Beantwoord

Grote onderlinge verschillen internetsnelheid na MDF/SDF-upgrade

  • 3 July 2019
  • 10 reacties
  • 509 keer bekeken

Naar aanleiding van de geplande upgrade (een nieuwe op glasvezel aangesloten straatkast) heb ik van in totaal 35 woningen in mijn onmiddellijke woonomgeving eens de internetsnelheid in 2017 en 2019 vergeleken.

Van de 22 in 2017 niet-pairbonded aansluitingen zijn er na de upgrade 12 nog steeds niet-pairbonded, daarvan zijn er 7 naar 51 Mbits/s geüpgraded, 3 naar 78 Mbits/s en 2 naar 104 Mbits/s.

Er zijn 10 aansluiting pairbonded geworden, waarvan 6 met gem. 107 Mbits/s en 4 met 219 Mbits/s.

Van de 13 in 2017 pairbonded aansluitingen is er 1 naar 102 Mbits/s geüpgraded, zijn er 7 naar 156 Mbits/s geüpgraded en 5 naar 213 Mbits/s.

De vraag is uiteraard waarom toch al deze relatief grote onderlinge verschillen?

Waarom blijf ik met 7 anderen op 51 Mbits/s steken terwijl de overige (3) niet-pairbonded aansluitingen meer dan de helft aan snelheid erbij krijgen (78 Mbits/s) of (2) soms zelfs de dubbele snelheid (107 Mbits/s) krijgen?

Waarom gaan nu juist deze 10 niet-pairbonded aansluitingen over in pairbonded aansluitingen met snelheden tot 219 Mbits/s, ofwel 4-maal mijn geplande snelheid van 51 Mbits/s? Dat wil ik ook wel!

En waarom gaat van de 13 in 2017 pairbonded aansluitingen die ene naar een schamele 102 Mbits/s terwijl 7 buren naar een snelheid van 156 Mbits/s gaan en 5 andere buren zelfs op 213 Mbits/s uitkomen?

Overigens is die 213 Mbits/s nog steeds lager dan de snelheid bij die 3 buren met 219 Mbits/s die volgens Fourstack in 2017 nog gewoon een niet-pairbonded aansluiting van 13 Mbits/s hadden.

De onderlinge verschillen (langzaamste/snelste) in de wijk zijn op deze, voor mij ondoorgrondelijke manier, met 50% toegenomen

Hoe is dat toch allemaal mogelijk? En valt daar eigenlijk nog wat aan te doen?
icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 25 July 2019, 13:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +25
Hi @Anthonisz. Ik zal je algemene uitleg geven waar je hopelijk wat aan hebt en als je n.a.v. daarvan nog vragen hebt, laat het vooral weten. Ik je namelijk geen specifieke verklaring geven voor elk adres dat je hebt bekeken.

Laat ik beginnen met Fourstack. De snelheden die je daar ziet, zijn vaak inschattingen. Weloverwogen inschattingen, maar inschattingen. Kleine verschillen zeggen niet heel heel en vaak valt het iets hoger uit. Bij een actieve lijn (dus een actief abo) kan er gemeten worden, maar indien iemand bijvoorbeeld bij Ziggo zit (en dus geen actieve lijn heeft), is het inschatten.

Pairbonding: de mogelijkheid voor pairbonding is adresgebonden, de ene buurman wel, de andere niet. Er dienen 2 volledig ingelaste telefoonlijnen te liggen om er gebruik van te kunnen maken (bij KPN). Bij het ene adres is dat wel het geval, bij de andere niet. Daar wijzigt over het algemeen ook niets in. Een reden waarom in Fourstack het eerst niet mogelijk was, en later wel, kan bijvoorbeeld komen doordat iemand een aparte analoge PSTN-aansluiting had, en die heeft opgezegd. Dan is er ineens een extra lijn vrij, waardoor bonding mogelijk wordt.

