Beantwoord

Groot verschil in internetsnelheid op hetzelfde KPN 4G netwerk internet buitengebied

  • 14 April 2021
  • 19 reacties
  • 195 keer bekeken

Reputatie 1

Goedemorgen,

 

Na heel veel problemen en lang wachten zijn wij vorig jaar eindelijk aangesloten op ouderwets koper. Destijds ook een post gemaakt dat onze order maar bleef hangen. Gelukkig is het allemaal goed gekomen en hebben wij internet buitengebied gekregen. Daar was simpelweg die koperaansluiting voor nodig. Anders mag je dat niet aanvragen. Op alleen het koper mogen we blij zijn met 1 Mbps.

 

Wij merken twee merkwaardige zaken die tegelijkertijd ook vervelende gevolgen hebben.

Ten eerste zakt de internetsnelheid helemaal in als het avond is. Waar we in de ochtend op een goede dag op 15 a 20 Mbps zitten, zakt dat in de avond in naar 5 tot 7 Mbps. Dit heeft vervelende gevolgen voor iets als Netflix of andere vormen van streaming.

 

Ten tweede, de belangrijkste voor me, hebben wij ook KPN abonnementen op onze mobieltjes. Als ik mijn laptop aansluit op mijn mobiel haal ik maar liefst 40 Mbps. Hoe kan het zijn dat op hetzelfde netwerk zulke verschillen voorkomen? Het voelt voor ons alsof internet buitengebied wordt ‘geknepen’ omdat dit onbeperkt is, maar daarom hebben we het ook. De 4G ontvanger heeft 3 van de 3 ontvang streepjes en om ellende te beperken is onze TV nu verbonden dmv ‘ouderwetse’ ethernetkabel. Geen gedoe met WiFi. En toch altijd slechte internetverbinding (met name in de avond).

 

Ik heb het nog niet gedaan maar ben benieuwd wat er gebeurd als ik de simkaarten omruil van onze 4G ontvanger en van mijn mobiel.

 

Anyway, kan iemand van KPN hier een lichtje op schijnen? Ik zou graag de snelheid van ons 4G voor thuis gelijk hebben aan die van mijn mobiel. Daar zit een flink abo’tje op (50 Gig) maar niet genoeg om het een maand uit te houden, daarom hebben wij internet buitengebied genomen.

PS: ik heb foto's van de snelheidstesten maar zie even niet hoe ik dat hier kan posten.

 

PPS: Wij grenzen aan een nieuwbouwwijk hier waar men glasvezel heeft van KPN….. Kunnen jullie die kabels niet nog even letterlijk 50 meter doortrekken? Dan zijn we pas echt heel blij. Zeker als onze kinderen (nu nog tweeling van 11 maanden) ouder worden en internet nodig gaan hebben kan je niet met 4 man op onze huidige verbinding werken.

icon

Beste antwoord door Joep1965 14 April 2021, 18:41

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Badge +19

Om mee te beginnen...Wat zegt deze site over de te behalen snelheid op jouw adres? https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/ graag een screenshot zonder je postcode plaatsen. 

Reputatie 1

Uiteraard weinig. Daarom internet buitengebied. Ik snap dus de relevantie hiervan niet helemaal. Zou fijn zijn als daar een verhaal bij is ipv alleen een opdracht…..

Zou 3 Mbit moeten zijn volgens die link.

Oh en “Geen geplande upgrades gevonden in komende 2 maanden”… Maak daar maar gerust 10 jaar van :P. Wij wonen hier nu 3  jaar en ik begreep van onze buren dat ze al sinds 2008 bezig zijn glasvezel hier te krijgen, maar dat terzijde.

 

Kan het ook in de instellingen van de router of 4G ontvanger zitten?

