Beantwoord

Grote verschillen in internetsnelheid van de buren

• 6 juni 2018
  • 13 reacties
  • 432 keer bekeken

Ik heb een vraag:

Via fourstack in mijn straat zijn verschillende snelheden. Mijn buren links (5) en rechts (1) hebben resp. 81mbps en 57mbps. Wij zitten op 9 (effectief 7 a 8 ).

Vervolgens heb ik geprobeerd om 4G buitengebied te krijgen (we zitten 100 mtr buiten de borden van de gemeente). Mijn postcode doet het niet (site zegt niet beschikbaar), terwijl de overburen op nummer 2 het wel kunnen krijgen? Wat is er aan de hand?

Mijn postcode ****, huisnummer 3. Buren zijn nr1 en nr5. Overburen zijn nr2. Op advies van RobinF heb ik hier mijn topic aangemaakt.

Ik wil graag sneller internet (dat mag duidelijk zijn), helaas ben ik na een ochtendje helpdesken (telefonisch) niets wijzer geworden. Wie kan me helpen?

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy
icon

Beste antwoord door Erik_ 14 juni 2018, 13:39

Goed nieuws, de uitbreiding staat gepland voor de laatste week van juli. Nu is dit wel een planning, dus die kan iets opschuiven. Maar meer snelheid zit op de horizon 🙂 Houdt hier de mogelijke snelheid in de gaten. Zodra je daar ziet dat meer haalbaar is, kom hier terug. Dan zorg ik ervoor dat je omgeplugd wordt.
Bekijk origineel

13 reacties

wanneer kan ik een reactie verwachten?
Reputatie 5
Badge +6
wanneer kan ik een reactie verwachten?

Het kan enkele dagen duren voor een medewerker van KPN daadwerkelijk reageert op je topic.
Reputatie 7
Badge +20
Goedemorgen Belvedere3, welkom op het KPN Forum!
Eindelijk maar toch, ik ben er! Ik heb meteen ook even voor je gekeken, en het klopt dat je buren meer snelheid halen. Zij zijn namelijk aangesloten op VVDSL, waar bij jou alleen ADSL mogelijk is. Waarom, dat weet ik nog niet zeker. Ik heb de vraag uitgezet, maar het lijkt te maken te hebben met ruimte in de straatkast. Wanneer ik hier antwoord op heb zal ik dit doorgeven!
Bedankt voor je antwoord. Ik ben benieuwd wanneer e.e.a. duidelijk is. Die ruimte in de straatkast, kan onze verbinding daar uiteindelijk bijgezet worden?
Reputatie 7
Badge +28
Hopelijk uiteindelijk wel, Belvedere. Susan is nu met vakantie, dus ik neem dit even over. Het is inderdaad ruimtegebrek. Stukje achtergrond: in straatkasten zit een apparaat waar iedereen op aangesloten wordt. Dat heet een DSLAM. Elke DSLAM heeft een bepaald aantal poorten waarop lijnen verbonden kunnen worden. De kast waar jullie op zitten heeft geen vrije poorten meer om jou te kunnen ompluggen naar VDSL. Dat is inmiddels duidelijk geworden.

Wat we in dergelijke gevallen meestal doen is de straatkast uitbreiden. Dat wil zeggen dat we een tweede DSLAM erbij plaatsen. Daar zit echter wel nogal wat werk in. De vraag die nu dan ook nog uitstaat bij mijn collega is of we jouw straatkast gaan uitbreiden, en zo ja, wanneer. Ik kom er bij je op terug zodra ik meer weet.
Reputatie 7
Badge +28
Goed nieuws, de uitbreiding staat gepland voor de laatste week van juli. Nu is dit wel een planning, dus die kan iets opschuiven. Maar meer snelheid zit op de horizon 🙂 Houdt hier de mogelijke snelheid in de gaten. Zodra je daar ziet dat meer haalbaar is, kom hier terug. Dan zorg ik ervoor dat je omgeplugd wordt.
Hallo Erik, dat is zeker goed nieuws! Volgende week (dinsdag) komt er een monteur langs voor installatie. Volgens de helpdesk kon hij voor pairbonding zorgen. Heeft dat nog invloed op de snelheid? Is de uitbreiding in die kast niet door dezelfde monteur te doen (of is dat pairbonding)?
Reputatie 7
Badge +30
De helpdesk lult uit hun nek. Op dit moment kan je alleen ADSL2+ afnemen. En icm met ADSL2+ wordt geen pair bonding geleverd. De monteur zal, zolang er geen plek is in de straatkast, geen pair bonding kunnen aansluiten.

