Vraag

H220N V7 leK? Upgraden?

• 9 september 2017
  • 10 reacties
  • 126 keer bekeken

Ha,

Ik heb al een tijd de ZTE H220N V7, er hangen 2 macbooks, 2 pc's, en nog wat spul aan, zoals 1 versterker, 1 backupapparaat, 1 PS3, 1 airport . Recent merk ik verdachte bewegingen op mijn macbook. De scan van antivirussoftware Avast zegt nu dat de H220N kwetsbaar is voor indringers. Ik wil dat als nodig verhelpen.
De vragen die ik verzin:
-hoe ernstig/realistisch is het beveiligingslek van de H220N ?
-kan Kpn naar de instellingen van de H220N kijken / upgraden?
-is omruilen van de H220N tegen iets nieuws zinnig?
-hoofdvraag is natuurlij'
Ik heb KPN veilig lopen op de Macbooks, en Avast op de pc's; KPN veilig vindt nog niks verdachts op de Macbook. ik ervaar nu ook onregelmatige wifi-verbinding op het netwerk, vooral op de pc's. Ik heb de indruk dat scannen de problemen niet verhelpt. Jammer, ik heb beperkte kennis van computers, dus kan op moeilijke vragen geen antwoord geven. Maar misschien kom ik hier toch wat verder..

Groet, Peter

10 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Maar, zeg dan even wat Avast precies zegt.
Avast is antivirus - anti-van alles - software, ik veronderstelde dat bekend, maar ik kende het 1 week geleden ook niet;-)

De CPU is in Activiteitenweergave van Macbook inmiddels wel rustiger geworden (al vraagt nu bv accountsd of andere processen om mijn sleutelhangerwachtwoord, na wijziging van Apple ID ww), nu ik de hardware achter de H220N meer beveiligd lijkt te hebben. Maar hoofdvraag blijft: hoe de 'Experiabox' voldoende streng te - laten - maken, want dan zijn alle apparaten die aan het netwerk hangen, 'veilig' , zo denk ik..
Reputatie 7
Badge +24
Hoi Peter, welkom! Er is bij mij niets bekend over een eventueel "lek" bij de V7 dus hij zou niet kwetsbaar moeten zijn voor indringers. Je geeft aan dat Avast dat zegt, zou je daar een screenshot van kunnen maken en die hier plaatsen? Dan kunnen we je wellicht wat beter helpen. 🙂

(even kijkn of het plaatje het doet...)

Peter
Reputatie 7
Badge +24
Oké, er zijn dus wat poorten geforward. Heb je die zelf ingesteld?

Zou je kunnen inloggen in het modem (https://192.168.2.254 -> application -> portforwarding) en daar een screenshot van willen maken? Je kan ook een harde reset uitvoeren van je modem. Dan gaat ie terug naar de fabrieksinstellingen.
Reputatie 3
Heb zelf in het verleden Avast gehad, ook zulke melding gehad.
Bleek dat Avast er iets op tegen had dat ik een webserver had draaien op port 80.
Avast lijkt paranoïde te worden/zijn.
Zal wel ook zo zijn als men b.v. game-servers draait o.i.d.
Reputatie 7
Badge +30
Of je hebt die poorten geforwarded, of die zijn gewoon intern geopend.

Die bufferoverrun, tja.

Robin
Allereerst nog even: fijn dat jullie meekijken/denken! Ik weet niet goed hoe ik betreffende kennis zelf snel opdoen, hoewel ik het wel geinig vind om er meer van te weten;-)

Ik heb daar (scherm Application/Port Forwarding in de H220N) zelf niks handmatig of zo toegevoegd.
Wel is het zo dat er een PS3 aan het netwerk hangt. In betreffend scherm Port Forwarding staat nu 1 applicatie - verder niks - genoemd: Age of Empires, en daar weet ik niks van. Zonen van 11 en 13 spelen natuurlijk wel met PS3, en ook wel met gasten van 11 en 14, ik volg dat technisch gezien niet erg. Verder heb ik er Netflix op aan de praat gekregen en dus de boel verbonden met draadloos wifi met het netwerk, best een geklik nog. Zal ik die Age of Empires maar eens weghalen? Of de PS3 afsluiten van het netwerk (dat willen we eigenlijk niet), of dit anders instellen?
Ik weet niet wat poorten forwarden is cq intern openen. Dat klinkt als een relevante vraag, maar ik weet niet wat ik daarin onbewust zelf misschien gedaan heb (of mijn kinderen). Dank weer voor het meekijken!

Reputatie 7
Badge +24
Die Age of Empires staat er alleen omdat die bovenaan in het alfabet staat. Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Zie ook mijn screenshot. Daaronder zouden eventuele portforwards staan.

Je zonen hebben er ook niet aan gezet zodat ze online beter kunnen gamen? Anders kan je nog die reset doen waar ik het over had. Let op: alle eventuele instellingen gaan weg.

Reageer