Badge +19

Ik vroeg het om er zeker van te zijn dat een hogere snelheid niet mogelijk is. Het is wel eens voorgekomen dat een klant niet overgezet was naar een snellere lijn. In dit geval klopt het dus. Bijzonder is dat je tv kan kijken met deze snelheid. Immers over het 4g modem wordt geen tv stream verstuurd. Die doet dus niets met tv. De snelheid die je via het 4g modem erbij kan krijgen is maximaal 50. Maar die haal je alleen in de meest gunstige situatie. De antenne dus goed uitgericht op de zendmast en gunstige weersinvloeden. Je zou een buitenantenne kunnen overwegen. De snelheid is ook afhankelijk van het aantal gebruikers van de betreffende zendmast. Daarbij heeft spraak voorrang op data. Gaan er bijvoorbeeld ineens 10 mensen bellen met hun mobiele telefoon dan heb jij daar last van. Uit ervaring weet ik dat de snelheid behoorlijk kan wisselen. De ene keer heb ik er 10 bij en de andere keer moeiteloos 30. Ik heb ook echt moeten zoeken naar een goeie plek voor het 4g modem. Misschien kan je daar nog wat winst mee kan behalen. Verder is er weinig aan te doen. Een moderator zal binnen een paar dagen hier op reageren.

Reputatie 1

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

 

Dat uitlijnen ben ik ook mee aan de slag gegaan (zelfde webpagina als uw eerdere link). Echter blijf ik het raar vinden dat mijn simpele Iphone antenne dan een betere verbinding teweeg brengt dan zo'n 4G modem. Vandaar de twee foto's. fluctueren doet het niet. In de ochtend rond de 15 in de avond rond de 5. In de ochtend is streamen ook geen probleem in de avond wel. Wij kijken ook geen TV, dat hebben we niet. We kijken Netflix en Disney…. TV kan hier idd niet. mag ook geen abo helaas, anders kon ik iig bv van Ziggo de online zenders bekijken. Geen kabel geen abo, heel vreemd vond ik dat.

 

Feit blijft dat mijn mobiel abo wel 40 Mbps haalt en mijn modem niet. Dat is toch vreemd…….

Badge +19

Een moderator kan je daar vast iets meer over vertellen. Een simkaart van je telefoon gaat overigens niet werken. Dwz het werkt wel maar je kunt maar 25GB per dag aan data verbruiken. Daarna moet je iedere keer bijbestellen wat dan wel weer gratis is. Niet optimaal dus. Levert ziggo bij jou ook niet?

Reputatie 7
Badge +24

Feit blijft dat mijn mobiel abo wel 40 Mbps haalt en mijn modem niet. Dat is toch vreemd…….

Dat is helemaal niet vreemd. De mobiele abonnementen hebben gewoon voorrang. Met Internet Sneller Buitengebied word gebruik gemaakt van de capaciteit op het 4G netwerk die over is. Je moet dus gewoon achteraan sluiten. Als meer mensen gebruik maken van 4G, dan kakt bij u de snelheid in. Zo simpel werkt het.

Reputatie 1

@Nick83 Daar was ik dus al bang voor. Dan toch maar is even contact leggen met KPN. Je betaalt hier namelijk wel gewoon 55 Euro voor. 

 

Onder de streep is het de fout van de overheid geweest dit te privatiseren. Internet is tegenwoordig een basisbehoefte maar omdat het niet door de overheid gereguleerd wordt zijn er hele gebieden waar er niet tot nauwelijks internet mogelijk is. Simpelweg onacceptabel. Maar ja, verantwoordelijkheid nemen is tegenwoordig niet meer één van de taken van de overheid. Dat even als zijstapje.

 

@Joep1965 Nee Ziggo levert hier niet. Kan enkel nog 4G internet krijgen via T-mobile. Dat was veel sneller maar niet onbeperkt. Wellicht een optie om erbij te nemen als de kinders straks ook internet gaan gebruiken. Maar zoals ik hierboven aangeef blijft het belachelijk dat in de huidige tijd internet niet standaard is in een land als Nederland. Zeker niet als je achtertuin grenst aan een nieuwbouwwijk waar alle 1500 woningen glasvezel van KPN hebben…….

 

Edit: ik zie  nu dat  T-mobile tot 100 Mbit bied met een max van 500Gig per maand en dan evt aanvullen. Dat is wellicht inmiddels een betere optie. Meer dan 500 gebruiken wij niet zelfs met streaming. Een zeer jonge tweeling laat niet heel veel vrije tijd over :)

Badge +19

Ik begrijp helemaal wat het is. Ik heb jaren met een inbelverbinding moeten tobben. Ooit zal eroveral glasvezel liggen maar dat zal voor de buitengebieden nog lang duren ben ik bang.

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83 Daar was ik dus al bang voor. Dan toch maar is even contact leggen met KPN. Je betaalt hier namelijk wel gewoon 55 Euro voor. 

