 76Mbit/s maar voor de helft waarmaakt, ook nog eens meteen € 4,99 betalen.

Het zou niet meer dan redelijk, rechtvaardig en fatsoenlijk zijn wanneer KPN mij, meer dan 30 jaar KPN(v/h PTT)-klant, ook vele jaren lang zonder enige bijbetaling van mijn 76Mbit/s laat genieten. Toch?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Hallo @Anthonisz , bij een abo van 40 Mbps en een technische mogelijkheid voor snel internet in huis lijkt het me niet meer dan billijk dat je nu zonder meerkosten netto die 40Mbps moet kunnen ontvangen.
Zelf heb ik bij Telfort een 50Mbps-abo, maar heb netto 18Mbps, deze week wordt de straatkast opgewaardeerd zodat bij mij thuis 95Mbps mogelijk wordt.
Ik heb aan Telfort gevraagd of ik na de opwaardering nu ook netto die 50Mbps standaard krijg zonder meerkosten, maar ik heb daar helaas ook nog geen duidelijk antwoord op gekregen.
Succes.
Reputatie 6
Badge +9
Bij xDSL abonnementen betaal je voor snelheden tot xx Mbit/s.
Welke snelheid je haalt is afhankelijk van o.a. de afstand tot de centrale.

die €4,99 is dus waarschijnlijk voor de snelheidsupgrade van tot 50 Mbit/s naar tot 100 Mbit/s

Op Fourstack kan je zien welke snelheid er ongeveer haalbaar is op jouw adres.
Bij xDSL abonnementen betaal je voor snelheden tot xx Mbit/s.
Welke snelheid je haalt is afhankelijk van o.a. de afstand tot de centrale.

die €4,99 is dus waarschijnlijk voor de snelheidsupgrade van tot 50 Mbit/s naar tot 100 Mbit/s

Op Fourstack kan je zien welke snelheid er ongeveer haalbaar is op jouw adres.

Hallo @Dennis-L , @Anthonisz en ik bedoelen dat als de snelheidsverhoging technisch mogelijk wordt op je adres dat je mag verwachten dat je dan standaard minimaal de snelheid ontvangt waarvoor je een abo hebt, zonder meerkosten, dus wij hebben nu 12 c.q. 18 Mbps en een abo van 40 c.q. 50 Mbps, na de technische verhoging zouden we dan respectievelijk netto 40 en 50 Mbps moeten kunnen ontvangen zonder meerkosten want we betalen al voor een abo met die snelheid.
Reputatie 7
Badge +24
Hi Anthonizs, welkom op het forum.

Ik kijk met alle plezier met je mee. Zou je je profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan?

Het zou niet meer dan redelijk, rechtvaardig en fatsoenlijk zijn wanneer KPN mij, meer dan 30 jaar KPN(v/h PTT)-klant, ook vele jaren lang zonder enige bijbetaling van mijn 76Mbit/s laat genieten.

Hier moet me toch iets van het hart. Ik heb nooit begrepen wat de redenatie hiervan is, van de verwachting die hier door jou wordt geschetst. Technologie, en in dit geval internetsnelheid, gaat gepaard met uitdagingen. We leveren het maximale van wat we kunnen leveren via ons netwerk en waar mogelijk doen we ons best om het te upgraden zodat we nog meer leveren. Zo ook in dit geval. De abonnementen die wij leveren zijn altijd tot een bepaalde snelheid, we geven ook duidelijk aan wat je van ons kunt verwachten op je adres.

Het antwoord op je vraag is dan ook: nee. Hoe lang je klant bij ons bent geweest heeft hier geen invloed op, wij behandelen alle klanten gelijk. Zoals het ook hoort naar mijn mening.

Ik help je graag verder mocht je de 50 Mbps niet halen. Daar ben ik voor en hopelijk neem je mijn directe antwoord mij niet kwalijk.

Ik hoor graag van je.

Ik help je graag verder mocht je de 50 Mbps niet halen. Daar ben ik voor en hopelijk neem je mijn directe antwoord mij niet kwalijk.



‘Waar was je toen ik je nodig had? ’schiet er als eerste door mijn hoofd.

Maar ik vrees, helaas, zo heeft de afgelopen jaren de praktijk mij geleerd, een holle frase.

Nog even samengevat, want kennelijk heeft niet iedereen ’t begrepen: De afgelopen jaren heb ik voor 40Mbit/s betaald terwijl er door KPN 12Mbit/s is geleverd. Terwijl al 3 jaar geleden werd meegedeeld: “bijna klaar” met "Gratis sneller internet voor u als klant van KPN". Recent wordt dan eindelijk het instap-abonnement van inmiddels 50Mbit/s door KPN waargemaakt. Mooi! Sterker nog, KPN kan daarbovenop zelfs 26Mbit/s extra leveren. Fijn! Maar KPN wil daar dan wel meteen en ook de volle prijs van 50 extra Mbit/s voor hebben. Mijn punt is: Had daar nou even ook minstens 3 jaar mee gewacht. Of kom voor zeer trouwe klanten die jarenlange ellende hebben uitgezeten met een aardig voorstel. Redelijk toch?

