Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Beantwoord

groot snelheid verschil verbinding tussen bekabeld en wifi

Mijn iMac is bekabeld aangesloten op de experiabox V9. Ik krijg dan een download snelheid van rond de 30mbps. Ik zit letterlijk naast de EB op de wifi en haal dan een snelheid van nog geen 8mbps. En die snelheid is bijna geestelijke mishandeling Met de servicetool verschillende keren de "optimalisatie" opties geprobeerd maar zonder succes. De wifi versterker is bekabeld aangesloten op de EB en ook van de versterker krijg ik geen hogere snelheid dan 7mbps. Ik ben geen techneut en kom niet veel verder. Vanochtend 9/12 heeft iemand uit de Kpn Chat mijn EB een reset gegeven omdat ik problemen had met de versterker. Die was niet meer zichtbaar als versterker. Ik ga er dus vanuit dat die EB "goed" is?? Iemand die me verder kan helpen

Admin: topic naar juiste categorie verplaatst
icon

Beste antwoord door 85tomaat 11 december 2016, 19:24

Robin en Yassin,
Ik ben blij...ik heb al 10 minuten 2 mooie blauwe lampjes op de versterker boven. de Ipad geeft 10mbps op de speedtest. Kwestie van 2 nieuwe stekkertjes eraan knijpen. De stekker die ik verdacht bleek goed te zijn, die andere niet. Waar ben ik de fout ingegaan? De ledjes op de tester geven zoveel groen licht dat ik niet had gezien dat lijn 1 en 2 door mij onterecht als "groen" zijn bestempeld. Bij het testen van een originele KPN kabel viel me dat pas op (had ik al wel eerder gedaan maar niet goed gekeken). Bij een foute ader een rode led had wel top geweest overigens:) Klein vraagje nog, de tester test 8 aders en een "G", wat geeft die G aan?
Over de MacBook, die doet het bekabeld ook goed:) , gad ik ook getest aan de EB met de originele UTP.
Top zo'n forum en iedereen, met name Robin!, bedankt voor het meedenken en het geduld!

Bekijk origineel

17 Reacties

Reputatie 3
Badge +1
Misschien kan dit topic je helpen Klik hier

Bij traag internet via je wifi verbinding is het wisselen van het kanaal vaak de oplossing.
dit kan je hier vinden Klik hier
Reputatie 7
Badge +21
Hallo @85tomaat, welkom op het forum! Balen dat je WiFi verbinding zowel via de Experiabox zelf als via je WiFi versterker zoveel langzamer is dan bekabeld!

Hebben de tips in de topics waar @Koudhe je op attendeerde verbetering gebracht? Als dat niet het geval is ben ik benieuwd of je de lage WiFi snelheid alleen op je iMac, of ook op andere apparaten ervaart. Ik hoor graag weer van je 🙂
Reputatie 7
Badge +29
Welke iMac? Welke WiFi versterker?
All, bedankt voor jullie meedenken en tips. Ik heb de geadviseerde posts gelezen maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat daar zoveel info instaat dat het mij, als leek, niet lukt eruit te halen wat nu op mij van toepassing is. Algemene lijn die ik herken is dat mensen een eigen accespoint maken omdat de EBv8 (gaat dit ook op voor de EBv9?) niet geweldig zou zijn.
Wat het lezen me iig heeft gebracht is het besef dat ik in het verleden met de KPN servicetool het optimale wifi kanaal heb gekozen. EN dat ik dit optimaliseren (nog) niet gedaan heb NADAT de KPN medewerker op afstand mijn EB heeft "veranderend". Dat optimale kanaal heb ik net dus opnieuw ingesteld mbv de servicetool. Wel een "lastige" klus want na het wisselen naar het optimale kanaal wil , bij een hertest, de KPNtool "terug" naar het vorige. Hij twijfelt dus tussen 2 of 3 kanalen. 1 van de 3 moet het dus het beste zijn.
Nu maar even bij mijn keuze blijven.
Over mijn hardware. Mijn MacBook is een oudje uit 2009, daar haal ik letterlijk naast de EBv9 rond de 12mbps (was zonder optimalisatie 5 a 6mbps). Op mijn Iphone 6 , op dezelfde plek 15 (was 10mbps). En met de Iphone 5c 7 mbps. De Ipad 3 (ook oudje dus) haalt 11mbps.
Nu heb ik geen idee wat het maximaal haalbare is en wat dus een acceptabel verschil is tussen bekabeld en wifi maar na optimalisatie heb ik iig stappen voorwaarts gemaakt. Ik zet in mijn agenda dat ik elke maand maar mbv de servicetool die optimalisatie slag uitvoer.
Reputatie 7
Badge +29
Doe servicetool kan je wel vergeten. Dat is leuk, maar na een keer is dat wel best. Dat hij aldoor naar een andere wilt komt omdat jij aldoor van kanaal wisselt door die servicetool.