Mochten er 2 aderparen beschikbaar zijn kan, zodra er genoeg plekken in de straatkast zijn, er wel pair bonding worden afgenomen mits dit nodig is voor het pakket dat je kiest.

@Erik_ kan t.z.t. helpen met de omzetting naar VVDSL vanuit de straatkast, maar dat gebeurt ook automatisch als je t.z.t. een beter pakket kiest.

Robin
Reputatie 7
Badge +28
Wat Robin zegt, inderdaad. Pairbonding wordt niet geleverd op ADSL, en doen we verder alleen als er a) een tweede aderpaar actief aanwezig is en b) dat tweede aderpaar nodig is om je snelheid te halen.

Uitbreiding in de kast is niet door de monteur van komende week te doen. Dit omdat er fysiek een apparaat van formaat in de kast bijgeplaatst moet worden en verbonden met het hoofdnetwerk en ingesteld enz... Dat is niet zomaar gedaan.
Hmm. Hier ben ik niet zo blij mee. Ik heb een (duurder) zakelijk pakket afgesloten op aanraden van de helpdesk (de BTW kan ik namelijk niet verrekenen ivm BTW-vrij beroep). Dat betekent dat ik zomaar meer dan 20% duurder uit ben en nog steeds niet een snelheidsupgrade heb. Wel super fijn dat jullie zoveel duidelijkheid kunnen geven.

Zojuist gebeld met de helpdesk en mijn order geannuleerd. Tweede vraag: blijft deze straatkast upgrade bestaan als ik gewoon met mijn huidige abonnement doorga (internet via KPN-netwerk)?
Reputatie 7
Badge +30
Ja, tenzij er nog meer (andere) dingen wijzigen (veel mensen die opzeggen, etc). Je moet dan alleen bij je huidige provider zijn om hem later om te zetten t.z.t., hoe moeilijk zij daarin zijn, hoe snel dat bij hen gaat, kosten etc kan je het beste bij hen navragen.

Als de uitbreiding uitgevoerd is zal je op fourstack de hogere snelheid zien.

Eigenlijk zie ik ook totaal niet waarom er een zakelijk pakket is afgesloten. Dat heeft vrij weinig met die uitbreiding te maken. Maar ik weet ook niet wat er allemaal gezegd is tijdens dat gesprek.

Robin
Er werd mij verteld dat er bij zakelijk meer mogelijk was (?) in termen van snelheid (fysieke aanpassingen). Gelukkig is de bestelling geannulleerd.

Ik heb nu besloten om per maand door te gaan met het internet zoals het nu is en zodra de straatkast gewijzigd is en zichtbaar bij die link van Fourstack, ik over ga naar KPN (normaal particulier abo).
Reputatie 7
Badge +28
Er zijn op bepaalde gebieden bij zakelijke abonnementen meer mogelijkheden, maar dat zit hem vaak meer in dingen als uitgebreidere ondersteuning, en snellere acties als je problemen hebt. Niet zozeer in mogelijkheden tot uitbreiding. En als dat wel zo is, dan is het meestal niet goedkoop.

De upgrade gaat sowieso door. Dit is ook nodig om rekening te houden met de rest van de straat. Zodra de hogere snelheid op Fourstack staat verwacht ik (afhankelijk van je huidige abonnement) dat je gelijk al meer snelheid merkt. Check vervolgens even met je huidige aanbieder waar je nu op zit en of het hoger kan, dat zou in de meeste gevallen dan moeten kunnen. Maar als je inderdaad wilt overstappen naar ons, help ik je daar natuurlijk graag bij 🙂

Reageer