Nee. Dat doe je niet. Je betaald voor "tot 50 mbit". Dat kan dus ook 1 mbit zijn. En als u het contract door leest, dan denk ik dat daarin niets staat over een 4G modem of welke snelheid dat ding op zou moeten leveren. Dat 4G modem is dus feitelijk gewoon een gratis dienst. En over de mogenlijk onvoldoende werking van dat ding heb je dus niets te zeggen.

Onder de streep is het de fout van de overheid geweest dit te privatiseren. Internet is tegenwoordig een basisbehoefte maar omdat het niet door de overheid gereguleerd wordt zijn er hele gebieden waar er niet tot nauwelijks internet mogelijk is. Simpelweg onacceptabel. Maar ja, verantwoordelijkheid nemen is tegenwoordig niet meer één van de taken van de overheid.

Als het nog in overheidshanden had gelegen, dan hadden we hier in NL nog moeten beginnen met de aanleg van glasvezel denk ik...

Reputatie 1

@Nick83 Ik zit thuis even mijn contract met mijn werkgever door te nemen…. Maar ik kom daar niet de naam tegen van ene Nick…… Wel grappig dat diezelfde Nick denkt mij een opdracht te kunnen geven. Thuis weinig te vertellen? Op het werk gepest worden? Ik snap in ieder geval dat het lastig is om voor te kunnen stellen dat niet iedereen een wereld gelijk heeft aan die van u. Benieuwd hoe u zou reageren indien het uw adres is wat niet verder komt dan 1 (of 0,1, immers is er geen minimum in dat zogenaamde contract) Mbit…….

@Joep1965 Tja buiten de bebouwde kom is op een hoop plaatsen glasvezel nog een droom. Maar glasvezel hoef ik ook niet perse hoor, normaal internet ben ik al blij mee. Een fatsoenlijke koper verbinding of zoals Ziggo via de kabel kan ik ook mee leven. Maar zelfs dat is niet altijd zo standaard als een hoop mensen denken.

@Matthijs1984  Het heeft weinig zin om met deze snelheden en situatie bij KPN aan te kloppen. Dat SIB wat je hebt is sterk gereguleerd, zit o.a. op andere speciale APN en versnelt ook maar deel van de protocollen. Zoek anders maar eens terug tot ongeveer zomer 2016, op T-Mobile en KPN forum. En/of kijk op https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/maps/zendmasten , misschien kun je met een richtantenne gebruik van een andere mast forceren (als dat niet ondertussen ook aan regulatie onderhevig is). Wil niet zeggen dat daarmee drukte op knooppunten in de avonduren vermeden wordt.

Jouw eerste alinea is ook al merkwaardig, lijkt dat provider KPN eerder intern wat druk heeft uitgeoefend om een draad in de grond te krijgen en er toen maar label 3Mbps op hebben geplakt. Maar dat zou je op de DSL statuspagina moeten checken wat daadwerkelijk de lijnsnelheid is. Minder dan 3Mbps was ooit alleen SIB4G, dat wordt niet meer verkocht, maar met praktisch 1Mbps ADSL valt er weinig te besparen door KPN op 4G resources. Dus eigenlijk is het min of meer SIB4G, maar dan met protocol regulering (alleen TCP wordt versneld).

Als je ‘50 meter van glasvezel verwijderd bent’ biedt dat opties, maar bedenk wel dat b.v. Ziggo gewoon geld wil zien. KPN rekent geen vastrechtkosten, maar gemiddeld kost een glasvezelaanleg zo’n 900 euro las ik, bij ons glasvezelbuitenaf 1900 euro (betalen klanten zelf).

Reputatie 1

@tmoesel Met alle respect; denk niet dat KPN geen vastrecht kosten rekent. Dan zit dat ergens anders in verwerkt. De hele wereld draait om geld geld en meer geld, maakt u zich geen zorgen, ze zijn bij KPN echt niet ‘liever’ dan een andere provider en andersom. Het zijn ‘gewoon’ commerciële instellingen. Er moet dus ook geld verdient worden, daarom leg ik die verantwoordelijkheid bij de overheid. Dat is waar een overheid onder andere (vroeger) voor was.