Voor alle duidelijkheid 12Mbit/s betekent volgens KPN dat 1 ingeschakelde HD-tv en 1 YouTube kijkende huisgenoot niet samen gaan. De directeur Klantenservice, Bob Mols, noemde dat op 19 oktober 2016 in een brief aan mij “het netwerk bij u in de buurt [is zo goed als] klaar […] voor de toekomst”. Schiet daarbij maar eens niet in de lach. Tranen zijn ook niet misplaatst.

En er is mij in die periode nooit een zinnig antwoord gegeven op de herhaalde vraag waarom KPN niet na komt wat zij belooft aan haar klanten, maar daar wel voor laat betalen. En dat antwoord zou jij, nothing personal, ben ik bang, ook niet hebben kunnen geven. Eindeloos werd als een mantra het fourstack-dogma herhaald. Verder, ondanks Bob Mols z’n mooie beloftes, helemaal niets aan te doen. Vandaar een holle frase.

Overigens zagen een aantal van je collega’s bij die contacten wel de redelijkheid in van ‘pay for what you get’, in plaats van ‘pay for what I promise, but don’t deliver’.

Je gaat met 2 vrienden naar een kroeg waar je al jarenlang komt en je bestelt 3 bier. De nieuwe barkeeper belooft zo met 3 bier bij je te komen en tapt even later 1 bier en rekent er 3 met je af. En doet dat, ondanks beloftes van beterschap, minstens 3 jaar lang bij steeds stijgende bierprijs.

Maar dan na 3 jaar tapt de barkeeper toch opeens wel de 3 bier die je hebt besteld. Hij fluistert je bij het afrekenen in je oor dat hij een leuke deal voor je heeft: wanneer je mij nou € 5,00 tip geeft dan krijg je er nog 2 extra bier bij. Je geeft hem de tip en hij zet 1 extra bier voor je neer…

En dat is dan voor jou zoiets als het best mogelijke antwoord van de barkeeper op een technologische uitdaging.

Zou jij hierbij toch ook niet eerder denken dat je A eerst nog een paar biertjes tegoed van hem hebt en B dat het extra biertje wel erg prijzig is.

Overigens heb ik nu, zoals ik al eerder schreef, een snelheid van 76Mbit/s. Dus mij aan 50Mbit/s helpen kan geen al te grote uitdaging zijn.

Daarbij is opvallend dat Fourstack in de maandenlang steeds weer uitgestelde planning uiteindelijk 61MBit/s als maximaal haalbare snelheid aangaf. Op het laatst perst KPN er toch nog 15 extra Mbits/s uit. Je bent dan bijna geneigd om te denken dat KPN het zelf ook wel wat te ver vond gaan om voor 11 extra Mbit/s de prijs van 50 extra Mbit/s te vragen. Ik zou volkomen happy geweest zijn met mijn ‘gratis’ maximale 61Mbit/s

Kenmerkend is dan weer dat Klantenservice mij op 11 september een e-mail stuurt dat men van plan is op 10 (sic) september mijn verbinding aan te passen. De maximale snelheid zal daardoor [geen 61 maar] 50Mbit/s worden.

De directheid neem ik je niet kwalijk, maar ik verbaas me wel over, die indruk wek je althans bij mij, je vooringenomenheid en de kennelijk grote moeite om je in de alleszins redelijke argumentatie van de klant te kunnen verplaatsen. Zoals bij de uitingen van Klantenservice roept het herinneringen bij mij op aan de tijden van ‘putje graven, tentje bouwen, tukje doen’, maar dan stevig gelardeerd met onzorgvuldige, overtrokken en tegenstrijdige marketing speak van de communicatie-afdeling.
Badge +19
U heeft niet voor een abonnement van 40Mbit/s betaald maar voor een abonnement TOT 40Mbit/s. En u spreekt over jarenlange ellende. Ik gun u van harte dat u nooit gaat ervaren wat jarenlange ellende echt is.
Reputatie 7
Badge +24
Ik zie dit toch anders, zeker het verhaal over de biertjes. Appels en peren. Wie gaat überhaupt jarenlang naar een kroeg die 1 bier tapt en 3 met je afrekent terwijl hij nog bier op voorraad heeft? Daar ligt ook het verschil. Wij hadden die snelheid simpelweg niet op voorraad, daar moest een upgrade voor komen. Ook prijstechnisch is er nogal een verschil met een kroeg, zie hieronder.

U heeft niet voor een abonnement van 40Mbit/s betaald maar voor een abonnement TOT 40Mbit/s. En u spreekt over jarenlange ellende. Ik gun u van harte dat u nooit gaat ervaren wat jarenlange ellende echt is.

Dit is helemaal juist, dit wordt ook duidelijk aangegeven. Ik snap de "Pay for what you get" gedachte, maar zo werkt dat in dit geval niet, overigens bij geen enkele provider zover ik weet. Mooier dan dit kan ik het niet maken.

Begrijp me overigens niet verkeerd, ik snap als geen ander hoe frustrerend een lage snelheid is. Ditzelfde probleem heb ik ook een tijd gehad op een oud adres waar ik destijds niet verder dan 7 kwam.


Ik help je graag verder mocht je de 50 Mbps niet halen. Daar ben ik voor en hopelijk neem je mijn directe antwoord mij niet kwalijk.Overigens heb ik nu, zoals ik al eerder schreef, een snelheid van 76Mbit/s. Dus mij aan 50Mbit/s helpen kan geen al te grote uitdaging zijn.


Als je nu 76 Mbps haalt zal ik daar verder niet aan komen uiteraard.