De verschillende snelheden op verschillende adressen zijn afhankelijk van de straatkast(of wijkkast) waarop ze zijn aangesloten, de afstand tussen het adres en die straatkast, en de verbindingstechnologie (VVDSL/Vplus/etc.) die gebruikt wordt. De ene zal eerder een upgrade krijgen dan de ander. Wanneer welke aan de beurt is, is afhankelijk van vele factoren. Je kan denken aan "de straat moet daar toch al open, dus combineren we", maar er kunnen bijvoorbeeld ook technische belemmeringen zijn voor een andere kast. Je ziet soms grote verschillen tussen buren, maar het is ook maar de vraag hoe de kabels in de grond lopen...
Hi Paul,

Dank voor je uitgebreide reactie.

Ik begrijp de verschillende redenen die je aanvoert voor deze grote onderlinge verschillen.

Het blijft al bij al toch maar lastig verteerbaar. Temeer daar het niet onaannemelijk is dat wanneer 2/3 van deze 35 aansluitingen het tot nu toe met gemiddeld maar 14 Mbits/s moest doen er veel overstappers naar Ziggo zullen zijn geweest. (Video op de PC, dan uit de HD-TV.)

Je zou toch verwachten dat KPN de trouwste klanten bevoordeeld, zeker omdat voor hen dit jaar de stijging van de abonnementsprijs het hoogst was.

Maar je kan nu zo maar naast een 50 of 100% hogere (niet-pairbonded) aansluiting wonen, die een Ziggo-abonnement heeft en die voor de snelheid echt niet hoeft over te stappen naar KPN. Maar ik begrijp ook dat het kostbaar is om een las, die in mijn geval 50 jaar geleden toevallig zo uitviel, fysiek aan te passen.

Over las gesproken, kan jij, of ken je iemand die, een lasschets van PTT Telecommunicatie (kan) uitlezen?

Wegen rioolwerkzaamheden kreeg ik de KLIC-melding in handen en daar zit uiteraard ook de PTT lasschets bij.

Hierop zijn volgens mij zowel voor de invoerkabel van mijn buren als voor die van mij 2 aderparen aangesloten . Dat riekt toch naar Pairbonding? (De andere, bovenste woning op de lasschets heeft 2 telefoonaansluitingen)

De twee aderparen van de invoerkabel voor mijn meterkast zijn gelast op hetzelfde doordraadnummer (nr. 12) van de aanvoerkabel (Ddrnr ak).

De twee aderparen van de invoerkabel naar de meterkast van mijn buren zijn op twee verschillende doordraadnummers (nr. 14 en 30) van de aanvoerkabel gelast.

Is dit (aangesloten zijn op hetzelfde doordraadnummer) dan dus de technische reden voor het feit dat Fourstack aangeeft dat Bonded Koper bij mij niet mogelijk is (51 Mbits/s) en bij de buren wel (156 Mbits/s)? Of is er voor mij toch nog Pairbonded hoop?

Hieronder de geanonimiseerde lasschets:

Reputatie 7
Badge +25
Excuses voor de wat late reactie @Anthonisz!

Hi Paul,

Dank voor je uitgebreide reactie.

Ik begrijp de verschillende redenen die je aanvoert voor deze grote onderlinge verschillen.

Het blijft al bij al toch maar lastig verteerbaar. Temeer daar het niet onaannemelijk is dat wanneer 2/3 van deze 35 aansluitingen het tot nu toe met gemiddeld maar 14 Mbits/s moest doen er veel overstappers naar Ziggo zullen zijn geweest. (Video op de PC, dan uit de HD-TV.)

Dit snap ik volledig.. Van 14 Mb/s word je niet echt blij.

Je zou toch verwachten dat KPN de trouwste klanten bevoordeeld, zeker omdat voor hen dit jaar de stijging van de abonnementsprijs het hoogst was.

Ik weet niet exact hoe de besluitvorming plaatsvindt m.b.t. upgrades, dus ik durf hier niet te veel over te zeggen. Er spelen sowieso een stuk meer factoren mee dan de trouwe klanten bevoordelen. Potentiële nieuwe klanten zijn ook niet onbelangrijk vermoed ik. En dan nog alle technische dingen natuurlijk.

Maar je kan nu zo maar naast een 50 of 100% hogere (niet-pairbonded) aansluiting wonen, die een Ziggo-abonnement heeft en die voor de snelheid echt niet hoeft over te stappen naar KPN. Maar ik begrijp ook dat het kostbaar is om een las, die in mijn geval 50 jaar geleden toevallig zo uitviel, fysiek aan te passen.