Voor wat betreft Ziggo is dat helaas geen optie, maar ik zou dat niet erg vinden dat bedoelde ik. Wij hebben momenteel geen TV en slecht internet. Een upgrade is een upgrade maakt niet uit wat.

Glasvezel doortrekken (of hoe je dat wil noemen) wil ik prima zelf voor betalen. Maar dat is maatwerk en gezien ze genoeg klanten hebben beginnen ze daar niet aan. Je zal immers hier op locatie polshoogte moeten komen nemen. Onze buren zijn hier al langer mee bezig en horen ook enkel en altijd ‘the computer says no’. Ik heb best een bedragje over om van deze ellende af te zijn. Maar zelfs daar wordt niks mee gedaan. Maar gezien we het er nu toch over hebben zal ik nogmaals een poging doen.

 

Ik kreeg deze link van iemand; https://www.kpnnetwerk.nl/haalbaarheidsonderzoek/

Momenteel zegt die pagina helaas storing te hebben. Als iemand van KPN dit leest bij deze dan de vraag of dit haalbaarheidsonderzoek nog altijd gedaan kan worden? Uiteraard begrijp ik dat daar kosten mee verbonden zijn maar er zou helaas wel iemand een kijkje moeten komen nemen.

Reputatie 7
Badge +24

Wel grappig dat diezelfde Nick denkt mij een opdracht te kunnen geven.

Welke opdracht heb ik u gegeven dan? 

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @Matthijs1984, welkom! Ik kan alleen maar aansluiten bij wat hierboven gezegd wordt: mobiel internet krijgt voorrang op SIB, dat kan zeker de reden zijn dat het trager is. Helemaal ‘s avonds als iedereen thuis is en er dus hogere belasting is. Daar kunnen we niets aan veranderen, ben ik bang. De buitenantenne is zeker iets wat je kunt proberen, want ik begrijp heel goed hoe vervelend het is om niet te beschikken over een goede internetverbinding. 

 

Voor wat betreft de ‘opdracht’ van Nick: ik ga er vanuit dat dit een onbedoelde uitspraak is die uit de enthousiasme van het reageren op de vraag is ontstaan. Natuurlijk staat het je vrij om contact op te nemen, Nick probeert alleen aan te geven dat dit geen soelaas gaat bieden, mede door de redenen die hierboven worden gegeven. 

@tmoesel Met alle respect; denk niet dat KPN geen vastrecht kosten rekent. Dan zit dat ergens anders in verwerkt. De hele wereld draait om geld geld en meer geld, maakt u zich geen zorgen, ze zijn bij KPN echt niet ‘liever’ dan een andere provider en andersom. Het zijn ‘gewoon’ commerciële instellingen. Er moet dus ook geld verdient worden, daarom leg ik die verantwoordelijkheid bij de overheid. Dat is waar een overheid onder andere (vroeger) voor was.

KPN rekent 1 prijsniveau naar de eindklant, 1 factuur, anders geen internet van KPN. Andere kleinere ISPs werken wel met glasvezel van een totaal ander bedrijf waarvoor je dan met losse factuur extra vastrecht betaalt, of eenmalig de 1900 euro voldoet, dan blijft alleen factuur van de ISP.

Verantwoordelijkheid bij overheid neerleggen is zinloos, zie o.a. kamerdebat van 1 jaar geleden, iemand heeft de URL wel op dit forum gepost. EZ houdt de vinger aan de pols richting providers en strikt genomen heb je 2 opties, KPN of T-Mobile. Het is niet zo dat alleen 2Mbps telefoonlijn het enige is. Dat KPN in de avonduren minder presteert kan een tijdelijke kwestie zijn. Ander overstappen naar T-Mobile.

Voor wat betreft Ziggo is dat helaas geen optie, maar ik zou dat niet erg vinden dat bedoelde ik. Wij hebben momenteel geen TV en slecht internet. Een upgrade is een upgrade maakt niet uit wat.

Glasvezel doortrekken (of hoe je dat wil noemen) wil ik prima zelf voor betalen. Maar dat is maatwerk en gezien ze genoeg klanten hebben beginnen ze daar niet aan. Je zal immers hier op locatie polshoogte moeten komen nemen. Onze buren zijn hier al langer mee bezig en horen ook enkel en altijd ‘the computer says no’. Ik heb best een bedragje over om van deze ellende af te zijn. Maar zelfs daar wordt niks mee gedaan. Maar gezien we het er nu toch over hebben zal ik nogmaals een poging doen.