Die WiFi versterker, heb je daar wel eens ingelogd? Kan je onder Geavanceerde Instellingen een vinkje bij bandsteering zetten?

Waar heb je die WiFi Versterker staan?

Die MacBook uit 2009 ondersteund overigens alleen 802.11n op 2.4Ghz, daar zal je niet de hoogste snelheden mee halen. Maar ik denk wel dat er meer mogelijk is.

Robin
Robin, thnx weer voor je meedenken. De versterker staat "boven" in de slaapkamer (bekabeld) . Signaal is "alle" streepjes sterk. Ik kan op de versterker wel op inloggen, dat heb ik ook gedaan om hem een herkenbare naam te geven (zoals door KPB in hun voorbeeld aangegeven). Ik doe dat mbv de MacBook en bonjour. Inloggen met het ww wat onderop de versterker staat.
Ik heb op de versterker zojuist bandsteering "geactiveerd". Wat gaat me dat brengen? (sorry, best wel een leek aan deze kant...).
Reputatie 7
Badge +29
Hoi,

Dat bekabeld aangesloten, is dat een gewone UTP kabel? Of zitten daar bijvoorbeeld DVS (Internet-via-stopcontact) tussen?

Bandsteering zal zorgen dat o.a. je iPhone 6 (niet de MacBook uit 2009 omdat die dat niet ondersteund. De 5c ondersteund dit wel maar die doet weer geen 802.11ac) automatisch 5Ghz pakt wanneer mogelijk. Als het goed is zal je met een van de iPhones dan ook makkelijk de 30Mbps moeten kunnen halen via de WiFi Versterker.

Welke kleuren hebben de lampjes op de WiFi Versterker (en knipperen die?)

Robin
Hoi Robin, fijn hoor dat je er bent voor me!
Bekabeling is UTP zonder onderbreking. Van de week een utp tester gekocht om daar iig een fout uit te sluiten. De kabel is goed. Ik heb zojuist opnieuw de versterker een reset gegeven en mbv de macbook handmatig geïnstalleerd. De WPS set-up heb ik al een paar keer gedaan en dat bract iig niet het gewenste resultaat. Zoals hier onder beschreven (link). De bandsteering aangezet. De namen gewijzigd en een makkelijk wachtwoord toegekend zodat daar geen fouten ontstaan. Alles boven neergezet en aangesloten. Lampjes branden dan beide blauw. Heel af en toe gaat de wps dan blauw knipperen maar dat is na een paar "knippertjes" weer weg. Dan weer een paar minuten constant blauw en dan weer een enkel knippertje en dat gaat zo door. Ik zie op de Ipad een sterk signaal en kan ook het wachtwoord ingeven. Alleen dan komt de foutmelding "kan geen verbinding maken". Ik ben op dit moment "bewust onbekwaam" en dat voelt niet best kan ik je zeggen.....

deze instructie heb ik gevolgd.
eerst wizzard, dan bandsteering en dan naamgeveing gedaan. daar tussendoor steeds de melding gekregen dat de instelling werden verwerkt.
http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/16950/related/1/session/L2F2LzQvdGltZS8xNDgxMzg1ODA5L3NpZC9mVWhOX1FUeFhNNkxMUlJKJTdFbnJSenkyZE9PNXdvMjFSejFsSlUwTFhwTTRZY3pmSngyVW1adEpGMGJOWUFXVkEyRXJFbTd1NDBRSzdfcmdTZ1A2bDRYallEaXdiS0NJWXVKQTFZWnhaR3VUU1VVa25oNlBObjJGdyUyMSUyMQ==
Reputatie 7
Badge +29
Hoi,

Hmm. Je zegt dat WPS op de WiFi versterker soms gaat knipperen? Weet je zeker dat dat WPS lampje blauw is en niet paars? Want persoonlijk zou ik het erg gek vinden als het blauwe WPS lampje soms blauw gaat knipperen.

Dat je op de iPad geen verbinding kan maken is denk ik omdat je wachtwoord niet overeenkomt met het door jouw ingestelde wachtwoord. Kan dat kloppen?