Ja, wij als KPN zijnde gaan geen extra aderpaar inlassen indien er al een beschikbaar aderpaar is. Ik weet dat XS4ALL dat in sommige gevallen wel doet, maar de voorwaarden weet ik niet...

Over las gesproken, kan jij, of ken je iemand die, een lasschets van PTT Telecommunicatie (kan) uitlezen?

Poeh, dat is heel specifiek. Niet dat ik zo weet.

Wegen rioolwerkzaamheden kreeg ik de KLIC-melding in handen en daar zit uiteraard ook de PTT lasschets bij.
Hierop zijn volgens mij zowel voor de invoerkabel van mijn buren als voor die van mij 2 aderparen aangesloten . Dat riekt toch naar Pairbonding? (De andere, bovenste woning op de lasschets heeft 2 telefoonaansluitingen)

De twee aderparen van de invoerkabel voor mijn meterkast zijn gelast op hetzelfde doordraadnummer (nr. 12) van de aanvoerkabel (Ddrnr ak).

De twee aderparen van de invoerkabel naar de meterkast van mijn buren zijn op twee verschillende doordraadnummers (nr. 14 en 30) van de aanvoerkabel gelast.

Is dit (aangesloten zijn op hetzelfde doordraadnummer) dan dus de technische reden voor het feit dat Fourstack aangeeft dat Bonded Koper bij mij niet mogelijk is (51 Mbits/s) en bij de buren wel (156 Mbits/s)? Of is er voor mij toch nog Pairbonded hoop?

Ik schat de pairbonded hoop niet heel hoog in. Zelf ook voor elkaar proberen te krijgen toen ik nog op max. 18 Mb/s zat, maar kreeg het gewoonweg niet voor elkaar.

Maar ik kan het voor je doormeten. Ik verwacht op jouw adres 1 aderpaar in gebruik, en 1 NL2 aansluiting (waarvoor dus werkzaamheden vereist zouden zijn om in gebruik te kunnen nemen). Kun je je gegevens invullen in je profiel en mij een seintje geven als dat is gebeurd? Dan ga ik eens kijken waar ik achter kan komen.
Ik ben benieuwd waar je achter kan komen en stel je poging daartoe zeer op prijs.

De hiervoor noodzakelijke privé-gegevens stuur ik je bij voorkeur met een (reply op een) privé-bericht. Welke heb je nodig?

Daarnaast denk ik toch ook dat juist de PTT-lasschets de praktische (on)mogelijkheden bepaalt.

Jammer dat ondanks bijna 90 keer bekeken niemand aanslaat op de lasschets.

Merkwaardig ook dat ‘doordraadnummer’ met Google slechts 1 hit oplevert, en dan ook nog eens in de begrippenlijst van het Telefoniemuseum Rotterdam, terwijl er toch nog in 1995 zo’n 5,5 miljoen exemplaren zijn gedigitaliseerd. Een en ander zal inmiddels wel anders benoemd worden.

De lasschets laat naar mijn idee zien dat er voor zowel mij als de buren 2 aderparen (voor beide invoerkabels) op dezelfde wijze zijn gelast, alleen de aanvoerkabel heeft in het ene geval hetzelfde en in het andere geval een ander doordraadnummer. En daar zal ‘m de pairbonding wel in zitten

Wat bedoel jij trouwens precies met 1 aderpaar en 1 NL2?
Reputatie 7
Badge +24
"Ja, wij als KPN zijnde gaan geen extra aderpaar inlassen indien er al een beschikbaar aderpaar is. Ik weet dat XS4ALL dat in sommige gevallen wel doet"

Dat snap ik dan weer niet. Het netwerk is van KPN en XS4ALL neemt het af van KPN. Hoe kan XS4ALL nou besluiten om een aansluiting te repareren?
Reputatie 7
Badge +25
Ik ben benieuwd waar je achter kan komen en stel je poging daartoe zeer op prijs.

De hiervoor noodzakelijke privé-gegevens stuur ik je bij voorkeur met een (reply op een) privé-bericht. Welke heb je nodig?