Voor TV kan je schotel of Digitenne nemen, misschien heb je dat laatste al anders zou ik ook niet weten hoe je voor 50Mbps internet aan 55 euro/maand komt. Ik heb 3 jaar 50euro/maand betaalt voor T-Mobile 4GvT (oudste 100GB abo), was in begin 80Mbps maar laatste jaar ongeveer 20Mbps.

Je zou ook met je nieuwbouwwijkburen kunnen gaan praten, daar is zeeën van capaciteit, zou je met b.v. zakelijk abo en straalverbinding / 100 meter kabel makkelijk 100Mbps mee kunnen liften.

Reputatie 1

@Marcia_ Bedankt voor de reactie!

Zou het alsnog wel zin hebben om een haalbaarheidsonderzoek te doen? Ik overdrijf niet, tot voor kort (nu niet meer omdat de woningen gebouwd zijn) kon ik vanaf waar ik nu zit te typen de glasvezelkabels uit de grond zien komen in mijn ‘achtertuin’. Deze achtertuin is nu nog voor 90% weiland, maw graven op onze grond is geen probleem. Weet niet of deze kabels ook door een sloot heen kunnen? Extra frustrerend dus dat het tot een half jaar geleden zo kon maar KPN niet mee wilde denken. Nu staat er echter wel een huis en is er een tuin aangelegd… Dat maakt de kabel doortrekken niet veel makkelijker 🙂.

Blijft in ieder geval frustrerend dat je zo dichtbij zit en toch zo ver weg 😉.

@tmoesel Bedoel je dat je snelheid veel minder geworden is van Tmobile door druk verkeer of dat zoizo het abo nog maar 20 Mbps bied? Qua geld bedoel ik meer dat wij alleen internet voor dat bedrag hebben. Hebben inderdaad sataliet TV voor 22/maand.

Voor wat betreft buren heb ik inderdaad nu een lijntje uit staan. Is even kijken wat daar mogelijk is. Zij hebben 200 en gebruiken dat totaal niet, dus wilde dat best delen. Vraag is inderdaad hoe dat hier komt, zij zitten nl schuin achter ons wat hier in het ruime noorden al snel een meter of 200 is 😛. Maar bedankt voor de tip.

PS: Wat ik met verantwoordelijkheid bij overheid neerleggen bedoel is meer dat het ‘hun schuld is’ nu het geprivatiseerd is. Nu moet er winst gemaakt worden en begrijp ik dat ons adres niet interessant is. Als het overheid was geweest mocht het geld kosten. Tegenwoordig is internet nodig voor bijvoorbeeld werk en school. Dan zouden dit zaken moeten zijn die niet op winst gebaseerd moeten zijn. Zelfde geldt uiteraard voor OV, maar das een andere discussie. Maar goed, das mijn mening. Daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn.

Bedoel je dat je snelheid veel minder geworden is van Tmobile door druk verkeer of dat zoizo het abo nog maar 20 Mbps bied?

Ik had de eerste 4GvT variant, net na de afronding van de pilot. Daar zat geen snelheidsbeperking op en zo rond 2016 heeft T-Mobile een netwerkmodernisatie gedaan en zat je in het begin duidelijk erg weinig subscribers op een mast. Die 80Mbps was op 6km afstand. Tweede generatie zat een cap op van 20/20, maar ook werden de masten meer belast. Nu is er de derde generatie en heb je 2 snelheidsvarianten/prijsplannen.

Voor wat betreft buren heb ik inderdaad nu een lijntje uit staan. Is even kijken wat daar mogelijk is. Zij hebben 200 en gebruiken dat totaal niet, dus wilde dat best delen. Vraag is inderdaad hoe dat hier komt, zij zitten nl schuin achter ons wat hier in het ruime noorden al snel een meter of 200 is 😛. Maar bedankt voor de tip.

https://www.ui.com/airmax/nanostationm/

Reputatie 1

@tmoesel Wederom bedankt, voor de link deze keer!

Reputatie 7
Badge +30

@Matthijs1984 haalbaarheidsonderzoek kan inderdaad gedaan worden, wanneer de storing bij KPN NetwerkNL opgelost is!