Robin
Robin, thnx again. Ik heb net nog even een tijdje naast de versterker gezeten. Kleur wps is echt blauw en niet paars (exact dezelfde kleur als de power led en die kan niet paars zijn, toch?).
Soms continue blauw, soms knipperend blauw en net zag ik dat ook continue oranje. Maar deze 3 statussen wisselen elkaar dus af.
Wachtwoord is zeker juist. Wanneer ik bewust een fout maak moet ik opnieuw het ww invullen. Bij het goede ww krijg ik de melding dat geen verbinding met het netwerk mogelijk is.
Reputatie 7
Badge +29
Hoi,

Heb je de handleiding toevallig voor handen? Als je namelijk aan het einde (Bijlage 😎 van de handleiding naar de betekenis van de lampjes kijkt dan staat daar:

Naar mijn idee duidt dat er op dat de kabel toch niet 100% is. Zou dat kunnen? Kan je deze kabel tijdelijk eens op een laptop/computer proberen misschien?

Hoelang heb je die WiFi "Versterker" al?
Robin,
Je twijfel over de kabel lijkt terecht te zijn. De UTP kabel tester geeft 8*groen maar wanneer ik op de MacBook de wifi uitzet en aan de kabelkoppel mooi geen internet, grrrrrr. Ik heb de kabel zelf aangelegd en hij heeft het even goed gedaan. Ik begin maar met het aanknijpen van een nieuwe stekker, en eventueel nog 1 aan de andere kant. Als dat geen uitkomst biedt krijg ik nog een uitdaging, waar zit dan de fout?. De kabel aanleggen was echt wel een dag werk, daar zit ik niet nog eens op te wachten....Maar goed, fouten vindt je door zaken uit te sluiten, en de kabel mag dus bij nader inzien niet worden uitgesloten. Ik laat weten hoe het afloopt!
Reputatie 7
Badge +29
Opnieuw aanknijpen is sowieso een slim idee. Dat de kabeltester groen aangeeft kan best, omdat deze alleen de verbinding met de andere kant test en eventuele kortsluitingen (tenzij je een hele dure tester hebt aangeschaft)

Alle kabeltjes zitten wel in de goede volgorde?
Loopt de kabel misschien langs een "sterkstroom"-kabel? Zoals bijvoorbeeld het elektriciteitsnetwerk, en krijgt 'ie daardoor storing?
Robin, ik heb zeker geen dure tester gekocht....als ik het concept goed begrijp test de tester de 8 aders uit de kabel van voor naar achter, als ik dat goed heb zou je een breuk in een ader dus moeten zien? als het Bij mijn weten loopt de kabel niet echt langs het electriciteitsnetwerk maar zeker ben ik daar niet van.
Ik ga beginnen met opnieuw aanknijpen. Dan eventueel eerst 1 stekker, ik heb wel een verdachte kandidaat:), en dan door. We zullen zien. Thnx again en ik laat t weten wat t geworden is...
Reputatie 1
Dag 85tomaat,

Het kan aan de iMac zelf liggen dat je netwerkkaart dat niet ondersteund als WLAN.

Wat je ook kunt doen is je kunt de bandwith van 20MHz naar 20/40 MHz instellen in de interface van je modem, dit kun je vinden onder WLAN > Settings.

Met vriendelijke groet,

Yassine
Robin en Yassin,
Ik ben blij...ik heb al 10 minuten 2 mooie blauwe lampjes op de versterker boven. de Ipad geeft 10mbps op de speedtest. Kwestie van 2 nieuwe stekkertjes eraan knijpen. De stekker die ik verdacht bleek goed te zijn, die andere niet. Waar ben ik de fout ingegaan? De ledjes op de tester geven zoveel groen licht dat ik niet had gezien dat lijn 1 en 2 door mij onterecht als "groen" zijn bestempeld. Bij het testen van een originele KPN kabel viel me dat pas op (had ik al wel eerder gedaan maar niet goed gekeken). Bij een foute ader een rode led had wel top geweest overigens:) Klein vraagje nog, de tester test 8 aders en een "G", wat geeft die G aan?
Over de MacBook, die doet het bekabeld ook goed:) , gad ik ook getest aan de EB met de originele UTP.
Top zo'n forum en iedereen, met name Robin!, bedankt voor het meedenken en het geduld!
Reputatie 7
Badge +29
Die G is vermoedelijk Ground/Aarde.

Reageer