Postcode en huisnummer kan ook via een privébericht.

Daarnaast denk ik toch ook dat juist de PTT-lasschets de praktische (on)mogelijkheden bepaalt.

Jammer dat ondanks bijna 90 keer bekeken niemand aanslaat op de lasschets.

Tsja, kan ik weinig over zeggen. Ik ben hier nog niet vaak (nooit?) een lasschets tegengekomen eerlijk gezegd.

Wat bedoel jij trouwens precies met 1 aderpaar en 1 NL2?

Een NL2 aansluiting betekent dat er wel een 2e lijn ligt, maar dat 'ie niet helemaal van A tot Z is aangesloten. Dus om van die gebruik te kunnen maken, zouden bijvoorbeeld laswerkzaamheden nodig zijn.

Als je mij die gegevens stuurt ga ik het uitzoeken. Ik kom er volgende week dan op terug. :)

"Ja, wij als KPN zijnde gaan geen extra aderpaar inlassen indien er al een beschikbaar aderpaar is. Ik weet dat XS4ALL dat in sommige gevallen wel doet"

Dat snap ik dan weer niet. Het netwerk is van KPN en XS4ALL neemt het af van KPN. Hoe kan XS4ALL nou besluiten om een aansluiting te repareren?

@Nick83: Ten eerste moet de provider natuurlijk pairbonding überhaupt aanbieden. Die provider kan de beslissing nemen om kosten te maken om op die manier meer snelheid te kunnen leveren. Zij sturen dan KPN (netbeheerder, niet provider) aan om de werkzaamheden uit te voeren.

En het is niet echt "repareren" aangezien er niets kapot is, maar dat ik begrijp wat je bedoelt. 🙂
Sorry voor de late reactie, ik had geen melding van je reactie ontvangen.

Privébericht wil niet lukken vanwege:"Deze gebruiker kan alleen berichten ontvangen van mensen die hij of zij volgt."
Reputatie 7
Badge +30
Hoi @Anthonisz, Paul is er even niet! Het privébericht mag naar mij 🙂.
Reputatie 7
Badge +30
Bedankt voor je privébericht! Ik zie dat de door Paul gegeven uitleg correct is:


De verschillende snelheden op verschillende adressen zijn afhankelijk van de straatkast(of wijkkast) waarop ze zijn aangesloten, de afstand tussen het adres en die straatkast, en de verbindingstechnologie (VVDSL/Vplus/etc.) die gebruikt wordt. De ene zal eerder een upgrade krijgen dan de ander. Wanneer welke aan de beurt is, is afhankelijk van vele factoren. Je kan denken aan "de straat moet daar toch al open, dus combineren we", maar er kunnen bijvoorbeeld ook technische belemmeringen zijn voor een andere kast. Je ziet soms grote verschillen tussen buren, maar het is ook maar de vraag hoe de kabels in de grond lopen...

In jouw geval zit je op de wijkkast en de andere non-bonded adressen die je doorgaf, zitten op een actieve straatkast. Zij halen een hogere snelheid. Voor jouw adres staat dit voorlopig nog niet in de planning om te veranderen, maar wellicht gaat dit in de toekomst wel wijzigen. Dat durf ik nu nog niet te zeggen.

Wat bedoel jij trouwens precies met 1 aderpaar en 1 NL2?Een NL2 aansluiting betekent dat er wel een 2e lijn ligt, maar dat 'ie niet helemaal van A tot Z is aangesloten. Dus om van die gebruik te kunnen maken, zouden bijvoorbeeld laswerkzaamheden nodig zijn.

Als je mij die gegevens stuurt ga ik het uitzoeken. Ik kom er volgende week dan op terug. :)

Ook dit kan ik bevestigen. KPN last zelf niet en een van jouw aderparen is niet volledig aangesloten. Dat is dus de reden waarom jij geen pairbonding aan kunt vragen.

Heb je zo eerst voldoende informatie?
Reputatie 7
Badge +30
Je hebt niet meer gereageerd, dus ik hoop dat je zo voldoende informatie hebt. Mocht ik nog iets voor je kunnen doen, laat je het dan weten?